Keratokonuksesta

fdas3pelko

Olen tässä tutustunut sellaiseen silmäsairauteen kuin keratokonus eli sarveiskalvon kartiopullistuma. Törmäsin siihen sattumalta, kun sen oireet vastasivat omia oireitani.

Keratokonuksesta tuntuu löytyvän suomen kielelllä niukasti tietoa, ja kehno englannin kieli on esteenä ulkomaisille tiedonlähteille.

Haluaisinkin tietää, että kuinka helppoa on esim. peilien avulla tunnistaa keratokonus Onko se aina yhtä ilmeistä kuin Wikipedian sivuilla olevassa kuvassa? http://fi.wikipedia.org/wiki/Kartiopullistuma

Pelkään, että minulla on tuo kyseinen sairaus, sillä minulle on yhtäkkiä tullut paljon hajataittoa ja varsinkin iltaisin katulamppujen valot hajoavat voimakkaasti. Lisäksi tv:n tekstit hajoavat helposti. Peilien avulla katsottuna en kuitenkaan huomaa yhtä selvää kartiomuotoa kuin Wikipedian kuvassa.

Minkälaisia oireita teillä on, jotka sairastatte tätä.

10

3349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keratoconus vm-55

noin ilmeistä. Silmälääkärilläkin pitää olla tietyt laitteet jolla asia selviää.

Mene silmälääkäriin, sillä se asia selviää.

Omani oireili alussa siten että piilolasit eivät pysyneet silmissä.

Itseltäni on vaihdettu toinen sarveiskalvo yli 10 v sitten, toisessa silmässä sairaus on remissiossa.

Keratoconus minulla diagnosoitiin 70-luvun lopussa.

• keratoconus vm-87

Itselläni oli juurikin samanlaiset oireet, kun keratokonus diagnosoitiin loppukesästä. Kannattaa vaatia silmälääkäriä ottamaan sarveiskalvon topografia, joka väistämättä paljastaa keratokonuksen. Kävin kolmella eri silmälääkärillä joista kahden mielestä kyseessä ei voi olla keratokonus ja vasta kolmas otti kuvat ja diagnosoi sairauden.

• nimiaapo5

Millainen operaatio tuo sarveiskalvon topografia on?

Miten olette tulleet toimeen keratokonuksen kanssa? Tarkoitan,että onko se aiheuttanut teille jotakin huomattavaa haittaa? Sujuuko autolla ajo normaalisti? Entä millaista on lukeminen?

Omasta tilanteesta sen verran, että optikolla olen käynyt pari kertaa. Molemmilla kerroilla näkötestissä on todettu samat arvot. Lasit olen saanut, mutta en näe niillä kunnolla. Elikkä tekstit näkyy ns. kahtena ja hajoaa, ja etenkin pimeällä valot hajoavat rajusti. Siis näin myös laseilla katsottuna.

• aaddeehhhddd
        nimiaapo5 kirjoitti:

Miten olette tulleet toimeen keratokonuksen kanssa? Tarkoitan,että onko se aiheuttanut teille jotakin huomattavaa haittaa? Sujuuko autolla ajo normaalisti? Entä millaista on lukeminen?

Omasta tilanteesta sen verran, että optikolla olen käynyt pari kertaa. Molemmilla kerroilla näkötestissä on todettu samat arvot. Lasit olen saanut, mutta en näe niillä kunnolla. Elikkä tekstit näkyy ns. kahtena ja hajoaa, ja etenkin pimeällä valot hajoavat rajusti. Siis näin myös laseilla katsottuna.

"Optikko ohjaa tarvittaessa sllmälääkärille jos epäilee silmäsairautta". Tätähän täällä aina joku jankkaa. No ei sitten ole ohjannut vaikka et näe laseillakaan kunnolla.

Optikko = "terveydenhuollon" ammattilainen?

• KCee
        nimiaapo5 kirjoitti:

Topografia on käytännössä vain "valokuva" silmästä. Kuvauslaite heijastaa sarveiskalvolle joukon sisäkkäisiä renkaita, jotka muodostavat sarveiskalvon "korkeuskäyrät" (vrt. topografinen maastokartta). Tietokone muodostaa noiden käyrien perusteella sarveiskalvosta värillisen kartan, josta ammattilainen (silmälääkäri & optikko) voi päätellä, kuinka paljon ja mistä kohtaa sarveikalvo on pullistunut. Tätä tietoa käytetään mm. piilolinssin sovituksessa (linssin läpimitta ja kaarevuus).

Muiden vastaajien tavoin kehotan Sinua kääntymään silmälääkärin puoleen, jotta mahdollinen diagnoosi voidaan vahvistaa. Optikonkin pitäisi lain mukaan (asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä) ohjata silmälääkärille, jos epäilee silmäsairautta.

Itselläni keratoconus ollut 70-luvun puolivälistä saakka ja alusta pitäen homma hoidettu kovilla piilolinsseillä. Ei tämä tauti hirveästi normaalia elämää rajoita, eli esim. ajokorttiin riittävä näön tarkkuus on piilareilla saavutettu. Luonnollisesti ilman piilareita elo on aika rajoittunutta, koska omalla kohdallani korjaamaton näkö on lähellä nollaa. Mutta onnekseni linssien päivittäinen käyttö onnistuu, mikä ei kaikkien kohdalla valitettavasti ole itsestään selvää.

Lisätietoa voit saada ja halutessasi kysellä mm. keratoconusseuran foorimilta: http://kcfoorumi.sohvaperuna.net/

• Ei maailman loppu

Minulla on keratoconus todetttu molemmissa silmissä ja toiseen on jo tehty sarveiskalvon siirto. Muita oireita ei minulla ollut kuin heikentynyt näkö, jota ensimmäinen silmälääkäri osannut todeta kc:ksi.
      Oireet tuntuvat vaihtelevan todella paljon sairauden sisällä siksi suosittelen varaamaan ajan hyvälle silmälääkärille. Yksi vaihtoehto on Timo Peltola, riippuen tietenkin missä asut.

• pappiakyydissä

Minulla todettiin keratoconus 14 -vuotiaana. Itselleni kävi niin hyvä tuuri, että jo optikko huomasi ensimmäisellä kerralla mistä sairaudesta on kyse ja lähetti jatkotutkimusiin silmäpolille. Oireeni olivat ihan tavalliset: näkö heikkeni, sininen valo kävi silmiin enemmän, kuivuutta, voimakas hajataitteisuus. Esimerkiksi se telkkarin pieni punainen valo näkyi normaalisti, mutta sen ympärille alkoi kehittyä hajataiton aiheuttama punainen rinkula. Rinkulan alku oli n. 1cm. päässä oikeasta punaisesta pisteestä ja n. vuoden aikana se kasvoi täydeksi rinkulaksi. Punaisen valon ympärillä oli siis 1cm säteeltään oleva jännä rinkula, mutta niin sitten alkoivat näkyä muutkin valot samalla lailla. Sitten ne rinkulat täyttivät ja itse kun laskeskelin hajataittoa niin näin n. 70 kertaisesti mm. esineet.

Lloppujen lopuksi esineet levisivät hajataiton takia metrin alueelle. Näin siis tosiaan esim. reippaasti yli sata kuuta taivaalla, joskin ne eivät tietenkään olleet yhtä voimakkaita, kuin se oikea kuu siellä..... Iltaisin katulamppujen valot levisivät koko näkökentän alueelle enkä erottanut yhtään mitään... Lukeminen kävi mahdottomaksi ja sormiluvuksi silmien näkökyky sitten diagnosoitiinkin. Todella aggressiivinen keratoconus siis ja näköhän siitä lähti kolme vuotta diagnosoinnin jälkeen ja silmän huippu oli silloin ihan tavallisella kamerallakin kuvattavissa ja silmin selvästi nähtävissä:D Sarveiskalvonsiirrot on tehty ja taisteltu nyt 10 vuotta taudin kanssa. Sokeainkepille sain jättää näkemiin -sanan n. 2 vuotta sitten vaikka nyt kiikun vieläkin "siinä rajalla", että olenko näkövammainen vai en. Hyvin olen pärjännyt sairauteni kanssa. Häikäistyminen tosin on todella inhottavaa. Silloin kun näkö oli melkein nollilla niin kämpässäni ei ollut kuin pari lamppua :D Sisustus oli punaista, koska se ei sattunut silmiin yhtä paljon, kuin kylmät ja siniset valot. Apuvälineet sain ja vieläkin niitä osaksi käyttelen. Tietokoneet sun muut härpäkät. Viimeistä leikkausta (silmän symmetrisyyttä korjaavaa) juuri innolla odottelen :)

Täytyy kyllä sanoa, että sitä ei voi mitenkään itse tietää onko keratoconus vai ei. Normaali hajataitteisuushan myös johtuu sarveiskalvon pinnan epäsymmetrisyydestä ja hajataittoa ovat eräät asiantuntijat spekuloineet keratoconuksen "pikkuveljeksi". Alkuvaiheessa keratoconus -muutokset saattavat siis hyvinkin muistuttaa normaalia sarveiskalvon epäsymmetrisyyden aiheuttamia näköoireita ja jopa näyttäytyä lääkärillekin tavallisina silmänmuutoksina.

Jotkut tutut sanoivat jo 1,5 vuoden oman näön heikkenemiseni jälkeen, että huippu näkyy paljailla silmilläkin, mutta kehityshän on yksilöllistä.

• pappiakyydissä

Unohdin mainita, että omat sarveiskalvoni menivät niin äkisti huonoon kuntoon, että ne oli pakko leikata. Samentummaa ja haavoja ynnä muuta. Kovia piilolinssejä silloin yritettiin ottaa käyttöön, mutta se ei onnistunut. Samoin niitä yritettiin uudestaan leikattuun silmään, kun se oli parantunut leikkauksesta. Näöntarkkuus saatin 80%:ksi (Vs 0.8) mutta piilolinssi ei auttanut, kuin 45min ja sitten se sumeni aivan täysin.

• tietämätönn.
        pappiakyydissä kirjoitti:

Unohdin mainita, että omat sarveiskalvoni menivät niin äkisti huonoon kuntoon, että ne oli pakko leikata. Samentummaa ja haavoja ynnä muuta. Kovia piilolinssejä silloin yritettiin ottaa käyttöön, mutta se ei onnistunut. Samoin niitä yritettiin uudestaan leikattuun silmään, kun se oli parantunut leikkauksesta. Näöntarkkuus saatin 80%:ksi (Vs 0.8) mutta piilolinssi ei auttanut, kuin 45min ja sitten se sumeni aivan täysin.

Muuttuuko hajataiton voimakkuus Keratokonus-potilailla väsymystilan mukaan? Siis että pirteänä näkö on tarkempi kuin mitä väsyneenä tai vaikkapa lähityöskentelyn jälkeen.

• pappiakyydissä
        tietämätönn. kirjoitti:

Muuttuuko hajataiton voimakkuus Keratokonus-potilailla väsymystilan mukaan? Siis että pirteänä näkö on tarkempi kuin mitä väsyneenä tai vaikkapa lähityöskentelyn jälkeen.

Siihen taitaa vaikuttaa monet seikat. Kuivasilmäsyys on yksi mikä aiheuttaa voimakasta näön heikkenemistä kc-potilailla ja väsyneenä kuivasilmäisyys voi oirehtia enemmän. Jos silmien kuvat ovat hyvinkin erilaiset niin väsymys voi tuoda vaikeuksia molempien silmien katseen suuntaamiseen eli jonkin asteista piilokarsastuksen tyylistä voi ilmetä.

Itse huomasin ainakin, että lähityöskentely aiheutti näön heikkenemistä. Tietysti lähityöskentely myös kuivattaa silmiä ynnä muuta. Rivit pomppi tosi pahasti kirjaa lukiessa, jos oli väsynyt. Joka tapauksessa näön heikkeneminen väsyneenä ja niin edelleen on aika yleistä kaikissa silmäsairauksissa ja tavallisissakin hajataitoissa. Kipeä jalkakin oirehtii rasittuneena enemmän....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe