Rotuvalinta säänkestävyyden perusteella ?

#lumimies#

En tarkoita rotuvalintaa säänkestävyyden perusteella kokonaan, vaan osittain.

Eli kysyn, onko kukaan teistä ottanut rotuvalitaa tehdessänne huomioon koiran säänkestävyyden (kuinka hyvin kestää lämpöä/kylmyyttä) ?

Minun mielestäni on tärkeää valita koirarotu myös sen mukaisesti, millaisesta säästä itse nauttii. Eli jos vaikkapa pitää kesästä, mutta ei talvesta, niin kannattaako hankkia jokin kauhean pakkassuojainen rotu, esimerkiksi samojedinkoira, ettei se joudu mielikeleinään vain kököttelemään sisällä omistajan lämmittelemässä. Minun mielestä varsinkin tuollaisille pohjoisille pystykorvaroduille on tarjottava paljon liikuntaa ja ulkoilua nimenomaan pakkaskeleillä, sillä siitä ne ennen kaikkea nauttivat.

11

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Essi Nahka

      Ei ole koiraan karvoihin katsominen kuuluu vanha viidakonsanonta

      • luomuhurtta

        valittiin koira, joka tarkenisi tarhassa päivisin, kun kevätkauden ollaan pätkätöissä. alkaa maaliskuussa. Siis sakemanni,labbis. hysky, oli sekooitus ja köytiin toiselta puolen suomea hakemassa, just siksi, että pärjäisi tarhassa. ja kuinkas kävikiään. Koira inhoaa ulkoilmaa ja on ylmänarka kuin kiinan karavaton8Sattumoisinb paljastui kipirauhasen vajaatoiminta, siis tosi viluinen ja huonoturkkinen tuli. Ei auta läm,mitetty koppikaan, onb palkattava naapurin emäntä päiväpissiyts hoitamaan kun työpäiv'ä sattuu toisinaan veneähtämään. Koiran vopi jättää ulos aikaisintaan 5 asteen lämmöissä, siis aamulämmössä


    • dsklöödfsajödsfalk

      Olen ottanut säänkestävyyden huomioon ja eiköhän suurin osa muistakin älyissään olevista ole toiminut vastaavalla tavalla. Itse tykkään vaeltaa ja metsästellä koiran kanssa, mikä tarkoittaa vuositasolla 20-30 metsäyöpymistä. Ja koska ei ole intoa kannella koiraa varten pilkkihaalareita ja makuupusseja tulee karvaa olla sen verran, että koira pärjää yöt omillaan tai takki tms. päällään. Ja toisin kuin usein uskotellaan se pitkäkarvainen/ keskivertokarvainen koira ei kärsi kuumuudesta paljon enempää (jos ollenkaan) kuin se lyhytkarvainenkaan. Pitkäkarvaisilla on puolellaan myös se etu, että uimisen jälkeen niiden turkki on pidempään märkä, joka auttaa liikalämmön poistumisessa.

      Elämä ei ole pelkkiä metsäreissuja ja tykkään käydä ulkona myös muulloin. Olen havainnoinut ilmoja jo kauan ja huomannut, että suurin osa päivistämme täällä Suomessa on sellaisia, että käydään pakkasen puolella. Usein aika reilustikin. Sen vuoksi on sulaa hulluutta etsiä koirakartalta riesakseen olento, jota ei voi viedä ulos pakkasella. Eihän tuo omanikaan varsinainen pakkasrotu ole, mutta hyvin me yövytään -10 pakkasissa. Voisi olla tietenkin toisin jos ei molemmat pidettäisi ulkoilusta ja alettaisiin vähentämään ulkoiluja heti kun miinussäät alkavat.

      Omakohtaisesti kannatan koiranpitokieltoa kaikille niille, jotka eivät pärjää koirineen yhtä vuorokautta Suomalaisessa metsässä -20 pakkasessa.

    • kaksi koiraa...

      Mutta jos samojedilla tai huskyllä olisi säänkestävyys kunnossa, niin siinä on myöskin meidän olosuhteissa haittoja, joten kompromisseja ollaan tehty. Ja tuo "säänkestävyys", mitä se sitten onkaan, niin siihen vaikuttaa kyllä muukin asia kuin pelkkä koko ja turkki. Esimerkiksi monet metsästyskoirat ovat aika sitkeitä menijöitä kaikissa oloissa, vaikka sitä turkkia ei niin kauheasti olisikaan, ja toisaalta joku mahtavaturkkinen koira ei ole välttämättä lainkaan halukas oleilemaan pakkassäissä. Riippuu siis yksilön luonne-eroistakin, sekä myöskin tottumuksista.

      Meillä ei vaatetea koiria juurikaan, pl. huomioliivit, sekä toisella kurapuku suojasäillä, koska muutoin kaikki lumi kerääntyy isoiksi paakuiksi sen turkkiin. Suhteellisen helppo ja vähäinen karva helpottaa myöskin puhtaanapitoa kura-aikoina, eli sen saa helposti suihkuttamalla puhtaaksi. Sen lisäksi on myöskin hotspottiriski monilla tosi paksukarvaisilla koirilla kosteina aikoina.

      Eli siis, näitä kaikkia asioita pitää pohtia juuri siihen omaan perheeseensä asioita suhteuttaen. Ja sitten ottaa huomioon ne muuta piirteet, joita koiraltaan toivoo. Mutta jotta koira näillä pakkasilla selviäisi, ei todellakaan tarvitse olla mitään erityisen arktista rotua. Paukkupakkasia on kuitenkin niin vähän suhteessa mukavampiin säihin, jotta liikunnan saa järjestettyä helposti silloinkin kuitenkin :)

      Itse siis arvostan koiran helppoa pestävyyttä, ja turkinhoitoa yleensä, tervettä ruumiinrakennetta ja käyttöominaisuuksia. Säänkestävyys kun tavallaan koostuu monista pikku asioista, ei vain ja ainoastaan karvanlaadusta. Eikä suoranaisesti ole koostakaan kiinni, meillä on suht pieni koira (säkä noin 30), mutta eipä sillä pakkasrajoja ole vastaan tullut viimeisten kymmenen vuoden aikana, vaikka moni kauhisteleekin, miten se muka voi selvitä ilman vaatetusta. Luonto tuntuu säätelevän karvanlaatua ihan itse, eli jostakin syystä sille vaan ennen isompia pakkaskausia kasvaa se karva erilaiseksi.

    • Ihan hyvä pointti ja näkökulma.
      Tosin itselle sääpuolella ei ole ollut mitään merkitystä.Noh,ehkä siinä mielessä,että en nyt ihan jotain niin alastonrotua :D ottaisi,jolle ylipäätään vähänkin kylmempi on jo kauhistus.
      Lähinnä lähtökohtana on ollut turkissa lähinnä se,että on helppohoitonen ja vaivaton.En viitsi turkkia pruleerata,saati edes peseskellä usein.
      Säänkestävyydeltään taitaa olla lähinnä ollut ne keskikohdan rodut.Ei ääripään.

    • sellaisen koiran

      mikä kestää Suomen säät. Ikävää katsoa kun monet koirat palelee puistossa vaikka olisi takki päällä.

      • #lumimies#

        Tarkoitin lähinnä sitä, että kylmiin ilmastoihin mahdollisimman hyvin sopeutunaat koirarodut yleensä lepäävät kesän kuumat kaudet, eivätkä viihdy silloin paljoa liikkeellä. Sen sijaan pakkasarat rodut toimivat toisin päin, eli viihtyvät talvella lähes jatkuvasti sisällä lämpimässä. Senkin mukaan koirarotu olisi hyvä valita, kuinka itse on talvi- ja kuinka kesäihminen, eli kummasta tykkää minkäkin verran. Jotkut koirarodut nauttivat ulkoilusta talvella, toiset kesällä, jotkut melko hyvin molempina. Yleensä pakkasarat koirat eivät edes viihdy ulkona palelemassa, joten ne ovat talvella helppoja liikunnan ja ulkoilun suhteen. Samaten pakkaseen erikoistuneet rodut ovat kesällä liikunnan suhteen vaatimattomia. Suomessa on kylmän talven lisäksi myös kuuma kesäkausi.

        Esim. bokseri sopii kesäihmiselle ja samojedinkoira talvi-ihmiselle.


      • valitsin
        #lumimies# kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä sitä, että kylmiin ilmastoihin mahdollisimman hyvin sopeutunaat koirarodut yleensä lepäävät kesän kuumat kaudet, eivätkä viihdy silloin paljoa liikkeellä. Sen sijaan pakkasarat rodut toimivat toisin päin, eli viihtyvät talvella lähes jatkuvasti sisällä lämpimässä. Senkin mukaan koirarotu olisi hyvä valita, kuinka itse on talvi- ja kuinka kesäihminen, eli kummasta tykkää minkäkin verran. Jotkut koirarodut nauttivat ulkoilusta talvella, toiset kesällä, jotkut melko hyvin molempina. Yleensä pakkasarat koirat eivät edes viihdy ulkona palelemassa, joten ne ovat talvella helppoja liikunnan ja ulkoilun suhteen. Samaten pakkaseen erikoistuneet rodut ovat kesällä liikunnan suhteen vaatimattomia. Suomessa on kylmän talven lisäksi myös kuuma kesäkausi.

        Esim. bokseri sopii kesäihmiselle ja samojedinkoira talvi-ihmiselle.

        noutajarodun koska talvella ei palele ja kesällä tykkää uida. Saattaa uida myös syksyisin, talvisin ja keväisin ;)


    • KäRrYnPyÖrä%%

      eikä

      • Hurjelena

        Otin koiran lähinnä leppoisan luppakorvaluonteen perusteella, mikä toive täyttyi. Kuvittelin, että se pärjäisi kokonsa ja turkkinsa puolesta talvellakin, kun meillä oli ollut pakkasella mieluummin hangella kuin lämpimässä kopissä köllöttävä ajokoira-karhukoiraristeytys (turkki ei ollut lähelläkään karhukoiran turkkia). No eihän se pärjää. Pehmeisiin tassukarvoihin tarttuu pakkaslumi niin että on pakko pitää tossuja ja kylmimmillä säillä takkikin on avuksi.

        Itse tykkään talvella pakkasista enemmän kuin suojasäistä ja pidän retkeilystä ja pitkistä kävelyistä. Täällä Pohjois- ja Itäsuomessa niitä pakkasia riittääkin. Koiran säänkestämättömyys ihan oikeasti rajoittaa ulkoiluani. Seuraavaksi koiraksi otan luultavasti huskyn, alaskanmalamuutin tai samojedin, kun vetokoiraurheiluunkin olen tykästynyt.

        Rodut pitäisi olla myös vedessä viihtyviä, mutta eipä tämä herra. Helteelläkin, etelään päin olevalla pihalla se vain ottaa auvoisana aurinkoa. Espanjaan tai Intiaan sais lähettää... Vaan on se rakas.


      • Hurjelena
        Hurjelena kirjoitti:

        Otin koiran lähinnä leppoisan luppakorvaluonteen perusteella, mikä toive täyttyi. Kuvittelin, että se pärjäisi kokonsa ja turkkinsa puolesta talvellakin, kun meillä oli ollut pakkasella mieluummin hangella kuin lämpimässä kopissä köllöttävä ajokoira-karhukoiraristeytys (turkki ei ollut lähelläkään karhukoiran turkkia). No eihän se pärjää. Pehmeisiin tassukarvoihin tarttuu pakkaslumi niin että on pakko pitää tossuja ja kylmimmillä säillä takkikin on avuksi.

        Itse tykkään talvella pakkasista enemmän kuin suojasäistä ja pidän retkeilystä ja pitkistä kävelyistä. Täällä Pohjois- ja Itäsuomessa niitä pakkasia riittääkin. Koiran säänkestämättömyys ihan oikeasti rajoittaa ulkoiluani. Seuraavaksi koiraksi otan luultavasti huskyn, alaskanmalamuutin tai samojedin, kun vetokoiraurheiluunkin olen tykästynyt.

        Rodut pitäisi olla myös vedessä viihtyviä, mutta eipä tämä herra. Helteelläkin, etelään päin olevalla pihalla se vain ottaa auvoisana aurinkoa. Espanjaan tai Intiaan sais lähettää... Vaan on se rakas.

        paremmin kuin lyhytkarvat, olen huomannut. Se pitkä turkki (esim. collie tai pitkäkarvanen belggari) eristää samoin kuumuudelta kuin kylmyydeltä. Liekö omalla koirallanikin sitten jokin kilpirauhasongelma turkin lisäksi ongelmana...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe