Hei, olen 13-v tyttö, ja minua kiinnostaisi alkaa ehkä opettajaksi aikuisena. Olen hyvä koulussa, mutta enkku on minun lempi-aineeni. Olen miettinyt, että mitä eroa on luokanopettajalla, aineenopettajalla (sanotaanko esim. enkun opea sellaiseksi! LOL!) ja erityisopettajalla? Varsinkin tuo erityisopettaja on sellainen, jota en oikein ymmärrä, että mitä hänen ammattiin kuuluu. Miksi hän on ERITYISopettaja? Mitä se tarkoittaa? Entä kauanko opettajan koulutus kestää, onko noissa jotain eroja, että esim. luokanopettajalla olisi lyhyempi? Kuinka monta vuotta siis? Yritin googlettaa, mutta siellä puhutaan vain jostain opintopisteistä, enkä ymmärrä mitä ne tarkoittavat. Tahtoisin tietää montako vuotta menee koulutukseen.
Kiitos vastauksista jo etukäteen. :-)
Mikä on erityisopettaja?
4
380
Vastaukset
- rääppis
Luokanopettaja opettaa pääasiassa yhtä luokkaa ja sille useita oppiaineita. Enkunope taas on aineenopettaja, eli opettaa vain yhtä tai muutamaa oppiainetta usealle eri luokalle. Erityisopettaja opettaa oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia. Erityisluokaopettaja opettaa luokkaa, jossa on oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia, jokin vamma (esim. kehitys-, liikunta, näkö- tai kuulovamma) tai vaikka haastava käytös.
Kaikki ovat yliopiston käyneitä maistereita ja koulutus on yhtä pitkä (n. 5-6 v.). Suurin osa erityisopettajista on ensin opiskellut luokanopettajaksi tai aineenopettajaksi ja sitten lisäksi vielä erityisopettajaksi.- Opeko?
Kiitti tosi paljon vastauksestasi, tuo selkiyttikin paljon. Entä jos ensin opiskelee esim. luokanopeksi, ja sitten sen jälkeen vielä erityisopeksi, niin kauanko silloin koulutus kestää? Ei kai ainakaan toista viittä vuotta tarvi opiskella? Musta taitaa kyllä tulla enkunope! :D Mutta toi erityisope kuulostaa myös hienolta.
- opex
luokanopeksi kouluttautuminen kestää selvästi lyhyemmän ajan kuin aineenopeksi. Aineenopet opiskelevat keskimäärin 7 vuotta. Luokanopekoulutus on koulumaisemmin järjestetty ja lisäksi (anteeksi nyt vaan) akateemisella tasolla helpompi.
- Opeko?
Kiitti sinulle myös tosi paljon vastauksestasi! :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka923009GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831122
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511015Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!31974- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
- 71770