Parabeeniallergia???

Murjukka

Laitan uuden ketjun kun tuo vanha näyttää olevan parin vuoden takaa...
Olen hajusteallergikko atoopikko ja toistakymmentä vuotta lätrännyt kortisonin ja apteekin perusvoiteiden kanssa. Olen jo vuosia miettinyt saattaako niissäkin olla jotain allergiaa aiheuttavaa, mutta kun korvaavia tuotteita ei ole löytynyt (myöskään "luonnonmukaiset hajusteet/tuoksut" eivät sovi joten about kaikki luontaiskauppojen tuotteet ovat myös pannassa, kyllä -kokeiltu on) olen jatkanut samalla linjalla.
Merkkejä olen vaihdellut, joten varmaankin tästä syystä tilanne välillä huonompi, välillä parempi. Eli selvyyttä sopivuudesta ei ole tullu. Nyt muutaman vkn reissulla iski tolkuton aurinko-/aurinkorasvaihottuma. Koko kroppa ruvella ja karmea kutka, ainoastaan naama säilyi suht ok. Hoidoksi sisäistä kortisonia ja antibioottikuuri. Ahdistavaa.
Asiaa tutkittuani huomasin, että nassussa käytin eri merkkistä hajutonta aurinkorasvaa kun kropassa ja kropparasvassa oli parabeeneja, naamarasvassa ei. Lähdin apteekkiin tutkailemaan asiaa ja kas, esim. about KAIKISSA Orionin perusvoiteissa oli parabeeneja??? Löysin ehkä 2 kpl parabeenittomia rasvoja mm. EssexPlus. (Physiogel-merkkinen rasva oli myös ok ja miellyttävän tuntuista, mutta n. hammastahnatuubin kokoinen purtilo maksaa n.20 egee ja se kuluu parissa päivässä =melko kallista. Samoin Dermosilin Extra toimii.)
Olen aiemmin kysynyt lekurilta uutta lähetettä allergiatesteihin, mutta vastaus on ollut että: "ei ne siitä mihinkään muutu". Mielestäni parabeeneja ei ole minulla edes testattu...ööö ehkä...ikinä...ja nyt on varmaan tullut aika testata. Pitäisi ensin selvittää minkälainen testipatteristo olisi järkevin. Tietoa??? (Ja tsekata korvaako vakuutus...?) Hinta ilm. on hirveä, mutta jos jotain selvyyttä/varmuutta tulisi, niin maksan pois. (Onko kellään alustavaa hajua hinnoista?)
Koko tämä parabeenijuttu tuli mulle aika uutena, enkä oo tod. tajunnu miten monessa tuotteessa niitä on. Saippuoissa, meikeissä jne. Ilm. jopa jossain leivissä?!?
Kiitollisena otetaan vastaan vinkkejä parabeenittomista ja hajuttomista tuotteista, tää selvitystyö on aika hankalaa. Enhän siis ole lopullisesti varma onko syynä parabeenit, mutta jotenkinnyt tuntuu että se voisi selittää monta tuskaisaa hetkeä.

3

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astma+atopia+allerg.

      kait sinulla on perusvoiteisiin resepti? Atoopikko kun olet. Itselläni ainakin ollut viimeiset 35 v resepti.

      Ja allergiatesteihin pääset ilman mitään lähetteitä, mene yksityiselle.

      Toivon mukaan asia selviää.

      ps. kerrot käyttäneesi kortisonia, entäs esim. PROTOPIC, onko auttanut? Itse olen heivannut kortisonit mäkeen ja käytän vain Protopic-voidetta

      http://www.yliopistonapteekki.fi
      (hintoja ym.)

      • ed.

        huolimattomasti.....

        Onko sinulla vakuutuksessasi mitään rajoituksia? Kun sinulla on kuitenkin atopiaa ja allergiaa niin luulisi että sinulla on rajoitus. Oletko ottanut vakuutuksen ennen kuin olet sairastunut atopiaan ja allergiaan?

        Voit tiedustella sähköpostitse lääk.asemilta noita hintoja.

        Oletko allergologin hoidossa?


      • Murjukka
        ed. kirjoitti:

        huolimattomasti.....

        Onko sinulla vakuutuksessasi mitään rajoituksia? Kun sinulla on kuitenkin atopiaa ja allergiaa niin luulisi että sinulla on rajoitus. Oletko ottanut vakuutuksen ennen kuin olet sairastunut atopiaan ja allergiaan?

        Voit tiedustella sähköpostitse lääk.asemilta noita hintoja.

        Oletko allergologin hoidossa?

        Ei pitäis olla rajoituksia vakuutuksen suhteen, tai ainakaan en muistaakseni ole maininnut atopiaa missään, tarvii selvittää.
        Ja siis juuri tuohon ainoaan sopivaan PARABEENITTTOMAAN Essex plus-perusvoiteeseen sain reseptin.
        Protopicia en ole vielä kokeillut, koska tärkeintä olisi tietää MIKÄ aiheuttaa ihottuman pahenemisen aina välillä? Tyhmintähän olisi jos olen itse esim. parabeenivoiteiden kanssa pelatessa ITSE pitänyt ihottumaa yllä jo vuosikausia...
        Joo toki googlaamalla ja sähköpostitse saan asian selville, ajattelin vaan kysäistä osaako joku sanoa puhutaanko testien hinnoissa about kuinka monista sadoista euroista...200-300-400-500€ vai vielä enemmän?? Jatkan selvitystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe