Minulta otettiin papa eilen ja kipuilua on ollut siitä lähtien. Vähän on tullut veristä/ruskeaa vuotoa. Nyt tuntuu, että eihän tässä ole vaan tulehdus tulossa....
Tulehduksia ei ole aikaisemmin ollut.
Olenko saanut tulehduksen papa kokeesta?
11
5089
Vastaukset
- ei tul.
oireilua.
- Normaalia
Ihan normaalia, sieltähän otetaan koepaloja, joten kyllä kai se nyt kipeä on ja vuotaa vähän verta, ihan samallain kuin jos otettaisiin koepaloja esim. iholta. Itsellä tulee aina vähän kuukautiskivun kaltaista kipuilua.
- No huh..
Ei papa-kokeessa oteta mitään koepaloja! Siinä otetaan pienellä "harjalla" pyyhkäisemällä näyte kohdunkaulalta.
- Normaalia
No huh.. kirjoitti:
Ei papa-kokeessa oteta mitään koepaloja! Siinä otetaan pienellä "harjalla" pyyhkäisemällä näyte kohdunkaulalta.
Koepala ei mun käsittääkseni ole mikään hirveän iso möykky lihaa, joka puukolla silpaistaan irti, vaan juuri ihan pieni määrä kudosta. Kuitenkin nirhataan osittain vereslihalle sisuksia, miksipä sieltä muuten verta vuotaisi? Ja kyllä sieltä minun mielestäni jollain välineellä nipsaistaan pala pois, ainakin se tuntuu siltä. On sellaista harjalla pyyhkäisemistä, mutta kyllä minulta ainakin on myös nipsaistu sen lisäksi joka kerta palanen, ja se nipistää ja sattuu aika paljon, kun taas se harjalla pyyhkiminen ei tunnu kovin pahalta. En ole ollut katsomassa itse, että mitä se lääkäri siellä loppujen lopuksi touhuaa, eikä mulle ole yleensä sen kummemmin selitetty, että mitä on tekeillä -kunhan vain sanottu että "nyt nipistää hieman". Ja niin on myös nipistänyt... Joka tapauksessa, kipu ja vähäinen veren vuotaminen on ihan normaalia tuon jälkeen.
- dfcvgbh
Normaalia kirjoitti:
Koepala ei mun käsittääkseni ole mikään hirveän iso möykky lihaa, joka puukolla silpaistaan irti, vaan juuri ihan pieni määrä kudosta. Kuitenkin nirhataan osittain vereslihalle sisuksia, miksipä sieltä muuten verta vuotaisi? Ja kyllä sieltä minun mielestäni jollain välineellä nipsaistaan pala pois, ainakin se tuntuu siltä. On sellaista harjalla pyyhkäisemistä, mutta kyllä minulta ainakin on myös nipsaistu sen lisäksi joka kerta palanen, ja se nipistää ja sattuu aika paljon, kun taas se harjalla pyyhkiminen ei tunnu kovin pahalta. En ole ollut katsomassa itse, että mitä se lääkäri siellä loppujen lopuksi touhuaa, eikä mulle ole yleensä sen kummemmin selitetty, että mitä on tekeillä -kunhan vain sanottu että "nyt nipistää hieman". Ja niin on myös nipistänyt... Joka tapauksessa, kipu ja vähäinen veren vuotaminen on ihan normaalia tuon jälkeen.
Papakokeen toinen nimi on irtosolunäyte. Nimestä voi jo päätellä ettei sieltä nipsaista mitään paloja. Papa kokeessa kerätään IRTOsoluja soluja lastalla ja harjalla.
- Normaalia
dfcvgbh kirjoitti:
Papakokeen toinen nimi on irtosolunäyte. Nimestä voi jo päätellä ettei sieltä nipsaista mitään paloja. Papa kokeessa kerätään IRTOsoluja soluja lastalla ja harjalla.
Oukei! Uskotaan!! En sitten tiedä, että mitäs hemmettiä ne lekurit on jollain vempaimella sieltä syvemmältä sisuksista napsineet sen harjailun lisäksi. Kuitenkin jonkin vempeleen ne sinne työntää ja se nipistää ihan kipeästi kun sillä joku pala sieltä otetaan.
- dxfgg
Normaalia kirjoitti:
Oukei! Uskotaan!! En sitten tiedä, että mitäs hemmettiä ne lekurit on jollain vempaimella sieltä syvemmältä sisuksista napsineet sen harjailun lisäksi. Kuitenkin jonkin vempeleen ne sinne työntää ja se nipistää ihan kipeästi kun sillä joku pala sieltä otetaan.
Usko jo ettei sieltä oteta mitään paloja (sulla oli edelleen viimeisessä kommentissasi tuo palan otto:D :D) Voihan se siltä tuntua, jos oma keho on jäänyt kovin vieraaksi eikä kukaan ole tajunnut selittää potilaalle mitä papa-kokeessa oikeasti tehdään.
Se nipistyksen tunne voi tulla kohdunkaulakanvasta, jos se on ahdas. Harjaa pyöritetään siellä (muistaakseni) kolme kertaa ja se voi tosiaan tuntua, mutta edelleenkään mitään paloja sieltä ei oteta pois.
Sehän olisi typerää! Ajattele nyt kun nainen käy kymmeniä kertoja elämänsä aikana papa-kokeessa ja jos jokaisella kerralla napsaistaisiin paloja pois, niin kohtahan ei olisi enää mistä ottaa. - Normaalia
dxfgg kirjoitti:
Usko jo ettei sieltä oteta mitään paloja (sulla oli edelleen viimeisessä kommentissasi tuo palan otto:D :D) Voihan se siltä tuntua, jos oma keho on jäänyt kovin vieraaksi eikä kukaan ole tajunnut selittää potilaalle mitä papa-kokeessa oikeasti tehdään.
Se nipistyksen tunne voi tulla kohdunkaulakanvasta, jos se on ahdas. Harjaa pyöritetään siellä (muistaakseni) kolme kertaa ja se voi tosiaan tuntua, mutta edelleenkään mitään paloja sieltä ei oteta pois.
Sehän olisi typerää! Ajattele nyt kun nainen käy kymmeniä kertoja elämänsä aikana papa-kokeessa ja jos jokaisella kerralla napsaistaisiin paloja pois, niin kohtahan ei olisi enää mistä ottaa.No en mä nyt ajatellut, että ne isoja paloja sieltä ottais, vaan vain ihan pikkuruisia... Olen nähnyt joskus jossain ohjelmassa, kun ihosta otetaan koepala jollain instrumentilla ja se on ihan parin millin kokoinen pala minkä ne ottaa. Se vaan tuntuu ihan siltä, kuin sieltä pala nyppäistäisiin jollain pois. Ensin ne työntää sinne jotain, jolla tuntuu että harjataan, eikä se satukaan, mutta sitten kun syvältä ronklaillaan, niin tuntuu kuin olisi eri instrumentti käytössä... Mitä lie tekevät, mutta tuntuu ihan sellainen napsahdus ja särkee sen jälkeen niin pirusti. Vesi vaan valuu silmistä ja yököttää... No kiitti, asian selvennyksestä, ei mulle tosiaan ole koskaan kerrottu, että mitä siellä touhutaan, on vaan varoitettu nipistävästä tunteesta, mikä on aika lievä ilmaus kuitenkin... :D
- Pihdeillä tartutaan.
Normaalia kirjoitti:
No en mä nyt ajatellut, että ne isoja paloja sieltä ottais, vaan vain ihan pikkuruisia... Olen nähnyt joskus jossain ohjelmassa, kun ihosta otetaan koepala jollain instrumentilla ja se on ihan parin millin kokoinen pala minkä ne ottaa. Se vaan tuntuu ihan siltä, kuin sieltä pala nyppäistäisiin jollain pois. Ensin ne työntää sinne jotain, jolla tuntuu että harjataan, eikä se satukaan, mutta sitten kun syvältä ronklaillaan, niin tuntuu kuin olisi eri instrumentti käytössä... Mitä lie tekevät, mutta tuntuu ihan sellainen napsahdus ja särkee sen jälkeen niin pirusti. Vesi vaan valuu silmistä ja yököttää... No kiitti, asian selvennyksestä, ei mulle tosiaan ole koskaan kerrottu, että mitä siellä touhutaan, on vaan varoitettu nipistävästä tunteesta, mikä on aika lievä ilmaus kuitenkin... :D
Papa-näytettä otettaessa ei nipsaista mitään. Spekulan lisäksi käytetään pihtejä, joilla lääkäri (tai terveydenhoitaja tai laboratoriotyöntekijä) saa otteen kohdunnapukasta. Sen jälkeen hänen on helpompi harjata ja kaapia se irtosolunäyte harjalla ja lastalla.
Koepaloja voidaan ottaa kolposkopiassa eli emättimentähystyksessä, jonka tekijä on aina lääkäri. - sxdfvz
Pihdeillä tartutaan. kirjoitti:
Papa-näytettä otettaessa ei nipsaista mitään. Spekulan lisäksi käytetään pihtejä, joilla lääkäri (tai terveydenhoitaja tai laboratoriotyöntekijä) saa otteen kohdunnapukasta. Sen jälkeen hänen on helpompi harjata ja kaapia se irtosolunäyte harjalla ja lastalla.
Koepaloja voidaan ottaa kolposkopiassa eli emättimentähystyksessä, jonka tekijä on aina lääkäri.minulla ei ole koskaan papaa otettassa tartuttu pihdeillä kohdunkaulaa. Pihtejä käytettiin kierukkaa laittaessa.
- Normaalia
Pihdeillä tartutaan. kirjoitti:
Koepaloja voidaan ottaa kolposkopiassa eli emättimentähystyksessä, jonka tekijä on aina lääkäri.Lieneekö sitten niistä pihdeistä se nipistävä tunne..? Olen vain itse kuvitellut, että sieltä syvemmältä pala otettaisiin, kun se tuntuu niin erilaiselta, kuin se alemapaa tapahtuva harjaaminen. Sen jopa tunnistaa harjaamiseksi, eikä se satu, mutta kun sitä kohdunnapukkaa ronklaillaan, niin siinä selvästi nipistää ja se sattuu ainakin minulla aika hemmetisti. Siitä myös tulee kuukautiskivun kaltaiset aika kovat kivut joksikin aikaa. No anyway kiitti tiedosta, selvisipä nyt tämäkin, kun ei lekuri ole tosiaan koskaan kertonut, että mitä tekee -on vain nipistyksestä varoittanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759