Tietoisena nukahtaminen?

Natalie

Kuika moni on nukahtanut niin sanotusti tietoisesti? (Niin sitä kai kutsutaan) Mulla se alkaa näin...

Yleensä raskaan koulupäivän päätteeksi menen pitkäkseni/luen jotain ja sitten uni alkaa painaa silmiä. Sitten yhtäkkiä en pysty liikuttamaan jalkojani tai käsiäni. Olen unessä, ihan pimeässä ja ekalla kerralla luulin, että todella kuolen, kun pelästyin niin paljon. Olen vai jotenkin valveilla ja tiedän näkeväni unta...?
Yksi ongelma minulla aina melkein on. Minulla on hengitys ongelmia. Siis jotenkaan en pysty hengittämään aina tietoisena nukuttuani. Onkohan se uni tai mikä? Se on kamalaa.
Nyt viimeisestä "unikokemuksesta" on aikaa noin viikko. Sitä ennen nukahdin tietoisesti pari kuukautta sitten ja luulin se olevan ohi. Mutta sattuipas somasti eräänä iltapäivänä.
Kertokaa jos jollain on samantyylisiä kokemuksia ja voiko tietoisena nukahtamisiin jotenkin valmistautua tai "harjoittua" Ne ovat mielenkiintoisia, mutta hengitykseni häiritsee unessa merkittävästi. Se on raskasta ja velttoa. :o

Kiitos kommenteista!

11

2291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen

Heippa!

Olipa lohdullista lukea tekstiä, joka oli kuin omasta elämästäni!
      Sinä kärsit unihalvauksesta - minulle ihan lääkärin kertoma juttu.
      Olet tavattoman herkkä ihminen - pystytkö säätelemään tekojasi unesi aikana?
      Kuuletko koskaan ääniä, tai tunnetko jonkun liikkuvan lähelläsi, vaikka olet tavallaan hereillä?
      Joudutko, kuten minä "riuhtaisemaan" itsesi pois vajoavasta tunteesta, jossa hengittäminen käy mahdottomaksi? Itse ponnistan kaikki voimani ja käännähdän vuoteessa - se laukaisee pois hengityskatkon - samalla saan silmäni auki ja herään.
      Olen huomannut, että en saa nukahtaa uudelleen moneen minuuttiin, tai kohtaus uusii.

Ensimmäisen kerran koin tämän 17 -v.
      Kokemus oli poissa melkein parikymmentä vuotta.
      Nyt vaihdevuosien kynnyksellä se on palannut.

Pelottava kokemus, mutta ei kuitenkaan vaarallinen - jäät vain "välitilaan" ennen lopullista nukahtamistasi. Kaikki eivät tuota tilaa aisti, mutta mielenkiintoinen ilmiö se on.

• Natalie

Ai halvauksesta tässä olikin kysymys? No mikä onkin, niin pelottava koekmus. Olen nyt 16 ja taisin olla 15 kun sain ensimmäisen halvauksen.
        Itseasiassa todellakin joudun riuhtaisemaan itseni irti halvauksesta. aina kun käy näin, teen samalla lailla kun sinä. Yritän jotenkin herättää itseni.
        Mitä tarkoitit herkällä ihmisellä? En ole koskaan kai nähyt mitään lucideita, (ainakaan tietoisesti) mutta unia kylläkin näen paljon. Joista aina muistan vähäsen, aiheen tai jonkin. Usein myös säpsähtelen iltaisin.
        Mikä se hengitys juttu muuten on? Miksi siinä tulee sellainen tunnetila, ettei saa henkeä? Sanoiko sun lääkärisi siitä mitään?
        Sama minuutti hommeli myös mulla. Välillä en huomakkaan kun olen jo halvauksen "ansassa" ja ekalla kerralla tosiaan luulin, että kuolen.

Ja mitä sitten tapahtuu jos kohtauksen aikana ei hengitä ollenkaan?. Sori kun kyselen, mutta pakko saada tietää... :)

• tuomas

Unihalvauksesta (sleep paralysis) on kyse!

Joillakin sellaista esiintyy, stressi on yksi altistava tekijä, samoin kuin selällään nukkuminen, mutta ilmiöstä ei ole mitään vaaraa. Esim. ufokokemuksia on tieteellisesti paljon selitetty juuri tuolla unihalvauksella.

Itselläni tuota ei ole koskaan tapahtunut nukahtaessa, mutta herätessäni olen aina silloin tällöin kokenut tuon, varsinkin ylipitkien päivätorkkujen jälkeen. Kun "herään", kuvittelen että silmät ovat auki, todellisuudessa ilmeisesti eivät kumminkaan ole vaan unennäkö jatkuu. "Näen" jollain tavalla ympäristön, mutta se ei välttämättä vastaa täysin todellisuutta. Ja tuolloin en pysty liikkumaan eikä puhumaan. Tajuan kyllä, että olen unessa, mutta ainut tapa oikeasti herätä on keskittää kaikki voimansa esim. jonkun sormen tai varpaan liikuttamiseen, ja kun se onnistuu, niin uni päättyy.

Netistä löytyi googlaamalla Treen yliopistossa aiheesta tehty gradukin, samanlaisia kokemuksia on muillakin:
      http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00054.pdf

Toinen läheltä liippaava juttu on selkouni tai selväuni (lucid dream), joka taas tarkoittaa sitä, että ihminen näkee unta, tiedostaa sen ja voi vaikuttaa unensa kulkuun. Muutaman kerran on sellainenkin onnistunut! Se on tosi hieno kokemus, ei ollenkaan niin ahdistava kuin tuo halvaantumisen tunne. Ja ainakin noita selväunien näkemistaitoja pystyy kehittämään.

• nainen

Mä luulen tietäväni tuon selkounen:) Tässä muutamia vuosia sitten aloin miettiä alitajuntajuttuja ja uniani... tulivat tuollaiset valveunet. Siinä vaan makaa ja näkee unta, tiedostaa kaiken ja muistaa kaiken, pystyy tavallaan itse ohjailemaan sitä unta, se on todella mielenkiintoista. Tänä aamuna viimeksi heräsin "kesken" unen, se uni jäi jotenkin kesken, mielenkiintoiseeen vaiheeseen, "salainen" huoneeni oli paljastumassa :) Makasin ja siitä se uni lähti uudelleen kulkemaan, mutta niin, että muistan sen täysin ja ohjailin sitä... siinä selvisi taas jotain sellaista menneisyydestä, joka on vaikuttanut minuun varmaan koko aikuisuuden. Aivan niin kuin siitä tulisi "taito" käsitellä unia. Rentoutumisessa tulee myös tuollainen tunne, että on niinkuin unessa eikö pysty heräämään, silti on tietoinen. Varsinkin, kun niitä rentoutusharjoituksia tekee pitempään.
        Ehkä ei kannata pelätä niitä tuntemuksia.

• mullakin samoja..
        nainen kirjoitti:

Mä luulen tietäväni tuon selkounen:) Tässä muutamia vuosia sitten aloin miettiä alitajuntajuttuja ja uniani... tulivat tuollaiset valveunet. Siinä vaan makaa ja näkee unta, tiedostaa kaiken ja muistaa kaiken, pystyy tavallaan itse ohjailemaan sitä unta, se on todella mielenkiintoista. Tänä aamuna viimeksi heräsin "kesken" unen, se uni jäi jotenkin kesken, mielenkiintoiseeen vaiheeseen, "salainen" huoneeni oli paljastumassa :) Makasin ja siitä se uni lähti uudelleen kulkemaan, mutta niin, että muistan sen täysin ja ohjailin sitä... siinä selvisi taas jotain sellaista menneisyydestä, joka on vaikuttanut minuun varmaan koko aikuisuuden. Aivan niin kuin siitä tulisi "taito" käsitellä unia. Rentoutumisessa tulee myös tuollainen tunne, että on niinkuin unessa eikö pysty heräämään, silti on tietoinen. Varsinkin, kun niitä rentoutusharjoituksia tekee pitempään.
        Ehkä ei kannata pelätä niitä tuntemuksia.

kamalaa muuta en voi sanoa.
        Tuli just pari viikkoa sit taas,voi sitä kauhun tunnetta kun on halvaantunut ja mykkä..

• Unelias

Unihalvaus on aika mielenkiintoinen juttu. Itse olen saanut kokea niitä reilut 10 vuotta ja vasta vuosi sitten sain tietää, mikä oli homman nimi. Kyllä muuten helpotti, kun sai nimen sille! Sitä mietti jo vaikka mitä eikä oikein kenellekään uskaltanut kokemuksistaan puhua. Ennen halvaukset pelottivat, mutta nyt kun jotain niistä tiedän, melkein odotan seuraavaa kertaa!

Välillä niitä tulee viikoittain, välillä taas on kuukausia välissä. Mikähän niitä saa aikaan? Stressi? Liika väsymys? Kuka tietää? Nukkumisasennolla ei mielestäni ole merkitystä.

Olisi kiva kuulla kokemuksistanne halvauksen aikana. Onko ollut kuulo-, haju-, näkö- tai tuntoaistimuksia? Itse olen ainakin nähnyt jonkun pelottavan hahmon sekä tuntenut "sormen" selässäni. Olen myös leijunut huoneen katon rajassa, mutta en muista näinkö itseni sängyssä. Kerran päiväunilla kuulin mieheni ja poikani pelaavan korttia toisessa huoneessa. Kuulin heidän puheensa ja naurunsa ja tajusin, etten voi tehdä mitään. Se oli pelottavaa! Mitä jos halvauksen aikana tapahtuisi jotain vaarallista, josta tietäisin, mutten voisi asialle mitään!?

Aluksi kokemukset olivat jotenkin uskonnollissävytteisiä, esim. heräsin siihen, että rukoilin, tai aistin hahmon olevan jonkinlainen paholainen.

Voikohan näitä kokemuksia oikeasti jotenkin kehittää ja mitä hyötyä siitä voisi olla? Suosittelen Tuomaksen vinkkaamaa gradua, luin sen itse silloin vuosi sitten, vaikutuin ja helpotuin.

• Sara
        Unelias kirjoitti:

Unihalvaus on aika mielenkiintoinen juttu. Itse olen saanut kokea niitä reilut 10 vuotta ja vasta vuosi sitten sain tietää, mikä oli homman nimi. Kyllä muuten helpotti, kun sai nimen sille! Sitä mietti jo vaikka mitä eikä oikein kenellekään uskaltanut kokemuksistaan puhua. Ennen halvaukset pelottivat, mutta nyt kun jotain niistä tiedän, melkein odotan seuraavaa kertaa!

Välillä niitä tulee viikoittain, välillä taas on kuukausia välissä. Mikähän niitä saa aikaan? Stressi? Liika väsymys? Kuka tietää? Nukkumisasennolla ei mielestäni ole merkitystä.

Olisi kiva kuulla kokemuksistanne halvauksen aikana. Onko ollut kuulo-, haju-, näkö- tai tuntoaistimuksia? Itse olen ainakin nähnyt jonkun pelottavan hahmon sekä tuntenut "sormen" selässäni. Olen myös leijunut huoneen katon rajassa, mutta en muista näinkö itseni sängyssä. Kerran päiväunilla kuulin mieheni ja poikani pelaavan korttia toisessa huoneessa. Kuulin heidän puheensa ja naurunsa ja tajusin, etten voi tehdä mitään. Se oli pelottavaa! Mitä jos halvauksen aikana tapahtuisi jotain vaarallista, josta tietäisin, mutten voisi asialle mitään!?

Aluksi kokemukset olivat jotenkin uskonnollissävytteisiä, esim. heräsin siihen, että rukoilin, tai aistin hahmon olevan jonkinlainen paholainen.

Voikohan näitä kokemuksia oikeasti jotenkin kehittää ja mitä hyötyä siitä voisi olla? Suosittelen Tuomaksen vinkkaamaa gradua, luin sen itse silloin vuosi sitten, vaikutuin ja helpotuin.

Hei! Luin kirjoituksesi ja itselläni juuri samanlaisia kokemuksia.

Omassa "unihalvauksessani" saavutan unen alkuvaiheessa tilan, jossa tiedostan makuuhuoneen, näen usein "läpinäkyvän"/sumuisen hahmon sänkyni vierellä....

Ensimmäisellä kerralla olin ihan paniikissa. Ääntä ei tule vaikka yritän huutaa, voin vain maata hiljaa ja liikkumatta. Kerran tunsin tuon hahmon laskeutuvan päälleni, tunsin sen painon ihollani, ja kyllä pelotti.

Tuossa tilassa ollessani olen yleensä päiväunilla. Kuulen olohuoneessa auki olevan telkkarin tai mieheni puhelinkeskustelut. Olen yrittänyt huutaa miestäni avuksi, mutta turhaan.

Olen kokenut unihalvauksen noin seitsemän kertaa. Vaikka olotila hieman hirvittää, niin jotain puoleensa vetävää siinä myös on. Niin ja silmissä on sellainen sähköinen tunne ja olen välillä kuulevinani sähköistä "rätinää" sellaista erikoista ääntä, mutta luomet eivät aukea vaikka yritän kuinka avata.

Jänskää! :)

• Unelias
        Sara kirjoitti:

Hei! Luin kirjoituksesi ja itselläni juuri samanlaisia kokemuksia.

Omassa "unihalvauksessani" saavutan unen alkuvaiheessa tilan, jossa tiedostan makuuhuoneen, näen usein "läpinäkyvän"/sumuisen hahmon sänkyni vierellä....

Ensimmäisellä kerralla olin ihan paniikissa. Ääntä ei tule vaikka yritän huutaa, voin vain maata hiljaa ja liikkumatta. Kerran tunsin tuon hahmon laskeutuvan päälleni, tunsin sen painon ihollani, ja kyllä pelotti.

