Mitä syötätte Lapinporokoira pennulle?

lhjafclhsalfh

Ja kuinka paljon ruokaa päivässä? Mik'ä on "normaali" kasvunopeus?

4

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin meillä

      Pennuista jos puhutaan, ei saisi periaatteessa yli kiloa viikko.

      Purina Pro Plania lammasriisi -penturuokaa. Joka tapauksessa mieluiten sellaista, missä ei ole niitä ikävämpiä keinotekoisimpia säilöntäaineita, värinaineita, ja missä on rasvaisuutta tarpeeksi. Mielellään suoraan lisätty laadukkaita rasvahappoja. Vehnää en kehottelisi mitenkään erikoisesti karttamaan, ellei suvussa tiedetä jotain tapauksia lähellä ... ei ole itselle tullut koskaan vehnälle allergista vastaan, vaikka siitä aina niin tohistaan ja haetaan vehnätöntä automaatilla. Jos eläin ei ole vehnäallerginen, sille ei ole lainkaan mitään syytä.

      Ja sitten kaikenlaista muuta mihin muuhun itse tahtoo pentua opettaa. Sehän voi sitten olla itse kullain vaikka mitä. Kalaa ja lihaa mielellään. Yleensä nämä pitävät esimerkisi jäisestä raa'asta kalasta kuin hullu puurosta.

      Eri pennuilla on erilainen aineenvaihdunta koska ne ovat erilaisia yksilöitä. Ruokintamäärää pitää säätää sen mukaan. Pentua ei saa syöttää porsaaksi mutta ei sitä laihana sovi pitää. Minusta näyttää usein siltä, jos pennuille annetaan mielestäni liian vähän ruokaa, niille ei kehity esim kunnollista vahvuutta rintakehään ja yleisesti muutenkin.

      • näin meillä

        Selvennykseksi: ei saisi kovin paljoa yli viikkoa per kilo kasvaa ihan pentuna kasvuhäiriöiden pelosta. Näin yleensä ajatellaan. Niitä eri ruokapussien kyljissä olevia desilitramääriä ei kannata miettiä. Se omalle koiralle sopiva määrä tulee kokeilemalla kokeilla.

        Pääasia kun säilyttää ruoat niin, pentu ei opi varkaaksi, eikä pääse käsiksi säkkiin ja mättämään itsensä tukkoon.

        Ruokaa ei tarvitse liottaa, vaikka usein jotkut ihmiset tahtovatkin sellaista tehdä.

        Jos antaa oikeita luita, ne annetaan raakana, eikä missään nimessä keitellä tai paistella. Eikä kaiveta ydinluuta pois ja heitä hukkaan #rasvaisuuden takia#, kuten eräs idioottimainen ymmärtämätön ihminen kerran kertoi minulle tehneensä. Heitteli siis koiran luista parhaat ravitsevimmat palat roskiin ....!

        Ei värilisiä puruluita, ei ulkomaisia puruluita, siankorvat eivät ole terveellistä nähneetkään, vaan voivat tehdä monet koirat kuralle. Näissä kaikissa tällaisissa, jopa suomalaista alkuperää olevissa, voi olla salmonellaa. Etenkin ulkomaalaisissa suuri riski ..


      • tuuhea poika
        näin meillä kirjoitti:

        Selvennykseksi: ei saisi kovin paljoa yli viikkoa per kilo kasvaa ihan pentuna kasvuhäiriöiden pelosta. Näin yleensä ajatellaan. Niitä eri ruokapussien kyljissä olevia desilitramääriä ei kannata miettiä. Se omalle koiralle sopiva määrä tulee kokeilemalla kokeilla.

        Pääasia kun säilyttää ruoat niin, pentu ei opi varkaaksi, eikä pääse käsiksi säkkiin ja mättämään itsensä tukkoon.

        Ruokaa ei tarvitse liottaa, vaikka usein jotkut ihmiset tahtovatkin sellaista tehdä.

        Jos antaa oikeita luita, ne annetaan raakana, eikä missään nimessä keitellä tai paistella. Eikä kaiveta ydinluuta pois ja heitä hukkaan #rasvaisuuden takia#, kuten eräs idioottimainen ymmärtämätön ihminen kerran kertoi minulle tehneensä. Heitteli siis koiran luista parhaat ravitsevimmat palat roskiin ....!

        Ei värilisiä puruluita, ei ulkomaisia puruluita, siankorvat eivät ole terveellistä nähneetkään, vaan voivat tehdä monet koirat kuralle. Näissä kaikissa tällaisissa, jopa suomalaista alkuperää olevissa, voi olla salmonellaa. Etenkin ulkomaalaisissa suuri riski ..

        Meillä kasvattaja sanoi että pitäisi syöttää aikuisten ruokaa esim. luppaa... Itse olen sitämieltä että pentu kuitenkin tarvitsee penturuokaa alkuun. Riippuu ehkä mitä lisukkeita antaa lisäksi, mutta siinä täytyy kyllä sitten olla tarkkana ettei esim. anna liika proteiinia.


      • Kauhuissani
        tuuhea poika kirjoitti:

        Meillä kasvattaja sanoi että pitäisi syöttää aikuisten ruokaa esim. luppaa... Itse olen sitämieltä että pentu kuitenkin tarvitsee penturuokaa alkuun. Riippuu ehkä mitä lisukkeita antaa lisäksi, mutta siinä täytyy kyllä sitten olla tarkkana ettei esim. anna liika proteiinia.

        Jos sinun koirasi kasvattajasi on *suositellut* LUPPAA kehottaisin unohtamaan aivan kaiken mitä sellainen ihminen on sanonut MISTÄÄN ja kehottaisin ottamaan itse asioista selvää.

        Tuskin sitä liikaa proteiinia saa. Kalkki/fosforisuhteella yms siinä merkitystä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe