Terve!
Milloin on aika vaihtaa kuvien tiedostomuotoa? Pitääkö olla tarpeeksi hyvä, että saa kuvata rawia?
Olen kuvannut molemmilla ja todennut, että saan jpegillä kuvattaessa parempaa jälkeä. Syykin on yksinkertainen. Minulla ei ole kunnollista ohjelmaa ja taitoa käsitellä raw kuvia.
Olisiko jollain antaa linkkiä/vinkkiä, mistä löytää netistä ilmaisen hyvän ja helpom ohjelman raw-kuvien käsittelyyn.
On aika tuskastuttavaa leikkiä ammattilaista ja kuvata rawia, kun jälki on ihan hirveää. Olen kuvannut joskus raw jpeg kuvia ja todennut, että käsittelemättömät jpegit ovat parempia kuin säädetyt ja väännetyt raw kuvat.
Ihmiset jos ette osaa (kuten minä), käyttäkää jpeg-tiedostomuotoa, sillä jpeg pelastaa kuvanne.
Anteeksi.
Millon JPEGILTÄ RAWILLE
8
457
Vastaukset
- aika vaihtaa
Pitääkö olla tarpeeksi hyvä, että saa kuvata rawia?
—no ei kun kannattaa aina kuvata jpegiä jos et ole kiinnostunut kuvansäädöstä ja jpg:n laatu riittää.
Vasta sitten jos tuntuu siltä, että jpegissä ei riitä työvaraa kannattaa harkita RAW:a - rawia....
Sanoisin näin, että yksinkertaisempikin osaa kuvata RAWia, mutta jpg vaatii jo vähän taitoa.
Raw vaatii taitoa vasta sitä käsitellessä, ei kuvatessa.- Sekavalosekoilija
Kannattaa aina kuvata kuten käyttäisi jpg:tä. Mielestäni kuva siis kuitenkin pitäisi tehdä jo sen ottamishetkellä (ts valotusarvot kuntoon jo kuvaa ottaessa).
RAW tiedosto toimii sitten back upp:ina josta voi pelastaa edes jotain jos kuitenkin meni pieleen.
- 3+6
Raw Therapee on ilmainen ohjelmisto, jota jotkut ovat jopa kehuneet. Tosin omalla koneellani se ei toiminut riittävän vakaasti, jotta olisin jaksanut sen käyttöön enemmän perehtyä.
http://www.rawtherapee.com/
Osin samasta syystä kuin sinä, eli kunnollisen ohjelmiston puuttuessa, olen pitäytynyt JPG:n kuvaamisessa. RAW-kuvaus kiinnostaisi kyllä. Varsinkin marginaaliolosuhteissa siitä olisi hyöytä, sillä RAW-kuvan säätövara jälkikäteen on huomattavasti parempi. Omassa kamerassani on mahdollisuus asettaa kuvalaaduksi RAW JPG siten, että kamera tallentaa yhtä aikaa RAW-kuvan lisäksi myös parhaimmalla laadulla täysikokoisen JPG-muotoisen kuvan. Tuota ominaisuutta hyödyntäen olisi tarkoitus alkaa RAW-käsittelyä opetella hiljakseen. Vanhan muistikortin rajallinen kapasiteetti tosin hieman rajoittaa, pitäisi hankkia hieman isompi. - mie täältä
"Milloin on aika vaihtaa kuvien tiedostomuotoa? Pitääkö olla tarpeeksi hyvä, että saa kuvata rawia?"
-Eipä sellaista aikaa olekaan. Suurimmalle osalle kuvaajista taitaa RAW jäädä kokonaan vieraaksi. Eipä se ole edes ammattilaisuudesta kiinni, päinvastoin, mitä valmiimpi kameran jpeg on, sitä vähemmän kuvaa tarvitsee käsitellä ja sitä nopeammin kuvan saa pois käsistä.
RAW:in hyvä puoli on juuri se, että kuva on pakkaamaton, ja sen olennaisia ominaisuuksia, pääasiassa valkotasapainoa ja valotusta, voidaan muuttaa kuvanlaadun kärsimättä.
Itse pärjään jpegillä ehkä 9:ssä tapauksessa 10:stä, ja käytän RAW-muotoa etenkin sisäkuvauksissa, jolloin usein käy niin että kameran automatiikka sekoaa valkotasapainon kanssa. Myös kohina on helpommin jälkikäsiteltävissä, ja kohinakuninkaassanikin voi suht´ huoletta käyttää ISO800. Jopa 1600 menee pakon edessä.
Kannattaa opetella, varsinkin mikäli kuvausolosuhteet menevät kameran kannalta liian haastaviksi. Toki ihan mielenkiinnosta myös.
UFRaw on minulla käytössä.samoilla linjoilla. Raw kuvan erinomaisuus tulee esille kun kuvauksessa on mennyt pieleen esim.valkotasapaino. Mutta ei silläkään ihmeitä tehdä esim.tärähtäneet kuvat. Jpg on varsin toimiva ratkaisu kun kuvan saa heti käyttöön. Itse teen jpg kuvien kohdalla aina sen että tallennan ne tif,psd muotoon. Jolloin kuvan laatu ei huonone muokattaessa kuvia. Tifin lzw pakkaus kun ei heikennä kuvan laatua toisin kuin jpg.
- RaaKuVaData
Asia joka usein unohtuu.. RAW kuvien käsittely vaatisi ainakin periaattessa kunnollisen laadukkaan monitorin joka olisi
viellä jopa säädetty kohdilleen..joten viimekädessä sekin on kiinni katsojan silmästä millaiseksi kuvansa
käsittelee niin etteivät ne näytä erilaisilta eri monitoreista katsottaessa.
Ohjelmisto ei siis ole välttämättä ainoa mahdollinen kustannus eikä edes kallein asia RAW kuvan kohennuksessa.
JPEG kuvassahan kamera prosessoi kuvan "valmiiksi" ja RAW on "raakadataa" jota voi ( ja täytyy )muunnella
huomattavasti enempi jälkeenpäin.
Suosittelisin tallentamaan kummatkin jos kamerassa on JPEG RAW ja epäilee että, on joskus mahdollista jotta haluaa parannella merkittävästi jälkikäteen
huonommin teknisesti onnistunutta hyvää kuvaansa vaikka se vie muistitilaa kortilta ja ehkä aikaa,( voi hidastaa kanssa joittenkin kameroitten toimintaa).
RAW ei tee mahdottomia mutta antaa anteeksi paljon kuvaajan tekemiä virheitä kuvan kuvan jäkikäsittely
mahdollisuudessa kuvan voi ikäänkuin ottaa lähes "uusiksi" jos se vaikka on hiukan ali tai ylivalottunut tai värit pielessä.
Myös JPEG kuvaa on jonkin verran mahdollista käsitellä ja muunnella mutta se on huomattavasti rajottuneenpaa kun jos käytössä on alkuperäinen "raakakuva"taltijoituna.
Periaatteessa ei ainakaan maksa paljon liikaa taltijoida sekä JPEG RAW koska voihan kummatkin poistaa
muistikortiltakin jälkeenpäin. - 4y4
Itse kuvaan pelkästään raakamuotoon. Pääasiassa siksi, että kamerani (Pentax K10D) kuvaprosessori tuottaa täysin käyttökelvottomia jpeg-muotoisia kuvia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282557- 1182176
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1031861- 1231852
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.101584Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161421172Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891051Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu221042Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35987