Öljykattilan sähkövastus

Kylmä !

On näköjään niin,että 6KW sähkövastus ei riitä kuumaan käyttöveteen, ainoastaan haaleaan. 160 neliöinen talo ja sisälämpötila nyt 18 astetta ..kattilan lämpötila ei nouse yli 25 vaikka säädin laitettu 80: een??. Ei montaa päivää selviäisi lasten kanssa..onneksi maanantaina tulee öljyä !! Niin, vielä se, että säiliön mittari näytti, että on vielä 600 litraa öljyä jäljellä...eipä ollut ja siksi jäi tilaamatta ajoissa !!!

9

1006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+16

      Aamulla kauppaan ja osta sellanen 2kw lämpöpuhallin 10 eurolla, tai osta 2 ja pistä ne sisälle puhaltamaan. Sillä oot sitten saanut nostettua lämmitystehon kuudesta kymmeneen kilowattiin.

      Huom laita ne eri sulakkeiden taakse!

      • ...

        Vieläkö jossain asuinrakennuksessa käytetään sulakkeita? Nykyäänhän lähes kaikkialla on jo siirrytty nopeampiin ja tehokkaampiin kytkimiin (50 mA AC / 500 ms riittää pysäyttämään sydämen).


    • 9+1

      ei se lämpö kattilassa nouse korkeemmalle jos koko ajan lähtee käyttöön enemmän kun on tuottoa. Toisaalta vastuskin voi olla pimeenä osittain eikä se kuutta kilowattia ota tehoa. Katso sähkömittarista kulutus nyt ja tunnin kuluttua, normaali elämiseen menee 1-2 kWh joten kulutus pitäs sitten olla 7-8 kWh ainakin. Sinänsä laskes miten sitä öljyä menee kunhan saat ainetta säiliöön, jos näillä keleillä ei 6kw riitä niin sitten polttimesta riippuen (veikkaus 20kw) puhisee reilusti yli kolmanneksen kokoajan. Se on paljon tuon kokoiseen taloon kuitenkin ellei talo ole ajalta miekka ja kypärä.

      • Kylmä !!

        Jep..talo on 10v vanha..alakerrassa lattialämmitys ja yläkerrassa patterit.. Tuo 6kW ei vaan riitä mitenkään tähän järjestelmään, hyvä kun on edes 18 astetta !


      • vihreähkö
        Kylmä !! kirjoitti:

        Jep..talo on 10v vanha..alakerrassa lattialämmitys ja yläkerrassa patterit.. Tuo 6kW ei vaan riitä mitenkään tähän järjestelmään, hyvä kun on edes 18 astetta !

        Ei sulanapitovastuksen ole tarkoitus toimia kireitten pakkasten aikana muuna kuin sulanapitona. Sulanapitoon riittää 60 % lämmityksen huipputehon tarpeesta. Se tarkoittaa, että -30 asteen pakkasella ollaan lähellä 0 asteen sisälämmössä. Kannattaa olla tyytyväinen että sulanapito on ylimittainen.

        Öljyä voi lisätä itsekin esimerkiksi 20 litraa. Pääsee kunnolla suihkuun ja taloon saa täyden lämmön päiväksi. Meikäläinen tekisi öljyputkistoon T-yhteen hanoilla. Eli tiukan paikan tullen imuputken voisi vaihtaa kanisteriin. Kierrätys kierrättää öljyn säiliöön ja sitten kanisteri taas auton taakse ja hanat niin, että ottaa säiliöstä. Sitäpaitsi meikäläinen on sen sortin ympäristöaktivisti että imuttaisin jäteöljytkin autosta polttoöljyn sekaan tuollaisesta T-yhteestä. Mutta tämä onkin aivan oma tarinansa.


      • tietää.
        Kylmä !! kirjoitti:

        Jep..talo on 10v vanha..alakerrassa lattialämmitys ja yläkerrassa patterit.. Tuo 6kW ei vaan riitä mitenkään tähän järjestelmään, hyvä kun on edes 18 astetta !

        Kannattaa katsoa ilmanvaihto pienelle hätätilan ajaksi.


      • vihreähkö kirjoitti:

        Ei sulanapitovastuksen ole tarkoitus toimia kireitten pakkasten aikana muuna kuin sulanapitona. Sulanapitoon riittää 60 % lämmityksen huipputehon tarpeesta. Se tarkoittaa, että -30 asteen pakkasella ollaan lähellä 0 asteen sisälämmössä. Kannattaa olla tyytyväinen että sulanapito on ylimittainen.

        Öljyä voi lisätä itsekin esimerkiksi 20 litraa. Pääsee kunnolla suihkuun ja taloon saa täyden lämmön päiväksi. Meikäläinen tekisi öljyputkistoon T-yhteen hanoilla. Eli tiukan paikan tullen imuputken voisi vaihtaa kanisteriin. Kierrätys kierrättää öljyn säiliöön ja sitten kanisteri taas auton taakse ja hanat niin, että ottaa säiliöstä. Sitäpaitsi meikäläinen on sen sortin ympäristöaktivisti että imuttaisin jäteöljytkin autosta polttoöljyn sekaan tuollaisesta T-yhteestä. Mutta tämä onkin aivan oma tarinansa.

        > Sulanapitoon riittää 60 % lämmityksen huipputehon tarpeesta

        jep ... huipputeho lämmittää esim. -27 -> 18 eli 45 astetta.
        siis tästä kaksi kolmasosaa riittää pitämään plussan puolella, -27 -> 3 eli 30 astetta


    • > 6KW sähkövastus ei riitä kuumaan käyttöveteen, ainoastaan haaleaan.
      > 160 neliöinen talo ja sisälämpötila nyt 18 astetta

      ketjussa "mihin 6 kW riittää" tätä muutamat ovat arvoineet tuloksella, että johonkin -10 tai -15 ulkolämpötiloihin riittää. Sinun tuloksesi vahvistavat arvion vaikka talossasi neliöitä on yli vakion (n. 120)

      öljyn odottelutilanteisiin parempi on sellainen "turbotehostettu" läpivirtauslämmitin. Sitä voi käyttää ilman puhallintakin eli se ei yöllä häiritse nukkumista. (Ostin tavaratalosta 25 eurolla, nyt on sama halpahallissa 20 eurolla)

      (eilen tuli sähkölasku ja on taloussähkön kWh-hinta noussut 10,4 senttiin ... silti lämmitän oljyllä vain kovalla pakkasella. Muuta voisi miettiä jos pistorasioista saisi enemmän)

    • öiliä

      Ei pitäisi olla vaikeata hakea pari kanisterillista polttoöljyä huoltoasemalta ja kaataa tankkiin, ei tarbitse kärvistellä kylmässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe