TUL10, muuratut tulisijat kirja

Halkeaako?

Olen väsäämässä takkaa, yläpalotilan teko alkaa pian. Mitä mahtaa tarkoittaa merkintä TUL10, jokaisessa kirjan (vm2004) takassa nuoli osoittaa yläpalotilan etuosan yläosaan, kun ollaan tiilivarvia vailla kattoa. Ei ole tullut vasta-alkajan mieleen vieläkään, vaikka muuten on ollut hyvin opettavaista, kerros kerrokselta.

8

1775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asetus kevyistä tuli

      Kyllä takkasi voi haljelta ellet ole muurannut tulisijan sielua erilleen rungosta.

      TUL10 merkitä yläpalotilan päällä kertoo ilmeisesti tulenkestävän villan käytöstä. Laki vaatii muistaakseni 25 cm paksuutta , 5 täyttä muurauskerrosta. Villaakin voi käyttää siellä.

      • robert.kardin

        En ymmärrä, miten joku rakenta takka ja ei ole tietoinen, että mikä on TUL-10? On ihan sellainen tunne, että siinä on muitakin onkelmia.Olis ehkä hyvä, jos joku asiantuntija tulis katsoman, että ei olis tulenvaara.Ja helpompi olis heti purkaa ja laitta kuntoon.

        Meillä Eestissä harrastajat rakenta itse paljon uuneja ja takkoja.Joka päivä laittavat kuvija foorumiin ja mestarit anta nevvoa jokasesta kivestä.Suomen rakenusfoorumi on siinä mielessä laihempi, koska kuvija ei melkein ole ja muutenkin aika hiljaista...


      • ******
        robert.kardin kirjoitti:

        En ymmärrä, miten joku rakenta takka ja ei ole tietoinen, että mikä on TUL-10? On ihan sellainen tunne, että siinä on muitakin onkelmia.Olis ehkä hyvä, jos joku asiantuntija tulis katsoman, että ei olis tulenvaara.Ja helpompi olis heti purkaa ja laitta kuntoon.

        Meillä Eestissä harrastajat rakenta itse paljon uuneja ja takkoja.Joka päivä laittavat kuvija foorumiin ja mestarit anta nevvoa jokasesta kivestä.Suomen rakenusfoorumi on siinä mielessä laihempi, koska kuvija ei melkein ole ja muutenkin aika hiljaista...

        eikä sitä kehtaa esitellä sukulaisille.

        Kun haet apteekista lääkettä ja farmaseutti sanoo, että ei maksa kuin 10 senttiä niin tyhmäkin tajuaa, että ei se auta päänsärkyyn.

        Sama lääke ja farmaseutti sanoo, että maksaa 100 euroa niin seuraavana päivänä kerrot ystävälle, että saatanan hyvä lääke mutta maksaa helvetin paljon.


      • robert.kardin
        ****** kirjoitti:

        eikä sitä kehtaa esitellä sukulaisille.

        Kun haet apteekista lääkettä ja farmaseutti sanoo, että ei maksa kuin 10 senttiä niin tyhmäkin tajuaa, että ei se auta päänsärkyyn.

        Sama lääke ja farmaseutti sanoo, että maksaa 100 euroa niin seuraavana päivänä kerrot ystävälle, että saatanan hyvä lääke mutta maksaa helvetin paljon.

        Suomessa vois minusta rakentaa omalle melkein ilmaiseksi, koska jos itse teke, niin kaikenlaista kunnolista purkutavara on paljon saatavissa.Esimerkiks vanhoista tiileistä saa mahtavia uuneja.


      • sellasta se on
        robert.kardin kirjoitti:

        Suomessa vois minusta rakentaa omalle melkein ilmaiseksi, koska jos itse teke, niin kaikenlaista kunnolista purkutavara on paljon saatavissa.Esimerkiks vanhoista tiileistä saa mahtavia uuneja.

        että tarkoittaa sentin palovillua..kannattaa miettiä mihin sitä tarvii koska kirjassa ei sitä neuvota muuhun kuin tulipesän ja yläpalotilan ympärille...


      • muurar jarska
        sellasta se on kirjoitti:

        että tarkoittaa sentin palovillua..kannattaa miettiä mihin sitä tarvii koska kirjassa ei sitä neuvota muuhun kuin tulipesän ja yläpalotilan ympärille...

        kannen alle sentin palovilla...sitä se meinaa...siis valukannen jos tulenkestävästä valumassasta teet.Muuten halkeaa koko hökötys...


      • Halkeaako, ei kai.
        muurar jarska kirjoitti:

        kannen alle sentin palovilla...sitä se meinaa...siis valukannen jos tulenkestävästä valumassasta teet.Muuten halkeaa koko hökötys...

        Yo. kirjassa olevat TUL10 merkkinuolet hyvä juttu. Saadaan vasta-alkajat ja muut hätäiset talkooporukat pysähtymään hetkeksi. TUL10 kohdassa estetään sisäosan pystylaajenemisen rikkova vaikutus ulkokuoreen, kait.


    • Uunoko ?!

      Juu, samassa kirjassa sivun 6 vasemmassa alareunassa se kerrotaan, jos osaat lukea :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe