Ensarit: milloin ekat selvät liikkeet?

Odottelija

Ainutlaatuinen gallup, jota ei yhdelläkään odotuspalstalla ole koskaan ennen nähty :)

Mutta siis, ensisynnyttäjät, milloin tunsitte ensimmäiset selvästi vauvan liikkeiksi tunnistettavat tuntemukset? Uudelleensynnyttäjätkin ovat toki tervetulleita keskusteluun.

Nyt elellään 17. viikkoa, ja tiedän että on vielä aikaista, mutta hieman jo odottelen kun tiedän joidenkin tunteneen ensimmäisiä liikkeitä jo näillä main... ei vain pidä jokaista suoliston ilmakuplaa turhan tarkkaan seurata ;) Minusta vain tuntuu, että liikkeiden myötä alan tutustua tähän kaveriin kunnolla, ja sitä odotan jo innolla!

20

6366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maijaaaaaa

      Heips!!

      Mä tunsin ekat ihan heiveröiset liikkeet viikolla 16-17 mutta vasta viikoilla 21 tajusin kunnolla et ne on ollu koko ajan niitä liikkeitä :) Sehän riippuu siitäkin milloin ne liikkeet tuntee missä kohtaa on istukka.

      • kukka78

        Ensimmäisestä tunsin ihan ekat liikkeet rv 18, kun makasin illalla sängyssä selälläni. Eivät kuitenkaan aluksi tuntuneet ihan joka ilta ja pari-kolme viikkoa meni, että tuntuivat selvästi muutenkin. Esikoinen oli tosi vilkas tapaus jo mahassa ja istukka oli takaseinässä. Toisesta tunsin vasta rv 21, kun istukka oli edessä ja hän oli muutenkin rauhallisempi tapaus..


      • Huhupuheita

        Sehän ei muuten ainakaan neuvolalääkärien mukaan riipu siitä istukan sijainnista :) Istukka (ja muut vaimentavat kerrokset) vaikuttaa siihen milloin liikkeet tuntuu ulospäin, mutta ei siihen milloin äiti ne itse tuntee. Kohtu on yhtä tunteva ihan joka suuntaan, ja vauva potkii mihin sattuu, ei vain eteen, eli miksipä edessä oleva istukka estäisi sivulla, takaseinään tai ylös kohdistuvia potkuja tuntumasta?


      • kohta kolmen äiti..
        Huhupuheita kirjoitti:

        Sehän ei muuten ainakaan neuvolalääkärien mukaan riipu siitä istukan sijainnista :) Istukka (ja muut vaimentavat kerrokset) vaikuttaa siihen milloin liikkeet tuntuu ulospäin, mutta ei siihen milloin äiti ne itse tuntee. Kohtu on yhtä tunteva ihan joka suuntaan, ja vauva potkii mihin sattuu, ei vain eteen, eli miksipä edessä oleva istukka estäisi sivulla, takaseinään tai ylös kohdistuvia potkuja tuntumasta?

        Ai, sepä jännä mielipide. Mutta neuvolalääkäri onkin yleislääkäri ja heidän mielipiteensä ovat usein todella eriäviä synnytyslääkärien kanssa. Mulla myös ensimmäisessä raskaudessa istukka takana ja liikkeet olivat ihan erituntuisia, vaikka sikiö oli tosi pieni. (syntymäpaino 2600g, oli täysiaikainen) Mulla istukka vaimensi toisessa raskaudessa potkut niin, että vaikka sydänääniä kuunnellessa näkyi potkut päälle, niin en tuntenut niitä. Mulla on nyt kolmas raskaus menossa ja istukka on taas edessä ja kylläpä taas on hyvin vaimeat potkut, vaikka vauva on ISO. Ja toki tuntuu sivuille, mutta kun kaikki eivät liiku niin vilkkaasti, että potkisivat sivuille. Sikiöt ovat erilaisia, toiset ovat perätilassa, toiset eivät, toiset heittää volttia ja toiset ovat rauhallisempia. Tässä raskaudessa sikiö on aktivoitunut liikkumaan ja pyörimään kunnolla vasta rv 24. Toiset sikiöt potkii alussa vaan selkään päin, jolloin myöskään potkut eivät NEUVOLALÄÄKÄRIN mukaan tunnu samalla lailla, vaan tuntuvat juurikin niiltä ilmakuplilta ja "suolisolmuilta". Istukkahan on vauvan ja kohdun välissä, eli jos vauva potkii istukkaan, niin totta ihmeessä se vaikuttaa siihen miltä tuntuu.. mutta eihän sitä tiedä jos ei ole kokenut.


      • akjgnkab
        kohta kolmen äiti.. kirjoitti:

        Ai, sepä jännä mielipide. Mutta neuvolalääkäri onkin yleislääkäri ja heidän mielipiteensä ovat usein todella eriäviä synnytyslääkärien kanssa. Mulla myös ensimmäisessä raskaudessa istukka takana ja liikkeet olivat ihan erituntuisia, vaikka sikiö oli tosi pieni. (syntymäpaino 2600g, oli täysiaikainen) Mulla istukka vaimensi toisessa raskaudessa potkut niin, että vaikka sydänääniä kuunnellessa näkyi potkut päälle, niin en tuntenut niitä. Mulla on nyt kolmas raskaus menossa ja istukka on taas edessä ja kylläpä taas on hyvin vaimeat potkut, vaikka vauva on ISO. Ja toki tuntuu sivuille, mutta kun kaikki eivät liiku niin vilkkaasti, että potkisivat sivuille. Sikiöt ovat erilaisia, toiset ovat perätilassa, toiset eivät, toiset heittää volttia ja toiset ovat rauhallisempia. Tässä raskaudessa sikiö on aktivoitunut liikkumaan ja pyörimään kunnolla vasta rv 24. Toiset sikiöt potkii alussa vaan selkään päin, jolloin myöskään potkut eivät NEUVOLALÄÄKÄRIN mukaan tunnu samalla lailla, vaan tuntuvat juurikin niiltä ilmakuplilta ja "suolisolmuilta". Istukkahan on vauvan ja kohdun välissä, eli jos vauva potkii istukkaan, niin totta ihmeessä se vaikuttaa siihen miltä tuntuu.. mutta eihän sitä tiedä jos ei ole kokenut.

        Toki toki istukka vaikuttaa tuntumiseen silloin kun sikiö potkii siihen istukkaan. Mutta ajatus oli se, että ei missään pykälässä sanota että nimenomaan edessä oleva istukka estäisi liikkeitä tuntumasta ja että nimenomaan eteen se sikiö aina ja ensisijaisesti potkisi.

        Kyseinen neuvolalääkäri sattui olemaan myös gynekologi, erittäin kokenut sellainen, ja hänen mielipidettään tukevia mielipiteitä ovat esittäneet myös muut neuvolalääkärit. Jotka voivat toki kaikki olla väärässä. Mutta kyllä heidän kantansa perusteluineen ihan loogiselta tuntuu.

        Henkilökohtainen kokemus voi tuoda toki tietynlaista tietoa asiasta, mutta melko rajallista, koska yhden ihmisen muutamaan kokemukseen vaikuttaa muutama muukin muuttuja kuin vain istukan sijainti.


      • hjgk
        akjgnkab kirjoitti:

        Toki toki istukka vaikuttaa tuntumiseen silloin kun sikiö potkii siihen istukkaan. Mutta ajatus oli se, että ei missään pykälässä sanota että nimenomaan edessä oleva istukka estäisi liikkeitä tuntumasta ja että nimenomaan eteen se sikiö aina ja ensisijaisesti potkisi.

        Kyseinen neuvolalääkäri sattui olemaan myös gynekologi, erittäin kokenut sellainen, ja hänen mielipidettään tukevia mielipiteitä ovat esittäneet myös muut neuvolalääkärit. Jotka voivat toki kaikki olla väärässä. Mutta kyllä heidän kantansa perusteluineen ihan loogiselta tuntuu.

        Henkilökohtainen kokemus voi tuoda toki tietynlaista tietoa asiasta, mutta melko rajallista, koska yhden ihmisen muutamaan kokemukseen vaikuttaa muutama muukin muuttuja kuin vain istukan sijainti.

        Kyllä se istukka jonkin verran vaikuttaa. Ensimmäisellä tunsin 17-18vkolla, toisella jo 16vkolla ja tässä kolmannessa vasta 22vkolla. Kahdessa edellisessä istukka oli takana ja tässä ihan tuossa edessä. Ja voin sanoa että meni vielä monta viikkoa tuon ekan liikkeen jälkeenkin että vauvan potkut tuntui kunnolla ja vielä kauemmin että alko näkyä ja tuntua ulos päin.