Tuossa tilassa ollessani olen yleensä päiväunilla. Kuulen olohuoneessa auki olevan telkkarin tai mieheni puhelinkeskustelut. Olen yrittänyt huutaa miestäni avuksi, mutta turhaan.

Olen kokenut unihalvauksen noin seitsemän kertaa. Vaikka olotila hieman hirvittää, niin jotain puoleensa vetävää siinä myös on. Niin ja silmissä on sellainen sähköinen tunne ja olen välillä kuulevinani sähköistä "rätinää" sellaista erikoista ääntä, mutta luomet eivät aukea vaikka yritän kuinka avata.

Jänskää! :)

Tosi erikoinen kokemus tuo äänten kuuleminen unen läpi. Ja aitten kun ei saa itseään hereille...

Itselläni halvauskokemukset menevät nykyään usein niin, että tunnen ihan kuin kääntyväni kyljelleni ja siitä tiedän halvauksen olevan tulossa. Saatan aistia jonkun läsnäolon huoneessa, mutta enää en pidä sitä niin pahana kuin ennen, koska tiedän mistä on kyse. Nykyään harmittaa enemmänkin, kun "kohtaus" menee liian nopeasti ohi, ikään kuin loppuu kesken. Haluaisin sen jatkuvan, jotta näkisin, mitä sitten tapahtuu. Jännää, miten se ennen pelotti ja nyt toivoisi niitä olevan useamminkin!

Kuuloaistimuksia minulla ei kai koskaan ole ollut, eikä myöskään hajuja. Mistähän kokemusten vaihtelu eri ihmisillä johtuu?

• shamaani

Kannattaa tutustua Carlos Castanedan kirjoihin.
      PS.oikeesti

• nfln

tietoisena nukahtamista ainakin selkounipiireissä kutsutaa wild(iksi) (Wake Initiated Lucid Dream). Tosin siihen että suoraan hereiltä pääsisi rem- uneen tulisi olla nukkunut jo vähintään 90 minuuttia, jonka jälkeen siis herää ja käy takaisin nukkumaa, ja silloin on mahdollista että nukahtaa tietoisena. Tähän liittyy yleensä tiettyjä ääniä, visuaalisia kuvia ja unikehon tärinää. Ja uni jossa on tietoinen että on unessa voi tämän jälkeen alkaa joko ns. obe tyylillä eli tuntee kuin irtoaisi ruumiistaan (ei oikeasti irtoa vaikka se voi täysin siltä tuntua) tai että löytää itsensä yhtä-äkkiä jostain täysin eripaikasta.... jne jne...

eli tämähän ei sinällään liittynyt sinun kokemukseesi joka tosiaan kuulostaa ns. unihalvaukselta, mutta laitoin vain selvennykseksi mitä 'tietoisena nukahtaminen' tarkoittaa, kun osassa noissa vastauksissa oli aika pahasti sekoitettu tietyt käsitteet. Toisaalta tuo kokemuksesikin kuulostaa tavallaan että olisit ollut tietoinen siitä että olet unessa, joten tuotakin voisi periaatteessa kutsua lucid uneksi, tosin ei kovin laadukkaaksi, kun siihen liittyi tuo unihalvaus. Unihalvaus onkin merkillinen ilmiö, kun se tuntuu tavallaan olevan jotain hereilläolon ja unen välimaastossa, en nyt tarkalleen muista sitä selitystä että miksi unihalvauksia tulee, mutta se on suht läheinen ilmiö näihin wild kokemuksiin eli tietoisena nukahtamiseen liittyviin tuntemuksiin....

noo tulipahan sitten pitemmänkaavan mukaan :) mutta ehdotuksena että jos vielä koet unihalvausta niin yritä ajatella että se kaikki ahdistus ym. on vain unta ja yritä vaikka päästä liikkeelle ja sitten olisikin aika nauttia rajattomista mahdollisuuksista joita unimaailma ja sen tajuaminen että kaikki on unta, tuo tullessaan :)

• Tintti

Unihalvaus taitaa olla.
      Ittellä niitä lähes joka yö. En pysty liikkua
      ja tiedän nukkuvani. Kuulen kummallisia ääniä.

Joskus onnistun unihalvauksen kautta siirtyä lucid uneen.

Lucid unet on taas unia, joissa tiedät näkeväsi
      unta ja pystyt tehdä niissä mitä ikinä haluat.
      Ne vaan vaatii vähän harjoitusta..(:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3614
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1971
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      225
      1315
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1186
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      108
      1036
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      68
      1001
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe