Hakeminen ja sivuaine

pohdiskelen:)

Hei!

Aion hakea opiskelemaan psykologiaa yliopistoon. Joka vuosi hakijoita on yli tuhat, ja sisään pääsee joitakin kymmeniä. Olen katsellut pisterajoja millä aikaisempina vuosina on päässyt sisään, ja uskon että lukemalla tarpeeksi ahkerasti voisin jopa päästäkin. En silti halua olla liian optimistinen, ja aion ottaa jonkun toisen aineen varalle, mihin on helpompi päästä sisälle, ehkäpä kasvatustieteen.

Oletetaan etten pääse opiskelemaan psykologiaa, vaan vaikkapa juuri kasvatustiedettä. Jos ottaisin psykologian sivuaineeksi ja hakisin uudestaan ensi vuoden haussa ja pääsisin tällä kertaa sisään, voinko käyttää ensimmäisenä vuotena käymäni kasvatustieteen kurssit (tai opintopisteet, tai mitä yliopistossa ovatkaan) sivuaineen kursseina? Jos siis valitsen kasvatustieteen sivuaineekseni, silloin kun pääsen opiskelemaan psykologiaa. Vai onko minun valittava jokin toinen aine sivuaineeksi? Tai onko edes mahdollista "vaihtaa" sivuainetta pääaineeksi, vai olisiko minun alunperinkin valittava jokin toinen sivuaine?

Onko mahdollista käydä useampaa sivuainetta? Tai valita 'virallinen' sivuaine ja käydä kursseja muista aineista vaan huvikseen?

Toivottavasti ymmärsitte mitä ajan takaa, sillä haluaisin saada selkeän vastauksen, ettei sitten myöhemmin tule ongelmia.

1

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plimmiplommi

      Ainakaan Helsingissä psykologiaa ei noin vain oteta sivuaineeksi. Jos pääset opiskelemaan kasvatustieteitä ja haluat psykaa sivuaineeksi, on sinun mentävä tasokokeeseen, joka on käytännössä sama kuin pääsykoe ja järjestetään samana päivänä kuin pääsykokeet. Tasokokeessa huomioidaan vain kokeessa menestyminen, eli esim. yo-kokeesta ei saa mitään lisäpisteitä. Huomioi myös, että KAIKISTA Helsingin yliopistossa opiskelevista valitaan tasokokeen kautta vuosittain vain 5-10 opiskelijaa, jotka saavat psykan sivuaineeksi. Joissain aineissa (esim. logopedia) saa automaattisesti sivuaineoikeuden psykaan (näitä ei siis lasketa siihen 5-10 opiskelijaa/vuosi), mutta esim. kasvatustieteissä täytyy tasokoe suorittaa. Et voi myöskään siis hakea sekä sivuaineoikeutta että päävalinnan kautta, koska koe on samaan aikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe