Meillä on 100 m2 yksitasoinen erillistalo ja tavoite on saada kesään viilennystä.
Lämmitys on kaukolämmössä taloyhtiön kautta, joten lämmön tuotto talvella ei välttämättä ole tarpeen.
Onko järkevin vaihtoehto ilmalämpöpumppu ( onko niitä pelkällä jäähdtystoiminnalla)
vai ilmastointilaite
Toinen kriteeri on käyttövarmuus ja huollon toimivuus/varaosien saanti
Kommentteja, kokemuksia, merkki- ja yrityssuosituksia (asumme Vantaalla) kiitos
Ilmalämpö(jäähdytys)pumppu vai ilmastointilaite
7
1100
Vastaukset 7
- ILP järkevin
Siirrettävissä laitteissa
1) kompressori sisäyksikössä, halpisten melutaso voi olla 50 dB ja kalliimpienkin 40 dB luokkaa ...eli samaa luokkaa kuin astianpesukoneilla
Toki ILPeistäkin ääntä lähtee, mutta parhaille luvataan vajaan 30 dB lukemia - toki vain osateholla.
2) siirrettävissä laitteissa ongelmana se, että laite puhaltaa 100 l/s kylmää ilmaa sisään ja 100 l/s kuumaa lauhdutusilmaa perseestään, joten taloon pitää ottaa 100 l/s korvausilmaa ulkoa ... ja tämän korvausilman mukana tuleva lämpö & kosteus voi syödä pahimmillaan puolet laitteen tehosta.
Toki löytyy ns. kaksiputkisia laitteita, mutta ne ei enää ole ihan halpoja. Ja siirrettävillä joka tapauksessa tehot 2-3 kW haarukassa, ILPeistä löytyy tarvittaessa enemmänkin ruutia. - pumppumyyjä/asentaja
Kaukolämmöstä huolimatta laittaisin lämmittävän ilpin. 0-keleillä on halvempaa lämmittää ilpillä kuin kaukolämmöllä. Pumpuksi Mitsun ZEN 35, viilennystehoa 3,5 kw. Huolto pelaa ja maahantuoja löytyy vantaalta. Sisäyksikön paikka kannattaa valita huolella ja ulkoyksikkö sokkeliin tai maatelineelle.
- ainstaini.
mutta viitsisitkö hieman avata tuota laskelmaasi näin tavikselle.
Jos kaukolämmön energia maksaa 40% sähkön hinnasta ja taloyhtiössä on viisi asuntoa, niin ILPin COP pitää olla yli 12,5 että ILPillä lämmittäminen tulisi halvemmaksi. Toisaalta kun täältä näitä lukee, niin tuo nyt taitaa ILPpimiehillä ylittyä helposti.
- juu...
Kuten tuo järkevinilppi kirjoitti niin siirrettävä laite ottaa ulkoa korvausilmaa samnverran kuin ulos puhaltaa. Sisään tulee ulkoilman lämpöä, siitepölyä ym. On niitä sisä/ulkoyksikkölaitteita olemassa myös pelkästään jäähdytykseen. Asumismukaavuudesta ei kannata tinkiä.
- ....
Carrier-merkkisiä on pelkällä jäähdytyksellä. Muistaakseni.
- se on
Panasonicilla on myös pelkästään jäähdyttäviä.
Itse otin myös lämmittävän pumpun, vaikka asun kerrostalossa.
Koska hinnassa ei ollut juurikaan eroa. - niin turhaa
se on kirjoitti:
Panasonicilla on myös pelkästään jäähdyttäviä.
Itse otin myös lämmittävän pumpun, vaikka asun kerrostalossa.
Koska hinnassa ei ollut juurikaan eroa.merkeillä on vain viilennys malleja sillä suuret markkinat ovat siellä missä ei tarvita lämmitystä. Suomi on kärpäsen pieru niihin verrattuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 100822
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.361770Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38589- 65575
- 47558
- 30556
- 67541
En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25530Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48527Jos se onkin niin
Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se27522