FESS

Operaatio on tarkoitus suorittaa päiväkirurgisena toimenpiteenä.

Olen ollut heikossa ja huonossa kunnossa, ja leikkausta edeltävä sydänfilmikin oli epänormaali, siinä oli määrittelemätön epänormaali ST ja pidentynyt QT-aika.

Nukkuminen on oireiden takia ollut huonoa jo vuoden ja pahentunut vaan. Päivää ennen leikkausta olin nukkunut vain tunnin, ja leikkausta edeltävänä iltana toivoin nukkuvani paremmin. Tasatakseni vähän sydämen rytmiä otin ennen puolta yötä vielä yhden 10 mg:n Propralin. Kun heräsin, luulin nukkuneeni kunnon yöunet, mutta katsoessani kelloa se oli 3.36 - olin nukkunut kolmisen tuntia vain ja niillä oli pärjättävä, enempää en saanut nukuttua. Leikkausaamuna olin vähän huonovointinen ehkä Propralin takia.

Päiväkirurgisella osastolla olin sovittuun aikaan. Vaatteet sai käydä vaihtamassa pukuhuoneessa, jossa oli lukittavat kaapit ja kaksi vaatteenvaihtokoppia, jotka sai napsautettua kiinni. Niin miehet kuin naiset käyttivät samaa pukuhuonetta. Kaikki tavarat piti jättää lukittuun kaappiin eikä kännykkää voinut käyttää pukuhuoneen ulkopuolella.

Operaatioon pääsyä sai odottaa lepohuoneessa. Esilääkityksenä sain tulehduskipulääkettä ja Nasonexiä sieraimiin. Diapamiakin tarjottiin, mutta olin tyypilliseen tapaani ihan rauhallinen, joten en tarvinnut sitä. On järkevää säästää sydäntä, ajattelin, koska se on niin rasittunut jo muutenkin.

Kävelin leikkaushuoneeseen ja pääsin kapoiselle leikkauspöydälle makaamaan. Minut suljettiin peitteiden sisään ja kiedottiin vöillä kiinni. Paikalla oleva miessairaanhoitaja suuntasi jalkojani kohti lämmittimen ja alkoi laittaa tippaa käteen. Mutta tippa alkoi pussittaa, ja miesanestesialääkäri laittoi sen toiseen suoneen. Hän kysyi myös pituuttani ja painoani. Kerroin painaneeni 51 kiloa aamulla, että olin laihtunut taas. Otsaani kiinnitettiin vielä joku unen syvyyttä mittaava laite.

Myös leikkaava lääkäri kävi kääntymässä luonani. Kysyin, voisinko saada poskiontelosta oman näytteen toimittaakseni sen yksityiseen laboratorioon. Lääkärin ilme oli aika erikoinen, mutta hän tuntui suostuvan.

Sitten aineita alettiin pikkuhiljaa annostella jo. Happinaamaria laitettiin suuni eteen ja tunsin nukutusaineiden tuoksun hengityksessäni. Ehdin vielä sanomaan, että minulla on poika, joka on täysin riippuvainen minusta, että hoitakaa ja leikatkaa hyvin. Siitä ei tarvitse murehtia ollenkaan, kuulin viime sanoiksi ennen kuin nukahdin.

Heräämössä olin vähän huonovointinen, mutta kipua ei tuntunut missään. Kuulin, kuinka hoitaja sanoi toiselle, että leikkauksen aikana paineeni oli mennyt kaksi kertaa niin matalaksi, että oli annettu adrenaliinia ja induktion jälkeen oli tullut urtikariaa.

Myöhemmin lepäämössä hoitaja sanoi leikkaussalihenkilöstön ehdottaneen, että kävisin verikokeissa, joissa tutkittaisiin muun muassa kaliumarvot. Lupasin tehdä niin ja varata terveyskeskuksesta ajan kokeisiin.

Leikkaus oli kestänyt puolitoista tuntia. Molemmin puolin luuta oli rikottu ja tehty laajat antrostomiat. Limakalvoilla ei ollut eritettä ja ne olivat ohuet ja lääkärin mukaan "terveet". Kuitenkin vasemmalta maksillaariontelon limakalvosta otettiin näyte formaliiniin PAD:ta varten ja toinen keittosuolaliuokseen omaa näytettä varten.

Jäin ihmettelemään toimenpidekertomuksessa lääkärin sanoja muka terveistä limakalvoista, vaikka olen oirehtinut ruoasta jo vuoden. Ennen leikkaustahan olin syömättä pitkään ja paastotilassa, joten limakalvot olivat rauhalliset. Leikkausta edeltäneet Nasonex-kortisonitipatkin vähensivät limakalvoturvotusta, joten lääkäri saattoi nähdä vain leikkaushetken tilanteen. Mutta olen tyytyväinen, ettei limakalvoiltani löytynyt sienipalloja tai vastaavaa massaa. On paremmat mahdollisuudet toipua ilman alkaessa kiertää hyvin maksillaarionteloihin saakka.

Mutta ottaen huomioon edellä mainitun päättelen kärsiväni allergisesta sienisinuiitista, jonka diagnosoinnista suomensin tällaisen pätkän:

"Positiivinen sieniviljely ei vahvista allergisen sienisinuiitin (AFS) diagnoosia eikä negatiivinen viljely sulje pois sitä. Esimerkiksi sienet saattavat lisääntyä saprotrofisesti sairaissa poskionteloissa. Lisäksi sienilaboratorioiden valmiudet vaihtelevat ja näytteen käsittely vaikuttaa merkittävästi positiivisten sieniviljelytulosten määrään kliinisessä ympäristössä. Allerginen musiini säilyy edelleen luotettavimpana allergisen sienisinuiitin (AFS) indikaattorina."

( http://emedicine.medscape.com/article/834401-overview )

Hengitystieoireiluni alkoi niin selkeästi homeasunnosta enkä ole potenut poskionteloitani koskaan aiemmin, joten en voi tehdä muuta kuin yhdistää nuo kaksi tekijää toisiinsa, homeen ja oireilun. Sillä linjalla tulen etenemään jatkossakin hoitaessani itseäni, olivat tulokset mitkä tahansa. Jos alkoholi, sokeri ja hiilihydraatit ovat aiheuttaneet niin selkeästi oireita, en voi muuta kuin jatkaa sieni-infektion vastaisella linjalla.

48

3426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen myös päättänyt hankkia tarpeeksi pitkän sisäisen sienilääkekuurin itselleni. Kesäinen kahden viikon kuuri terbinafiinia hoiti poskionteloitanikin ja pääsin päänsärystä kuurin ajaksi eroon. Kuuri oli kuitenkin niin lyhyt, etten saanut sillä edes jalkoja kuntoon, joten pyydän samasta lääkkeestä pidemmän kuurin, jota voin käyttää vaikka intervallihoitona. Terbinafiininhan on todettu tehoavan dermatofyyttien lisäksi joihinkin homesieniinkin ( http://jac.oxfordjournals.org/content/53/6/1086.full ).

Kun varaan ajan lääkärille ja verikokeisiin, pyydän kirjoittamaan niin pitkän terbinafiinikuurin, että pääsen vihdoin viimein jalkatupoistakin eroon. Vien mukanani viimekesäisen viljelytuloksen natiivista, josta löytyi sienirihmaa ja dermatofyytti Trichophyton rubrum. Koska minulla on tupot molemmissa jaloissa edelleen, lääkäri ei voi kieltäytyä sienilääkkeen kirjoittamisesta, ja samalla lääkkeellä hoituvat poskiontelotkin.

Siedin kesällä terbinafiinia hyvin ja se helpotti oireitani paljon. Makuaisti muuttui kyllä joissain ruoissa hieman ja nivelet jäykistyivät kuurin loppua kohti, mutta se oli ainoa päänsärytön kauteni viime kesänä. Muutaman päivän kuluttua kuurista kaikki oireeni palasivat ennalleen.

Uutta apua sen jälkeen on tuonut vain nikotiiniamidi, jonka käyttämistä jatkan edelleenkin hankkimieni Didan ja Candida forten lisäksi unohtamatta natriumbikarbonaattiakaan, toisin sanoen ruokasoodaa, jota nautin raikkaana ja terveellisenä janojuomana yhä päivittäin. Käytän vain tosi laimeaa seosta, lasilliseen kylmää vettä vain puolisen teelusikallista ruokasoodaa.

- Mitä sitten leikkauksen jälkeiseen tilaan tulee, aikamoista nenän valumista on ollut. Sieraimiin laitetut nenätamponit pitivät jonkin aikaa, kunnes alkoivat valua läpi. Vuotoa lepäämössä ei hillinnyt edes suuhun laitetut jääpalat, niskaan laitettu kylmäpakkaus eikä mehujääpuikot. Että pääsin ylipäätään vaihtamaan omat vaatteeni päälle, hoitaja viritti ylimääräisen sideharsotupon nenäni alle ja veti nauhat niskan taakse kiinni.

Sillä virityksellä pääsin vaihtamaan vaatteet ja odottamaan Kela-taksin tuloa. Kuljettaja tuli osastolle saakka, eikä ilman saattajaa olisi päässyt samana iltana kotiinkaan.

Kela-taksissa palvelu on hyvää ja asiakasta käytetään apteekissakin tarvittaessa. Minulle oli määrätty parasetamolia kipulääkkeeksi ja Humidosea nenänkostutukseen, jotka hain apteekista kuljettajan odottaessa parkkipaikalla.

Apteekissa olin komea näky kasvotuppoineni, kun huulenikin olivat ihan veriset veren lorottaessa tupon alta. Sitten koko viritys alkoi tippua alas, ja oli kaivettava kiireen vilkkaa uusi tuppo esiin laukusta. Onneksi olin saanut sairaalasta paljon paperia ja tuppoja mukaan. Farmaseuttikaan ei oikein tiennyt, millä tavoin olisi auttanut enkä viitsinyt sotkea häntä omaan vereeni. Sain pyyhittyä veriset sormeni paperiin ja viritettyä nenän alle uuden tupon, jonka jälkeen pääsin vasta kassalle ja takaisin taksin kyytiin.

Kuljettaja oli palvelualtis ja mukava ja meillä juttua riitti. Puhuttavaa homeasunnoista ja terveysongelmista olisi ollut vaikka pidemmällekin matkalle.

Kotiin päästyäni poika oli vähän kauhistunut verestä ja nenätupostani. Hän sanoi olleensa kovasti huolissaan sinä aikana, kun ei ollut saanut puhelimitse minuun yhteyttä, kun kännykkä oli pitänyt jättää kaappiin muiden tavaroiden kanssa. En ollut huomannut antaa hänelle sairaalaan numeroa, että olisi voinut soittaa itse sinne. Muistettava seuraavalla kerralla se.

Koko seuraavan yön sairaalasta tulon jälkeen nenäni valui verta. Tuppoa oli tilkittävä vielä lisätupoilla yrittäessään nukkua kyljellä ja sittenkin verta valui liinalle. Vasta aamuun mennessä veren väri alkoi muuttua vetisemmäksi.

Päivällä vähän hirvitti ottaa pois sairaalassa asetetut nenätamponit. Hoitaja sanoi, että ennen poisto-operaatiota viereen pitää varata jäitä ja pakkaspussia, ja jos verenvuoto ei tyrehdy, on sairaalaan lähdettävä takaisin ja soitettava 112:een. Hoitaja neuvoi myös kostuttamaan nenää Humidose-suihkeella ennen tamponien poistamista, ja tein työtä käskettyä. Sitten irrotin poskeen teipatut narut ja vedin nenätamponin kerrallaan pois hoitajan neuvojen mukaan. Se tuntui inhottavalta, mutta onneksi ei sen kummempaa verenvuotoa tullut. Laitoin ison jääpalan suuhun ja pakkaspussin niskan taakse, ja menin vielä lepäämään sänkyyn pitkäksi aikaa. Ei tarvinnut lähteä sairaalaan takaisin kuin vasta jälkitarkastuksen yhteydessä tuloksia kuulemaan.

• Edelliset on kirjoitettu eilen.

Tänään olen saanut varattua ajan lääkärille verikokeita ja sienilääkkeen kirjoittamista varten. Sain ajan viikon kuluttua korvapolin jälkitarkastusajasta, jossa kuulen myös PAD-vastauksen kudosnäytteen mikroskooppitutkimuksesta.

Sain tänään toimitettua myös oman näytteeni eteenpäin. Pyyntöni mukaisesti se oli säilötty keittosuolaan ja pakkasin sen matkaan hyvin. Mistä kohtaa vasemmalta poskiontelosta kudosnäyte on otettu, siitä minulla ei ole tietoa, nukuinhan koko leikkauksen ajan. Näyte olisi pitänyt ottaa maksillaariontelon pohjalta alueelta, josta oireilu alkoi ja turvotusta on ollut eniten.

• Oliivi.
        sanasinko kirjoitti:

Edelliset on kirjoitettu eilen.

Tänään olen saanut varattua ajan lääkärille verikokeita ja sienilääkkeen kirjoittamista varten. Sain ajan viikon kuluttua korvapolin jälkitarkastusajasta, jossa kuulen myös PAD-vastauksen kudosnäytteen mikroskooppitutkimuksesta.

Sain tänään toimitettua myös oman näytteeni eteenpäin. Pyyntöni mukaisesti se oli säilötty keittosuolaan ja pakkasin sen matkaan hyvin. Mistä kohtaa vasemmalta poskiontelosta kudosnäyte on otettu, siitä minulla ei ole tietoa, nukuinhan koko leikkauksen ajan. Näyte olisi pitänyt ottaa maksillaariontelon pohjalta alueelta, josta oireilu alkoi ja turvotusta on ollut eniten.

oli lukea leikkaustarinasi.
        Onpa hyvä, että selvydyit leikkauksesta hyvin.
        Outoa kyllä, että poskiontelosi näyttivät terveiltä, vaikka oireita on ollut kovasti.

Mitähän näytteestäsi löytyy, mielenkiintoista...
        Toivottavasti pääset eroon oireista leikkauksen myötä.

• Oliivi. kirjoitti:

Outoa kyllä, että poskiontelosi näyttivät terveiltä, vaikka oireita on ollut kovasti.

"Outoa kyllä, että poskiontelosi näyttivät terveiltä, vaikka oireita on ollut kovasti."

- Joo, outoa kyllä, miten esimerkiksi "terveisiin" poskionteloihin tulee sellaiset muutokset, että infundibulumit menevät tukkoon.

En ole aiemmin ikielämässä potenut poskionteloita, tuntenut niiden olemassaoloa edes. Koko viisikymppisen elämäni aikana on ollut vain pari hassua akuuttia poskiontelontulehdusta jälkitautina, ja nekin ovat hoituneet suit sait sukkelaan antibioottikuurilla pois. Ja sitten vuoden 2010 alussa poskiontelot pamahtavat siihen kuntoon, ettei päänsäryltä pysty nukkumaan ja ravinto lisää oireita.

• Oliivi. kirjoitti:

Tämä jäi liittämättä edelliseen, kiinnostaisi ehkä suakin:

ALLERGINEN SIENISINUIITTI

Allergic Fungal Sinusitis
        http://emedicine.medscape.com/article/834401-overview

"A positive fungal culture does not confirm the diagnosis of allergic fungal sinusitis (AFS), nor does a negative culture exclude it. For example, fungi may proliferate as saprophytic growth in diseased sinuses. Furthermore, mycology laboratories vary in capability, and specimen handling significantly influences the rate of positive fungal cultures in a clinical setting. Allergic mucin remains the most reliable indicator of allergic fungal sinusitis (AFS)."

[Positiivinen sieniviljely ei vahvista allergisen sienisinuiitin (AFS) diagnoosia eikä negatiivinen viljely sulje pois sitä. Esimerkiksi sienet saattavat lisääntyä saprotrofisesti sairaissa poskionteloissa. Lisäksi sienilaboratorioiden valmiudet vaihtelevat ja näytteen käsittely vaikuttaa merkittävästi positiivisten sieniviljelytulosten määrään kliinisessä ympäristössä. Allerginen musiini säilyy edelleen luotettavimpana allergisen sienisinuiitin (AFS) indikaattorina.]

Ks. myös:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Saprotrofi

http://fi.wikipedia.org/wiki/Musiini

• Oliivi. kirjoitti:

"Mitähän näytteestäsi löytyy, mielenkiintoista..."

- Voi olla, etten kerrokaan täällä enää mitään.

Aivan tarpeeksi lukenut näitä raukkamaisia panetteluja:

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/3462491/48170917

• sanasinko kirjoitti:

Joten filmi poikkesi just tästä kohtaa, sorry.

• Poskiontelovaivainen
        sanasinko kirjoitti:

"Outoa kyllä, että poskiontelosi näyttivät terveiltä, vaikka oireita on ollut kovasti."

- Joo, outoa kyllä, miten esimerkiksi "terveisiin" poskionteloihin tulee sellaiset muutokset, että infundibulumit menevät tukkoon.

En ole aiemmin ikielämässä potenut poskionteloita, tuntenut niiden olemassaoloa edes. Koko viisikymppisen elämäni aikana on ollut vain pari hassua akuuttia poskiontelontulehdusta jälkitautina, ja nekin ovat hoituneet suit sait sukkelaan antibioottikuurilla pois. Ja sitten vuoden 2010 alussa poskiontelot pamahtavat siihen kuntoon, ettei päänsäryltä pysty nukkumaan ja ravinto lisää oireita.

Ihmettelin tässä sitä, että jos lääkäri totesi, että sinun poskiontelosi ovat terveet, niin mitä hän sitten sieltä leikkasi ???

• Poskiontelovaivainen kirjoitti:

Ihmettelin tässä sitä, että jos lääkäri totesi, että sinun poskiontelosi ovat terveet, niin mitä hän sitten sieltä leikkasi ???

"Ihmettelin tässä sitä, että jos lääkäri totesi, että sinun poskiontelosi ovat terveet, niin mitä hän sitten sieltä leikkasi ???"

- Se on sitä vähättelyä vaan nostettuani haloon siitä, että sain kitua vuoden odottaessani hoitoon pääsyä. Leikkaavalle lääkärille lankesi kaikki harmi muiden vetkuttelusta. Mutta kyllä minä häntä vielä kiitän, jos leikkaus onnistui, ja hyvitän joka tapauksessa jotain. Olin vaan niin kiukkuinen ja ollut tosissaan sairas.

• Maxillaris
        sanasinko kirjoitti:

Kuulostat vainoharhaiselta. Viesti, johon vastasit, ei sisältänyt minusta mitään panettelua, saati raukkamaista. Taidat itse jo aavistella, että poskionteloleikkauksesta ei tule ratkaisua sinun ongelmiisi ja tauti on kuin onkin syvemmällä korvien välissä.

• Oliivi.
        sanasinko kirjoitti:

ole panetellut.
        Ihan aidosti olen kiinnostunut asiasta, koska kärsin itsekin homeongelmien aiheuttamasta poskionteloiden turvotuksesta välillä enemmän ja välillä vähemmän ja tiedän, millaista se on. Päänsärkyä ja jomotusta ja pahaa oloa. Itsekin olen miettinyt, että kasvaako minullakin joku sieni poskionteloissa, vai mikä siellä turpoilee.

Toivon oikeasti, että saat apua leikkauksesta.

• Oliivi. kirjoitti:

ole panetellut.
        Ihan aidosti olen kiinnostunut asiasta, koska kärsin itsekin homeongelmien aiheuttamasta poskionteloiden turvotuksesta välillä enemmän ja välillä vähemmän ja tiedän, millaista se on. Päänsärkyä ja jomotusta ja pahaa oloa. Itsekin olen miettinyt, että kasvaako minullakin joku sieni poskionteloissa, vai mikä siellä turpoilee.

Toivon oikeasti, että saat apua leikkauksesta.

Rakas ystäväni, Oliivi

• Maxillaris kirjoitti:

Kuulostat vainoharhaiselta. Viesti, johon vastasit, ei sisältänyt minusta mitään panettelua, saati raukkamaista. Taidat itse jo aavistella, että poskionteloleikkauksesta ei tule ratkaisua sinun ongelmiisi ja tauti on kuin onkin syvemmällä korvien välissä.

Olet väärässä ja kaltaisesi viesti pelkkää panettelua.

Minulle on tehty laaja leikkaus, josta on ollut jo apua.

• sanasinko kirjoitti:

"Aloitetaan oikeasta puolesta. Keskikuorikon etupää paksua ja bulloottinen ja haittaa antrostomian tekoa, koska ei voida kunnolla nähdä uncinatusta, tämän vuoksi terävästi reikä keskikuorikon etupäähän ja FESS saksilla terävästi halkaistaan keskikuorikko niin että bulloottisen keskikuorikon lateraaliosa poistetaan. Tämän jälkeen hyvä näkyvyys uncinatukseen, uncinatus medialisoidaan ja katkaistaan ranskattarella. Sen takaa avautuu ostium joka laajennetaan taakse ja alas varsin laajaksi antrostomiaksi.

-- vas. puolella vastaavasti joudutaan tekemään ensin kuorikon lateraaliosan poisto ja sen jälkeen medialisoidaan uncinatus ja katkaistan. Myös tälläpuolen avoin ostium uncinatuksen takana, laajennetaan taakse ja alas laajaksi antrostomiaksi."

• Oliivi.
        sanasinko kirjoitti:

Rakas ystäväni, Oliivi

Jatketaan samoilla linjoila.

• Kuorikot
        sanasinko kirjoitti:

"Aloitetaan oikeasta puolesta. Keskikuorikon etupää paksua ja bulloottinen ja haittaa antrostomian tekoa, koska ei voida kunnolla nähdä uncinatusta, tämän vuoksi terävästi reikä keskikuorikon etupäähän ja FESS saksilla terävästi halkaistaan keskikuorikko niin että bulloottisen keskikuorikon lateraaliosa poistetaan. Tämän jälkeen hyvä näkyvyys uncinatukseen, uncinatus medialisoidaan ja katkaistaan ranskattarella. Sen takaa avautuu ostium joka laajennetaan taakse ja alas varsin laajaksi antrostomiaksi.

-- vas. puolella vastaavasti joudutaan tekemään ensin kuorikon lateraaliosan poisto ja sen jälkeen medialisoidaan uncinatus ja katkaistan. Myös tälläpuolen avoin ostium uncinatuksen takana, laajennetaan taakse ja alas laajaksi antrostomiaksi."

Kuorikon limakalvoissa turvotusta. Poskionteloista kai oli alunperin puhe ja sen takia antrostomiat tehtiin. ;utta poskiontelot näyttivät edellisen kirjoituksesi mukaan normaaleilta. Oliko suurikin pettymys?

• Kuorikot kirjoitti:

Kuorikon limakalvoissa turvotusta. Poskionteloista kai oli alunperin puhe ja sen takia antrostomiat tehtiin. ;utta poskiontelot näyttivät edellisen kirjoituksesi mukaan normaaleilta. Oliko suurikin pettymys?

