Yksinodottajat joilla useampi lapsi?

NuoriÄiti2

Moi! Eli olen 20v yksinodottaja ja toinen lapsi tulossa (esikoinen nyt 1v 4kk). Mietin että olisiko täällä muitakin yksinodottajia joilla jo lapsi ennestään. (Totta kai muutkin yksinodottajat joilla ei lapsia ennestäänkin saa tulla mukaan, itse olin yksinodottaja esikoisenkin kanssa että näin.. )
Millä viikolla nyt olette? Mitä pyörii mielessä? Mikä on vointi?

45

1024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NuoriÄiti2

Ainii voisin itsekin vastata... :)
      Rv 18 5 menossa
      en usko todeksi ku en oo kauheesti kellekkään kertonut, koska minun lapsilla on eri isät niin pelottaa miten muut siihen suhtautuu, ku muilla on niin helppo sanoa miks et ottanu aborttia... että minulla nyt on tällanen tuuri vaa... :/ siis olen iloinen vauvasta

• ihme ja kumma

mua vähän ihmetyttää miksi niitä lapsia pitää tehdä ja jokainen eri isälle. etkö käytä ehkäisyä? mulla on tälläinen tuuri vaan?!? siis raskaaksi tulee ilman ehkäisyä.
        onko molempien lapsien isä lapsen elämässä mukana ja tuleeko olemaan?
        hienoa asiassa on että otat vastuun ja pidät lapset ja pärjäät, mutta yhteiskuntahan sunt elättää!!!
        maksaako/tuleeko isät hoitamaan velvollisuudet ja maksamaan elatusmaksut? vai yhteiskunnaltako ne perit?
        onko kuolut viellä kesken?
        en halua moralisoida mutta kirjoituksesta paistaa läpi niin oma lapsellisuutesi.
        toivottavasti saat lasten isät myös osallistumaan lasten elämään......
        en pahalla kirjoittanut ja kuten jo kirjoititkin et uskalla kertoa asiasta paljoa kun mietit miten muut suhtautuu. eli olet varmaan ajatellut että kritiikkiä asiasta tulee ja monia mielipiteitä.
        toivotan sulle kuitenkin kaikkea hyvää ja pärjäämistä lasten kanssa.

• NuoriÄiti2
        ihme ja kumma kirjoitti:

mua vähän ihmetyttää miksi niitä lapsia pitää tehdä ja jokainen eri isälle. etkö käytä ehkäisyä? mulla on tälläinen tuuri vaan?!? siis raskaaksi tulee ilman ehkäisyä.
        hienoa asiassa on että otat vastuun ja pidät lapset ja pärjäät, mutta yhteiskuntahan sunt elättää!!!
        maksaako/tuleeko isät hoitamaan velvollisuudet ja maksamaan elatusmaksut? vai yhteiskunnaltako ne perit?
        en halua moralisoida mutta kirjoituksesta paistaa läpi niin oma lapsellisuutesi.
        en pahalla kirjoittanut ja kuten jo kirjoititkin et uskalla kertoa asiasta paljoa kun mietit miten muut suhtautuu. eli olet varmaan ajatellut että kritiikkiä asiasta tulee ja monia mielipiteitä.

Tiedoksi vain, oletko miettinyt asiaa minun kannaltani? Eli siis että miksiköhän on eri isät?
        Ehkä onkin niin että ensimmäisen lapsen kanssa ehkäisy petti, ja isä oli mukana mutta yhtäkkiä huomaskin että ei ole valmiiksi isäksi ja päätti jättää minut ja lapseni... Ootko miettiny sitä?? Sä oot taas tommonen mä oon niin ihana ja hyvä ihminen ku en koskaan tee mitään väärin koskaan ja en koskaan tee vääriä valintoja (Minun kannalta lapset eivät ole väärin vain niiden isät)... (Ja tiedoksi sillä tuuri jutulla tarkoitin miesten kanssa!! Enkä lasten kanssa!)
        Ja toinen ei ollu vahinko mutta kappas vain mies taas kerran jättää. Ja joo, nyt alat varmastikin syyttää et vika on sit mussa ku en pysty pitämään miestä. KAIKKI EI AINA OO NIIN MUSTAA JA VALKOISTA!!!
        En ole selitys velvollinen sinulle, mutta minä olen töitä tehnyt niitten rahojen edestä jotka saan, kato ku kaikki ei aina istu vaa perseellään, ensimmäisen kerran olin töissä ku olin 14 ihan oikeassa töissä eikä mikään leikki työ, koulun jälkeen ja aina ku oli vapaata!! Ja olen yhtä hyvin oikeutettu niihin "isoihin" rahasummiin jotka saa ku on äitiyslomalla ku joku vaikk 35v äiti!
        Ja en ole huonompi äiti koska olen yksinhuoltaja, ja nuori.
        Kaikki ei aina mee niin kuin elokuvissa... ;)

• NuoriÄiti2
        ihme ja kumma kirjoitti:

Ja tiedoksi vain... oottelen vastauksia muilta yksinodottajilta enkä katkerilta ihmisiltä.. ;)

• äitiminäkin
        NuoriÄiti2 kirjoitti:

Tiedoksi vain, oletko miettinyt asiaa minun kannaltani? Eli siis että miksiköhän on eri isät?
        Ehkä onkin niin että ensimmäisen lapsen kanssa ehkäisy petti, ja isä oli mukana mutta yhtäkkiä huomaskin että ei ole valmiiksi isäksi ja päätti jättää minut ja lapseni... Ootko miettiny sitä?? Sä oot taas tommonen mä oon niin ihana ja hyvä ihminen ku en koskaan tee mitään väärin koskaan ja en koskaan tee vääriä valintoja (Minun kannalta lapset eivät ole väärin vain niiden isät)... (Ja tiedoksi sillä tuuri jutulla tarkoitin miesten kanssa!! Enkä lasten kanssa!)
        Ja toinen ei ollu vahinko mutta kappas vain mies taas kerran jättää. Ja joo, nyt alat varmastikin syyttää et vika on sit mussa ku en pysty pitämään miestä. KAIKKI EI AINA OO NIIN MUSTAA JA VALKOISTA!!!
        En ole selitys velvollinen sinulle, mutta minä olen töitä tehnyt niitten rahojen edestä jotka saan, kato ku kaikki ei aina istu vaa perseellään, ensimmäisen kerran olin töissä ku olin 14 ihan oikeassa töissä eikä mikään leikki työ, koulun jälkeen ja aina ku oli vapaata!! Ja olen yhtä hyvin oikeutettu niihin "isoihin" rahasummiin jotka saa ku on äitiyslomalla ku joku vaikk 35v äiti!
        Ja en ole huonompi äiti koska olen yksinhuoltaja, ja nuori.
        Kaikki ei aina mee niin kuin elokuvissa... ;)

älä välitä alottaja, tollasii idiootteja tulee saarnaamaan, kun he itse eivät yksin pärjäisi lasten kanssa:) Ja he tietävät sen :)
        Teit oikein ku pidät lapsen, etkä tehny aborttia. Ja on sit sun ekalla muksulla leikkikaveri :)
        itellä kans kaks lasta, vähän alle vuoden ikäero. Olin yksinhuoltaja mut nyt avoliitossa ja ootan kolmatta.

• NuoriÄiti2
        äitiminäkin kirjoitti:

älä välitä alottaja, tollasii idiootteja tulee saarnaamaan, kun he itse eivät yksin pärjäisi lasten kanssa:) Ja he tietävät sen :)
        Teit oikein ku pidät lapsen, etkä tehny aborttia. Ja on sit sun ekalla muksulla leikkikaveri :)
        itellä kans kaks lasta, vähän alle vuoden ikäero. Olin yksinhuoltaja mut nyt avoliitossa ja ootan kolmatta.

Ooh ihanaa kiitos!!:)
        Haluaisitko vähän kertoa kokemuksia, ku olen kauheesti miettinyt just semmosta et miten kahden pienen lapsen kanssa pärjää?.. :)

• kerranyh-ainayh
        NuoriÄiti2 kirjoitti:

Ooh ihanaa kiitos!!:)
        Haluaisitko vähän kertoa kokemuksia, ku olen kauheesti miettinyt just semmosta et miten kahden pienen lapsen kanssa pärjää?.. :)

Sain esikoiseni (yllätysraskaus, "pillerivauva") yksin ja olinkin hänen kanssaan yksin neljä vuotta. Nyt olen naimisissa ja pienen vauvan äiti eli olemme uusperhe, esikoiseni asuu kotona ja käy isällään joka toinen vkl. Mutta vaikka nyt olenkin "kokonaisen" perheen äiti, voin sanoa että yksinhuoltajan elämä on miljoona kertaa rankempaa kuin tämä elämä jota nyt elän, jossa mies on kaikessa mukana ja apuna. Meinasin tukehtua kahviini kun facebookissa luin ydinperhe-äiti-kaverini liittyneen ryhmään "miten eroan yh-äidistä? minulla ei ole joka toinen vkl vapaata!". Siis mitä helvettiä??? Silloin joka toinen vkl kun sitä vapaata oli, tein töitä, näin kavereita joita ei viikolla pystynyt, kävin baarissa jos niitä töitä ei jokin viikonloppu sattunut olemaan ja rahatilanne antoi periksi, kävin ihan YKSIKSENI lenkkeilemässä ja pyöräilemässä, nukuin parin viikon aikana kertyneitä univelkoja, tein suursiivouksen kaikessa rauhassa ilman pikkuapulaista, pesin mattoja, pesin ikkunoita, pesin pyykkejä, leivoin, kokkailin, tein käsitöitä, ja joskus jos vaan maltoin heittää vapaa-aikaani hukkaan, olin vaan tekemättä mitään ja luin lehteä tai surffailin netissä musiikkia kuunnellen. Ja kaiken tuon edellämainitsemani aikana ikävöin lastani joka oli isällään ja tunsin syyllisyyttä siitä että "sain" vapaa-aikaa ja etenkin silloin jos satuin sinne baariin lähtemään, koin aivan hirvittäviä huono-äiti-fiiliksiä. Nytpä olen huomannut, uusperheen äitinä, että ydinperhe-äiti-ystäväni käyvät enemmän viihteellä ja vievät lapsiaan enemmän hoitoon sukulaisille kuin yh-äidit. Yllättävää mutta totta. Ja yh-äidit myös keksivät enemmän viihdykettä lapsilleen.

Tuo sama suorittaminen on siirtynyt mukanani tähän meidän uusperheeseen. Olen jatkuvasti työn touhussa; leivon, siivoan, teen ruokaa, askartelen, leikin, luen satukirjoja, silitän lasten vaatteet aina pesun jälkeen, pidän kotia tiptop siistinä.. Vaatii minulta paljon antaa miehen tehdä kotonamme yhtään mitään kun olen niin tottunut että olen ainoa siivooja/lapsenhoitaja/ruuanlaittaja/kaupassakävijä/nukkumaanlaittaja/kylvettäjä/leikittäjä/lohduttaja jne. jne.

En osaa myöskään ottaa ja lähteä ulos itsekseni vaikkapa lenkille, kun mies ja lapset on kotosalla. En kykenisi rentoutumaan koska tiedän että he ovat täällä ja minun kuuluisi olla täällä hoitamassa ja huolehtimassa, vaikkei asia niin tietysti olekaan. Mieheni kyllä käy harrastamassa mutta hän olikin lapseton ennen suhdettamme ja yhteistä lastamme. Vauvamme on vasta ihan pikkuinen, joten ehkäpä ajan kanssa opin nauttimaan kahden vanhemman taloudesta ja ottamaan itsellenikin aikaa tehdä asioita vain itseäni varten - taito, joka unohtui täysin tullessani yksinhuoltajaksi.

Toivon että tekstini osuisi myös ydinperheen äitien silmiin ja saisi ajattelemaan asioita muultakin kantilta kuin juuri siltä yh-äidit-ovat-sossun-tuella-eläviä-baari-ruusuja- vinkkeliltä. Toki niitäkin tapauksia löytyy ja itseäkin oksettaa kyseisen tyyliset naikkoset, joita saa "kiittää" siitä että meitä "tavallisia" yh-äitejä (joihin en taida enää edes lukeutua) haukutaan ties miksi ja saamme potea huonoa omaatuntoa siitä, että hoidamme ja huolehdimme lapsista, kodista ja taloudesta aivan yksin.

• äitiminäkin
        NuoriÄiti2 kirjoitti:

Ja tiedoksi vain... oottelen vastauksia muilta yksinodottajilta enkä katkerilta ihmisiltä.. ;)

Joo eli mä oon nyt 26v ja lapset on nyt 3- ja 4 -vuotiaat. Sillon ku eka synty, niin muutimme lapsen isän kans erilleen, mut silti oltiin tekemisissä ja niinpä aloin oottaa sit toista lasta. Eli olin jo sillon yksinhuoltaja. Mies lupaili vaikka mitä, mut sit kävi kuitenki niin et se kuoli. vaikka se sillon oliki järkytys niin se raskausaika meni silti ihan hyvin. Ja synntys meni hyvin :)
        Mut täytyy myöntää et sit ku niit vauvoja oli siinä kaks, niin mä masennuin. Musta tuntu et kaikki hylkäs ja jätti mut yksin, vaikkei niin ollukkaa todellisuudessa. Mut masennuslääkkeet autto! Eli suosittelen, jos alkaa tuntua siltä ettei pää kestä ja seinät kaatuu päälle :)
        Mut sit ku tää nuorempi oli vähän isompi, et se ei ollu enää niin avuton eikä itkeny jatkuvasti, niin olin tosi onnellinen näistä kahdesta! :) Täl nuoremmal oli jatkuvasti korvatulehduksia ja me rampattii jatkuvasti lääkäris. En omista autoa, niin tuli kuntoiltua kyllä :) Laitettiin sit lopuks putket, ni loppu tulehduksetki.
        Nyt kun lapsilla on "uus iskä" ja asiat ihan hyvin, niin uskon, että pystyn nauttimaan tulevasta vauvasta. Ja lapsetkin on luvanneet auttaa laittamaan tulevalle sukat jalkaan ja opettavat kuulemma leikkimään :)
        Toivon ja uskon, et sä löydät vielä sellasen miehen, jonka kanssa jakaa arki yhdessä. Itse oon kyl joskus huonoina päivinä ajatellut, että oli se elämä yksinhuoltajana ihan helppoa ja kivaa. Meil on ollu ihmisiä jotka on auttaneet ja rakastaneet lapsia ku omiaan. En myöskään tuntenut itteeni yksinäiseks, vaikkei miestä ollutkaan. Mut jokaisella on erilainen elämä ja oon kiitollinen tästä kaikesta hyvästä, koska aina ei oo ollu näin hyvin asiat.

• hgfcvbgfc
        NuoriÄiti2 kirjoitti:

Valitettavasti tällaisilla yleisillä keskustelufoorumeilla, joilla keskustellaan nimimerkkien turvin, et voi valikoida millaisia vastauksia tai keneltä niitä saat...

Mut joo, en ole yksinhuoltaja, mutta olen kanssasi samaa mieltä, että samalla lailla ansaitset äippärahat, yms. kuin kaikki muutkin. Ja varmasti pärjäät uudenkin vauvan kanssa, onhan sulla jo kokemusta :) Enkä ymmärrä tuon kritisoijan pointtia siitä, että yhteiskunta sut elättäisi sen enempää, kuin muitakaan äitejä (ja isiä). Muutkin saavat hoitotukea, jne. Ja kyllä ne poissaolevatkin isät joutuvat elatusmaksunsa maksamaan!

Tsemppiä.

• äitiminäkin
        hgfcvbgfc kirjoitti:

Valitettavasti tällaisilla yleisillä keskustelufoorumeilla, joilla keskustellaan nimimerkkien turvin, et voi valikoida millaisia vastauksia tai keneltä niitä saat...

Mut joo, en ole yksinhuoltaja, mutta olen kanssasi samaa mieltä, että samalla lailla ansaitset äippärahat, yms. kuin kaikki muutkin. Ja varmasti pärjäät uudenkin vauvan kanssa, onhan sulla jo kokemusta :) Enkä ymmärrä tuon kritisoijan pointtia siitä, että yhteiskunta sut elättäisi sen enempää, kuin muitakaan äitejä (ja isiä). Muutkin saavat hoitotukea, jne. Ja kyllä ne poissaolevatkin isät joutuvat elatusmaksunsa maksamaan!

Tsemppiä.

Niin sitäkin piti sanoa viel, et joka asiassa aina joku jaksaa jauhaa tosta rahasta. Siis ihankuin se olisi se maailman tärkein asia?. Me ei olla sillain rikkaita, vaan ennemminki köyhiä, mut silti onnellisia. Mut eipä ihminen olekkaan nykyään arvokas, jos ei ole hyvä töpaikka ja paljon omaisuutta. Ja muuten arvostettu.

• NuoriÄiti2
        kerranyh-ainayh kirjoitti:

Sain esikoiseni (yllätysraskaus, "pillerivauva") yksin ja olinkin hänen kanssaan yksin neljä vuotta. Nyt olen naimisissa ja pienen vauvan äiti eli olemme uusperhe, esikoiseni asuu kotona ja käy isällään joka toinen vkl. Mutta vaikka nyt olenkin "kokonaisen" perheen äiti, voin sanoa että yksinhuoltajan elämä on miljoona kertaa rankempaa kuin tämä elämä jota nyt elän, jossa mies on kaikessa mukana ja apuna. Meinasin tukehtua kahviini kun facebookissa luin ydinperhe-äiti-kaverini liittyneen ryhmään "miten eroan yh-äidistä? minulla ei ole joka toinen vkl vapaata!". Siis mitä helvettiä??? Silloin joka toinen vkl kun sitä vapaata oli, tein töitä, näin kavereita joita ei viikolla pystynyt, kävin baarissa jos niitä töitä ei jokin viikonloppu sattunut olemaan ja rahatilanne antoi periksi, kävin ihan YKSIKSENI lenkkeilemässä ja pyöräilemässä, nukuin parin viikon aikana kertyneitä univelkoja, tein suursiivouksen kaikessa rauhassa ilman pikkuapulaista, pesin mattoja, pesin ikkunoita, pesin pyykkejä, leivoin, kokkailin, tein käsitöitä, ja joskus jos vaan maltoin heittää vapaa-aikaani hukkaan, olin vaan tekemättä mitään ja luin lehteä tai surffailin netissä musiikkia kuunnellen. Ja kaiken tuon edellämainitsemani aikana ikävöin lastani joka oli isällään ja tunsin syyllisyyttä siitä että "sain" vapaa-aikaa ja etenkin silloin jos satuin sinne baariin lähtemään, koin aivan hirvittäviä huono-äiti-fiiliksiä. Nytpä olen huomannut, uusperheen äitinä, että ydinperhe-äiti-ystäväni käyvät enemmän viihteellä ja vievät lapsiaan enemmän hoitoon sukulaisille kuin yh-äidit. Yllättävää mutta totta. Ja yh-äidit myös keksivät enemmän viihdykettä lapsilleen.

Tuo sama suorittaminen on siirtynyt mukanani tähän meidän uusperheeseen. Olen jatkuvasti työn touhussa; leivon, siivoan, teen ruokaa, askartelen, leikin, luen satukirjoja, silitän lasten vaatteet aina pesun jälkeen, pidän kotia tiptop siistinä.. Vaatii minulta paljon antaa miehen tehdä kotonamme yhtään mitään kun olen niin tottunut että olen ainoa siivooja/lapsenhoitaja/ruuanlaittaja/kaupassakävijä/nukkumaanlaittaja/kylvettäjä/leikittäjä/lohduttaja jne. jne.

En osaa myöskään ottaa ja lähteä ulos itsekseni vaikkapa lenkille, kun mies ja lapset on kotosalla. En kykenisi rentoutumaan koska tiedän että he ovat täällä ja minun kuuluisi olla täällä hoitamassa ja huolehtimassa, vaikkei asia niin tietysti olekaan. Mieheni kyllä käy harrastamassa mutta hän olikin lapseton ennen suhdettamme ja yhteistä lastamme. Vauvamme on vasta ihan pikkuinen, joten ehkäpä ajan kanssa opin nauttimaan kahden vanhemman taloudesta ja ottamaan itsellenikin aikaa tehdä asioita vain itseäni varten - taito, joka unohtui täysin tullessani yksinhuoltajaksi.

Toivon että tekstini osuisi myös ydinperheen äitien silmiin ja saisi ajattelemaan asioita muultakin kantilta kuin juuri siltä yh-äidit-ovat-sossun-tuella-eläviä-baari-ruusuja- vinkkeliltä. Toki niitäkin tapauksia löytyy ja itseäkin oksettaa kyseisen tyyliset naikkoset, joita saa "kiittää" siitä että meitä "tavallisia" yh-äitejä (joihin en taida enää edes lukeutua) haukutaan ties miksi ja saamme potea huonoa omaatuntoa siitä, että hoidamme ja huolehdimme lapsista, kodista ja taloudesta aivan yksin.

Kiitos että jaksoit kirjottaa!!:)
        Itse olen just se kotiäiti joka mielummin olen kotona pojan kanssa kun lähden jonneki ilman, melkein kaikkea voi tehdä kaksinkin... Laivallakin oltiin äsken, oli mun perhe mukana ja meillä pojan kanssa oli oma hytti ja olin vielä "varannut" lapsenvahdiksi mun isän vähäksi aikaa että itse pääsisin illemalla laivan baariin ku olin "sovinnut itseni" kanssa että yhen illan vihteelle (oltiin siis ruotsissa, eli 2yötä 1 päivä).. Mutta:D Kun isä sitten koputti ovea ja sanoi jäävänsä pojan kanssa, niin ei tehnyt mieli, mielummin katsoin poikaa ku hän nukkui mun vieressä ja nautin vaa siitä olemassa olosta.. :) (Eli baari jäi väliin mutta, ei haitannut edes vähän.. :))
        Muutenkin olen aina tuntenut "syyllisyyttä" ku jätän pojan aina joskus mummolaan tai tädin kanssa, enemmän kyllä tädin kanssa (ja sekin korkeintaan kerran kk, jos ei oo viikonloppu töissä, silloin voi olla kakskin päivää/iltaa hoidossa, sekin harvemmin)... Mutta AINA olen jäännyt itsekin mummolaan yöksi jos poikakin on ollut jos joskus oon ollu baarissa, niin yöllä kotiin ja aamulla kun poika herää niin minäkin herään ja arki jatkuu...
        Poika on mulle kaikki kaikessa, ja en nyt tarkoita että olisin täydellinen ja mitään semmosta, halusin vain just sen tulevan esiin että en ole kauhea ihminen vaikka olenkin yksinhuoltaja...:)

• AnnbellaBe
        ihme ja kumma kirjoitti:

miksi noin nuoren pitää edes harkita lasta. Näethän nyt ettei noin nuoret isät ole vielä valmiita isiksi?? Ja kauankohan olitkaan seurustellut tämän uuden miehen kanssa ennen kuin tulit raskaaksi? En yhtään epäile ettet yksin pärjäisi, mutta se nyt vaan on niin ettei lapsen tekeminen "takaa" että kaksi ihmistä ovat loppuelämän yhdessä, niinkuin nuoret usein uskovat. Ehtii niitä lapsia hankkia myöhemminkin.

• ............

pitää ollaeri isä?!!!!

• pippuripää
        kerranyh-ainayh kirjoitti:

Niin, vaikka mä ymmärän kyllä, että yksinhuoltajan elämä ei todellakaan ole herkkua missään määrin, niin täytyy muistaa, että kaikilla kahden vanhemman perheilläkään ei välttämättä helppoa ole pikkulapsiaikana. Eri tavalla vaan vaikeaa. Meillä on kyllä molemmat vanhemmat, mutta ei minkäännäköistä tukiverkkoa ympärillämme. Kahdestaan ei päästä koskaan mihinkään, sillä ei ole ketään joka voisi lapsiamme hoitaa. Mä kaipaisin henkistä tukea esim. omalta äidiltä, mutta en sitä saa. Mutta toki pääsee sitten vaikka ystävän kanssa kahville, kun on se isä kuvioissa, joka on lasten kanssa, mutta kyllä sitä tarviis aikaa sille parisuhteellekin, että elämä ei aina olisi pelkkää arkea.

Mä en nyt sano, että sulla on helpompaa kun saat joka toisen viikonlopun vapaaks, mutta kannattaa muistaa, että aina ei oo sen helpompaa muillakaan. Omat juttunsa molemmissa.

• kerranyh-ainayh
        pippuripää kirjoitti:

Niin, vaikka mä ymmärän kyllä, että yksinhuoltajan elämä ei todellakaan ole herkkua missään määrin, niin täytyy muistaa, että kaikilla kahden vanhemman perheilläkään ei välttämättä helppoa ole pikkulapsiaikana. Eri tavalla vaan vaikeaa. Meillä on kyllä molemmat vanhemmat, mutta ei minkäännäköistä tukiverkkoa ympärillämme. Kahdestaan ei päästä koskaan mihinkään, sillä ei ole ketään joka voisi lapsiamme hoitaa. Mä kaipaisin henkistä tukea esim. omalta äidiltä, mutta en sitä saa. Mutta toki pääsee sitten vaikka ystävän kanssa kahville, kun on se isä kuvioissa, joka on lasten kanssa, mutta kyllä sitä tarviis aikaa sille parisuhteellekin, että elämä ei aina olisi pelkkää arkea.

Mä en nyt sano, että sulla on helpompaa kun saat joka toisen viikonlopun vapaaks, mutta kannattaa muistaa, että aina ei oo sen helpompaa muillakaan. Omat juttunsa molemmissa.

en tiedä oliko tuo vastaus minulle mutta vastaanpa nyt silti.. eli esikoiseni tosiaan on joka toinen viikonloppu isällään, mutta mieheni ja minun yhteinen vauva on aina kotona. Myös siis silloin kun esikoinen ei ole. Eli yhteistä aikaa meillä on tasan silloin kun vauva nukkuu. Ja kahdestaan ei mekään päästä minnekään sillä ei ole ketään jolle lapsemme antaisin hoitoon. Itselläni on muutama ystävä joista en yhdellekään edes ehdottaisi että hoitaisi vauvaa, en ole niin läheinen kenenkään kanssa että luottaisin niin paljon. Äitini asuu muutaman kilometrin päässä mutta ei todellakaan ole mikään tuki ja turva, päinvastoin. Saan kuulla pitkään jälkeenpäin mitä kaikkea hänellä jäi tekemättä jos olen joutunut esikoiseni viemään jonkin syyn vuoksi hänelle hetkeksi hoitoon. Joten välttyäkseni pahalta mieleltä jätän myös esikoiseni viemättä hänelle. Vauvaa en voisi kuvitellakaan vieväni mummolle hoitoon, hänen suhtautumisensa avioliittooni ja toiseen lapseeni on ollut niin nihkeää. Mieheni äiti asuu monen sadan kilometrin päässä mutta ymmärtääkseni hänkään ei ole kovin innokas hoitamaan lapsenlapsiaan. Joten aivan omillamme olemme ja yhteistä aikaa ei ole lainkaan.

Meillä elämä on siis pelkkää arkea, mutta arkea josta nautimme. Meillä on molemmilla mahdollisuus käydä omissa jutuissamme ilman lapsia milloin vaan kun toinen vanhempi on kotona. Tätä mahdollisuutta ei yh-vanhemmalla ole. Ja menneestä yh-äitiydestäni on ollut valtava hyöty, minulla ei ole mitään ongelmaa organisoida arkea kahden lapsen kanssa kun olen tottunut suunnittelemaan ajankäyttöni mahdollisimman tehokkaasti kattaakseni molempien vanhempien työt ja velvollisuudet yhden päivän aikana. Tänäänkin olen jo leiponut ison läjän pullaa, tehnyt iltaruuan, syönyt esikoisen kanssa lounasta, vaihtanut ja pessyt lakanat, leikkinyt lasten kanssa ja tehnyt heidän aamutoimensa, hoitanut vauvan imetykset ja vaipan vaihdot, imuroinut, siivoillut paikkoja jne jne. ja kello on vähän yli yksitoista aamupäivällä :D Ja mies on töissä eli sopivasti pois jaloista ;) Kunhan hän tulee kotiin lähdemme koko porukka ulos pulkkamäkeen. On aivan ihanaa kun on joku jota odottaa töistä kotiin ja voi yhdessä toisen aikuisen kanssa hoitaa lapsia ja kotia. Ennen miestäni tein kaiken vain esikoistani varten, nyt teen kaiken koko perhettämme varten. Ainoa miinus on, että joudun opettelemaan vieläkin parisuhteen hoitoa kun se on aivan vieras asia minulle, mutta enköhän ala pikkuhiljaa muistamaan että miestäkin pitää välillä huomioida siinä kuin lapsiakin... ;)

• jottaa rajjaa.....
        ihme ja kumma kirjoitti:

haloo???minusta taas kirjoittaja tuntui sangen viksulta ikäisekseen!! sain oman poikani ollessani 18v ja voin vannoa että ajatusmaailmani oli aika lapsen kengissä.. en tosiaan ole saman miehen kanssa enää,tästäå on aikaa 20v ja nyt mulla kaks lasta toisen miehen kanssa..olen varmasti oikee rikollinen sun silmissä. ajatteles jos kirjoittaja olis laittanu "en jaksa näit pentuja ja toinen tulossa ymym!" enempi olisin sinuna huolissani veromarkoista jotka uppoo narkkariäitien hyysäämiseen,niihin jotka tekevät lapsia vaan sillä syyllä että ei halua töitä tehdä ikinä! sellasten kirjotteluun kannattaa puuttua.
        voimia kaikille yh äideille. lapset on ihania,joskus tuntuu että niistä pääsee nauttimaan huomattavasti paremmin kun on yksin :)

• angel:_88
        NuoriÄiti2 kirjoitti:

MInä 25. tulevana elokuussa...ja laskettu aika 28.8.2013 ja toinne lapsi siis syntymässä nyt elokuussa 2013..ja edeltävä syntyi vuosi aikisemmin tammikuussa ja on nyt 1.v 4kk ja molemmat poikia. Olen menossa helsingin ensikotiin synnytystä ennen..ja siellä asustan nii kauan ku tarvetta.. isä on smaa molemmille lapsiile..oli psykopaatti/väkivlatainen. eikä tod.osalllistu kummankaan lapsen huoltoon.
        ja eka lapsi otettu huostaan,,, meieheni takIA
        !

• unikeko.

yksin. Eli 3. Odotan ja eri osoitteet lasten isän kanssa. Ollaan yhdessä tai mitä lie. Käyn töissä,hoidan kodin,kaupassa käymiset jne yksin. Keskiraskaus menossa fyysisesti tosi väsynyt. Pienin 1,6v. Tavallaan viihdyn omissa oloissani. Itsenäisyys ja omillaan pärjääminen tuo tyydytyksen. Rakastan lapsiani ja saan heistä voimaa. Välillä olen psyykkisesti väsynyt. Uskon että elämä kantaa kumminkin vaikeiden aikojen yli. Lapset toivottuja ja suunniteltuja. Talous ok. Se hirvittää miten fyysisesti jaksan taaperon ja kouluikäisen ja ison mahan kans kun nyt jo tekee tiukkaa vaunuilla kauppa ym matkat. Auto on,en käytä,kallista. Jotku pääsee helpolla on mies ym sukulaiset passaamassa. Turhan valittaminen tympii.

• ............

Oli miten oli, huono "tuuri", väärät valinnat tai ihan mitä tahansa, niin et sinä ap ihan rehellisesti voi väittää, etteikö tilanteesi kerro surkeasta elämänhallinnasta ! Olet tosi nuori vielä, ja jos sama "meno" jatkuu, uskallatko edes itse ajatella mikä tilanteesi on esim. kolmikymppisenä ? Ja huomio, että lastenkasvatuskykyysi en ota mitään kantaa, joten ethän ymmärrä tätä(kin) kommenttia kritiikkinä äitiyttäsi kohtaan.

• yh 33v
        ............ kirjoitti:

Oli miten oli, huono "tuuri", väärät valinnat tai ihan mitä tahansa, niin et sinä ap ihan rehellisesti voi väittää, etteikö tilanteesi kerro surkeasta elämänhallinnasta ! Olet tosi nuori vielä, ja jos sama "meno" jatkuu, uskallatko edes itse ajatella mikä tilanteesi on esim. kolmikymppisenä ? Ja huomio, että lastenkasvatuskykyysi en ota mitään kantaa, joten ethän ymmärrä tätä(kin) kommenttia kritiikkinä äitiyttäsi kohtaan.

jollakin oikeesti varaa alkaa moralisoimaan? Samat kelan rahat pyörii jokaisella, sellainen jolla on mies joka elättää voinkin sitten varmaan kieltäytyä kaikista kelan rahoista. Ei se ole yhden ihmisen syy että tässä maassa maksetaan valtion varoista ihmisten leipää? Rikaat ei niitä rahoja tarvitse. Ne on yleensä ne liian helppoa elämää elävät kotiäidit niitä, jotka ovat ensimmäisenä marisemassa, kun on vääränlaiset verhot tai auto ei ole yhtä hieno kuin naapurin rouvalla.
        Liian helppoa elämää kun elelee niin sitä on niin helvetin helppoa arvostella muita, vai kuinka?

• öööööööh
        yh 33v kirjoitti:

jollakin oikeesti varaa alkaa moralisoimaan? Samat kelan rahat pyörii jokaisella, sellainen jolla on mies joka elättää voinkin sitten varmaan kieltäytyä kaikista kelan rahoista. Ei se ole yhden ihmisen syy että tässä maassa maksetaan valtion varoista ihmisten leipää? Rikaat ei niitä rahoja tarvitse. Ne on yleensä ne liian helppoa elämää elävät kotiäidit niitä, jotka ovat ensimmäisenä marisemassa, kun on vääränlaiset verhot tai auto ei ole yhtä hieno kuin naapurin rouvalla.
        Liian helppoa elämää kun elelee niin sitä on niin helvetin helppoa arvostella muita, vai kuinka?

täällä kukaan kestä arvostelua tai mielipiteiden sanomista.
        kyse on siitä, ilmoittaako aloittaja tietävänsä lasten isät? eli tuleeko lasten papereihin isät vai yhteiskuntako maksaa elatusmaksut?
        jos ensimmäinen lapsi on vasta 1v ja 4kk niin aika nopeasti on löytynyt uusi mies jonka kanssa tahdään heti uusi lapsi? siis eikö voisi paremmin tutustua toiseen ennen kun tehdään lapsia? oliko parin yhteinen päätös tehdä lapsi vai vaan aloittajan?
        en itse ole yksinhuoltaja, mutta mieheni tekee paljon ulkomaan/ keikkahommia. voin sanoa että kahden lapsen kanssa on yksin olo rankkaa, mutta ihanaa. hetkeäkään en vaihtaisi pois.
        en yhtään väitä että nuori ei voisi olla hyvä äiti tai kasvattaja. varmasti aloittaja pärjää!
        aina ei tosiaan voi päättää miten elämässä käy. ei voi pitkässäkään suhteessa tietää lähteekö puoliso?!
        "nuorille" vaan sattuu ja tapahtuu enemmän "mokia" ajattelemattomuutta tai miksi sitä voi sanoa.
        kyllä aloittajakin on varmaan tilannettaan ajatellut, kun kirjoitti ettei uskalla/halua kertoa asiasta viellä monelle kun tulee varmaan kommentti! tajuaa siis varmaan ettei toi ole kauheen hyvyksyttävää/ymmärrettävää!

• NuoriÄiti2
        öööööööh kirjoitti:

kyse on siitä, ilmoittaako aloittaja tietävänsä lasten isät? eli tuleeko lasten papereihin isät vai yhteiskuntako maksaa elatusmaksut?
        jos ensimmäinen lapsi on vasta 1v ja 4kk niin aika nopeasti on löytynyt uusi mies jonka kanssa tahdään heti uusi lapsi? siis eikö voisi paremmin tutustua toiseen ennen kun tehdään lapsia? oliko parin yhteinen päätös tehdä lapsi vai vaan aloittajan?
        en itse ole yksinhuoltaja, mutta mieheni tekee paljon ulkomaan/ keikkahommia. voin sanoa että kahden lapsen kanssa on yksin olo rankkaa, mutta ihanaa. hetkeäkään en vaihtaisi pois.
        en yhtään väitä että nuori ei voisi olla hyvä äiti tai kasvattaja. varmasti aloittaja pärjää!
        aina ei tosiaan voi päättää miten elämässä käy. ei voi pitkässäkään suhteessa tietää lähteekö puoliso?!
        "nuorille" vaan sattuu ja tapahtuu enemmän "mokia" ajattelemattomuutta tai miksi sitä voi sanoa.
        kyllä aloittajakin on varmaan tilannettaan ajatellut, kun kirjoitti ettei uskalla/halua kertoa asiasta viellä monelle kun tulee varmaan kommentti! tajuaa siis varmaan ettei toi ole kauheen hyvyksyttävää/ymmärrettävää!

Isät maksavat kyllä.

Oli molempien valinta silleen että, ehkäisyä ei käytetty ja mies tiesi (ennen ensimmäistä kertaa ilman ehkäisyä) että Abortti on asia mistä voin keskustella mutta mieltäni en muuta, että se on ei.
        Ja no silloinhan minä luulin että tämä tarkoittaa että hän haluaa lapsen kanssani, koska keskulteltiin myös se että minä tulen helposti raskaaksi, ja silleen... Että ihan oikeasti niin en itsekkään ihan tajua sitä, et mitä sen pääss liikkuu ku selkänsä käänsi ja sanoo että ei aio olla yhteydessä lapseen (eikä tule isyyskokeisiin, mutta sen vaadin vaikka oikeuden kautta, koska mielestäni lapsella on oikeus olla "paperitse" sit kun on vanhempi.)
        Ja silloin mun mielestä on oikeesti edes miehen tyhmä yrittää syyllistää minua et miksi en aborttia tee koska asia oli jo alussa selvä...
        Että tällainen tilanne minulla...

• toinen vanha yh
        öööööööh kirjoitti:

sitten vaivata päätään jokun toisen ihmisen ongelmilla, jos oma elämä on auvoista onnea päivästä toiseen. Onko se sinulta pois, jos yhteiskuntamme on luotu ns. hyvinvointivaltioksi, jossa yritetään taata myös vähäosaisten elanto. Kelan elatustuki on 140 euroa kuussa, hiukan alle, että tarvitsetko sinä varmasti sen 100 euroa lapsilisää toisesta lapsestasi? Kuka on pakottanut ottamaan sen vastaan, jos on mies joka elättää???
        Elämässä ei kaikki mene niin kuin elämässä, ei edes sinun, ehkäpä se sinunkin miehesi huoraa reissumatkoillaan ja sinä pidät kulissit pystyssä hampaat irvessä, ettei vaan joudu sosiaalisesti huonoon valoon ja yh:ksi? Pääasia että rahavirta virtaa miehen lompsasta sinun lompsaasi, vai mitä?
        Mikä sinä olet moralisoimaan aloittajan elämää?
        Kuinka kehtaan puhua lapsesta mokana? Mitipäs pikkuisen mitä kirjoittelet? Onko aloittajan lapset
        mielestäsi mokia? Ja sinun tietysti haluttuja/toivottuja/ suunniteltuja kiiltokuva lapsia, vai kuinka?

Ei voin muuta sanoa, kuin että elät liian helppoa elämää kun on aikaa murehtia toisten asioita, kuka kenenkin isä on, meneekö oikein yöunet ajatellessa köyhän yksinhuoltajan 140 euron elatusapua, ei kun se onkin se kateus, miks tuo saa mutta minä en???

Et sinä voi tietää miksi ap ei halua toitottaa omia asioitaa kaikella kansalle, sinä vedät nyt ihan omia johtopäätöksiä, oman mielen mukaisia siellaisia.

Itse odotan 3. lastani puolessa välissä, enkä ole paljoa asiasta huudellut, onko minullakin jotain salattavaa/hävettävää????

