Tää on kauheeta! Oon lukenu netistä skitsofrenian ja psykoosin oireita ja pelkään ihan sairaana! Tätä kestänyt jo jonkin aikaa.
Tarkkailen itseäni ja mua pelottaa et meen kohta oikeesti sekaisin liiasta tarkkailusta, kohta alan oikeesti uskomaan näihin pelkoihin. Nään joskus painajaisia et oon tullu hullu/tulossa hukkuksi. Ennakko-oireissa sanotaan mm. mieliala vaihtelut. Noh välillä tuntuu et ei täs mitään, kaikki hyvin sit yhtäkkiä iskee hirvee ahdistus et mitä jos meen johoki psykoosiin. Niin onko ne tämmösiä ne vaihtelut? Mää en kestä!
Kirjotan siks tälle palstalle ku haluaisin kysyä et voiko tämmönen pelko olla pakkoajatus? Vai normaalia ahdistukseen liittyvää?
Hulluksi tulemisen pelko
8
3020
Vastaukset
- kaiken kokenut
Oletko käynyt lääkärissä vaivasi takia, jos et kannattaisi mennä. Olen itse k okenut vastaavaa ja voin sanoa että ilman lääkäriä kaikki vaan pahenee. Minulla kaikki alkoi masennuksesta. Jouduin pois töistä ja aloin pikkuhiljaa tarkkailla itseäni. Huomasin liikkeitä joita edesmennyt isäni oli aikanaan tehnyt tai jotain mitä vastaavasti äitini puolelta tulee. Vähitellen kaikki meni uniin. Ahdistusta, kuoleman pelkoa ja panikkikohtauksia.
Seuraava vaihe oli psykoosi. Sitäkään ei tarvitse pelätä kun tietää mistä apua saa. Psykoosista voisin kertoa enemmänkin mut tää palsta ei ehkä ole oikea paikka sille. Lääketiede auttaa mä voin sen todeta. Mulla psykoosi hoidettiin lääkkeillä ja se helpotti. Nykyisin olen täydessä hapessa tässä elämässä. Suunnittelen töihin paluuta. Kaikkea hyvää sinulle ja kirjoita lisää tuntemuksistasi. - kaiken kokenut
Vielä senverran että psykoosin tunnistamiseen ei ehkä terveyskeskuslääkäri aina pysty. Monet salaavat oireitaan ja silloin diagnoosi on vaikeaa. Ja sitten skitsofreniaan kuuluu ehdottomasti harhat ja psykoosi(sisäsyntyinen). Psykoosi taas voi liittyä moneen muuhunkin sairauteen (ulkosyntyinen). Masennus, kaksisuuntainen mielialahäiriö jne.
- Älä huoli
Hei!
Olen itse aikanaan paininut täsmälleen saman pelon kanssa. Se oli raskasta, sillä olin jatkuvasti ahdistunut ja ajatukseni pyörivät lähes täysin yhdessä ja samassa asiassa. Kuten sinäkin tarkkailin itseäni, luin oireista ja pelkäsin kuollakseni sairastumista. Olin ollut jo aiemmin aika ajoin taipuvainen pakko-oireisuuteen ja ahdistuneisuuteen ja ilmeisesti hulluksi tulemisen pelkoni oli tuolloin tapani reagoida kuormittavaan elämäntilanteeseen. Hyvinä hetkinäni mietinkin tuolloin, että ehkä kyse on pakkoajatuksista ja tämä on ihan "normaaliin ahdistukseen" liittyvää, mutta sitkeästi pelko vei usein vallan. Tästä kaikesta on nyt kulunut jo vuosikymmeniä eikä skitsofreniaan tai muuhunkaan psykoosiin sairastumista ole toistaiseksi tapahtunut :)
Hain kylläkin ahdistukseeni apua. Suosittelen sinullekin, että keskustelet tilanteestasi ja peloistasi ammatti-ihmisen, esim. psykologin, kanssa. Todennäköisimmin kyse on todellakin pakonomaisesta sairauden pelosta etkä siis ole sairastumassa psykoosiin. Lääkäri voisi sinulle helposti tämän kertoa ja huolesi hälvenisi ainakin hetkeksi, mutta todennäköisimmin palaisit jälleen miettimään asiaa uudelleen tyyliin "entä, jos sittenkin" / "entä jos en vielä silloin ollut sairastumassa, mutta nyt olenkin". Pelko ja ahdistus eivät siis ehkä hälvene ennen kuin saat käsitellyksi asiat, jotka ovat niiden taustalla - tavallisesti kyse on lyhyesti ja ytimekkäästi hallinnan tunteen menettämisen pelosta; sinun on vain annettava aikaa sille, että pohdit miten ja mihin kaikkeen tämä liittyy omassa elämässäsi.
Ns. itsehoitokirjallisuudesta suosittelisin sinulle E.J. Bournen kirjaa "Vapaaksi ahdistuksesta". Älä kuitenkaan jää pohtimaan asiaa yksin! Vaikka psykoosi ei sinua nyt mitä todennäköisimmin uhkaakaan, niin toistuvat sairauden pelkoon liittyvät pakkoajatukset ja voimakas ahdistuneisuus kuitenkin, mikä ei ole ihan herkkua sekään. Apua kuitenkin on saatavilla.
Lopuksi vielä toteaisin, että ajoittainen ahdistus toki kuuluu elämään ja mielialan vaihtelut myös. Joskus, joillakuilla, kuitenkin huolet ja ahdistus yltyvät sellaisiin mittasuhteisiin, että se huomattavasti heikentää elämänlaatua ja tällöin on paikallaan hakea apua.
Kaikkea hyvää sinulle! Asiat selviävät ja olosi helpottuu aivan varmasti, ajan kanssa. - mikrofonit sen tekee
ne on istuttanut nanobotteja sun päähäs, ei oo mitää pakko-oireit olemassakaan
- eräs sivusta seur.
Käy lääkärissä. Laittaavat sinut vähäksi aikaa lataamoon.
- ei kuule
siinä se onkin, ettei oikeasti sairas tajua olevansa sairas. Pelkoja ja ahdistusta on monia, mutta ne on "normaaleja." Saattaa olla, että sinua vaivaa esim. sosiaalisten tilanteiden pelko????
- Joitain neuvoja
Hulluksi tuleminen on normaalireaktio mentaaliseslle ylirasitukselle. Regressiivinen introspektio (itsensä tarkkailu) ei auta asiaa. Bentsodiatsepiinit voivat auttaa rentotutumaan tai SSrIs lääkkeet ns. serotoniin takaisin otonestäjät. En ole lääkäri mutta opiskellut pitkälle psykologiaa ja elänyt ahdsitushäiriön kanssa 23 - vuotta. Imeisesti joudun elämään loppu elämäni lääkkeiden kanssa. Mielisairaalassa en ole koskaan ollut. Olen itse järkeillyt asiat. Seuraavat konstit voivat auttaa voimakkaan ahdisituksen tullessa: Nopeasti aika lämmin suihku, hiilihydraatit täytyy muistaa (jos veren sokeri on alhainen voi ahdistus tulla), nuoruutesi musiikki tai muu musa, josta pidät ja kriisipuhelimeen soitto. Paniikkihäiriö on DSM luokituksen mukaan F40 siihen liittyy välttäytymiskäyttätymista ja F41 myös panikointia, esim. yksin kotona.
- JKOP
NIINKÖ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144662Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3614054Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk223630Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja373530Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122821- 2812467
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3231910- 1001852
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi481566Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111203