Olen lukion ekalla oleva poika. Enkussa on vasta kakkoskurssi menossa, ekasta tuli arvosanaksi kymppi. Aloin tässä miettiä, että miten vaikeaa itse asiassa on kirjoittaa pitkästä englannista laudatur? Olen melko tasaisen hyvä kaikissa osa-alueissa - vahvuuteni on ainekirjoitus, josta napsahti täydet viime kokeessa, ja eniten tekemistä löytyy kuullun ymmärtämisen kanssa jota kyllä treenaan jatkuvasti. Jotenkin tuntuu, ettei se ällä nyt niin kovin vaikea voi olla, toisaalta kyllä Suomessa on niin kovia enkuntaitajia, että siihen ällän kirjoittavien viiteen prosenttiin pääseminen mahtaa olla aika hankalaa... Mitä mieltä olette?
Miten saada enkusta L?
4
7513
Vastaukset
- nabibana
Ei se L mahdoton ole, mutta kyllähän se paljon vaatii. Yo-kokeissa on paljon niitä kompia sun muita kompastuskiviä, eikä natiivitkaan aina saa siitä täysiä pisteitä. Kannattaa lukea paljon erilaisia tekstejä (romaaneja, uutisia netistä jne.) sillä teksteissä on paljon sanastoa, jota ei löydy oppikirjoista. Jos katsotaan esim. viimeisten viiden vuoden L:n rajoja, niin pahimmillaan L:n on saanut 277:llä pisteellä, eli virheitä sai olla ainoastaan 22 pisteen verran (ota myös huomioon kertoimet, esim. tänä vuonna kuunteluissa monivalinnoissa 2,5 kerroin). Pääosin rajat pyörineet tuossa 270pst. Tällöin riittää esim. kombo 100/110 kirjallisesta, 95/99 aineesta ja 75/90 kuunteluista.
Kuunteluita ja yo-vihkoja kannattaa pyytää lainaksi enkun maikalta lähempänä itse kirjoituksia (esim. kolmosen syksyllä, jos kirjoitat keväällä). Nyt kannattaa kuullunymmärtämistä harjoitella esim. oppikirjan cd:n kanssa, kuuntelemalla lyriikoita ja katsomalla leffoja/dokumentteja/uutisia englanniksi ilman tekstejä.- ma.
Kiitosta.
Olen ladannut netistä mp3:eeni erilaisia podcasteja ja äänikirjoja (löytyy helposti googlettamalla), joita en tosin ole ehtinyt vielä kuunnella - koeviikko painaa päälle. Uskon kuitenkin, että jos vain jaksan kuunnella mahdollisimman paljon puhuttua englantia, niin pikku hiljaa sen ymmärtäminen helpottuu. Tilanne meinaa olla nyt se, että mun pitää keskittyä täysillä kuulemaani, ja sittenkin monet sanat sujahtavat ohi korvien.
Sanavarastoakin olisi hyvä kartuttaa. Lainasin tuossa eräs päivä pari lyhyttä enkunkielistä nuortenkirjaa, ja mitä nyt vähän lueskelin sieltä täältä, niin ei se kieli mitään mahdotonta ole ymmärtää. Näillä eväillä mennään. Päätarkoitukseni on tietysti opiskella vain omaa itseäni varten, kysymyksen laudaturista heitin vain mielenkiinnosta.
- Meowness
Luin 0 tuntia ja L:n sain.
- derpa12111111111
Lol. Mul meni 2 tuntia, mutta L tuli kaikista aineista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4463839Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181652- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891444Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991378Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591336- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441049
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047