Hei!
Minulla on auton akku josta yleismittarilla mittasin lukemat 12,26, mitkä lukemat pitää tulla että akku olisi täynnä?
Koska auton akku on täynnä?
16
9668
Vastaukset
- Fuke 789
kun noin tarkan lukeman sait niin mittasit varmaan tonnin Flukella, vai pilteman lelulla 9,95 €.
- Jännitesarja
Akun jännite on periaatteessa akkumateriaalien jännite-ero ja ei vielä ilmaise latausasteesta kovinkaan paljoa. Jokus koemielessä mittasin parisen vuotta seisoneen romuakun napajännitteen ja se oli hiukan yli 12 volttia. Sähköistä kuormitusta akku ei kuitenkaan sietänyt käytännössä yhtään, kun jännite tippui nollaan.
- täysakku . .
.7
- esson veijo
on laturissa kiinni, niin latausvirran pudotessa 1 A tai alle alkaa olla bueno.
- Voltti-Viljami
Jännitemittaus on suhteellisen luotettavaa halvoillakin yleismittareilla, kunhan vain akkua ei ole ladattu juuri ennen mittausta. Tuollainen lukema pitäisi tulla teoreettisesti ja ainakin näillä kympin mittareilla tulee käytännössäkin.
Pikkulaturien virtanäyttöön sen sijaan ei ole paljon luottamista. Latasin viikonvaihteessa sellaisella akkua puolitoista vuorokautta, mittari näytti aluksi tunnin verran yhtä ampeeria ja sen jälkeen nollaa. Jännitettä laturi piti kuitenkin yllä koko ajan neljäntoista voltin pintaan ja jotain lienee tarttunut akkuunkin, kun käynnistyminen oli maanantaina ihan eri kuuloista kuin perjantaina samoista oloista.- Vaikka 13 V
Höh! Vasta äsken mitattiin sellaisen akun jännite, mikä ei enää jaksanut edes pyörittää moottoria, lähes 13,0 V jännite.
- l54gmn90
Vaikka 13 V kirjoitti:
Höh! Vasta äsken mitattiin sellaisen akun jännite, mikä ei enää jaksanut edes pyörittää moottoria, lähes 13,0 V jännite.
vaan ei kerro kokototuutta se jännite.Vai meinaatko et ne kylmästrattaus virrantuotto on kaikis akuis sama??
- Voltti-Viljami
l54gmn90 kirjoitti:
vaan ei kerro kokototuutta se jännite.Vai meinaatko et ne kylmästrattaus virrantuotto on kaikis akuis sama??
Täyteen varatussa lyijyakussa on tuo 12,75 volttia napajännitettä kuormittamattomana. Tämä ei tietenkään kerro muuta kuin sen, että akku on täynnä ja siitä irtoaa se mitä siitä ylipäänsä voi lähteä.
Kapasiteetin, maksimivirran ja senhetkisen jännitteen määräävät akun rakenne, koko ja kunto. Vajaasta akusta tehoa löytyy vähemmän kuin täydestä samanlaisesta. - Että silleen
Voltti-Viljami kirjoitti:
Täyteen varatussa lyijyakussa on tuo 12,75 volttia napajännitettä kuormittamattomana. Tämä ei tietenkään kerro muuta kuin sen, että akku on täynnä ja siitä irtoaa se mitä siitä ylipäänsä voi lähteä.
Kapasiteetin, maksimivirran ja senhetkisen jännitteen määräävät akun rakenne, koko ja kunto. Vajaasta akusta tehoa löytyy vähemmän kuin täydestä samanlaisesta.Ainoa oikea tapa mitata akun varaustila on ominaispainomittaus. Kun akkunesteen eli elektrolyytin ominaispaino on 1,28 kg/l plus 20 asteessa celssiusta, niin akku on täyteen varautunut. Muut mittaustavat antavat epäluotettavan tuloksen.
Että silleen kirjoitti:
Ainoa oikea tapa mitata akun varaustila on ominaispainomittaus. Kun akkunesteen eli elektrolyytin ominaispaino on 1,28 kg/l plus 20 asteessa celssiusta, niin akku on täyteen varautunut. Muut mittaustavat antavat epäluotettavan tuloksen.
Mutta akun kuntoa voi seurata yleismittarillakin luotettavasti, kun kirjaa lukemat muistiin ja toistaa samat mittaukset esim. joka syksy.
Minulla on Corollassa tosi vanha alkuperäinen akku ja se vaan toimii.
Mittaustulokset esim.;
- Kylmän (noin 0 astetta, 1 vrk seisonut) akun lepojännite 12,1 V (= 50% varaustaso)
- Kylmän akun kuormittaminen (valot, lämmittimet ja puhallin täydelle teholle) 10,7 V
- Moottoria käynnistäessä jännite käy alimmillaan noin 9-10 V
- Moottori tyhjäkäynnillä ladaten 14,2 V
- Moottori käy, akku kuormitettuna (valot, lämm. ym.) 13,8 V
Jos tulokset huononevat seuraavan syksynä, on syytä epäillä akun alkavan tulla tiensä päähän. Sen kunto voi romahtaa yllättäenkin, mutta väitteet siitä että auton akku ei kestä käytössä kuin 5 vuotta ovat humpuukia.
Nykyakut ja laturit ovat paljon kestävämpiä kuin entisaikaan.
Ainakin Toyota merkkisissä autoissa.- Anonyymi
Vaikka 13 V kirjoitti:
Höh! Vasta äsken mitattiin sellaisen akun jännite, mikä ei enää jaksanut edes pyörittää moottoria, lähes 13,0 V jännite.
'Vaikka 13 V" viestissä ei maininittu että oliko akun napajännitteen mittaus tehty kytkettynä auton sähköjärjestelmään vai ei. Sellainen auton akku mitä ei ole kytketty yhtään mihinkään erittäin vähän sähköä kuluttavaan laitteseen( esim. auton lepotilassa oleva sähköjärjestelmä) akun napajännitteen mittauksen aikana antaa herkemmin epäluotettavia mittaustuloksia.
Myös silloinkin tulos jos on epäluotettava jos akun napajännitteen mittaus on tehty yleismittarilla melkein heti akun lataamisen jälkeen tai auton ajamisen jälkeen. - Anonyymi
Tasapaino kirjoitti:
Mutta akun kuntoa voi seurata yleismittarillakin luotettavasti, kun kirjaa lukemat muistiin ja toistaa samat mittaukset esim. joka syksy.
Minulla on Corollassa tosi vanha alkuperäinen akku ja se vaan toimii.
Mittaustulokset esim.;
- Kylmän (noin 0 astetta, 1 vrk seisonut) akun lepojännite 12,1 V (= 50% varaustaso)
- Kylmän akun kuormittaminen (valot, lämmittimet ja puhallin täydelle teholle) 10,7 V
- Moottoria käynnistäessä jännite käy alimmillaan noin 9-10 V
- Moottori tyhjäkäynnillä ladaten 14,2 V
- Moottori käy, akku kuormitettuna (valot, lämm. ym.) 13,8 V
Jos tulokset huononevat seuraavan syksynä, on syytä epäillä akun alkavan tulla tiensä päähän. Sen kunto voi romahtaa yllättäenkin, mutta väitteet siitä että auton akku ei kestä käytössä kuin 5 vuotta ovat humpuukia.
Nykyakut ja laturit ovat paljon kestävämpiä kuin entisaikaan.
Ainakin Toyota merkkisissä autoissa.Se akun ikä on melko paljon kiinni siitä käytöstä. vaunussa akku kesti hyvin 9 vuotta, mutta automaattilaturi latasikin sen aina täyteen.
Sen sijaan autossa, mikä on ollut lyhyessä ajoassa, akun ikä tuntuu vain olevan 3-4 vuotta, mikä on tullut koetuksi monta kertaa huoltotoimista huolimatta. - Anonyymi
Että silleen kirjoitti:
Ainoa oikea tapa mitata akun varaustila on ominaispainomittaus. Kun akkunesteen eli elektrolyytin ominaispaino on 1,28 kg/l plus 20 asteessa celssiusta, niin akku on täyteen varautunut. Muut mittaustavat antavat epäluotettavan tuloksen.
"Ainoa oikea tapa mitata akun varaustila on ominaispainomittaus"
Perinteisillä lyijyakuilla, joissa tuo mittaustapa on yleensä mahdollinen, varmaankin näin.
Mutta Start/Stop -järjestelmällä varustetuissa autoissa on yleensä joko EFB tai AGM, ja noilla akkutyypeillä tuo ominaispainomittaus ei ole edes mahdollista tehdä.
AGM -akuissahan ei ole irrallista rikkihappoa lainkaan, vaan se on imeytetty lasikuitumattoon.
Entäpä tuo EFB ?
Duracellin akkuihin liittyvä materiaali tietää kertoa, että jos akkujännite on alle 12,50 V, ei akkua pidä asentaa ajoneuvoon.
Oma käsitykseni on tämä:
12,26 V on varsin alhainen jännite. Voit toki yrittää ladata akun, ja seurata sen jälkeen jännitteen käyttäytymistä eri tilanteissa.
Latauksen aikana se on korkeimmillaan, muttei kerro juuri mitään akun todellisesta tilasta.
Itse latasin akun samoin n. 12,2 V jännitteestä - latauksen aikana jopa yli 14 V jännite, mutta heti latauksen päätyttyä 12,95 V. Auto seisoi latauksen jälkeen yön yli parkkipaikalla, minkä jälkeen mitattu 12,4 V.
Kyseessä EFB -akku, ja kyllähän tämä siltä vaikuttaa, että on uuden akun ostamisen aika.
Uuden akun ostamista voi toki omalla riskillä lykäyä, ja omalta parkkipaikalta auto lähtee käyntiin hyvin, kun on käytetty sekä moottorilämmitintä, että verkkovirralla toimivaa akkulaturia.
Mutta JOS on enemmän pakkasta, niin auton pysäköinti ulos pakkaseen sellaiselle parkkipaikalle, jossa ei ole sähkötolppaa käytettävissä, niin huonokuntoisella akulla tuossa on se riski, ettei auto lähde enää pakkasella käyntiin. Ja jos seisoo pidempään, ja auton varashälytin, lukkojen kauko-ohjausjärjestelmä yms. kuluttavat akkua sen verran, että jos auto seisoo tuossa pidempään, niin sitten ei ehkä lähde lämpimämmälläkään säällä.
Kovalla pakkasella:
a) Kun moottoriöljy jäykistyy pakkasella, niin starttimoottori tarvitsee enemmän virtaa, jotta bensiinimoottori käynnistyisi
b) pakkasella akun kyky antaa virtaa heikkenee - jonkin verran hyväkuntoisellakin akulla, ja huonokuntoisella vielä huomattavasti enemmän.
Omasta akustani Bilteman akkutesteri ilmoitti "vaihda akku".
Hyvin on toiminut tuosta huolimatta ( 1 C ja lämpimämmässä), MUTTA kannattaa tosiaan muistaa, että ajamalla huonokuntoisella akulla varustetulla autolla kovalla pakkasella ottaa sen riskin, että auto hyytyy paikkaan, josta se ei sitten enää käynnistykään.
Lataa siis ensin, ja vie sitten akkutesteriin - jos saat tuloksen "vaihda akku", niin ilman akun vaihtoa autosi ei ole enää luotettava varsinkaan kovalla pakkasella.
- Anonyymi
En edes yritä jännitemittauksella määrittää akun kuntoa vaikka käytösäni onkin kolme erittäin tarkkaa elektroniikkatöihin soveltuvaa mittaria kun mittaustuloksesta huolimatta saattaa käydä niin ettei auto käynnisty akulla ja seuraavalla käynnistys yrityksellä kokeillessa mutta valot sytytettynä startti ei edes jaksa pyörittää moottoria ja valot sammuvat startin yrityksen ajaksi ja syttyvät startin yrityksen jälkeen . Jännitettä ( Voltteja )voi olla mutta virtaa (Ampeereja) ei siitäkään huolimatta löydy .
- Anonyymi
Uudemmissa autoissa - mm. Mersuissa - on niin paljon sähköhärpäkkeitä, että luotettavan tuloksen saaminen yleismittarilla edellyttää vähän auton juksaamista.
Pelkästään kun avaa etuoven saadakseen konepeiton ylös, niin auto arvelee heti, että kohta lähdetään liikkeelle ja kytkee yhtä sun toista sähköä kuluttavaa valmiiksi päälle.
Siksi lukema yleensä on vähän alakanttiin.
Jos vain avaa konepeiton, sulkee oven - jopa lukitsee - niin on odoteltava 5-10 min ennen mittausta.
Auto huomaa, ettei lähdettykään liikkeelle ja sammuttaa ylimääräiset sähkönkuluttajat. Vasta nyt lukeman voi mitata. - Anonyymi
Mittaa kelvottoman akun jännitteen joka on latautunut siihen pieneen kapasiteettiin ampeeritunteja jonka verran siinä on toimitakapasiteettia jäljellä saaden samalla voltit ylös mutta se ei enää jaksa volteista huolimatta pyörittää tai pyörittää riittävästi starttia . Nähty on merkistä riippumatta kun akku on tullut käyttöikänsä päähän , Monessa autossa on muutenkin liian pienikapasiteettinen ( Ah ) akku Suomen talvioloihin ja muutamissa jopa liian tehoton laturikin talvioloihin pitääkseen akun latauksessa vähäisellä ajomäärällä .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894130
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353211Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032323Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312188Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell901983Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281857- 311830
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271577Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91537- 281511