Mikä on erityisopettaja?

Opeko?

Hei, olen 13-v tyttö, ja minua kiinnostaisi alkaa ehkä opettajaksi aikuisena. Olen hyvä koulussa, mutta enkku on minun lempi-aineeni. Olen miettinyt, että mitä eroa on luokanopettajalla, aineenopettajalla (sanotaanko esim. enkun opea sellaiseksi! LOL!) ja erityisopettajalla? Varsinkin tuo erityisopettaja on sellainen, jota en oikein ymmärrä, että mitä hänen ammattiin kuuluu. Miksi hän on ERITYISopettaja? Mitä se tarkoittaa? Entä kauanko opettajan koulutus kestää, onko noissa jotain eroja, että esim. luokanopettajalla olisi lyhyempi? Kuinka monta vuotta siis? Yritin googlettaa, mutta siellä puhutaan vain jostain opintopisteistä, enkä ymmärrä mitä ne tarkoittavat. Tahtoisin tietää montako vuotta menee koulutukseen.

Kiitos vastauksista jo etukäteen. :-)

4

383

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rääppis

Luokanopettaja opettaa pääasiassa yhtä luokkaa ja sille useita oppiaineita. Enkunope taas on aineenopettaja, eli opettaa vain yhtä tai muutamaa oppiainetta usealle eri luokalle. Erityisopettaja opettaa oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia. Erityisluokaopettaja opettaa luokkaa, jossa on oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia, jokin vamma (esim. kehitys-, liikunta, näkö- tai kuulovamma) tai vaikka haastava käytös.

Kaikki ovat yliopiston käyneitä maistereita ja koulutus on yhtä pitkä (n. 5-6 v.). Suurin osa erityisopettajista on ensin opiskellut luokanopettajaksi tai aineenopettajaksi ja sitten lisäksi vielä erityisopettajaksi.

• Opeko?

Kiitti tosi paljon vastauksestasi, tuo selkiyttikin paljon. Entä jos ensin opiskelee esim. luokanopeksi, ja sitten sen jälkeen vielä erityisopeksi, niin kauanko silloin koulutus kestää? Ei kai ainakaan toista viittä vuotta tarvi opiskella? Musta taitaa kyllä tulla enkunope! :D Mutta toi erityisope kuulostaa myös hienolta.

• opex

luokanopeksi kouluttautuminen kestää selvästi lyhyemmän ajan kuin aineenopeksi. Aineenopet opiskelevat keskimäärin 7 vuotta. Luokanopekoulutus on koulumaisemmin järjestetty ja lisäksi (anteeksi nyt vaan) akateemisella tasolla helpompi.

• Opeko?

Kiitti sinulle myös tosi paljon vastauksestasi! :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe