Tuleeko karenssia, jos

ärrrsyttäää...

irtisanoudun työstä, jossa työnataja ei maksa eläkemaksuja eikä muitakaan pakollisia maksuja? Verot maksan itse ennakkoverolipulla. Työnataja ulkomaalainen firma Suomessa. Työt aloittaessani kertoivat kyllä tästä, mutta sanoivat myös että alkavat maksamaan eläkkeet kyllä kohtapuoliin, mutta mitään ei ole tapahtunut viimeiseen 10 kk:n aikana. Nyt alkaa pikkuhiljaa ottaan pattiin, kun ei halua eläkemaksujen maksamiseen löydy millään. Joten jos irtisanoudun, rapsahtaako tästä karenssia?

1

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ++++++++++++++++++

Uhuh, oletpa itsesi liemeen saattanut.

Koska maksat verosi ennakkoverolipulla, saattaa olla, että työkkäri tulkitsee sinut yrittäjäksi. Ja tuo muodostaakin sitten uuden sotkun, jos työttömäksi haluat.

....Työt aloittaessani kertoivat kyllä tästä, mutta sanoivat myös että alkavat maksamaan eläkkeet kyllä kohtapuoliin, mutta mitään ei ole tapahtunut viimeiseen 10 kk:n aikana.---

Olet tainnut mennä ulkomaisen firman ansaan. Jos sinut tulkitaan yrittäjäksi, niin sinun tulisi luultavasti itse maksaa eläkemaksusi.

Tilanteesi on niin monimutkainen, ettei siihen oikein voi täällä ottaa kantaa. Viime kädessä työkkäri harkitsee tilannetta ja lopputulos riippuu siitä, että katsotaanko sinun elättävän itsesi omalla työlläsi ja siis yrittäjäluontoisesti vaiko ei. Kyseessä on mitä suuremmassa määrin harkinta.

Jos kuulut liittoon, niin pikaisesti yhteys siihen, sillä sinulla on kuitenkin säilynyt päivärahaoikeus riippumatta siitä, katsotaanko yrittäjäksi vaiko ei, koska olet ollut työssäsi alle 18 kk. Onko oikeutta päivärahaan, riippuu siitä, oliko päivärahoja käyttämättä ennen työsuhteesi alkua tai sitten eläkemaksujen maksamisesta.

Jos et kuulu liittoon, niin yhtä pikaisesti yhteys työsuojelupiiriin, jonka yhteystiedot löydät tuolta: http://www.tyosuojelu.fi/fi/

Jos sinut katsotaan työllistyneen yrittäjäluontoisesti, niin voit irtisanoutua ilman karenssia. Toinen juttu on sitten päästä työttömyysturvan piiriin, jos aletaan miettiä sitä, oletko oikeasti lopettanut hommasi vaiko vain keskeyttänyt, jolloin pahassa tilanteessa tulee 4 kk:n keskeytyskarenssi. Yhtä kaikki, heti kun olet lopettanut, niin pois ennakkoperintärekisteristä ja siitä paperi työkkäriin. Tuo saattaa pelastaa sinut työttömyysturvan piiriin. Onko kyseessä sitten työmarkkinatuki vaiko päiväraha, riippuu muusta tilanteestasi.

Jos sinut katsotaan palkansaajaksi, niin sitten eläkemaksujen laiminlyönti saattaa pelastaa erokarenssilta, mutta tuo on siinä tilanteessa tullut selvittää ensin joko liiton tai työsuojelupiirin kanssa.

Niin kauan kuin sotu-maksuja ei ole hoidettu työnantajan toimesta, niin tuo työsuhde ei kerrytä päivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa. Toisaalta jos itse menet maksamaan, niin sitten luultavasti ainakin katsotaan yrittäjäluontoiseksi hommaksi. Ja yrittäjyydestä työttömyysturvan piiriin pääsystä voit lukaista vähän tuolta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/3898879

Siis heti maanantaina yhteys joko liittoon tai työsuojelupiiriin tai olet aika kusessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1232
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      336
      701
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      646
    6. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    7. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      101
      625
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56