Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Propral

Koukussa

Onko kellään kokemuksia propral-nimisen lääkkeen käytöstä jännitystilanteissa?
Psykiatri määräsi sitä mulle tänään miedolla annostuksella. Olen käynyt läpi tosi vaativan 10 kk kestävän lääkevieroituksen rauhoittavista lääkkeistä.
Ensin alprox ja sit siitä vaihto mietoon 5 mg diapamiin. Itse suhtaudun hiukan skeptisesti kyseiseen lääkkeeseen mutta olisin kiitollinen, jos veisi pois diapamin aiheuttamat viekkarit.
Rauhoittaviin lääkeaineisiin en koske enää ikuna jos pääsen kokonaan kuiville ja voin elää taas normaalia arkea ilman lääkitystä ja ennen kaikkea tuntea olevansa NORMAALI ilman noita myrkkyjä ja huumaavaa olotilaa:) Alunperin sain rauhoittavia keskivaikeaan masennustilaan ja ahdistuneisuuteen ja koukutuin:(

18

19313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koukussa

      Ja määräsi vielä ketipinoria miedolla annostuksella mutten uskalla syödä kun luin sen olevan psykoosilääke. Tuntuu pelottavalta ajatukselta ruveta popsimaan ahdistuneisuuteen skitsofreniaan ja kaksisuuntaiseen tarkotettua lääkettä, vaik psykiatri sano sen olevan turvallista pienellä annostuksella.

    • -

      verenpainelääke, kellä auttaa kellä ei, fyysisiin oireisiin.
      Ketipinoria määrätään senkin takia ettei tarvitse turvautua bentzoihin

      • joppoaja

        Propral lukemani perusteella suht turvallinen lääke, sivuvaikutuksia toki saattaa olla mutta sinuna nukkuisin yöunet ihan hyvin. Yksi tuttu käyttää myös ja pidempään jo käyttänyt ja näyttäisi toimivan ihan jees.


    • prpopprop

      propral 40 mg. Itse huomasin et Propral kannattaa ottaa ajoissa aamulla ja ennen jännittäviin tilanteisiin menoa, esim n2tuntia. Lääkettä käytetään myös rytmihäiriöiden hoitoon, joten se auttaa sydämen jyskytykseen ainakin itellä, eli ei tule sellasta sietämätöntä fyysistä paniikkia joka halvaannuttaa, kun otan tätä. Sivuvaikutuksena voi olla heikko olo. Ite jos otan yli yhden tabletin verenpaine laskee tosi alas ja olen pyörtymäisilläni. Mulla on tosin luonnostaan matala verenpaine. Ite käytän alproxia satunnaisesti se ei yksin riitä, jos olen menossa johonkin tosi vaikeaan tilanteeseen, sillon otan propralia lisäksi napin.

    • Jännittäjä myös

      minulla jännitykseen. Otan 40mg Propraltabletin tai puolikkaan, jos olen menossa tilanteisiin, joissa tiedän jännittäväni, esim. esiintymiseen. Se on ollut suuri apu. Olisin tarvinnut tällaisen lääkkeen jo monia vuosia aikaisemmin, jos olisin tiennyt sen olemassaolosta. Itselläni on verenpainetta, johon on oma lääkkeensä enkä ole huomannut, että Propralia käyttäessäni verenpaine olisi laskenut liian alas. Joskus muutama tunti myöhemmin on ollut vilunväreitä, mutta en tiedä, johtuuko Propralista.

    • Suosittelen

      Itselläni menee tuota 60 mg: na ja on auttanut! Punastuminen, käsien tärinä ja pulssini on laskenut alas. Tosin itselläni menee tuo " ensiapuna " ennen lopullista tuomiota... Esimerkiksi itselläni epäillään verenpainetautia ja olen päälle hieman parikymppinen ja laiha, mutta perussairaus tuo aina ihania " ekstrasairauksia " Suosittelen! :D Sivuvaikutuksia itselleni ei ole vielä tullut. Voimia sinulle!:)

    • Propranololia (tuotemerkillä Ranoprin) menee 40 mg x 1-4 vuorokaudessa essentiaaliseen vapinaan. Olen käyttänyt lääkettä jatkuvasti nyt 15 vuotta. Hyvä lääke, mutta koska fysiologisella vapinalla on taipumus lisääntyä iän myötä, ei lääke aina auta.
      Lisäksi olen käyttänyt 12 vuotta klonatsepaamia (Rivatril) vapinaan. Hyvä lisä.

      Ahdistuneisuuteen/unettomuuteen olen minäkin saanut ketiapiina (Ketipinor), Lääkkeellä on monia käyttötarkoituksia, ei pelkästään bipolaaritauti tai skitsofrenia. Eli "Koukussa", Sinuna käyttäisin sitä psykiatrin ohjeen mukaan.

    • jännäri

      Kiinnostaisi tietää, miksi joillekin jännitysoireista kärsiville määrätään vain 10mg ja joillekin taas 60mg tai jopa 80 mg annoksia?

      Itselläni on erittäin pahat fyysiset jännitysoireet, joihin toivon tuon lääkkeen auttavan. Ja siis ainoastaan satunnaisiin tilanteisiin ajattelin ottaa, ei edes viikottaiseen käyttöön. Itse jännittämisen tunne kun ei häiritse niin paljon. Mulle määrättiin 1-2 10mg tabua 1-3 kertaa päivässä. (Verenpaineeni on melko korkea ja painoindeksini on alarajoilla, jos tällä nyt on merkitystä.) Tuo määrä tuntuu aika pieneltä ja olenkin nyt kokeillut kotioloissa 40mg kerta-annosta, eikä tunnu vieläkään missään. Ei huippaa tai tule mitään vilunväristyksiä jne. Uskaltaisinko nostaa annosta edelleen pikkuhiljaa?

      Entä kuinka kauan ennnen h- hetkeä lääke kannattaisi ottaa, jos esitelmä on esimerkiksi tunnin mittainen ja haluaa vaikutuksen kestävän loppuun asti?

    • ProPal

      45 min ennen on aika hyvä. Vaikutus kestää noin 4 h, ainakin 40 mg puolikas, joka itsellä käytössä. Joskus huippaa päässä pian lääkkeen ottamisen jälkeen aluksi itsellä. Toimii hyvin, enkä ole huimauksen lisäksi huomannu muita sivuvaikutuksia. Usein saattaa olla, että vaikka lääke ei vaikuta enää, ei jännitä enää perustilanteissa, koska luulee että on vielä turva. Tai tajuaa muuten, ettei sosiaaliset tilanteet niin pelottavia olekaan ja ottaa siksi rennommin. Päästähän noi fyysiset tärinät ym. on kiinni..

    • RattleRat

      Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Lääkkeinä on Lamictal 100 mg ja Ketipinor 25 mg, tarvittaessa (eli kun unettomuusjakso alkaa) 50 mg. Minulla on erittäin hyvä olo ja neljän vuoden lääkekokeilujen jälkeen tämä on paras lääkitys. Kokeilin myös Litoa, joka turvotti jalkani ihan palloiksi sekä myös Deprakinea (Absenor oli minulla, mutta sama lääke), sen syömisen aikaan lihoin 16 kg. Kun siirryin Lamictaliin, paino on pudonnut jo yhdenksän kiloa. Kieltäydyin syömästä Deprakinea (Absenoria) juuri tuon kauhean painonnousun takia, minulle se lääke aiheutti loppumattoman näläntunteen ja oikein ahmin ruokaa.

      Onko jollakin tietoa, miten Propral toimii paniikkioireisiin kaksisuuntaisella? Tyttäreni on perinyt tämän sairauden ja hän syö Ketipinoria 50 mg aamulla ja 50 mg illalla. Hänelle määrättiin muutama kuukausi sitten Olanzapin-lääkettä vauhtijaksoon enkä hakenut lääkkeitä lisää, kun ne loppuivat, koska tyttäreni oli selvästi menossa masennukseen. Voivatko pahat paniikkioireet olla seurausta Olantsapiinin lopetuksesta?

      Oma sairauteni selvisi neljä vuotta sitten ja olen tosi iloinen, että osasin yhdistää tyttäreni oireet tähän sairauteen. Hän saa apua nuorena eikä ehkä pilaa koko elämäänsä ja työmahdollisuuksiaan, kuten minä olen tehnyt, kun minulla on ollut hoitamaton kaksisuuntainen.

      Olisin iloinen asiallisesta vastauksesta ja neuvoista muutenkin :)

    • Anonyymi

      Itselle määrättiin 10 mg tabletit, joista puolikaskin usein riittää. Olen käyttänyt yli vuoden esiintymisjännitykseen, enkä ole huomannut mitään negatiivisia sivuvaikutuksia lievän suun kuivamisen lisäksi.
      Ei auta henkiseen ahdistukseen, mutta mantelitumakkeen laukaisemiin fyysisiin reaktioihin kyllä.

    • Anonyymi

      Proprano LOL. Toimii aina.

    • Anonyymi

      Kokeilkaa ihmeessä homeopaattisia lääkkeitä ne tekee ihmeitä. Netistä voi itsekin googlata sopivan lääkkeen, jos ei ole varaa mennä homeopaatille. Eikä niillä ole ainakaaan sivuvaikutuksia. Mm Argentum nitricum ja phosphorus paniikkiin, yleiseen jännitykseen gelsemium... ja onhan niitä monia muita. Kannattaa esitä sopivin ja joskus niitä voi tarvita jopa kaksi tai kolme eri lääkettä, ja jos hiukan vaivautuu etsimään niin vähintään kuukaudessa on jännitykset poissa. Mm jos googlaat 12 homeopaattista lääkettä ahdistuksen ja pelkotilojen hoitoon, sieltäkin löytyy jo hyviä lääkkeitä ja englannin kielisistä lisää.

    • Anonyymi

      Psyykisiin ongelmiin 200 tai 1M potenssi on sopivin vahvuus.

    • Anonyymi

      Ei toimi, puhdasta lumetta.

    • Anonyymi

      Propral puristaa kuin sähköpiiska.
      Iskee niin että päähän tuikkii kipu. Jarru.
      Taustalla sydän surraaa ja surraa yhtä mittaa nopeasti kuin kiitorata ja ahdistaa, joten kaipaat jarrua.
      Mutta mikä ihme lääke sopisi, tätä Proprall 10mg . keskushermostoon iskevä piiska ei voi olla ainoa rauhoittava lääke. Unilääkkeissä sama. Orionin Melatoniini rauhoittaa nukkumaan. Miksi pitää määrätä hulluksi tekeviä lääkkeitä? Nimim. Mikä unilääke rauhoittaa luonnollisesti?

    • Anonyymi

      Olen käyttäny, silloin tällöin, Propralia. Siihen ei jää kiinni. Minulla on essentiaalinen vapina, joka ilmenee silloin tällöin. Hyvä tuote

    • Anonyymi

      Käytin joskus ehkä kuukauden ajan Propralia 40 mg annoksella, 1 tabletti/pv. En tuntenut mitään vaikutusta. En kertakaikkiaan minkäänlaista. En ymmärrä, miksi se tuntui minusta ihan lumelääkkeeltä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe