sähkövastus öljykattilaan

Vera.

Hei, meillä on tosi vanha öljykattila, Twin turbo Vera jostain 70-luvulta eikä siinä tietääkseni ole sähkövastusta. Voiko noihin sitä laittaa, vai onko se ollut erityisominaisuus aikanaan? Kattilan etupaneelissa on lämpömittarin lisäksi harmaa laatikko, missä on vain säätöpyörä lämpötilalle ja jokin vikavirtasuojan tapainen, saman näköinen laitos kuitenkin kuin nykyiset vastukset.

23

4034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huutonet

      Itse ostin muutamalla satasella käytetyn 10v:n ikäisen kattila jossa on jo vastukset ja muutenkin pirunpaljon siistimmän näköinen ja eiköhän hyötysuhdekin liene parantunut yli 30 vuden aikana.
      Hyviä kattiloita menee nyt kierrätykseen kun maalämpö on muotia.

      • vera.

        Eli ei pysty lisäämään?
        Katselinkin jo käytettyjä, mutta kyllä se varmaan sitten uuteen energiavaraajaan menee. Saa sitten laitettua jonkun lämpöpumpun joskus jos haluaa.


      • huutonet
        vera. kirjoitti:

        Eli ei pysty lisäämään?
        Katselinkin jo käytettyjä, mutta kyllä se varmaan sitten uuteen energiavaraajaan menee. Saa sitten laitettua jonkun lämpöpumpun joskus jos haluaa.

        Kyllä 70-luvun kattiloissa yleensä oli paikat vastuksille ( kolme isoa tulppaa kupeessa) ja vastuksiakin löytynee ihan sähköliikkeestä.


      • vera.
        huutonet kirjoitti:

        Kyllä 70-luvun kattiloissa yleensä oli paikat vastuksille ( kolme isoa tulppaa kupeessa) ja vastuksiakin löytynee ihan sähköliikkeestä.

        etupaneenissa on mielestäni yhteensä neljä "yhdettä"(?) sellaista messingin väristä liityntää. Kahdessa niistä on käyttövesiputket, yhdessä tuo harmaa laatikko säädöllä ja yksi vapaana.

        Tarkoittaisiko tuo sitä, että vain käyttöveden pystyy lämmittämään vastuksella?


      • 15

        Ei kai kukaan luovu uudenkarheasta kattilastaan jos tilaa kattilahuoneessa on mlp-pumpun lisäksi. En minä ainakaan. Ompahan varalla pakkaspiikien tasoitukseen!


    • > tosi vanha öljykattila, Twin turbo Vera jostain 70-luvulta

      oletpas pahassa tilanteessa ... tuonikäisen kattilan omistajista jotkut ovat pariinkin kertaan ehtineet vaihtaa kattilansa hyötysuhteeltaan parempaan

      mutta onko öljyllä tulevaisuutta?

      itselläni on 90-luvulla asennettu jotenkuten moderni kattila pakkasilla käytössä, lauhemmilla säillä lämmitän taloussähköllä joka on halvempaa kuin öljy tällä hetkellä :-(
      (syy: kunnanisät eivät ole myyneet sähkölaitosta Fortumille tai muulle kiskuritaholle)

      • vera.

        Joo, ikäähän on jo enemmän kuin tarpeeksi. Tarkoitus olikin, että jos siihen sähkön saisi nyt ensi alkuun ja katsoisi sitten vähän ajan päästä jonkun pumppuratkaisun varaajalla. Eli öljyllä en lämmittäisi enää ollenkaan. Mutta saisi vähän lisäaikaa uuden lämmitysmuodon harkintaan.


      • 4+9
        vera. kirjoitti:

        Joo, ikäähän on jo enemmän kuin tarpeeksi. Tarkoitus olikin, että jos siihen sähkön saisi nyt ensi alkuun ja katsoisi sitten vähän ajan päästä jonkun pumppuratkaisun varaajalla. Eli öljyllä en lämmittäisi enää ollenkaan. Mutta saisi vähän lisäaikaa uuden lämmitysmuodon harkintaan.

        Suosittelen ostamaan jonkunlaisen varaajan missä on sähkövastus ja käyttövesikierrukka toinenkin kierrukka tulevia laitteita varten. Tuon ikäinen kattila lienee huonosti eristetty valmiiksi ja sen lämmittäminen sähköllä ei ole järkevää. Tavallisella varaajalla pärjäät kesäaikana myös paljon edullisemmin kun lämmin ei karkaa piippua pitkin taivaalle.

        Joku tuollanen on sitten tulevaisuudenkin lämmitysrakennelmien perusta

        http://www.hemeltron.fi/fi/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=178&category_id=47


      • vera.
        4+9 kirjoitti:

        Suosittelen ostamaan jonkunlaisen varaajan missä on sähkövastus ja käyttövesikierrukka toinenkin kierrukka tulevia laitteita varten. Tuon ikäinen kattila lienee huonosti eristetty valmiiksi ja sen lämmittäminen sähköllä ei ole järkevää. Tavallisella varaajalla pärjäät kesäaikana myös paljon edullisemmin kun lämmin ei karkaa piippua pitkin taivaalle.

        Joku tuollanen on sitten tulevaisuudenkin lämmitysrakennelmien perusta

        http://www.hemeltron.fi/fi/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=178&category_id=47

        Juuri tuollainen onkin seuraava vaihe kun uusitaan oikeasti koko systeemi. Nyt vain haluaisi odotella vaikka vuoden-pari ja katsella mikä pumppu siihen kylkeen olisi järkevin.


      • eljii
        4+9 kirjoitti:

        Suosittelen ostamaan jonkunlaisen varaajan missä on sähkövastus ja käyttövesikierrukka toinenkin kierrukka tulevia laitteita varten. Tuon ikäinen kattila lienee huonosti eristetty valmiiksi ja sen lämmittäminen sähköllä ei ole järkevää. Tavallisella varaajalla pärjäät kesäaikana myös paljon edullisemmin kun lämmin ei karkaa piippua pitkin taivaalle.

        Joku tuollanen on sitten tulevaisuudenkin lämmitysrakennelmien perusta

        http://www.hemeltron.fi/fi/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=178&category_id=47

        > Tuon ikäinen kattila lienee huonosti eristetty

        eristäminen ei onneksi ole kallista eikä vaikeaa, pinta-alaakaan ei öljykattilan vaipalla ole paljoa, varmaan itsekin virittelen lisäeristystä säiden lauhtuessa (eli kun vaippahäviöitä ei enää tarvita kellarin lämmittämiseen)


      • 18+13
        vera. kirjoitti:

        Juuri tuollainen onkin seuraava vaihe kun uusitaan oikeasti koko systeemi. Nyt vain haluaisi odotella vaikka vuoden-pari ja katsella mikä pumppu siihen kylkeen olisi järkevin.

        suotta vuottelet - hanki vaan kunnon varaaja rinnalle valmiiks. Jos joskus tulee toimivia vilppejä niin sen voit liittää systeemiin myöhemminkin. Samoin jos aurinkopaneeleista tulee riittävän huokeita että niillä kannattaa tehdä kesäaikaan lämmintä vettä niin nekin saat ympättyä tuohon systeemiin mutta kattilaan ei enää kannata muuta investoida kun polttoainetta maksimipakkasia varten.


    • ultrablondi

      Mulla on 80-luvun lopulta oleva puu/öljykattila, ei sähkövastusta valmiina.

      Puulla lämmittäminen tulee ensinnäkin kalliiksi, kun ei ole omaa metsää. Toisekseen, mulla ei ole mitään varaajaa - eli pitäis tuohustaa puiden kanssa päivät pitkät pakkasilla. Siihen ei modernilla naisella ole aikaa.

      Joten olen öljystä riippuvainen. Näillä nykyisillä hinnoilla tosin olen alkanut miettiä tätä sähkön käyttöä, että käyttäis tulipalopakkasilla öljyä ja sähköä sitten lauhemmilla säillä.

      Mutta nyt tullaan näihin mylperöihin.... Mikä se idea niiden eri kW:ien kanssa on? Eli kun niitä nyt tuntuu olevan myytävän 4,5 - 9 kW:iin.

      Tällainen ultrablondi pokkaa ja kiittää asiallisista vastauksista.

    • talon lämmityksen "mitoitusteho" määräytyy paikkakuntakohtaisesta mitoituspakkasesta, täällä etelässä tietääkseni -27 astetta

      aina ei tarpeeksi suuritehoista vastusta voi asentaa, mutta kuitenkin niin ison että öljypoltinvian sattuessa eivät talossa putket pääse jäätymään

      minulla on se yleisin koko 3 x 2 kW eli 6 kW, siis kolmella 10 A sulakkeella syötettävä. Arvoin pitävän tämä talon täydessä lämmössä vielä viidentoista asteen pakkasella

    • ultrablondi

      Eli tarkoittaako tämä sitä, että mikäli kattilaan voi asentaa esim. 9 kW:n lämpövastuksen, niin se ikäänkuin olisi tehokkaampi? Ymmärrän toki, että sulakkeet asettavat omat rajoituksensa, mutta noin periaatteessa, mikäli se nyt ei olisi kiinni kattilasta tai sulakkeesta, niin annoinko itseni ymmärtää oikein?

    • > mikäli kattilaan voi asentaa esim. 9 kW:n lämpövastuksen,
      > niin se ikäänkuin olisi tehokkaampi?

      kyllä ... on tehokkaampi eli saa täydet lämmöt taloon kylmemmillä ilmoilla kuin pikkuvastuksilla. 9 kW:n vastuksille joutuu asennuttamaan kaapeloinnin 3 x 16 amperille, ehkä samantien vieläkin jämerämmän? Tosin lämmönkulutuksen vähentäminenkin alkaa suuremmissa teholuokissa olla hyvin kannattavaa

      minulla muuten johdotus olisi valmiina, kun öljypannua edelsi 21 kW:n yösähkölämmitys

    • Ultrablondi

      No seuraava kysymys.
      Vastaako useamman pienitehoisemman vastuksen summa tehokkaampaa vastusta?

      Eli siis mikäli asentaa vaikkapa 3 kpl 6 kW vastusta, niin onko niiden yhteinen teho sitten 18 kW? Onko tämä edes mahdollista?

    • eljii

      > 3 kpl 6 kW vastusta, niin onko niiden yhteinen teho sitten 18 kW?
      > Onko tämä edes mahdollista?

      3 x 6 = 18 eli on oikein laskettu.
      Mahdollista? Kattilaan? Onko niitä 2" (n. 5 cm) asennusyhteitä vapaana useampia?

      Mitoituspakkasella "vakiotalo" tarvii 8 tai 10 kW. Jos yhden 9-kilowattisen saa asennetuksi, pärjää melkoisilla pakkasilla. Lisäksi irrallisia sähköpattereita. Itse ostin Rautiasta tosi isokokoisen 2-kilowattisen alle 50 eurolla, toistaiseksi olen tarvinnut vain 800 ja 1200 watin osatehoa ja pintalämpötila ollut kohtuullisen alhainen

    • > Eli siis mikäli asentaa vaikkapa 3 kpl 6 kW vastusta, niin ...

      ... niin todennäköisesti on tuplasti liikaa tuossa 18 kW:ssa

      karkea mitoitusnyrkkisääntö siis on: vuosikulutus jaettuna 2000:lla. Jos vuosikulutus ei ole tiedossa, täytyy tarkkailla muutaman kuukauden ja allaolevasta

      http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1375.0

      taulukon "Lämmitystarveluvut ... ilmatieteen laitokselta" kk-luvut summaten päätellä koko vuoden kulutus. Öljylitran voi uusilla hyvillä laitteilla arvioida 9 kW:ksi, vanhoilla laitteilla vaikkapa 8 kW:ksi

    • Ultrablondi

      Kiitos avusta.
      Päädyin sitten asennuttamaan sellaisen 9 kW:n mylperön. Hinta mylperölle 340 € työt päälle. Tämän pitäisi kuulemma pitää talo lämpimänä paukkupakkasillakin. Ja halutessani voin aina lämmittää pannua myös puilla tai öljyllä.

      • > Päädyin sitten asennuttamaan sellaisen 9 kW:n mylperön.

        ok, toivottavasti ei tarvi ihan koko lämmitysjärjestelmää tyhjentää asentaessa, se likainen vanha kiertovesi on hapetonta ja parempaa putkien keston kannalta kuin "tuore" vesitäyttö

        BTW: tuollainen kaksoiskattila vesitiloineen on melkoinen VARAAJA ...

        ihmettelenkin että asennettiinpa lämitysjärjestelmään mitä tahansa lisälaitteita, myyjät puoliväkisin myyvät varaajia :-(
        varaajan korvikkeeksi itse rupesin tuunaamaan suihkukalusteitani pienemmällä vesimäärällä toimivaksi


    • Ultrablondi

      Mulla taitaa sitten olla ihan harvinaisen rehellinen putkimies. Hän nimittäin sanoi heti kättelyssä, ettei mulle varaajasta ole mitään iloa, ettei sitä kannata laittaa, ellen välttämättä jotain kummallisestä syystä halua. Sen lisäksi sanoi, että hän saa sen sähkömylperön huomattasti halvemmalla kuin minä mennessäni sitä ostaan, että häne kauttaan se hoituu edullisemmin. Ja että toki kertoo mistä ja millaisen voin itse halutessani käydä ostamassa, jopa eri vaihtoehtoja.

    • 3+17

      Taisi olla sun putkari maistissa...

    • > sanoi heti kättelyssä, ettei mulle varaajasta ole mitään iloa

      erään VILP-laitteen asennusohjeessakin tuo on myönnetty ... asia sinänsä selvä eli parisataa kiloa sekä valurautaa että (ennenkaikkea) vettä, kyllä siihen sitoutuu lämpöä aika kivasti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      11
      1985
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      184
      1768
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      125
      1626
    4. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1561
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      127
      1401
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      314
      1153
    7. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      174
      1105
    8. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      114
      1103
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1024
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1015
    Aihe