    • oewkgqlr

      Itselläni ainakaan. Tunsin ensimmäiset potkut jo viikolla 15. Ja kyllä ensimmäinen raskaus menossa: D Sillon en kuitenkaan osannut 100% varmuudella sanoa, että nyt on varmasti vauvan potku kyseessä, vaikka en kyllä keksinyt sille muutakaan selitystä, sen verran kummalliselta tuntu. Nyt olen 19. viikolla ja tässä n. kahden viikon ajan oon tuntenut jo ihan selviä potkuja, viikon ajan on mieskin tuntenut ja tänään huomasin myös, että potkut voi jo nähdä päällepäin! Täällä potkitaan yleensä vaan illalla kymmenen aikaan, ja aamulla herään potkuihin n. klo: 5-7. Ensimmäiset potkut tunsin, kun makasin illalla sängyllä vatsa ylöspäin silmät kiinni ja lämmin läppäri mahan päällä. Oon huomannut, että kaikki lämpö saa pienen potkimaan, esim. jos oon peiton alla pitkään, niin tulee aina pari potkua. Jos haluut ruveta tähystämään potkuja, niin suosittelen makaamista sängyllä rentona, valot kiinni ja peiton alla, mieluiten myös jotain lämmintä mahalle: ) Itsellä ekat potkut tuntu kun olis hennosti tökätty kynällä, vatsan sisäpuolelta päin tietysti.

    • fisutt

      Ensimmäiset pienen pienet hipaisut tunsin rv 21 illalla selällään maaten.

    • äitivain

      esikoisen potkut tunsin 21. viikolla jolloin oli istukka edessä. Tämän toisen ekat potkut tunsin viikolla 16.

      • 26+6

        Mä tunsin ekat liikkeet viikolla 16. Tietty epäselviä oli nää ekat möyrimiset. Nyt viikolla 28 ei
        oo epäilystäkään mitä tapahtuu masussa! :D

        Pakko kommentoida tota nimitystä: ENSARIT?! Ihan järkyttävä sana :D


    • ensari

      Viikolla 16 vauva potki muutamat kerrat niin lujaa että näkyi ulospäin.

      • äityli11?!

        Heips, mä tunsin jo jotain ihan heiveröisiä viime viikolla, eli vko 16. En oo ihan varma onks ne niitä, mutta en keksi mitä muutakaan olisi. En ole enne vastaavaa tuntenut. Kuin joku hipaisisi sormenpäällä hellästi sisältäpäin. Tuntuvat päivällisen jälkeen, jos istuu rauhassa vaikka sohvalla ja sitten nukkumaan mennessä. En ole ihan joka päivä tuntenut.


    • --mami--

      Eli tunsin ekan liikkeen rv16 kun sattu just käsi olee siinä kohti, mutta mitää varmaa en pystynyt sanomaan.
      Varmat liikkeet vasta rv24 ilman että tarvi kädellä tunnustella.
      Mutta toikin on niin tapauskohtasta. Niin ja mulla istukka takaseinässä.

    • tulevamamma87

      Muistan kun itse odotin ja osotin ja viikolta 16 asti että koska alkaa tuntemaan... Meinasi paniikki iskeä kun niitä ei koskaan tuntenut. Onneksi sydän äänet kuitenkin sai kuuluviin... No vasta viikolla 27 tunsin ekan kerran... Mutta sen jälkeen meno onkin ollut aikamoinen ja päivittäin tuntunut... Nyt menossa rv 33 5

    • hellu..

      Viikolla 17 ja suurinpiirtein samoihin aikoihin tuntui myös kädellä ja näkyi potkaisut. Sivuilla tuntui kun istukka edessä.

      • oaskp'dfoa'

        voiko potkut sattua jo viikoilla 18-21? olen tuntenut välillä pientä kipua, ihan kuin pieniä potkaisuja :o Olen kyllä ensi odottaja että voihan ne kivut olla joitakin muita kipujakin.. Mutta mielenkiinnosta kysyin :)


    • h43ss

      outoa liikehdintää joskus 15 viikon tietämillä. Ihan selkeitä yksittäisiä potkuja joskus 20 viikon tietämillä. Istukka oli edessä ja neiti rauhallinen kaveri loppuraskaudesta. Koskaan ei päästy todistamaan kamalaa myllerrystä mahassa, joka joillakin näkyy jo kaukaakin katsottuna. Välillä oikaisi jalkaansa niin, että kantapäästä sai mahan päältä kiinni, muttei mitään kovia jumppatunteja :D

      • ellen80

        tuntui liikettä hyvin varhaisessa vaiheessa. Varma olen että liikettä tuntui jo viikolla 15, mutta niitä pieniä hipaisuja, sormen sipaisuja tuntui jo aiemmin. Kuulostelin liikkeitä hirveän aikaisessa vaiheessa, vaikka ensiodottaja kun olen, niin sanottiin neuvolastakin, ettei tunnu vielä moneen viikkoon. Mutta ihana oli, kun alkoi niitä hipaisuja tuntua. Ja kuplintaa, muljahduksia, ikään kuin muksu olisi heittänyt kuperkeikkaa, pyllähdellyt :) Minulla on istukka takana ylhäällä, että varmasti siksi on liikkeet tuntuneet niin selkeinä pitkään. (neuvolan mukaan )
        Nyt olen viikolla 21 6 ja liikkeet on tuntuneet jo 6 viikkoa selkeinä. Noin 5 viikkoa sitten istuskelin rentona sohvalla, käsi oli vatsan päällä, niin pieni ponkaisi niin voimakkaasti, että tuntui kättä vasten! Se oli ihmeellistä! Nyt on jo usein riehunut tuolla masussa niin kovasti, että tuntuu kättä vasten, varsinkin silloin kun on laittamassa nukkumaan ja on oikaissut itsensä pitkälleen. Myös aamuisin, kun on herännyt, pienokainen muksauttelee ja potkistelee. " Aamupalaa kiitos!" :')
        Nostaa aina hymyn huulille nuo liikkeet ja kun tuntee lapsen. Sitä jo niin rakastaa tuota pientä niin kovin, on hänestä hyvin onnellinen.

        Ihanaa odotuksen jatkoa kaikille!


      • yllättynyt odottaja
        ellen80 kirjoitti:

        tuntui liikettä hyvin varhaisessa vaiheessa. Varma olen että liikettä tuntui jo viikolla 15, mutta niitä pieniä hipaisuja, sormen sipaisuja tuntui jo aiemmin. Kuulostelin liikkeitä hirveän aikaisessa vaiheessa, vaikka ensiodottaja kun olen, niin sanottiin neuvolastakin, ettei tunnu vielä moneen viikkoon. Mutta ihana oli, kun alkoi niitä hipaisuja tuntua. Ja kuplintaa, muljahduksia, ikään kuin muksu olisi heittänyt kuperkeikkaa, pyllähdellyt :) Minulla on istukka takana ylhäällä, että varmasti siksi on liikkeet tuntuneet niin selkeinä pitkään. (neuvolan mukaan )
        Nyt olen viikolla 21 6 ja liikkeet on tuntuneet jo 6 viikkoa selkeinä. Noin 5 viikkoa sitten istuskelin rentona sohvalla, käsi oli vatsan päällä, niin pieni ponkaisi niin voimakkaasti, että tuntui kättä vasten! Se oli ihmeellistä! Nyt on jo usein riehunut tuolla masussa niin kovasti, että tuntuu kättä vasten, varsinkin silloin kun on laittamassa nukkumaan ja on oikaissut itsensä pitkälleen. Myös aamuisin, kun on herännyt, pienokainen muksauttelee ja potkistelee. " Aamupalaa kiitos!" :')
        Nostaa aina hymyn huulille nuo liikkeet ja kun tuntee lapsen. Sitä jo niin rakastaa tuota pientä niin kovin, on hänestä hyvin onnellinen.

        Ihanaa odotuksen jatkoa kaikille!

        Minulla tuntui esikoisen liikkeet rv18 ja nyt tässä kaksoisraskaudessa rv14 ja kunnon potkut rv18sen jälkeen ovatkin myllertäneet välillä niin että voisivat vähän rauhallisemminkin telmiä, mutta ihanaahan se on.


    • Anonyymi

      Ekan kerran tunsin potkun rv17, se oli yksittäinen potku ja muuten olin tuntenut noihin aikoihin elohiirimäistä lihasnykimistä. Liikkeet voimistui rv20 lopussa niin, että tuolloin olin vasta varma, että aiemmat tuntemukset olivat liikkeitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2904
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      411
      2798
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2237
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      1984
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      9
      1821
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1775
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1592
    Aihe