"Kuorikon limakalvoissa turvotusta. Poskionteloista kai oli alunperin puhe ja sen takia antrostomiat tehtiin. ;utta poskiontelot näyttivät edellisen kirjoituksesi mukaan normaaleilta. Oliko suurikin pettymys?"

- Häh, kuorikon limakalvoissa turvotusta? Lopeta puoskarointisi vaan, kun et ymmärrä mistään mitään. Leikkaus oli sairaille poskionteloilleni välttämätön ja niin iso, että kipulääkkeitä joutuu käyttämään edelleen.

Eihän täällä saa edes toipumisrauhaa. Parasta, kun ei kerro enää mitään.

• Oliivi. kirjoitti:

Jatketaan samoilla linjoila.

Voi olla, että sarja jatkuu vasta puolen vuoden kuluttua jossain muualla.

Liikaa vaadittu, että sairaanakin pitäisi kestää paskanmättöä koko ajan.

• Oliivi.

• Keskikuorikon etupää
        sanasinko kirjoitti:

"Kuorikon limakalvoissa turvotusta. Poskionteloista kai oli alunperin puhe ja sen takia antrostomiat tehtiin. ;utta poskiontelot näyttivät edellisen kirjoituksesi mukaan normaaleilta. Oliko suurikin pettymys?"

- Häh, kuorikon limakalvoissa turvotusta? Lopeta puoskarointisi vaan, kun et ymmärrä mistään mitään. Leikkaus oli sairaille poskionteloilleni välttämätön ja niin iso, että kipulääkkeitä joutuu käyttämään edelleen.

Eihän täällä saa edes toipumisrauhaa. Parasta, kun ei kerro enää mitään.

Keskikuorikon etupää paksua ja bulloottinen.

Leikkaus oli kai FESS. Se tehdään aina samalla tyylillä ja laajuudessa. Kun leikataan, tarvitaan kipulääkettä useampia päiviä jälkeenpäin. Kipulääkkeen määrästä ei voi päätellä leikkauksen tarpeellisuutta tai onnistumista, ennemminkin päinvastoin.

• Keskikuorikon etupää kirjoitti:

Leikkaus oli kai FESS. Se tehdään aina samalla tyylillä ja laajuudessa. Kun leikataan, tarvitaan kipulääkettä useampia päiviä jälkeenpäin. Kipulääkkeen määrästä ei voi päätellä leikkauksen tarpeellisuutta tai onnistumista, ennemminkin päinvastoin.

"Kipulääkkeen määrästä ei voi päätellä leikkauksen tarpeellisuutta tai onnistumista, ennemminkin päinvastoin."

- Jaahas, potilaan paras ystävä puukottamassa taas, lääkäri siis. Mutta koska et käytä omaa nimeäsi tai edes rekisteröitynyttä nimimerkkiä, en anna jutuillesi mitään arvoa.

Turha tulla myös hutkimaan ennen kuin on tutkittukaan.

Tämähän tapaus pengotaan loppuun asti. Nukuttuani yön yli tein juuri linjauksen, että mikäli nyt otetussa näytteessä ei näy mitään, käyn otattamassa vielä poskionteloiden pohjalta näytteen lahden toisella puolen. Sehän sujuu paljon helpommin nyt, kun röörit on avattu. Tieto on vaan niin tärkeä ja oleellinen, ettei asiaa voi jättää selvittämättä perinpohjaisesti.

Ja vasta kun näytteet on otettu kunnolla, on sisäisen sienilääkityksen vuoro joka tapauksessa. Olenhan käyttänyt antifungaalista nikotiiniamidia jo pitkään suurina annoksina 6.11.2010 lähtien ja saanut siitä niin oleellisesti helpotusta oireisiini, että sen on täytynyt vaikuttaa aina limakalvoihin asti.

- Vaan nyt aamusivujen kimppuun, joita aloitin muutaman rivin jo. Sen verran vaan kuohui, että oli heivattava kirjoittaminen hetkeksi. Iltapäiväsivuthan ne ovat jo, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Vahvistavat itsetuntoa ja opettavat luottamaan omiin tunteisiin ja intuitioon ja suunnistamaan niiden mukaan. Jokaisella ihmisellä on tieto oman kehonsa tilasta, täytyy vain luottaa siihen, mitä se kertoo.

• sanasinko kirjoitti:

"Minulle on tehty laaja leikkaus, josta on ollut jo apua."

- Viikko leikkauksesta ja voin jo paremmin.

Leikkauksesta johtuvia kolotuksia on vieläkin ja olen käyttänyt viikossa kolmekymmentä 500 mg:n parasetamolitablettia.

Mutta kun tänään aamulla puhdistin hampaani hammaslangalla ja -tikulla, huomasin, ettei vasemman yläleuan ikenet ole enää niin kipeät kuin ennen. Juurihoidettu hammas tuntuu toki kuolleelta, koska se on kuollut, mutta viereisissä hampaissa on painoarkuus vähentynyt.

Poskionteloiden parempi ilmastointi on alkanut jo auttaa!

• sanasinko kirjoitti:

"Minulle on tehty laaja leikkaus, josta on ollut jo apua."

- Viikko leikkauksesta ja voin jo paremmin.

Leikkauksesta johtuvia kolotuksia on vieläkin ja olen käyttänyt viikossa kolmekymmentä 500 mg:n parasetamolitablettia.

Mutta kun tänään aamulla puhdistin hampaani hammaslangalla ja -tikulla, huomasin, ettei vasemman yläleuan ikenet ole enää niin kipeät kuin ennen. Juurihoidettu hammas tuntuu toki kuolleelta, koska se on kuollut, mutta viereisissä hampaissa on painoarkuus vähentynyt.

Poskionteloiden parempi ilmastointi on alkanut jo auttaa!

Piti postata uudestaan, paketissa onkin näköjään 30 parasetamolitablettia, jotka olen käyttänyt.

Toinen paketti on vielä jäljellä, mutta kivut jo vähenemään päin.

• sanasinko kirjoitti:

Piti postata uudestaan, paketissa onkin näköjään 30 parasetamolitablettia, jotka olen käyttänyt.

Toinen paketti on vielä jäljellä, mutta kivut jo vähenemään päin.

"Toinen paketti on vielä jäljellä, mutta kivut jo vähenemään päin."

- Ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa. Tänään mennyt jo kaksi taas.

Posket on kolottanut, silmämunat särkenyt ja hampaissa asti tuntunut.

Kipulääkkeiden lisäksi syön aina leikkausten yhteydessä karnosiinia, joka auttaa kudosten uusiutumisessa, ks. esim. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3095942 . Vuodesta 2006 lähtien turvautunut konstiin luettuani englanninkielisistä tutkimuksista karnosiinista. Tolosen kirjoituksista päässyt jäljille ja vakuuttunut vaikutuksesta.

Nytkin oli jo sairaalassa karnosiinipurkki varalla, jos olisi pitänyt jäädä yöksi. Käydessäni sitten pukuhuoneessa ottamassa kännykkää tms. tuli puhetta miehen kanssa, jonka tärykalvon lääkäri oli vahingossa puhkonut huuhtelun yhteydessä. Tärykalvo oli leikattu, mutta korva oli alkanut mädäntyä ja se leikattiin korvapolilla uudestaan. Tilanne vaikutti aika pahalta ja mies sanoi tekevänsä hoitovirhevalituksen. Näytin hänelle karnosiinipurkkiani ja sanoin, että kannattaisi kokeilla tätä, että karnosiinia saa lihasta, muttei kukaan jaksa syödä sitä niin paljoa.

En tiedä, innostuiko mies kokeilemaan, mutta itse löysin Tolosen sivuilta jotain uutta taas. Karnosiini auttaa myös vapinaan ja moniin muihin oireisiin ja vahvistaa sydäntä ( http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&lang=fi&id=195 ). Ehkä alankin käyttää sitä säännöllisesti.

• sanasinko kirjoitti:

Kipulääkkeiden lisäksi syön aina leikkausten yhteydessä karnosiinia, joka auttaa kudosten uusiutumisessa, ks. esim. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3095942 . Vuodesta 2006 lähtien turvautunut konstiin luettuani englanninkielisistä tutkimuksista karnosiinista. Tolosen kirjoituksista päässyt jäljille ja vakuuttunut vaikutuksesta.

Nytkin oli jo sairaalassa karnosiinipurkki varalla, jos olisi pitänyt jäädä yöksi. Käydessäni sitten pukuhuoneessa ottamassa kännykkää tms. tuli puhetta miehen kanssa, jonka tärykalvon lääkäri oli vahingossa puhkonut huuhtelun yhteydessä. Tärykalvo oli leikattu, mutta korva oli alkanut mädäntyä ja se leikattiin korvapolilla uudestaan. Tilanne vaikutti aika pahalta ja mies sanoi tekevänsä hoitovirhevalituksen. Näytin hänelle karnosiinipurkkiani ja sanoin, että kannattaisi kokeilla tätä, että karnosiinia saa lihasta, muttei kukaan jaksa syödä sitä niin paljoa.

En tiedä, innostuiko mies kokeilemaan, mutta itse löysin Tolosen sivuilta jotain uutta taas. Karnosiini auttaa myös vapinaan ja moniin muihin oireisiin ja vahvistaa sydäntä ( http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&lang=fi&id=195 ). Ehkä alankin käyttää sitä säännöllisesti.

Viime yönä söin illalla tekemääni mustikkavadelmakiisseliä. Nyt kun makuaisti ei oikein toimi nenän ollessa turvoksissa, laitoin kiisseliin vielä enemmän sokeria. Syötyäni yöllä sitä sain hirveän päänsäryn, eli ruokapäänsäryistä en ole päässyt vielä eroon. Ongelmia ei aiheuta kuitenkaan se, että laitan ruokaan liikaa suolaakin nyt, kun mikään ei maistu miltään. Poika vaan valittaa, että on hirveän suolaista.

Sunnuntaina join yhden ykkösoluen 0,33 litraa kahdessa eri erässä. En uskaltanut vetää koko paukkua kerralla alas, vaan nautin ensimmäisen puolen nakkien ja ranskalaisten kanssa. Oireita ei tullut paljoa, mutta ruokaakin oli vain jälkiruokalautasellisen verran. Olen pienentänyt annoskokoakin saadakseni vähemmän oireita.

Aika hyvin sillä kuurilla on laihtunut, vaikka sunnuntaina painoa olikin tullut jo puoli kiloa lisää, nyt 51,5. Vaatekoko on kuitenkin siinä 34-36-38 ja XS-S, jossa ei mitään valittamista. Jos katson mitä tahansa kuvastoa, kuvien vaatteet sopisivat suoraan minulle. Onhan se melkoinen muutos vuoden takaiseen viinirypäleen muotoiseen massuun.

Huvittuneena olen seurannut esimerkiksi Tuksun touhuja, kun hän puhuu ruokavaliosta ja laihduttamisesta, muttei kilot tipu yhtään. Tuksu viilaa itseään linssiin, kun ei tajua, että se juomavaliokin vaikuttaa, että alkoholin kalorit ne vasta turvottavat.

Seuraavalla videolla hän jumppaa ja nykii housujaan jatkuvasti ylöspäin. Ongelma on siinä, kun mitään vyötäröä ei enää ole ja vähänkin kumartaessa housut alkaa tippua alaspäin - muistan tuon ajan loistavasti enkä halaja takaisin ;)

http://www.youtube.com/watch?v=hv-pTSdGIyI&feature=player_embedded#at=141

• sanasinko kirjoitti:

On vähän vaikea uskoa, ettei poskionteloissa olisi mitään. Kummaltakin puolelta on alkanut nousta keltaisen vihertävää limaa. Kipulääkkeelle on edelleenkin tarvetta, ja siitä huolimatta jomotus tuntuu molemmissa puolissa hampaisiin asti.

• sanasinko kirjoitti:

On vähän vaikea uskoa, ettei poskionteloissa olisi mitään. Kummaltakin puolelta on alkanut nousta keltaisen vihertävää limaa. Kipulääkkeelle on edelleenkin tarvetta, ja siitä huolimatta jomotus tuntuu molemmissa puolissa hampaisiin asti.

Ruokapäänsärky on voimissaan.

Ajattelin syödä äsken vain ihan kevyesti. Leikkasin pari palaa salaattijuustoa ja huuhtelin tummat viinirypäleet huolella.

Tummat viinirypäleet olivat hirveän makeita, ja vähän ajan kuluttua pää alkoi särkeä otsan kohdalta.

Otti nuppiin, mutta jatkoin napostelua vielä hetken. Enhän ollut syönyt juuri mitään ja menossa saman säryn piikkiin. Mutta syödä pää kipeänä ja särkevänä, voi helvetti.

Sitten päälle vielä vähän kahvia ja pieni sacherleivos - ja kipulääkettä perään. Vain vajaat pari liuskaa enää jäljellä.

• sanasinko kirjoitti:

Ruokapäänsärky on voimissaan.

Ajattelin syödä äsken vain ihan kevyesti. Leikkasin pari palaa salaattijuustoa ja huuhtelin tummat viinirypäleet huolella.

Tummat viinirypäleet olivat hirveän makeita, ja vähän ajan kuluttua pää alkoi särkeä otsan kohdalta.

Otti nuppiin, mutta jatkoin napostelua vielä hetken. Enhän ollut syönyt juuri mitään ja menossa saman säryn piikkiin. Mutta syödä pää kipeänä ja särkevänä, voi helvetti.

Sitten päälle vielä vähän kahvia ja pieni sacherleivos - ja kipulääkettä perään. Vain vajaat pari liuskaa enää jäljellä.

Yötkin ovat olleet yhtä kärsimystä.

Yleiskunto ehti päästä huonoksi joutuessani kitumaan vuoden leikkaukseen pääsyä. Vuosi ruokapäänsärkyä ja huonosti nukuttuja öitä, muutaman tunnin pätkäunia. Näkee nyt, missä kunnossa sydän on sen kaiken kestettyään.

Leikkauksen jälkeen nukkunut vielä huonommin hengittäen vain suun kautta nenän ollessa turvoksissa, joka koetellut sydäntä vain lisää. Viime yönäkin heräsin johonkin ihme tykytykseen ja kurjaan oloon, nukuin neljästä tunnista vain pari, jos sitäkään.

• Oliivi.
        sanasinko kirjoitti:

Yötkin ovat olleet yhtä kärsimystä.

Yleiskunto ehti päästä huonoksi joutuessani kitumaan vuoden leikkaukseen pääsyä. Vuosi ruokapäänsärkyä ja huonosti nukuttuja öitä, muutaman tunnin pätkäunia. Näkee nyt, missä kunnossa sydän on sen kaiken kestettyään.

Leikkauksen jälkeen nukkunut vielä huonommin hengittäen vain suun kautta nenän ollessa turvoksissa, joka koetellut sydäntä vain lisää. Viime yönäkin heräsin johonkin ihme tykytykseen ja kurjaan oloon, nukuin neljästä tunnista vain pari, jos sitäkään.

että vointisi ei näytä paranevan.
        Toivottavasti on vain leikkauksen jälkeisen turvotuksen aiheuttamaa särkyä,
        ja huomenna olisi jo parempi päivä.

Kyllä tämä sellaista jatkuvaa taistelua on turvonneiden poskionteloiden kanssa minullakin,
        mutta ei varmaan ole noin paha olo kuin sinulla.

• Oliivi. kirjoitti:

että vointisi ei näytä paranevan.
        Toivottavasti on vain leikkauksen jälkeisen turvotuksen aiheuttamaa särkyä,
        ja huomenna olisi jo parempi päivä.

Kyllä tämä sellaista jatkuvaa taistelua on turvonneiden poskionteloiden kanssa minullakin,
        mutta ei varmaan ole noin paha olo kuin sinulla.

Niin uupunut, että yritin tankata unta. Yhdentoista maissa nukkumaan.

Ennen kolmea herään kovaan kipuun pään alueella, poskiontelot särkevät kaikkialta, samoin otsa.

Ei siinä kivussa pysty nukkumaan - otan kipulääkettä ja nousen ylös.

Otsa ja poskiontelot särkevät vieläkin.

• sanasinko kirjoitti:

Niin uupunut, että yritin tankata unta. Yhdentoista maissa nukkumaan.

Ennen kolmea herään kovaan kipuun pään alueella, poskiontelot särkevät kaikkialta, samoin otsa.

Ei siinä kivussa pysty nukkumaan - otan kipulääkettä ja nousen ylös.

Otsa ja poskiontelot särkevät vieläkin.

Tapahtumarikas yö muuten kuin nukkumisen osalta.

Neljän jälkeen putiikki täällä menee kiinni, muihin osioihin pääsee kyllä, muttei tänne.

Juon vihreää teetä ja alan käydä läpi tärkeimpiä uutisia. Sen verran heikottava olo, etten jaksa asetella niitä foorumilleni, talletan vain kirjanmerkkeihini.

Ennen kuutta ajattelen, jos uni tulisi uudestaan ja menen sänkyyn takaisin, mutta sitten alkaa vapina. Pitäisi nousta ottamaan karnosiinia, ajattelen, mutta se jää vain ajatukseksi, en jaksa nousta ylös. Makaan hereillä, ja kahdeksan aikaan nousen ja otan karnosiinin ja uuden kipulääkkeen. Jos uni sitten tulisi, vaan ei. Makoilen vajaaseen yhdeksään ja nousen kirjoittamaan aamusivut.

• sanasinko kirjoitti:

Tapahtumarikas yö muuten kuin nukkumisen osalta.

Neljän jälkeen putiikki täällä menee kiinni, muihin osioihin pääsee kyllä, muttei tänne.

Juon vihreää teetä ja alan käydä läpi tärkeimpiä uutisia. Sen verran heikottava olo, etten jaksa asetella niitä foorumilleni, talletan vain kirjanmerkkeihini.

Ennen kuutta ajattelen, jos uni tulisi uudestaan ja menen sänkyyn takaisin, mutta sitten alkaa vapina. Pitäisi nousta ottamaan karnosiinia, ajattelen, mutta se jää vain ajatukseksi, en jaksa nousta ylös. Makaan hereillä, ja kahdeksan aikaan nousen ja otan karnosiinin ja uuden kipulääkkeen. Jos uni sitten tulisi, vaan ei. Makoilen vajaaseen yhdeksään ja nousen kirjoittamaan aamusivut.

Koville on alkanut valvominen jo ottaa. Silmätkin valonarat ja särkevät.

Illalla sain onneksi kolmisen tunnin unet, ja jaksaa vähän aikaa taas.

Kipulääke otettava juuri ennen nukkumaanmenoa, että saa edes lyhyet unet nukuttua.

"Leikkaus oli kai FESS. Se tehdään aina samalla tyylillä ja laajuudessa."

- Ikävä juttu, poskionteloni pilattiin peruuttamattomasti ja lopullisesti.

FESS-leikkauksella ojasta allikkoon:

http://www.sanasinko.net/viewtopic.php?p=10693#10693

• "Myös leikkaava lääkäri kävi kääntymässä luonani. Kysyin, voisinko saada poskiontelosta oman näytteen toimittaakseni sen yksityiseen laboratorioon. Lääkärin ilme oli aika erikoinen, mutta hän tuntui suostuvan."

Ennen leikkausta hän sanoi myös, ettei siltä pidä odottaa niin paljon. Samaa hän hoki jo puhelimessa. Ei vaan tule menemään läpi, ettei mitään muka ole. Jotain on ja se vielä etsitään - ja ennen kaikkea hoidetaan.

• "Ei vaan tule menemään läpi, ettei mitään muka ole. Jotain on ja se vielä etsitään - ja ennen kaikkea hoidetaan."

Vähänkin ruokaa ja pää alkaa särkeä - äsken yhdestä jälkiuunileivästä, jonka päällä kinkkua ja salaattijuustoa, juomana vedellä laimennettua tummaa rypälemehua, joka melko makeaa, kyytipoikana kahvia.

Otsan alettua särkeä kävin ottamassa ruoan päälle yhden Candida forten, Didan ja 1500 mg:n nikotiiniamidin. Ne toimivat hyvin yhdessä ja otan niitä käytännöllisesti katsoen joka ruokailun yhdessä, äsken oli kolmas kerta. Kolme kertaa syönyt kevyesti tänään vaan, kuten yleensä. Mitä vähemmän ruokaa, sitä vähemmän ongelmaa.

• Omituista

"Jotain on ja se vielä etsitään - ja ennen kaikkea hoidetaan. "

Eli ihan sama, mitä löytyy vai löytyykö mitään. Diagnoosi ja hoito on hakattu kiveen jo ajat sitten. Miksi vaivautua sitten edes tutkimaan asiaa?

• Omituista kirjoitti:

"Jotain on ja se vielä etsitään - ja ennen kaikkea hoidetaan. "

Eli ihan sama, mitä löytyy vai löytyykö mitään. Diagnoosi ja hoito on hakattu kiveen jo ajat sitten. Miksi vaivautua sitten edes tutkimaan asiaa?

"Eli ihan sama, mitä löytyy vai löytyykö mitään. Diagnoosi ja hoito on hakattu kiveen jo ajat sitten. Miksi vaivautua sitten edes tutkimaan asiaa?"

- Ennen sienilääkitystä on mahdollisuus vielä tutkia, mikäli jo nykyiset käyttämäni dropit eivät ole vaikuttaneet tuloksiin. Sieni-infektiot ovat herkkiä ja hankalia tutkittavia, joissa oireet paljastavat diagnoosin parhaiten.

Esimerkiksi kun viime keväänä vasemmasta pikkuvarpaan välistä tehtiin sieniviljely, mitään ei löytynyt, vaikka oireita on ollut ainakin jo vuodesta 2003 lähtien. Lääkäri sanoi pilkallisesti keväällä varpaanvälin ihon nähtyään, ettei se ole mitään sieni-infektiota.

Hillitäkseni oireita olin käyttänyt varpaanväliin erilaisia antifungaalisia valmisteita, muun muassa Lamisilia voiteena.

En uskonutkaan keväistä sieniviljelytulosta oireiden ollessa niin selkeät - ja kun viime kesänä oikean pikkuvarpaan välin iho pamahti rikki ja jalka turposi, sieni-infektio valtasi vain uuden alueen. Tuossa vaiheessa olin onneksi jo lukenut, että varoajat fungisideissa on pitkät ja estävät oikean tuloksen saamisen. Oli vaan aika vaikeaa olla laittamatta jalkaan mitään ennen lääkärille pääsyä, koska jalassa oli sieni-infektion lisäksi myös bakteeritulehdus ja jouduin vahvalle antibioottikuurille ennen sisäistä kahden viikon terbinafiinilääkitystä.

Mikroskooppitutkimuksessahan ihosta löytyi sienirihmastoa ja dermatofyytti oli Trichophyton rubrum. Se on minulla edelleenkin oireiden yhä jatkuessa.

On suunnitelmissa myös ns. myllykirjeiden lähettäminen joillekin lääkäreille, muun muassa edellä kertomalleni viisastelijalle. Voi ihan tykönään miettiä, että jos ihmisellä on kaksi jalkaa, kelpaako sienelle se toinen vaan. Kaikestahan on mustaa valkoisella, kun vaan koneeltaan katselee lääkäriaseman ollessa molemmilla kerroilla sama.

Aikani kun tässä odottelen, päälle räpsähtää tarpeeksi pitkä sisäinen sienilääkekuuri, jolla hoitelen itseäni päästä varpaisiin. Ei minun keuhkojanikaan kukaan tutkinut, mutta niinpä vain pääsin omine konsteineni keuhkolääkkeistä eroon. Anfifungaaliset valmisteet olivat huippu siinäkin, kaikki bakteereja ja sieniä vastaan taistelevat dropit. Mayo-klinikan vuoden 1999 tutkimus oli se, jonka lukeminen avasi silmäni ja jonka jälkeen oikein aloin vasta edistyä.

Sisäisellä sienilääkkeellä pääsen sekä varvastupoista että ruokapäänsärystä eroon. Varvastuppoja olen käyttänyt kohta kymmenen vuotta ja ruokapäänsärystä kärsinyt hieman yli vuoden.

Terbinafiinilla luultavasti aloitan, sopi viime kesänä hyvin ja tehoaa muihinkin kuin vain dermatofyytteihin. Kaksi viikkoa olin kuurin aikana päänsärytön, niin tiedän, että lääke vaikuttaa ihan oikeasti.

• Karppimummo
        sanasinko kirjoitti:

"Eli ihan sama, mitä löytyy vai löytyykö mitään. Diagnoosi ja hoito on hakattu kiveen jo ajat sitten. Miksi vaivautua sitten edes tutkimaan asiaa?"

- Ennen sienilääkitystä on mahdollisuus vielä tutkia, mikäli jo nykyiset käyttämäni dropit eivät ole vaikuttaneet tuloksiin. Sieni-infektiot ovat herkkiä ja hankalia tutkittavia, joissa oireet paljastavat diagnoosin parhaiten.

Esimerkiksi kun viime keväänä vasemmasta pikkuvarpaan välistä tehtiin sieniviljely, mitään ei löytynyt, vaikka oireita on ollut ainakin jo vuodesta 2003 lähtien. Lääkäri sanoi pilkallisesti keväällä varpaanvälin ihon nähtyään, ettei se ole mitään sieni-infektiota.

Hillitäkseni oireita olin käyttänyt varpaanväliin erilaisia antifungaalisia valmisteita, muun muassa Lamisilia voiteena.

En uskonutkaan keväistä sieniviljelytulosta oireiden ollessa niin selkeät - ja kun viime kesänä oikean pikkuvarpaan välin iho pamahti rikki ja jalka turposi, sieni-infektio valtasi vain uuden alueen. Tuossa vaiheessa olin onneksi jo lukenut, että varoajat fungisideissa on pitkät ja estävät oikean tuloksen saamisen. Oli vaan aika vaikeaa olla laittamatta jalkaan mitään ennen lääkärille pääsyä, koska jalassa oli sieni-infektion lisäksi myös bakteeritulehdus ja jouduin vahvalle antibioottikuurille ennen sisäistä kahden viikon terbinafiinilääkitystä.

Mikroskooppitutkimuksessahan ihosta löytyi sienirihmastoa ja dermatofyytti oli Trichophyton rubrum. Se on minulla edelleenkin oireiden yhä jatkuessa.

On suunnitelmissa myös ns. myllykirjeiden lähettäminen joillekin lääkäreille, muun muassa edellä kertomalleni viisastelijalle. Voi ihan tykönään miettiä, että jos ihmisellä on kaksi jalkaa, kelpaako sienelle se toinen vaan. Kaikestahan on mustaa valkoisella, kun vaan koneeltaan katselee lääkäriaseman ollessa molemmilla kerroilla sama.

Aikani kun tässä odottelen, päälle räpsähtää tarpeeksi pitkä sisäinen sienilääkekuuri, jolla hoitelen itseäni päästä varpaisiin. Ei minun keuhkojanikaan kukaan tutkinut, mutta niinpä vain pääsin omine konsteineni keuhkolääkkeistä eroon. Anfifungaaliset valmisteet olivat huippu siinäkin, kaikki bakteereja ja sieniä vastaan taistelevat dropit. Mayo-klinikan vuoden 1999 tutkimus oli se, jonka lukeminen avasi silmäni ja jonka jälkeen oikein aloin vasta edistyä.

Sisäisellä sienilääkkeellä pääsen sekä varvastupoista että ruokapäänsärystä eroon. Varvastuppoja olen käyttänyt kohta kymmenen vuotta ja ruokapäänsärystä kärsinyt hieman yli vuoden.

Terbinafiinilla luultavasti aloitan, sopi viime kesänä hyvin ja tehoaa muihinkin kuin vain dermatofyytteihin. Kaksi viikkoa olin kuurin aikana päänsärytön, niin tiedän, että lääke vaikuttaa ihan oikeasti.

Mikset sanasinko kokeile karppausta kun tunnut saavan oireita ruuasta?
        Itse olen sitä mieltä että sokeri ja viljat vaan ruokkii bakteereita ja sieniä ja varmasti voi aiheuttaa herkemmille tulehdusta vastaavan tilan elimistöön. Sokerin on todettu jo 1920-luvulla aiheuttavan syöpää koe-eläimillä. Ei tartte kituuttaa minikaloreilla kun tuolla ruokavaliolla karsit yleisimmät allergeenit, ja samalla lisäaineetkin. Ja ai että ruoka vielä maistuukin hyvältä, kiitos parjatun voin!
        Lista on loputon missä kerrotaan karppauksen auttaneen vaivaan kuin vaivaan. Antti Heikkilän sivuilta lisää mustaa valkoisella.

• Karppimummo
        Karppimummo kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä että sokeri ja viljat vaan ruokkii bakteereita ja sieniä ja varmasti voi aiheuttaa herkemmille tulehdusta vastaavan tilan elimistöön. Sokerin on todettu jo 1920-luvulla aiheuttavan syöpää koe-eläimillä. Ei tartte kituuttaa minikaloreilla kun tuolla ruokavaliolla karsit yleisimmät allergeenit, ja samalla lisäaineetkin. Ja ai että ruoka vielä maistuukin hyvältä, kiitos parjatun voin!
        Lista on loputon missä kerrotaan karppauksen auttaneen vaivaan kuin vaivaan. Antti Heikkilän sivuilta lisää mustaa valkoisella.

Siis leipä pois, ruisleipäkin. Sitä ilman on parempi. Ei se sen terveellisempää ole vaikka kovasti kuitua muka löytyykin. Ihmisen elimistö ei ole vielä evoluution saatossa tottunut viljoihin, maanviljelystä ollaan harjoitettu vasta muutama tuhat vuotta. Lihaa ja marjoja me ollaan syöty sen sijaan iät ja ajat :)
        Hyvä lueskella esim. noita diabeetikoiden ravintosuosituksia jotka on sponssannut sydänliitto ja suomen leipätiedotus. Siis 6-9 palaa leipää! Huhuh, kyllä tuolla inskat pomppaa kattoon. Pääasia toki että saadaan lääkkeitä kaupaksi.

• Karppimummo kirjoitti:

"Mikset sanasinko kokeile karppausta kun tunnut saavan oireita ruuasta?"

- En halua alkaa elää sairauden ehdoilla, vaan yritän parantua siitä kaikin keinoin. Ei ruoka aiheuttanut minulle ennen poskiontelovaivoja mitään oireita enkä aio alistua siihen niin vain.

En ollut tyytyväinen siihenkään, kun keuhkolääkkeitä piti käyttää puolentoista vuoden ajan jatkuvalla syötöllä. Kerta kaikkiaan otti nuppiin se jatkuva suun huuhtelu. Jos vesi ei ollut sopivan haaleaa, muovipaikat vihloivat suussa - ja poskiontelovaivan alettua vihlominen suuta huuhdellessa vain yltyi.

Erehdyttyäni sitten valittamaan täällä siitä, että olen väsynyt keuhkolääkkeiden ottamiseen ja inhoan suun huuhtelua, sitä ei ymmärretty ollenkaan. Mutta onneksi omat konstini alkoivat tepsiä eikä keuhkolääkkeitä ole tarvinnut käyttää kohta vuoteen eikä huuhdella niiden jälkeen enää suutakaan.

Samaan pyrin poskiontelovaivassanikin: parantumiseen. Ei minua kiinnosta mikään muu.

• Karppimummo kirjoitti:

Siis leipä pois, ruisleipäkin. Sitä ilman on parempi. Ei se sen terveellisempää ole vaikka kovasti kuitua muka löytyykin. Ihmisen elimistö ei ole vielä evoluution saatossa tottunut viljoihin, maanviljelystä ollaan harjoitettu vasta muutama tuhat vuotta. Lihaa ja marjoja me ollaan syöty sen sijaan iät ja ajat :)
        Hyvä lueskella esim. noita diabeetikoiden ravintosuosituksia jotka on sponssannut sydänliitto ja suomen leipätiedotus. Siis 6-9 palaa leipää! Huhuh, kyllä tuolla inskat pomppaa kattoon. Pääasia toki että saadaan lääkkeitä kaupaksi.

"Siis leipä pois, ruisleipäkin. Sitä ilman on parempi."

- En ole kiinnostunut mistään äärilaidoista, haluan syödä kaikkea vähän. Leivästäkin tykkään, vaikken syö sitä paljoa enkä muutakaan ruokaa. En ole niitä ihmisiä, jotka eläisivät syödäkseen, vaan syövät elääkseen. Unohdan ruoan kokonaan ja ajattelen muita asioita. Jo lapsena olin samanlainen, jatkuvasti alipainoinen läpi kaikkien koulupunnitusten. Äiti muistutti syömään.

Karppauksessa on kyllä järkeä ja parempi syödä sokereita ja hiilihydraatteja vain vähän - ja sama alkoholin kanssa, sitäkin vain vähän ;)

• Karppimummo
        sanasinko kirjoitti:

"Mikset sanasinko kokeile karppausta kun tunnut saavan oireita ruuasta?"

- En halua alkaa elää sairauden ehdoilla, vaan yritän parantua siitä kaikin keinoin. Ei ruoka aiheuttanut minulle ennen poskiontelovaivoja mitään oireita enkä aio alistua siihen niin vain.

En ollut tyytyväinen siihenkään, kun keuhkolääkkeitä piti käyttää puolentoista vuoden ajan jatkuvalla syötöllä. Kerta kaikkiaan otti nuppiin se jatkuva suun huuhtelu. Jos vesi ei ollut sopivan haaleaa, muovipaikat vihloivat suussa - ja poskiontelovaivan alettua vihlominen suuta huuhdellessa vain yltyi.

Erehdyttyäni sitten valittamaan täällä siitä, että olen väsynyt keuhkolääkkeiden ottamiseen ja inhoan suun huuhtelua, sitä ei ymmärretty ollenkaan. Mutta onneksi omat konstini alkoivat tepsiä eikä keuhkolääkkeitä ole tarvinnut käyttää kohta vuoteen eikä huuhdella niiden jälkeen enää suutakaan.

Samaan pyrin poskiontelovaivassanikin: parantumiseen. Ei minua kiinnosta mikään muu.

Minä koen että tällä ruokavaliolla pystyn parantamaan itseni vaivasta kuin vaivasta ja jopa ennaltaehkäisemään niitä! Entisenä lääkärissäravaajana ei ole pitkään aikaan tarvinnut vierailla tohtorin tykönä joka määräsi vain hyödyttömiä nappeja mistä ei koskaan oikein ollut mitään apua! Siis tunnen itseni terveeksi, viimeinkin.
        Karppauksellakin voi syömisen unohtaa :) kaksi ateriaa päivässä, se siinä. Ei enää hiilarihimoja ja nälkiintymiskohtauksia.Verensokeri pysyy tasaisena koko päivän, eikä tarvitse luonastaa edes 8 tunnin päivinä, kunhan syö tukevan ja ravitsevan karppiaamiaisen. Kanssatoverit ihmettelee ja pohtii varmaan hiljaa mielessään että tuolla on syömishäiriö kun ei ikinä syö :D ne ei tajua mitä moskaa kouluruokaankin tungetaan. Tulee edulliseksikin kun ei ostele enää turhanpäiväisiä herkkuja ja prosessoituja pullamössöjä. Siis paljon helpompaa tämä syöminen näin on, monet ei vaan ymmärrä vaan näkee tämän jonain monimutkaisena avaruustieteenä.
        Sulla on kyllä hyviä vinkkejä, sanasinko :) esim.tuo laventeli,mistä muistan sinun puhuneen, vasta tieteellisin tutkimustuloksin todettiin hyväksi antifungaaliksi.
        Voi olla että vaahtoan tästä karppauksesta turhankin paljon, voisin toki olla hiljaakin mutta minulle on tärkeää että myös muut voivat hyvin. Sillä tavalla me saadaan tästä maapallosta parempi paikka elää..
        Jännä dokkari muuten..:
        http://www.youtube.com/watch?v=I0JcBo9iINs
        Kuka hemmetti evää meiltä oikeuden parantaa itse itsemme? Tämä yhteiskunta on ihan sairas.
        Kuka linkkaisi tämän eteenpäin, esim.eduskunnalle?

• sanasinko kirjoitti:

"Esimerkiksi kun viime keväänä vasemmasta pikkuvarpaan välistä tehtiin sieniviljely, mitään ei löytynyt, vaikka oireita on ollut ainakin jo vuodesta 2003 lähtien. Lääkäri sanoi pilkallisesti keväällä varpaanvälin ihon nähtyään, ettei se ole mitään sieni-infektiota.

On suunnitelmissa myös ns. myllykirjeiden lähettäminen joillekin lääkäreille, muun muassa edellä kertomalleni viisastelijalle. Voi ihan tykönään miettiä, että jos ihmisellä on kaksi jalkaa, kelpaako sienelle se toinen vaan. Kaikestahan on mustaa valkoisella, kun vaan koneeltaan katselee lääkäriaseman ollessa molemmilla kerroilla sama."

- Olen kirjoittanut edellisen 26.2.2011 ja aamulla lääkäriä odottaa myllykirje parine valittuine liitteineen ja sanoineen. Miettiköön tykönään oikean ja vasemman jalan eroa oireilujen jatkuessa.

o o o

"Lääkäri sanoi pilkallisesti keväällä varpaanvälin ihon nähtyään, ettei se ole mitään sieni-infektiota."

- Mikäs sitten Trichophyton rubrum on? Pakko opettaa ja vääntää rautalangasta.

Niin, ja suolistossa kahden plussan verran hiivasientä ja ties mitä muuta ja IgG1 alle raja-arvon ja neutropeniaakin löytynyt, joka tarkoittaa lisää myllykirjeitä ja kirjoittamista.

Taivaanmerkit...

• Mie en tiiä

Mikä on FESS?

• yksinkertaistaaaaaaa

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      125
      6590
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      4142
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      51
      3389
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      2944
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      285
      1940
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1626
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      88
      1453
    8. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1433
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      174
      1409
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1386
    Aihe