sopiiko oireeni keliakiaan? mielipiteitä toivoisin :)

RipuliOnMärkääKakkaa

eli olen 23v mies. olen nyt noin puolitoista kk "kärsinyt" ripulista ja pahoinvoinnista. uusimpina oireina on vatsan turvotus, erityisesti illalla ruoan jälkeen. siihen liittyy erittäin paljon ilmavaivoja ja vatsan pulppuamista ja muuta ääntelyä... kokoajan vastakonsertti menossa :) olen myös normaalia väsyneempi ollut sairauden ajan. Myös iho tuntuu normaalia kuivemmalta, tosin minkäänlaisia näppyjä/rakkuloita ei ole, joten tuskin ihokeliakiaa. verikokeissa kävin, katsottiin tulehdusarvot yms, ne olivat normaalit. myös lääkärisetä ystävällisesti kurkkasi peräsuoleen, ei näkynyt ärtymystä sielläkään. huomenna olen menossa uudelleen verikokeisiin, silloin katsotaan keliakia, maksa, kilpirauhas arvot yms...olisi vain mukava kuulla teiltä muilta, jotka sairastatte tätä kyseistä tautia, että sopiiko oireeni siihen? Kiitos vastauksista näin etukäteen :)

8

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keliaakikko,..

      Entä oletko laihtunut,minä kerkesin laihtua 30kg ennenkuin diagnoosista saatiin selvyys,mikä johtui osittain omasta tyhmyydestäkin kun en mennyt ajoissa lääkäriin.Muuten nuo oireet ovat tuttuja minullekin plus muitakin epämääräisiä oireita,onko sinunkin kakkasi muuten vaalean kellertävää?(puolisulanutta).Keliakiassa taitaa nuo oireetkin olla jokaisella hieman erilaisia,toinen kärsii ummetuksesta,toinen ripulista,kolmas ei huomaa mitää oireita ota nyt näistä sitten tolkkua

      • RipuliOnMärkääKakkaa

        en ole laihtunut oikeestaan yhtään. Joo, uloste on enimmikseen kellertävää/vaaleanruskeaa..ja eilen näytti siltä kun siinä olisi ollut muronpalasia lillumassa tms... eli ei olisi sulanut murot oikeen hyvin :O


      • fdfds
        RipuliOnMärkääKakkaa kirjoitti:

        en ole laihtunut oikeestaan yhtään. Joo, uloste on enimmikseen kellertävää/vaaleanruskeaa..ja eilen näytti siltä kun siinä olisi ollut muronpalasia lillumassa tms... eli ei olisi sulanut murot oikeen hyvin :O

        Tiedän pari keliaakikkoa, jotka eivät laihtuneet tai olleet alipainoisia keliakian takia. Ainakin itsellä oli vastaavia oireita kuin sinulla.


      • RipuliOnMärkääKakkaa
        fdfds kirjoitti:

        Tiedän pari keliaakikkoa, jotka eivät laihtuneet tai olleet alipainoisia keliakian takia. Ainakin itsellä oli vastaavia oireita kuin sinulla.

        kiitos vastauksista. En sinäsä ole huolestunut vaikka minulla olisi keliakia. sehän hoituu ruokavalio muutoksella. tosin luulen, että minua aika paljon vituttaa jos se minulla nyt diagnosoidaan, lähinnä siksi, että kaikki mistä tykkään, mitä tykkään syödä, olisi kielletyllä listalla :P


      • keliaakikko,..
        RipuliOnMärkääKakkaa kirjoitti:

        kiitos vastauksista. En sinäsä ole huolestunut vaikka minulla olisi keliakia. sehän hoituu ruokavalio muutoksella. tosin luulen, että minua aika paljon vituttaa jos se minulla nyt diagnosoidaan, lähinnä siksi, että kaikki mistä tykkään, mitä tykkään syödä, olisi kielletyllä listalla :P

        siihenkin tottuu varsinkin kun huomaa minkälainen ero olotilassa on kun vertaa jos söisit viljatuotteita,sitä ihan
        mielellään noudattaa keliakia ruokavalioo sillä jo pelkkä keliakia diagnoosista kuuleminen helpottaa tietäen että kohta ne oireet loppuu kun alkaa "dieetin"


      • RipuliOnMärkääKakkaa
        keliaakikko,.. kirjoitti:

        siihenkin tottuu varsinkin kun huomaa minkälainen ero olotilassa on kun vertaa jos söisit viljatuotteita,sitä ihan
        mielellään noudattaa keliakia ruokavalioo sillä jo pelkkä keliakia diagnoosista kuuleminen helpottaa tietäen että kohta ne oireet loppuu kun alkaa "dieetin"

        jep jep. En malta odottaa sitä, että saan tietää mikä minua nyt vaivaa. melkeen 2kk siitä kun viimeksi oli "normi pvä" eli ei minkäänlaista vaivaa...pystyisi elämään täysillä :) tässä taas ollut 2 pvä hieman pahaolo :/


      • fdfds
        RipuliOnMärkääKakkaa kirjoitti:

        jep jep. En malta odottaa sitä, että saan tietää mikä minua nyt vaivaa. melkeen 2kk siitä kun viimeksi oli "normi pvä" eli ei minkäänlaista vaivaa...pystyisi elämään täysillä :) tässä taas ollut 2 pvä hieman pahaolo :/

        Heh, onkohan ihmiset jotenkin aivopestyjä, kun oikeasti keliakiaruokavaliolla voi syödä lähes kaikkea samaa kuin mitä normaalisti?!

        Kotipizzasta ja Mäkkäristä saa gluteenitonta roskaruokaa. Kaurasämpylän ja makeat leivonnaiset voi myös itse leipoa. Jopa vehnästä fermentoitu soijakastike ja viljasta tehty kossu ovat sallittujen listalla, ainakin mitä on uskominen testejä ja lukemiani artikkeleita. Myös muroissa ja mehuissa oleva (vehnä)tärkkelyssiirappi on gluteenitonta. Oluttakin saa jatkaa juoda (esim. Laitilan Kukko ja joku Mallaskosken oluista). Vähän tarkkuutta ja viitseliäisyyttä lukea tuoteselosteita.


    • vappuaodotellessa

      Minkälaisia arvoja teillä on ollut verikokeissa. Minulla on vatsatähystys edessä.
      S-tTGAbG oli 171.. Olen laihtunut n. 10 kg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe