Olen lukion ekalla oleva poika. Enkussa on vasta kakkoskurssi menossa, ekasta tuli arvosanaksi kymppi. Aloin tässä miettiä, että miten vaikeaa itse asiassa on kirjoittaa pitkästä englannista laudatur? Olen melko tasaisen hyvä kaikissa osa-alueissa - vahvuuteni on ainekirjoitus, josta napsahti täydet viime kokeessa, ja eniten tekemistä löytyy kuullun ymmärtämisen kanssa jota kyllä treenaan jatkuvasti. Jotenkin tuntuu, ettei se ällä nyt niin kovin vaikea voi olla, toisaalta kyllä Suomessa on niin kovia enkuntaitajia, että siihen ällän kirjoittavien viiteen prosenttiin pääseminen mahtaa olla aika hankalaa... Mitä mieltä olette?
Miten saada enkusta L?
4
8027
Vastaukset
- nabibana
Ei se L mahdoton ole, mutta kyllähän se paljon vaatii. Yo-kokeissa on paljon niitä kompia sun muita kompastuskiviä, eikä natiivitkaan aina saa siitä täysiä pisteitä. Kannattaa lukea paljon erilaisia tekstejä (romaaneja, uutisia netistä jne.) sillä teksteissä on paljon sanastoa, jota ei löydy oppikirjoista. Jos katsotaan esim. viimeisten viiden vuoden L:n rajoja, niin pahimmillaan L:n on saanut 277:llä pisteellä, eli virheitä sai olla ainoastaan 22 pisteen verran (ota myös huomioon kertoimet, esim. tänä vuonna kuunteluissa monivalinnoissa 2,5 kerroin). Pääosin rajat pyörineet tuossa 270pst. Tällöin riittää esim. kombo 100/110 kirjallisesta, 95/99 aineesta ja 75/90 kuunteluista.
Kuunteluita ja yo-vihkoja kannattaa pyytää lainaksi enkun maikalta lähempänä itse kirjoituksia (esim. kolmosen syksyllä, jos kirjoitat keväällä). Nyt kannattaa kuullunymmärtämistä harjoitella esim. oppikirjan cd:n kanssa, kuuntelemalla lyriikoita ja katsomalla leffoja/dokumentteja/uutisia englanniksi ilman tekstejä.- ma.
Kiitosta.
Olen ladannut netistä mp3:eeni erilaisia podcasteja ja äänikirjoja (löytyy helposti googlettamalla), joita en tosin ole ehtinyt vielä kuunnella - koeviikko painaa päälle. Uskon kuitenkin, että jos vain jaksan kuunnella mahdollisimman paljon puhuttua englantia, niin pikku hiljaa sen ymmärtäminen helpottuu. Tilanne meinaa olla nyt se, että mun pitää keskittyä täysillä kuulemaani, ja sittenkin monet sanat sujahtavat ohi korvien.
Sanavarastoakin olisi hyvä kartuttaa. Lainasin tuossa eräs päivä pari lyhyttä enkunkielistä nuortenkirjaa, ja mitä nyt vähän lueskelin sieltä täältä, niin ei se kieli mitään mahdotonta ole ymmärtää. Näillä eväillä mennään. Päätarkoitukseni on tietysti opiskella vain omaa itseäni varten, kysymyksen laudaturista heitin vain mielenkiinnosta.
- Meowness
Luin 0 tuntia ja L:n sain.
- derpa12111111111
Lol. Mul meni 2 tuntia, mutta L tuli kaikista aineista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi352740Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs122527100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es372248Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks191850Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491504Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo351488- 381443
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241341- 241128
- 181063