• öööööh
        toinen vanha yh kirjoitti:

sitten vaivata päätään jokun toisen ihmisen ongelmilla, jos oma elämä on auvoista onnea päivästä toiseen. Onko se sinulta pois, jos yhteiskuntamme on luotu ns. hyvinvointivaltioksi, jossa yritetään taata myös vähäosaisten elanto. Kelan elatustuki on 140 euroa kuussa, hiukan alle, että tarvitsetko sinä varmasti sen 100 euroa lapsilisää toisesta lapsestasi? Kuka on pakottanut ottamaan sen vastaan, jos on mies joka elättää???
        Elämässä ei kaikki mene niin kuin elämässä, ei edes sinun, ehkäpä se sinunkin miehesi huoraa reissumatkoillaan ja sinä pidät kulissit pystyssä hampaat irvessä, ettei vaan joudu sosiaalisesti huonoon valoon ja yh:ksi? Pääasia että rahavirta virtaa miehen lompsasta sinun lompsaasi, vai mitä?
        Mikä sinä olet moralisoimaan aloittajan elämää?
        Kuinka kehtaan puhua lapsesta mokana? Mitipäs pikkuisen mitä kirjoittelet? Onko aloittajan lapset
        mielestäsi mokia? Ja sinun tietysti haluttuja/toivottuja/ suunniteltuja kiiltokuva lapsia, vai kuinka?

Ei voin muuta sanoa, kuin että elät liian helppoa elämää kun on aikaa murehtia toisten asioita, kuka kenenkin isä on, meneekö oikein yöunet ajatellessa köyhän yksinhuoltajan 140 euron elatusapua, ei kun se onkin se kateus, miks tuo saa mutta minä en???

Et sinä voi tietää miksi ap ei halua toitottaa omia asioitaa kaikella kansalle, sinä vedät nyt ihan omia johtopäätöksiä, oman mielen mukaisia siellaisia.

Itse odotan 3. lastani puolessa välissä, enkä ole paljoa asiasta huudellut, onko minullakin jotain salattavaa/hävettävää????

sinä "toinen vanha yh" aloit hakkumaan ja vedit ihan omia johtopäätöksiä?
        miksi sinä voit sanoa toiselle että mieheni muka huoraa ja minä vaan elän mieheni rahoilla? sinä aloit ilmeisesti kateellisena moralisoimaan minun elämää! onko se oikeutettua?
        etkö sinäkin murehdi minun eläämäni kuin kirjoitat olettamuksia minun elämästä. taidat olla vaan kateellinen kun olet yh ja sulla ei ole miestä joka auttaa elättämään perhettä?
        luitko aloittajan kirjoituksen ajatuksella? hän itse kirjoitti ettei ole uskaltanut sanoa raskaudesta monelle kun miettii muiden kommentteja?
        en puhunut lapsista mokina. lue teksti uudelleen ajatuksella ennen kun alat keuhkoamaan.
        sinun mielestä varmaan on epänormaali että kaksi ihmistä elää parisuhteessa ja rakkaudesta tekee lapsia?
        en todellakaan ole kateellinen kenenkään elatusavuista tai rahoista.
        olen itse veronmaksajana kyllästynyt kaikkiin yhteiskunnan varojen väärinkäyttöön, mitä minäkin joudun verorahoistani maksamaan? niin kuin sinäkin jos töissä käyt tai veroja maksat?
        kaikki on vastuussa omista tekemisistä. niin sinäkin! niin kuin minäkin!
        aloittajalle sanon ja olen jo sanonut että en ketään ole haukkunut kasvattajana , onko sitten nuori, vanha,yh tai mitä vaan. uskon että aloittaja pärjää lastensa kanssa. jokainen kun muistaa myös lasten oikeuksia. eikö jokaisella lapsella kuulu olla isä ja äiti?

• 14+19
        NuoriÄiti2 kirjoitti:

Isät maksavat kyllä.

Oli molempien valinta silleen että, ehkäisyä ei käytetty ja mies tiesi (ennen ensimmäistä kertaa ilman ehkäisyä) että Abortti on asia mistä voin keskustella mutta mieltäni en muuta, että se on ei.
        Ja no silloinhan minä luulin että tämä tarkoittaa että hän haluaa lapsen kanssani, koska keskulteltiin myös se että minä tulen helposti raskaaksi, ja silleen... Että ihan oikeasti niin en itsekkään ihan tajua sitä, et mitä sen pääss liikkuu ku selkänsä käänsi ja sanoo että ei aio olla yhteydessä lapseen (eikä tule isyyskokeisiin, mutta sen vaadin vaikka oikeuden kautta, koska mielestäni lapsella on oikeus olla "paperitse" sit kun on vanhempi.)
        Ja silloin mun mielestä on oikeesti edes miehen tyhmä yrittää syyllistää minua et miksi en aborttia tee koska asia oli jo alussa selvä...
        Että tällainen tilanne minulla...

Miesten, ja eteenkin niiden vastuuttomien penikoitten, on niin paljon helpompi vastuutansa paeta ja unohtaa lapsi, jopa myöhemmässäkin vaiheessa. IHAN SUUTUTTAA!! Voihan kuitenkin olla, että miehen mieli muuttuu myöhemmin, kun lapsi syntyy ja kun tuleva isä on saanut miettiä asioita rauhassa. Hän mitä luultavimmin ei ottanut "varoituksiasi" todesta ja nyt on iskenyt paniikki.

Todellakin vaadit kokeet! Se on lapsen etu ja miehen velvollisuus. Varsinkin, kun et kerran "huijaamalla" tullut raskaaksi. (ja taitaapa myös sossu kokeet vaatia, jos osaat sanoa, ketä isäksi "epäilet" tai näin ainakin ystävälläni kävi.)

Saanko muuten kysyä, että halusitko sinä lapsen vai jäikö ehkäisy muusta syystä pois?

• yksinodottaja nro.2

eli eka on reilun parin vuoden ikäinen ja toisen laskettu aika on ihan kohta, oikeestaan taitaa synnytys ruveta käynnistymään, semmoisia tuntemuksia tässä on eilisestä asti ollu ja kovenee vaan :) itse myös miettinyt miten sitä pärjää, mutta sen näkee vasta sitten... monet pelottelee, mutta onneksi olen kerännyt ison tukiverkoston mikä pyörinyt tosi hyvin. onko sinulla miten apuja, oma perhe tai ammatti-ihmisiä. meidän pikku perheellä on käynyt tosi hyvä tuuri et paikkakunnalla on varaa tarjota apuja ja isovanhemmat asuu viereisellä paikkakunnalla. ja omilla vanhemmilla kokemusta, molemmat kasvaneet äidin kanssa(molemmilla oli leskiäidit siis), olleet pieniä kun isättömiksi jääneet.
      itse olen 26v muuten ja lapsilla eri isät, eka oli vahinko josta otin vastuun(enkä kadu) ja toinen oli toivottu mutta mies alkoi olla epävakaa(kiusaamista ja uhkailua väkivallalla)niin koin turvallisemmaksi viedä lapset tuommoisesta elämästä pois. isä ei halua tunnustaa lasta ja se sopii enemmän kuin hyvin... ekan isää ei löydetty joten tunnustus jouduttiin keskeyttää :( nämä lapset ovat elämäni suurin rikkaus ja toivottavasti he aikuisena antavat anteeksi ettei isää ollut, se eniten mielessä pyörii.
      ja tuo on ikävää että ajatellaan sinun olevan epäkypsä vanhempi koska olet parikymppinen, mitäs ne meidän vanhemmat/isovanhemmat ovat olleet kun 18-vuotiaina naimisiin menneet ja alkaneet lapsen tekoon? tämä kirjoittelu on vaikeaa koska täällä ei ihmistä voi kuulla/nähdä millainen hän oikeasti on. ja kun tapellaan tuosta että ollaan yhteiskunnan elättejä niin perhetyöntekijä sanoi minulle kun siitä puhuin et olen jo ennen lapsen saantia maksanut veroja valtiolle(olin itsekin jo 18-vuotiaasta lähtien ollu työelämässä)ja että vielä tulen ne maksamaan takaisin mitä nyt saan kelasta ym :) itse myös ei enää yöelämä kiinnosta millään tavalla, kun esikoinen on ollut yökylässä niin mieluusti olen kotona ollut koska silloin saanut ihan rauhassa katsoa vaikka telkkaria, olla netissä, syödä jne :D sitten öisin vaikea saada unta kun ikävä vaivaa :)
      tämä raskaus on ollut fyysisesti paljon rankempi kuin eka, onneksi kohta on ohi.... mutta esikoinen on onneksi sen verran rauhallinen lapsi uhmastaan huolimatta että siinä mielessä helpolla olen päässyt. tarkoitus on ensi vuonna lähteä takaisin töihin, vakituisesta duunista olen siis 'lomaillut'... tosi köyhäähän elämä on ollut kotona mutta en kadu, kyllä rahalla ei enää ole samaa arvoa elämässä, on muuta tärkeämpää :)

• qwsqosop

En kyllä tajua että miksi äitiä aina moralisoidaan? Oma vika kun teit lapset niin nuorina? Huonosti menee kun on lapsilla eri isätkin? Viittit vielä elää sossun tuella?

Miksi näitä isiä ei moralisoida? heitä ei yleensä paljoakaan kiinnosta lapsi sen syntymän jälkeen kun tajuaa että se lapsi oikeasti vaatiikin paljon huomiota, aikaa, hermoja, rakkautta, viihdykettä, vaivaa ja ruokaa, hoivaa.
        Kaikki jää vain äidin hoidolle, sillä äiti yleensä raskaudessaan jo alkaa ajattelemaan lasta ja lapsen parasta, mies itseään.

Jos nainen ja mies seurustelevat vuoden pari, päättävät tehdä lapsen. Mies päättääkin että ei hänestä ollutkaan isäksi moikka! Niin lapsen äitiä moralisoidaan kuinka kehtasit tehdä uuden elätin kun tiesit että ei siitä miehestä kuitenkaan olisi isäksi, kasvattajaksi, tukijaksi. Kun niin vähän aikaa vasta seurustelittekin.
        Ei kukaan moralisoi miestä. "Hyvä vaan että pääsit eroon siitä ämmästä, ja se kakara, voihan niitä tehä sitte myöhemminki, oikealla ajalla...." ja kaljaa nassuun.

Entä sitten niin kutsuttu pilleriraskaus? sehän ei ole suunniteltu raskaus vaan on oletettu että raskaus ei saa edes alkua kun syödään pillereitä, mutta silti näitä ihmeitäkin tapahtuu. Sitten miehelle sanotaan että jätä vaan se lumppu kun lapsen teki sulta salaa ja sun mielipidettä kysymättä. Entä äiti? Kyllähän äiti varmaan jossain vaiheessa alkaa raskaudesta iloita jos ei aborttiin päädy ja silloin ainakin moralisoidaan kuinka vastuutonta oli huijata avuton mies lapsen isäksi, kun ei ees lasta halunnut. Että kuinka miehellä on oikeus häipyä noin vain.
        Ei todellakaan ole helppoa niin vaan ottaa aborttia siksi vaan kun lapsen isä ei sittenkään halua lasta. Kun se pieni viiva siinä raskaustestissä edustaa äidille jo pientä vauvaa, ei siitä voi luopua siksi vaan että mies perääntyy.
        Ainut vaihtoehto usein on "alkaa" yksinhuoltajaksi.

Eli siis turhaan ja ilkeästi moralisoidaan näitä yksinhuoltaja-äitejä tai nuoria äitejä jotka ovat tilanteeseen päätyneet eri syistä.

Tietenkin lukunsa ovat ne yh jotka lapsia tekevät juuri lasten hyvinvoinnista tai muusta välittämättä, ilman tulevaisuuden suunnitelmia vuosikaudet elellen sossun tuella. Juovat, ryyppäävät ja lapsia hoitavat siinä sivussa milloin mitenkin tai vieraille vieden hoitoon. Näitä ihmisiä, alkkismammoja yms, pitäisi moralisoida sekä tehdä muutakin lasten hyväksi etteivät jatka vanhempien näyttämällä tiellä.

Mutta ne yh-äidit jotka oikeasti rakastavat lapsiaan ja yrittävät rakentaa elämää itselleen ja lapsilleen, tarvitsisi kannustusta jatkamaan eteenpäin.

Kyllä yksinhuoltaja-äidin tai isän, perheessä voi olla paljon rakastavampi ja parempi kasvu-ympäristö kuin kuin kahden aikuisen perheessä.

Pelkästään se että on yh, ei tee kenestäkään huonompaa vanhempaa.

• eol?
        qwsqosop kirjoitti:

En kyllä tajua että miksi äitiä aina moralisoidaan? Oma vika kun teit lapset niin nuorina? Huonosti menee kun on lapsilla eri isätkin? Viittit vielä elää sossun tuella?

Miksi näitä isiä ei moralisoida? heitä ei yleensä paljoakaan kiinnosta lapsi sen syntymän jälkeen kun tajuaa että se lapsi oikeasti vaatiikin paljon huomiota, aikaa, hermoja, rakkautta, viihdykettä, vaivaa ja ruokaa, hoivaa.
        Kaikki jää vain äidin hoidolle, sillä äiti yleensä raskaudessaan jo alkaa ajattelemaan lasta ja lapsen parasta, mies itseään.

Jos nainen ja mies seurustelevat vuoden pari, päättävät tehdä lapsen. Mies päättääkin että ei hänestä ollutkaan isäksi moikka! Niin lapsen äitiä moralisoidaan kuinka kehtasit tehdä uuden elätin kun tiesit että ei siitä miehestä kuitenkaan olisi isäksi, kasvattajaksi, tukijaksi. Kun niin vähän aikaa vasta seurustelittekin.
        Ei kukaan moralisoi miestä. "Hyvä vaan että pääsit eroon siitä ämmästä, ja se kakara, voihan niitä tehä sitte myöhemminki, oikealla ajalla...." ja kaljaa nassuun.

Entä sitten niin kutsuttu pilleriraskaus? sehän ei ole suunniteltu raskaus vaan on oletettu että raskaus ei saa edes alkua kun syödään pillereitä, mutta silti näitä ihmeitäkin tapahtuu. Sitten miehelle sanotaan että jätä vaan se lumppu kun lapsen teki sulta salaa ja sun mielipidettä kysymättä. Entä äiti? Kyllähän äiti varmaan jossain vaiheessa alkaa raskaudesta iloita jos ei aborttiin päädy ja silloin ainakin moralisoidaan kuinka vastuutonta oli huijata avuton mies lapsen isäksi, kun ei ees lasta halunnut. Että kuinka miehellä on oikeus häipyä noin vain.
        Ei todellakaan ole helppoa niin vaan ottaa aborttia siksi vaan kun lapsen isä ei sittenkään halua lasta. Kun se pieni viiva siinä raskaustestissä edustaa äidille jo pientä vauvaa, ei siitä voi luopua siksi vaan että mies perääntyy.
        Ainut vaihtoehto usein on "alkaa" yksinhuoltajaksi.

Eli siis turhaan ja ilkeästi moralisoidaan näitä yksinhuoltaja-äitejä tai nuoria äitejä jotka ovat tilanteeseen päätyneet eri syistä.

Tietenkin lukunsa ovat ne yh jotka lapsia tekevät juuri lasten hyvinvoinnista tai muusta välittämättä, ilman tulevaisuuden suunnitelmia vuosikaudet elellen sossun tuella. Juovat, ryyppäävät ja lapsia hoitavat siinä sivussa milloin mitenkin tai vieraille vieden hoitoon. Näitä ihmisiä, alkkismammoja yms, pitäisi moralisoida sekä tehdä muutakin lasten hyväksi etteivät jatka vanhempien näyttämällä tiellä.

Mutta ne yh-äidit jotka oikeasti rakastavat lapsiaan ja yrittävät rakentaa elämää itselleen ja lapsilleen, tarvitsisi kannustusta jatkamaan eteenpäin.

Kyllä yksinhuoltaja-äidin tai isän, perheessä voi olla paljon rakastavampi ja parempi kasvu-ympäristö kuin kuin kahden aikuisen perheessä.

Pelkästään se että on yh, ei tee kenestäkään huonompaa vanhempaa.

Kiitos tuosta kirjoituksesta, minä itken täällä kun kaikki tuntuu niin kurjalta.
        On kai se niin, että lapsilla on varmaan hyvä olla yhdenkin vanhemman perheessä, varsinkin kun on läheisiä ympärillä. Lähinnä tunnen itseni epäonnistuneeksi, yhteiskunnan silmissäkö? Silti tunnen ja tiedän olevani hyvä äiti, teen kaikkeni että lapsillani olisi hyvä olla. Olen lämmin ja syliin pääsee aina, tarkka puhtaudesta, vaatteista ja ruoasta. Jaksan kuunnella ja keskustella ja antaa aikaa. Omat harrastukset ja muut ovat jääneet, ihan omasta halustani keskittyä vai kotielämään. Pidän silti rajani, etten elä vain lasteni kautta.
        Syytin itseäni jo siitä, että vein lapset yhteisestä kodistamme ex-avomiehen henkisen väkivallan vuoksi. Silti olen miettinyt olisiko pitänyt vielä vähän jaksaa, jos jokin olisi muuttunut. Toisaalta olin ylpeä itsestäni, että sain tehtyä sen: näytin pojilleni, että äitiä ei kohdella miten vain, ja että elämässä täytyy uskaltaa mennä kohti onnellisuutta ja tehdä sen eteen isojakin asioita. Ja tiesin, että olin tehnyt kaikkeni suhteemme eteen. Sitä ei vain voi yksin pitää pystyssä, vaikka kuinka haluaisi. Ja nykyään ovatkin viikko/viikko isällään.
        Eron jälkeen oli tarkoitus keskittyä vain heihin, kahteen elämäni tärkeimpään asiaan, ja vasta alkaneeseen opiskeluun. Niin teinkin. Aloin aika pian eron jälkeen tapailla uutta miesystävääni, mutta ihan rauhassa ja lapsia siihen juuri sekoittamatta. Tämä raskaus vain alkoi odottamatta, yllättäen ja juuri oireilematta. Jossakin vaiheessa sen huomasin ja tunsin, mutta sitten tulikin pari kertaa "kuukautiset", ja luulin ettei mitään ollutkaan, tai että se keskeytyi.
        No, näistä kirjoitin jo tuossa edempänä.

• eol?

Aloitinkin jo uuden keskustelun, "Jäänkö yksin". Tulin nyt lukemaan näitä ja ehkä ihan vähän oloa helpotti. Ehkä elämä vielä jotenkin järjestyy. Joskus. Itkenyt olen koko päivän silti, enkä pysty nukkumaan.
      Sitä en jaksa vielä edes ajatella, miten ystävät ja lähipiiri suhtautuvat.

• eol?

Se olikin eri aihealueella, kopioinpa tännekin:

Järkyttävä olo. Kävin lääkärissä ja raskausviikkoja juuri liikaa keskeytykseen. Luulin aiemmin, että sain keskenmenon tai ettei koko raskautta ollutkaan, kun on muutamaan otteeseen, viimeksi kuukausi sitten ollut kuin viikon pituiset kuukautiset. Olin helpottunut ja vasta vähän aikaa sitten havahduin kipuun ja varasin ajan lääkäriin. Alkamisajankohtakin oli epäselvä, kun söin minipillereitä ja kuukautiset tulivat miten sattuu, välillä jäivät poiskin. Se siis petti jossakin vaiheessa.
      Nyt on oma ja miehen mieli sekaisin. Minulla on entisestä avoliitosta kaksi lasta ja mies yhden etäisä. Molemmilla on työ/opiskelukuviot juuri muuttuneet ja vieneet aikaa ja voimia. Nautimme suhteestamme, jossa kummallakin oli tilaa ja aikaa keskittyä itseensä ja omaan elämäänsä, ilman minkäänlaisia paineita mistään. Tulevaisuudesta ei oltu mitään puhuttu, riitti, että molemmat välittävät toisistaan ja tavataan kun tuntuu siltä. Alusta asti ollaan oltu todella ihastuneita/rakastuneita ja toinen on tuntunut oikeanlaiselta, mihinkään vain ei ole haluttu eikä tunnettu tarvetta kiirehtiä, kun molempien erosta oli vielä suht vähän aikaa.
      Syytän itseäni. Tuntuu, että pilaan kaikkien elämän. Tuntuu, että petän todella pahasti lapseni, juuri kun pitkäaikainen masennukseni alkoi kääntyä hieman paremmaksi ja jaksoin taas olla onnellinen. En olisi tarvinnut elämääni mitään muuta, kuin heidät. Mies haluaa miettiä yksin, ja jopa sanoi puhelimessa jotain siihen suuntaan, että minä saan varmaan jäädä yksin tämän kanssa. Ymmärrän kyllä, että hänkin on järkyttynyt, peloissaan ja vihainen. Niin minäkin, minulla vain ei ole ketään keneen sitä purkaa. Onnekseni äitini soitti muista asioista tänään, kun olin yksin ja tuntui, että koko maailma hajoaa. Hän on luottavainen ja uskoo, että kaikki järjestyy ja kääntyy parhain päin. Elämä pitkäaikaisen masennuksen kanssa on muutenkin ollut yhtä tarpomista ja selviytymistä, ja nyt kun lopultakin aloin päästä eteenpäin ja jaksoin taas jatkaa opiskelua, kaikelta lähti pohja pois.
      Tuntuu, että loppuelämä on pilalla. Kaikilta.
      Onhan mahdollista, että mies ensijärkytyksen jälkeen alkaakin suhtautua hyvin. Halusi nyt miettiä yksin, mutta sovittiin, että huomenna puhutaan. Yritän ymmärtää häntä, vaikka itse taas haluaisin vain puhua ja puhua, enkä olla yksin. Jos voimme selvitä tästä yhdessä, jotenkin, kaikki varmaan järjestyy. Jos tähän niin onnellinen loppu voisi tulla, joutuisimme silti lasteni kanssa vaihtamaan paikkakuntaa. Jo sekin tuntuu pahalta. Toisaalta suhteemme jatkuessa se olisi joskus ollut edessä.
      Mutta pelkään aivan jumalattomasti jääväni tähän yksin.
      Jonnekin oli nyt pakko purkaa itseään. Jos jollakin on jotakin rohkaisevaa sanottavaa, niin ei olisi haitaksi.

• yksinodottaja nro.2

eol, sinun tilanne kuulostaa siltä osin samalta että minulla myös monta vuotta jo ollut keski-vaikea masennus, varmaan alkoi jo teini-iässä mutta vasta 10vuotta myöhemmin aloin hakemaan apua, ja vasta viime keväänä saatiin hallintaan terapian ja lääkityksen turvin. tämän raskauden aikana olen joutunut syömään lääkkeitä, lopetin kuukausi sitten eikä ole onneksi tarvinnut. minulla oli myös ensimmäisen kanssa kaikki kesken, ja velat kaatui vielä päälle. ja tämän toisen kanssa sitten lapsen isän henkinen kiusaaminen ja pelottelu jonkin verran lisäsi ahdistusta mutta nyt tajuan että hän ei voi satuttaa meitä, en anna :)

mutta minä selvisin, minä ja lapseni selvisimme. ja tiedän että selviämme, erityisesti vanhempieni ja paikkakunnan tarjoaman avun turvin. painotan että neuvolassa puhu tästä tilanteestasi. käytkö masennuksesi vuoksi edelleen juttelemassa jossakin? jos et niin aloita, minä tein niin ja sekin on ollut avuksi. ja äitis kuullostaa samalta kuin vanhempani :) sinun ahdistuksesi kuullostaa niin samalta, voin tuntea sen.... mutta jos minä olen näin pitkälle päässyt, kyllä sinäkin pääset. ole rohkea ja pyydä apua ja luota. sinä selviät.

• eol?
        yksinodottaja nro.2 kirjoitti:

eol, sinun tilanne kuulostaa siltä osin samalta että minulla myös monta vuotta jo ollut keski-vaikea masennus, varmaan alkoi jo teini-iässä mutta vasta 10vuotta myöhemmin aloin hakemaan apua, ja vasta viime keväänä saatiin hallintaan terapian ja lääkityksen turvin. tämän raskauden aikana olen joutunut syömään lääkkeitä, lopetin kuukausi sitten eikä ole onneksi tarvinnut. minulla oli myös ensimmäisen kanssa kaikki kesken, ja velat kaatui vielä päälle. ja tämän toisen kanssa sitten lapsen isän henkinen kiusaaminen ja pelottelu jonkin verran lisäsi ahdistusta mutta nyt tajuan että hän ei voi satuttaa meitä, en anna :)

mutta minä selvisin, minä ja lapseni selvisimme. ja tiedän että selviämme, erityisesti vanhempieni ja paikkakunnan tarjoaman avun turvin. painotan että neuvolassa puhu tästä tilanteestasi. käytkö masennuksesi vuoksi edelleen juttelemassa jossakin? jos et niin aloita, minä tein niin ja sekin on ollut avuksi. ja äitis kuullostaa samalta kuin vanhempani :) sinun ahdistuksesi kuullostaa niin samalta, voin tuntea sen.... mutta jos minä olen näin pitkälle päässyt, kyllä sinäkin pääset. ole rohkea ja pyydä apua ja luota. sinä selviät.

Juu, siis käyn terapiassa viikottain, välillä enemmän, välillä vähemmän säännöllisesti käynyt sen 8 v. Neuvolassa olen aina ollut avoin näistä, meillä käy myös perhetyöntekijä tällä hetkellä ja päiväkodin kans pidetään puolin ja toisin asioista ajantasalla. Tärkeintä on, että lapsilleni on sairaudesta mahdollisimman vähän haittaa.
        Minulla tulee myös kausia, että tuntuu helpommalta, mutta kannattaa sitä miettiä, onko silti hyvä lopettaa lääkkeitä. En tiedä sen kummemmin tilanteestasi tai onko psykiatri todennut, ettet enää tarvitse, mutta ihan vaan omasta kokemuksesta tiedän, että niin ei olisi pitänyt tehdä. Nyt terapeutti juuri painotti, että ajattele ihan niin, että nyt vähintään kolmekin vuotta käytät lääkkeitä. Huolimatta siitä, miltä tuntuu.
        Tähän tilanteeseeni nyt mahdollisesti löytyi aika onnellinen ratkaisu, ja olo on jo parempi :-)

• eol?

Tuntuu niin pahalta. En saa unta. Tuntuu pahalta miehen sanat, ja se kaikki pelko ja ahdistus ja epävarmuus ja epäonnistumisen tunne ja kaikki...

Miten minä tästä selviän?

• helpompi yksin????!!

olen aivan viimeisillään raskaana oleva nainen.
      2vuotta yksin.

minulla oli avioliitto, 3lasta, omakotitalo, koira, perhe, yhteinen yritys, ikää 27v nyt... yks kaks kaikki miehen kans muuttui...
      rakkaus oli poissa miehen ja minun väliltä molemmat oli jo luovuttanut ja ero tuli tosi sovussa ja hyvinä ystävinä ollaan pysytty vieläkin mutta meidät erottaa 800km joten olen ihan totaali yh...
      jätin miehelle kaiken muun paitsi lapset otin mukaani! miehellä ei olisi ollu jaksamista kasvattaa heitä!
      kaikki lapset on edelleen alle kouluikäisiä 5v kaksoset ja 2,5vuotta tyttö.
      eli yhksi jäädessä lapset oli 2x 3vuotiasta ja 6kk ikäinen

miehen kans oltiin 16v asti yhessä kunnes olin 25v eli nyt se nyt 2v yksin...

no ehkäisylaastari petti vanhan tutun miehen kans vaikka käytettiin myös kortsua mutta mitään muuta vaihtoehtoa ei ole... seksiä on ollut vain tämän yhen miehen kans erottuani ja joka kerta on ollut vielä tuplaehkäisy...
      mies ei kuitenkaan halua muuttaa lapsen takia tänne koska hänkin on kauempaa ja olen aina vanhempien luona vierailulla käynyt tämän miehen luona iltaisin ku lapset on nukkuneet... minun ja miehen väliin ei varmaan tuu koskaan tulemaan mitään vakavampaa... minulla on täällä vakityö josta oon nyt ollut jo sairas ja äitiyslomilla aika pitkään... eli olen koulutettu ja käynyt myös töissä vaik yh oonkin... vaikkakin oon vain tietyn aikaa vuoessa töissä ja loput saan nauttia lapsistani :D

ja minusta yksin olo on paljon helpompaa tosin en tiä vielä mitä sitten kun uusi vauva syntyy... ex-miehenikin oli reissu työssä viikot niin on jonkin verran kokemusta sieltäkin mut kun pääsin lopullisesti eroon koko perheen arki helpottui... mutta nytkin raskaus mennyt ihan ok normi kipuja lukuunottamatta ja pahoinvointia.... väsynytkin toki välillä olen mutta niin onnellinen!!!

• eol?

Olisi ihana jakaa ajatuksia ja tunteita jonkun samassa tilanteessa olevan kanssa. Olen nyt aika shokissa ja ajatukset ei oikein kulje. Kaikki tuntuu tosi pahalta ja vaikealta. Päässä vaan huutaa, että minä en halua tätä tähän nyt. Päivällä olo oli jo vähän parempi, kun puhuin ystävien kanssa. Nyt on taas huono olla ja uni ei tule. Pitäisi jaksaa ottaa yhteyttä joka paikkaan, järjestää opiskelut - no, opettajalle laitoin jo sähköpostia. Olen viikon päästä aloittamassa työharjoittelun ja siitä mahdollisesti saisin vakituisen työn aikanaan. Jos heille nyt sitten sopii, että pitäisinkin sen 9 kk tauon välissä.

Toki tämä vasta eilen selvisi ja olen vieläkin tosi järkyttynyt, enkä osaa ajatella selkeästi, mutta ihmettelen, kuinka te jaksatte olla niin luottavaisia tulevaisuuden suhteen. Itse mietin, miten jaksaisin iloita tästä yhtään. Yritän miettiä sitä hetkeä, kun lopulta lapseni saan. Ei vain vielä oikein osaa, enkä ole ihan sisäistänyt tätä. Kai se tästä pikkuhiljaa...:-(

• eol?

Mies ei sitten aio olla missään tekemisissä. Puhelu oli aivan järkyttävää huutoa ja katkaisinkin sitten kesken.
      Ystäville puhuin tänään ja odottavat todella innoissaan tätä ja ovat täysillä mukana. Kai minunkin tästä täytyy jotenkin suunnata katse eteenpäin.

• kohtakolmenäiti

Hei NuoriÄiti2! Täällä on yksi 20v kahden lapsen yksinhuoltaja, kolmas lapsi syntyy hetkenä minä hyvänsä. Jos kaipaat juttuseuraa, laita vaikka s-posti osoitteesi, olisi kiva vaihtaa ajatuksia. :)

• 28v äiti

Vastaan minäkin vaikken enää olekkaan yh.
      sain esikois tyttäreni kun täytin 21v. ja olin koko odotusajan käytännössä yksin ja aika ahdistunut,lapsen syntymä ei muuttanut mitään yhtä sumua.¨
      tyttö oli 6kk kun tapasin miehen jonka kanssa olimme 6-vuotta yhdessä ja saimme kaksi ihanaa lasta yhdessä kunnes ero tuli..minä tein päätöksen lähteä suhteesta jossa en tuntenut enää rakkautta.
      Mutta,tässä kuudessa vuodessa olin kasvanut niin paljon ja saanut kosketuksen vanhemmuuteen ja siihen äidin rakkauteen jota en ensimmäisen kohdalla saanut tuntea nuoren ikäni ja yksinoloni johdosta.
      olin ÄITI ja lapseni olivat kakkeni ja olin onnellinen vaikkakin kolmen lapsen yksinhuoltaja.
      näiden kahden lapseni isän kanssa välit hyvät-onnekas olen.
      vuosi sitten tapasin aivan mahtavan miehen ja meillä kemiat synkkas heti ja olemme naimisiin menossa ja olo on varmepi kuin koskaan,että nyt minulla on se oma oikea mies rinnallani.
      ja odotan neljättä lastani -meidän yhteistä rv 34 :)

elikkä lapsia kohta neljä isiä kolme ;)
      ei,en ole mikään alaluokan ihminen enkä juoppo taikka mikään pissiskään -olen ihan tavallinen ihminen.onnellinen sellainen,minusta nämä lapset ovat rikkaus eikä häpeä.
      Yhteiskunnan Ajatuksena ydinperhekeskeisyys ainoana oikeana perhekokoonpanona on jo väistymässä(väheksymättä yhtään niitäkään) muutoinkin ja osataan jo ajatella muullakin tavalla asioita.

olkaa onnellisia siitä mitä teillä on ja eläkää kohti onnelisuutta.

• eol?

Näinhän se on. Oma mieli on nyt vaan niin matalalla, kun oli paljon suunnitelmia elämän suhteen, nyt kun jaksoi jo vähän katsoa eteenpäin. Oli hyvä olla ja luottavainen olo kaikesta. Varmaankin olen onnellinen sitten, kun saan sen uuden pienen ja jatkaa tätä samaa arkea kuin kahdenkin lapsen kanssa. Yksi positiivinen asia, jos oikein jaksaa niitä etsiä, on se, että olen sitten kotona kun esikoiseni lähtee syksyllä kouluun. Ei tarvitse aamu- ja iltapäiväkerhoja.
      Silti... Sekavaa on.

• yksinodottaja nro.2

tuonne aiempaan tekstiisi jo tässä kirjoittelin ja nyt vasta luin koko ketjun loppuun. oletko facebookissa? jos olet niin siellä on ryhmä nimeltä yksinodottaja ja yksinhuoltajaäidit, tervetuloa sinne!!! tai sitten sähköpostia? laittaisin muuten omani mutta turvallisuussyistä en voi :( olisi mukava olla sinun tukena koska olen edelleen sitä mieltä että sinä selviät, nyt et tietenkään niin pysty ajattelemaan, kaikki on vasta tapahtunut sulle tässä mutta minä tiedän omasta kokemuksesta. ja lasten takia täytyy jaksaa, se oli mulla se kantava asia. kyllä minä tästä uudesta raskaudesta jossain vaiheessa ajattelin et kun menisi kesken mutta nyt kaduttaa moiset ajatukset, loppuodotus on rakkautta täynnä :)

• eol?
        yksinodottaja nro.2 kirjoitti:

tuonne aiempaan tekstiisi jo tässä kirjoittelin ja nyt vasta luin koko ketjun loppuun. oletko facebookissa? jos olet niin siellä on ryhmä nimeltä yksinodottaja ja yksinhuoltajaäidit, tervetuloa sinne!!! tai sitten sähköpostia? laittaisin muuten omani mutta turvallisuussyistä en voi :( olisi mukava olla sinun tukena koska olen edelleen sitä mieltä että sinä selviät, nyt et tietenkään niin pysty ajattelemaan, kaikki on vasta tapahtunut sulle tässä mutta minä tiedän omasta kokemuksesta. ja lasten takia täytyy jaksaa, se oli mulla se kantava asia. kyllä minä tästä uudesta raskaudesta jossain vaiheessa ajattelin et kun menisi kesken mutta nyt kaduttaa moiset ajatukset, loppuodotus on rakkautta täynnä :)

Tässä nyt tosiaan tuli sellainen vaihtoehto ihan yllättäen, ja tuntuu että oliko tässä sitten tämän kaiken tarkoitus. Harkitsen tekeväni tämän siskoni puolesta..:-) Paljon on vielä mietittävää toki.

• yksinodottaja nro.2

Kävinkin lukemassa tuolta toiselta palstalta että olet miettinyt lapsen antamista siskollesi :) Minulla siis ensin ajateltiin lopettaa lääke kun alettiin yrittämään raskautta,se ei onnistunut rajujen sivuvaikutusten takia, en kestänyt niitä. sitten olen viikolle 35 syönyt pienellä annoksella kun ei ole varmaa miten vaikuttaa sikiöön ja itse pärjäsin pienellä tosi hyvin. koko ajan olen kontrollissa säännöllisesti käynyt eli paljon ultrattu ja nyt kokeillaan lopetusta(tai siis alasajoahan se oli, ei kerrasta poikki) kun lääkkeen mahdollinen ikävä sivuvaikutus on että vauvalle tulee hengitysvaikeuksia ym. sivuoireita kun ei napanuoran katkettua enää saa minun lääkkeitä. ihmeen pitkään olen hyvin voinutkin mutta varmaan synnytyksen jälkeen jatkankin lääkitystä kun hormonit alkaa taas sitten heittelemään ja ekan kohdalla olinkin tosi masentunut ja itkuinen/ahdistunut juurikin kuukausi synnytyksen jälkeen. tarkkaan sitä siis täällä seurataan kyllä, kyse siis sitalopraamista :) en helpolla siitä kyllä luovu kun apua ollut :)

Tuolla oli toisella palstalla joku kommentoinutkin että ei kannata vielä luvata siskolle jos mieli muuttuu vielä lopussa. Ihmiset on niin erilaisia, itse ajattelin myös ensin että laitan adoptioon(pelkäsin lapsen puolesta isää että hän satuttaa lasta koska sanoi näin tekevänsä jotta ei kasva isona mielisairaaksi, kuulemma pieksemällä lapsista tulee ns. tavallinen aikuinen). Mutta tein mielikuvitusharjoituksia ja arvasin etten pysty tekemään niin lapselle vaikka tarkoitus olisi suojella, että suojelen nyt muilla keinoin. Mutta sinun ajatuksesi on kaunis teko siskollesi, en siis tuomitse sitä jos sen päätöksen teet, yhdessä Vauva-lehdessä oli kuule juuri semmoinen juttu että biologinen äiti antoi lapsen siskolleen siinä sitten sisko oli se äiti ja bioäitiä kutsuttiin tädiksi, lapselle ei muistaakseen oltu kerrottu bioäidistä ainakaan vielä. Voi vitsi kun sen löytäisi... Se oli viime vuoden lehdessä kyllä jos oikein muistan!!!

• kolmatta odotan <3

Täällä on rv21 yksin odottaja, on ennestään jo 8 ja 3 vuotiaat lapsukaiset, ja kaikki nämä kolme ovat eri isille, ensimmäisen lapseni sain 16-vuotiaana. Molemmilla lapsilla on hyvät isät joita tapaavat säännöllisesti yms ja tulevallakin lapsella on kelpo isä, ikävä kyllä parisuhteissa heillä ei ole ollut "järkeä" mukana ja "yksin" olen jäänyt jokaisen kohdalla, kaksi näistä lapsista oli tekemällä tehtyjä, mutta niin ei se elämä mene niinkuin elokuvissa!
      Rakastan lapsiani! Ja ammatti- ihmisten (neuvolatätien, opettajien,yms.) mielestä lapseni ovat ehjiä ja tunne-elämältään oikein tasapainoisia, 8-vuotias tokaluokkalainen poikani on erittäin hyvä oppilas koulussa.
      Minulle onkin monesti sanottu että siinä sen näkee että yksinhuoltajien lapset voivat olla yhtä hyvin kasvatettuja, ehjiä ja tasapainoisia lapsia kuin ydinperheessä kasvaneet lapset!
      Minä en ala pyydellä anteeksi keneltäkään olemassa oloani tai sitä että olen yh ja että kaikilla lapsillani on eri isät, olen itse tieni valinnut ja lapseni saavat paljon rakkautta niin minulta kuin isiltäänkin, he ovat aidosti onnellisia ja iloisia lapsia.
      Ammatin olen jo kerennyt hankkia ja töissäkin olla, ja kunhan lapset ovat isompia niin niitä töitä tässä maailmassa riittää ja niitä kyllä kerkeää tehdä.

Olkaa ylpeitä odottajia ja äitejä, jokainen valitsee oman tapansa elää :)

Itsekin olen yh:n lapsi ja minusta on tullut täysin normaali ja tasapainoinen, yhteiskunta kelpoinen ihminen, joskin aikas vahva nainen ;)

• ööööö5

Selvittääkö isyys vai ei? Ei vastauksille perustelut. Olen raskauden alkumetreiltä asti ollut yksin, isän kanssa huonot välit ja antoi ymmärtää, että ei joudu ikinä penniäkään maksamaan. (pystyy maksamaan) Ei ole lapsen syntymän jälkeen kysellyt lapsesta mitään. Yksinkertaisesti en osaa millään päättää asiasta.

• candypassiondiva

mä kasvatan 6v tyttöä yksin ja toinen tulossa elokuussa..
      en löydä facebookista noita ryhmiä??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      178
      5005
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4397
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27