Tuli täysin yllätyksenä tällä viikolla tieto että henkilö joka on tehnyt konkurssin, ei voi olla yhdistyksen hallituksessa.
Henkilökohtaista konkurssiahan Suomessa ei käsittääkseni enää voi tehdä, joten ketä kaikkia tämä sääntö koskee? Konkurssin tehneet yrityksen hallituksen jäseniä? Toimitusjohtajaa? Muita? Miten osakeyhtiön kohdalla, silloinhan yhtiön hallituksen jäsenet eivät vastaa yrityksen veloista yms omilla varoillaan.
Ja kuinka kauan konkurssi on "voimassa"? Eli toisin sanoen kun konkurssi tulee, kuinka pitkään se vainoaa yrittäjää ja hallituksen jäseniä? Eli voiko nämä ihmiset sitten koskaan toimia enää missään luottamustoimessa?
Ainakin moni edellisen laman aikana konkan tehnyt pyörittää tätä nykyä uutta yritystä. Ja uskoisin että 90-luvulla olisi saattaneet loppua yhdistyksiltä tekijät jos konkurssissa osakkaana olleet olisi rajattu toiminnan ulkopuolelle...
Konkurssi ja hallituksessa?
4
2672
Vastaukset
- Rationalissimus
Duoda...
En ole edes varttijuristi, mutta minulle on kyllä syntynyt ihan muunlainen käsitys "varattoman" hallitsusjäsenen mahdollisuudesta olla hallituksen jäsen.
Itse asiassa olen ihan pätevältä taholta kuullut, että edes rankat maksuhäiriötkään ei tee mahdottomaksi jäsenyyden yhtiön hallituksessa.
Se jolla on merkitystä, on että onko ko henkilö saanut liiketoimintakiellon.
"Varattoman" hallitusjäsenen vajallisuus tulee haitalliseksi vain jos yhdistyksellä tai yrityksellä on tarve ottaa lainaa!!!
Silloin lainanantaja tietenkin katsoo mikä on hallituksen jäsenten mahdollisuus "vastata huutoon". Jos yhdistyksellä tai yrityksellä on tarpeeksi omaisuutta lainoihin nähden, niin tuskin rahoittaja silloin rupeaa ryppyilemään. - Ei tietoa
Tästä aiheesta olis mielenkiintoista tietää jotain faktaa. Olen itsekin miettinyt kuinka tuo yhdistyslain kohta tulee tulkita?
Koskeeko tuo pienen oy:n hallituksen jäseniä, kun firma on asetettu konkkaan?
Eli voiko tuollainen henkilö istua enää yhdistyksen hallituksessa? - miimimutikainenn
Tähän samaiseen kysymkseen olen itse nyt etsinyt astausta, mutta en ole sitä mistään löytänyt. Osaako joku nyt kertoa tarkemmin miten on? Ja onko jotain merkitystä jos hallituksen jäsenellä on omia velkoja ulosotossa?
- KHSAA
Luottotietojen menetys ei haittaa hallitusjäsenyyttä mutta yhdistyksen puheenjohtajalla ei saa olla moisia esteitä. Tästä löytyy maininta yhdistyslaissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631483Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä261328Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701298Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151164- 1271096
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201031Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2261023- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että280938IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel303926