Millaisia kokemuksia teillä on naksuttimen käytöstä? Onko jokin mennyt pieleen naksuttimella opettaen? Onko se nopeuttanut koulutusta? Jos olet kouluttanut aiemmin ilman naksutinta, onko koirasi muuttunut naksuttimen myötä?
Mitä olette naksuttimella opettaneet?
… muuta?
Itselleni naksuttimen käyttö on tuntunut hyvin luontaiselta. Jotenkin koira on oppinut asioita nopeammin ja on innostunut koulutuksesta. Tätä koiraa koulutin pentuna 2-3 kk ilman naksutinta, en oikein osaa verrata onko oma koirani muuttunut, koska ikä kuitenkin tekee tehtävänsä. Mitä olen nähnyt naksuttimella koulutettuja koiria ovat ne olleet iloisia, rohkeita ja reippaita yksilöitä.
Olen opettanut koirallemme hihnakäyttäytymistä naksuttimella ja myöhemmin tokoa. Emme kilpaile tokossa, joten en tiedä miten hyvä koira on. Ryhmässä jossa olemme harjoitelleet kaikki käyttävät naksutinta … ja ovat kovasti sitä mieltä että kokeet onnistuisivat meiltä. Olen ollut myös ei naksututin toko-ryhmissä, joista toisessa opetettiin koiran haltuun ottoa esim. remmistä nyppäämällä ym juttuja joita itse en niin välitä käyttää mahd vähän palkkaa. Toinen näistä perustui positiivisempaan koulutustapaan runsaaseen palkkaamiseen, erona lähinnä naksutin-koulutukseen että siellä annettiin enemmän apuja/vinkkejä koiralle mitä pitäisi tehdä.
Lukemattomia temppuja olen opettanut ja niitä koirani rakastaa opetella.
Käyttäytymistä olen muokannut myös naksuttimen avulla, siinä olen kuitenkin jossain vaiheessa mennyt vähän hakoteillekkin. Opin että naksutin on todellinen täsmätyökalu ja kaikkeen käyttäytymisjuttuihin en sitä enää käytä. Pitää olla niin ehdottoman varma että ei vahvista väärää tunnetilaa. (toki tämä väärä vahvistaminen onnistuu ilman naksutinta)
naksutin koulutus
10
921
Vastaukset
- sakumuanikkoTerni
oon kyllä tykännyt ihan kauheesti naksuttimesta. Oma koirani on 14 vuotias vanha saku ja kuulo heikentynyt. Naksuttimen kuulee ja reagoi siihen aina.
- vanha dementikko
Hitsit ... meidän sekarotuinen on myös melko kuuro ja lähes sokea (kaihi), melkein 15 vee. Näkee liikkeen ja kuulee kolahdukset, vihellykseen/koirapilliin reagoi sen verran että tiedän sen jotain kuulevan. Olisinpa opettanut naksuttimen käytön! Suullinen kehu ei toimi saati sitten komento. Käsillä annettaviin komentoihin reagoi, jos siis sattuu näkemään. Tässä olen myös sanonut monesti että onneksi se muistaa niitä edes vähän ja onneksi olen niitä opettanut. Toinen koira on ihan kuin opas koira, niin ja kissan perässä mennään myös.
- niksun naksun
vanha dementikko kirjoitti:
Hitsit ... meidän sekarotuinen on myös melko kuuro ja lähes sokea (kaihi), melkein 15 vee. Näkee liikkeen ja kuulee kolahdukset, vihellykseen/koirapilliin reagoi sen verran että tiedän sen jotain kuulevan. Olisinpa opettanut naksuttimen käytön! Suullinen kehu ei toimi saati sitten komento. Käsillä annettaviin komentoihin reagoi, jos siis sattuu näkemään. Tässä olen myös sanonut monesti että onneksi se muistaa niitä edes vähän ja onneksi olen niitä opettanut. Toinen koira on ihan kuin opas koira, niin ja kissan perässä mennään myös.
Omani onkin vasta 3 vuotias, mutta kiva kuulla että naksutin hyödyttää vielä vanhana.
- ...................
Minä olen käyttänyt kuurolle ja lähes sokealle koiralle led-valoa naksuttimen sijaan. Periaate on täysin sama, kun valoa väläyttää koiran näkökentässä, ei tietenkään silmiin, se tarkoittaa palkan olevan ansaittu ja valmis noudettavaksi. Valo olikin järkevämpi ratkasu, kuin jokin ele, koska sitä pystyi käyttämään myös koiran ollessa kauempana ja vaikka se ei katsonut minuun päin.
- 654654654
Olen käyttänyt paljon naksutinta 6kk pentuuni, olen tyytyväinen siihen miten nopeasti koira oppii naksuttimen avulla. Kaikkeen en kuitenkaan naksutinta käytä. Silloin minulla on muut keinot joita hyödynnän palkkaamisessa.
En ole kuullut että naksutinkoulutuksella olisi yhtäkään koiraa pilattu, päinvastoin :)- kaiqwa
ei sillä pysty myöskään ongelmia poistamaan
- !?!?!?!?!?!?!?!?!
kaiqwa kirjoitti:
kuka on puhunut ongelmien poistamisesta?
- ........
kaiqwa kirjoitti:
Miksi ei pystyisi? Emma Parson: Ääni rauhoittaa kertoo miten voi naksutella aggre ja pelkotapauksia.. Itse olen käyttänyt naksutinta paukkuarkuuteen, ihmispelkoon ja remmirähjäykseen. Toiminut joka kerta paremmin, kuin vanhanaikaiset pakottaminen ja rankaisu, joita myöskin olen käyttänyt ennen kuin oli parempaa tietoa.
- kannattaa kokeilla
........ kirjoitti:
Miksi ei pystyisi? Emma Parson: Ääni rauhoittaa kertoo miten voi naksutella aggre ja pelkotapauksia.. Itse olen käyttänyt naksutinta paukkuarkuuteen, ihmispelkoon ja remmirähjäykseen. Toiminut joka kerta paremmin, kuin vanhanaikaiset pakottaminen ja rankaisu, joita myöskin olen käyttänyt ennen kuin oli parempaa tietoa.
Olen myös lukenut tuon Emma Parsonin kirjan.
Olen myös pystynyt poistamaan ongelmia koirani käytöksestä naksuttelemalla. Kannattaa perehtyä asiaan ja yrittää.
Hyvä kirja myös: Naksutinkoulutusta koirallesi Morten Egtvedt&Cecilie Koste. Kirjan lopussa mm. harjoituspäiväkirja-pohja.
Nyt kun on ollut tosi kylmä talvi ollaan naksuteltu paljon sisällä. Naksutin koulutus kuluttaa energiaa paljon, ei toki korvaa liikuntaa, mutta ei tarvi keksiä mitään pikku pahaa tekemistä kun on tehnyt tiivistä ajatustyötä.
- tykkään :)
Minä olen käyttänyt molemmille koirilleni naksutinta.. Molemmat tykkäävät paljon, jo naksuttimen otto käteen niin molemmat tulevat kattelemaan että "nytkö leikitään jee!" Olen opettanut hihnakäyttäytymistä, myös remmirähinän sain täysin kitkettyä pois, ja muutenkin kaikkeen mitä olemme harjoitelleet. Hyvin toimii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529