Näin kovilla pakkasillakin Paloheinän laduilla on ainainen vitikeli, vaikka uutta lunta ei ole satanut viikkoon.
Se johtuu siitä, että innokkaat latukoneitten kuskit ajavat joka ikinen päivä ladut uudelleen, vaikka niissä ei mitään vikaa olekaan. Tällöin latu ei koskaan pääse ns. kovettumaan, vaan latukone kaivaa aina jo kovettuneen pinnan alta ´uutta´ lunta esiin. Latu ei luista ja hiihtonautinto on pilalla. Sen huomaa heti, kun joskus ´pääsee´vanhalle ladulle, missä on ns. lentokeli. Tämä koskee tietysti vain perinteisen hiihtäjiä.
Paloheinän vitikeli
10
2992
Vastaukset
- neljäntuulenpipa
Helsingin (pääkaupunkiseudun) parhaiten kunnossapidetyt ladut on Paloheinässä, turhaa valitusta. Kiitokset Paloheinän kunnossapidolle!! Aina aamulla kunnossa vaikka yöllä lunta tullut. Monasti käynyt muualla käynyt. Vaikka illalla tai yöllä satanut ei latukoneita näy. Ja on Paloheinässä myöskin latuja joit harvemmin ajetaan. Aika hiljaistahan siellä näyttää laskurinkin mukaan olevan. Liian kylmää. Ne latukone miehet on joka päivä töissä, niin kait niiden töitäkin pitää tehdä?
- pahnaa pöyhimäl
parempi jäinen ku vitinen joka ei luista. eli ei tarvii ajaa ku harvoin ylläpitoo jos ei sada. toiv. ei pilata kevään tulevii lentokelejä näin
Tällä viikolla vain tiistaina oli vitiä huntu baanalla ja ladulla. Torstai-iltana oli -20..-21 astetta ja oikein hyvä luisto baanalla ja vielä parempi ladulla. Hiihdin luistelusuksilla 2 x 7½. Ihan turha on latukuskeja moittia, jos itse ei osaa suksia huoltaa pakkaskelille. Oikein hyvä, että ladut kunnostetaan päivittäin.
- aloittaja.....
Enköhän minä nyt jotain tiedä suksen voitelusta ja lumen koostumuksesta. Olen seitsemänkymppinen himohiihtäjä ja Paloheinässäkin on 43:s talvi menossa.
- E-K:
aloittaja..... kirjoitti:
Enköhän minä nyt jotain tiedä suksen voitelusta ja lumen koostumuksesta. Olen seitsemänkymppinen himohiihtäjä ja Paloheinässäkin on 43:s talvi menossa.
Nykyaikana vaikka on kuinka seitemänkymppinen,jos ei seuraa mukana missä mennään niin on out.
Itse olen kuusikymmpinen ja vanhat menetelmät on osittain heitetty roskiin,ei tunnu olevan taitoa kun kirjoituksessasi kerrot että suksi ei luista pakkas/vitikelillä,eikö se ole juuri taidon puutetta?Lentokelillähän ei kovin kummoista taitoa luiston suhteen tarvita.
Toki kokemusta tarvitaan määrätyissä asioissa joita sitten soveltaa käytäntöön.
Esitin kerran kysymyksen eräälle veteraanihiihtäjälle luikkarivoitelusta,asia siirtyi välittömästi perinteisen puolelle.
Ei ollut kanttia myöntää että tieto puuttuu. - #10
aloittaja..... kirjoitti:
tarkoittaa, ettet edes tiedä, mitä et tiedä. Perjantai-iltana Paloheinässä -21, kosteus 70 %, baanalla vanhaa käsiteltyä lunta, hyvin aggressiivista. Keli oli vastaava kuin torstaina eikä ollut vitikeli ollenkaan. Uutta vitilunta ei ollut baanalla eikä ladulla. Luistelusuksi luisti taas erittäin hyvin myös ylämäkeen. Hiihdin taas kevyesti 2 x 7½, aikaa hurahti 55 min, keskisyke 79%.
- vitalis-25
Se vitikeli johtuu pitkästä pakkasjaksosta ,lumen kiderakenne ei pyöristy ainoastaan aurikoisissa paikoissa pinnasta , luistelu osalla luistaa vielä huonommin ?
Luisto palaa jahka päivälämpötilat alkaa oleen alle -10 astetta tai pintaan sataa ohut lumihuntu !
Tasatyöntöö luisteluhiihtäjät joutuu tykittään ladulla jos vitikelillä meinaa perinteisenhiihtäjän matkassa pysyä.- 9+9
Joo, tänään klo 09.30 Paloheinässä oli -4 Celsiusta. Peltoa pitkin Niskalaan. Latu oli ajettu hetkeä aikaisemmin koneella. Huono luisto, kuin olisi hiekalla hiihtänyt. Niskalan jälkeen siirryin metsäladulle, missä oli päivän-parin vaha kovettunut latu. Meni kuin lentämällä. Hiihto oli juuri sitä mitä maaliskuussa pitääkin.
Jokainen vakituinen Paloheinässä kävijä tämän tietää, mutta jääräpäisesti latukoneella pitää pilata hiihtonautinto päivästä toiseen. - mitä täällä valitat
9+9 kirjoitti:
Joo, tänään klo 09.30 Paloheinässä oli -4 Celsiusta. Peltoa pitkin Niskalaan. Latu oli ajettu hetkeä aikaisemmin koneella. Huono luisto, kuin olisi hiekalla hiihtänyt. Niskalan jälkeen siirryin metsäladulle, missä oli päivän-parin vaha kovettunut latu. Meni kuin lentämällä. Hiihto oli juuri sitä mitä maaliskuussa pitääkin.
Jokainen vakituinen Paloheinässä kävijä tämän tietää, mutta jääräpäisesti latukoneella pitää pilata hiihtonautinto päivästä toiseen.Vittuako täällä valitatte, kertokaa mielipiteenne latukonekuskeille. Varmaan löytyy syy miksi ajavat päivittäin.
- mitä täällä valitat
käy valittamassa latukonekuskeille, ovat taukoaikoina ulkoilumajalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka983060GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24771