Pesin äsken uunimme (kiertoilma) normaalilla uuninpuhdistusaineella, joka oli vaikuttanut aamusta asti. Olin teipannut kaikki aukot umpeen.
Pyyhin märällä moneen kertaan ja kuivasin huolellisesti.
Nyt koelämmitin uunin, ja sieltä tulee kaamea katku. Onneksi on säädettävä ilmanvaihto ja hyvä liesituuletin.
Jäiköhän sinne jotain pesuainejämää vielä? Onko tuo haju normaalia uuninpesun jälkeen? Onko muiden uunit haiskahtanut tällä tavoin?
Taidan vielä uunin jäähdyttyä pestä vedellä sen vielä muutamaan kertaan. Ei voi olla kenellekään terveellistä tuo katku tai vielä jos ruokaa uunissa olisi nyt valmistanut.
Kertokaahan neuvoja. Tämä oli eka kerta kun uunia tarvi kunnnon aineilla pestä. Pohjalle oli levähtänyt aimo annos rasvaa, joka tehokkaasti paloi kiinni. Suurin osa lähti aineilla, muutama sitkeä rasvaviiru jäi vielä.
uunin pesusta kysymys
7
11836
Vastaukset
- xzcxzcxczx
ihmeessä niin kauan annoit vaikuttaa, jokin kumma aine ja käskettiinkö ihan teippaamaan, huh? Mulla sellasta, että vartin tai puoli tuntia. Mutta kyllä mulla aina niin on, että on haissut jonkin verran vaikka kuinka huuhtoo, taitaa kuulua asiaan. Senpä takia kovin harvoin käytän noita kemiallisia myrkkyjä (kerran vuodessa) ja yleensä yritän mahd. paljon vedellä tai astianpesuaineella pyyhkäistä heti kun tulee likaa, ettei jää pinttymäänkään. Hyvin on toiminut.
- ap..
Ohjeen mukaan sais vaikuttaa yön yli. Mä annoin vaikuttaa päivällä. Sen verran pahasti palanut rasva oli. Ja peitti lähes koko pohjan. Aine oli K2R eli ihan perustököttiä.
Aina pitää kaikki uunin aukot peittää, varsinkin kiertoilmauunin puhallinaukko. Muuten ne myrkyt pöllyää ja haisee aina käytön aikana. Myös ohjeissa neuvottiin peittämään kaikki aukot.
Normaalisti putsaan samantien jos tulee likaa, mutta nyt edellisellä kerralla en huomannut, että oli pohjalle valunut ja kun seuraavan kerran laitoin uunin lämpeämään, ja lähdin itse hetkeksi ulos (20 min), se rasva olikin todella kärähtänyt kiinni.
No kaipa tuo haju helpottaa. Pari kertaa lisää pyyhin märällä. - pottulaatikko
ap.. kirjoitti:
Ohjeen mukaan sais vaikuttaa yön yli. Mä annoin vaikuttaa päivällä. Sen verran pahasti palanut rasva oli. Ja peitti lähes koko pohjan. Aine oli K2R eli ihan perustököttiä.
Aina pitää kaikki uunin aukot peittää, varsinkin kiertoilmauunin puhallinaukko. Muuten ne myrkyt pöllyää ja haisee aina käytön aikana. Myös ohjeissa neuvottiin peittämään kaikki aukot.
Normaalisti putsaan samantien jos tulee likaa, mutta nyt edellisellä kerralla en huomannut, että oli pohjalle valunut ja kun seuraavan kerran laitoin uunin lämpeämään, ja lähdin itse hetkeksi ulos (20 min), se rasva olikin todella kärähtänyt kiinni.
No kaipa tuo haju helpottaa. Pari kertaa lisää pyyhin märällä.uunin ohjeissa ettei uuninpesuainetta suositella kiertoilmauunille...vaan pellille laitetaan jotain yleispesuainetta veteen ja annetaan miedolla lämmöllä "höyryttää" uuni ja sitten liinalla pyyhitään,joudun kyllä pohjaan käyttämään esim bouboulia,mutta muuten toimii
- ap..
pottulaatikko kirjoitti:
uunin ohjeissa ettei uuninpesuainetta suositella kiertoilmauunille...vaan pellille laitetaan jotain yleispesuainetta veteen ja annetaan miedolla lämmöllä "höyryttää" uuni ja sitten liinalla pyyhitään,joudun kyllä pohjaan käyttämään esim bouboulia,mutta muuten toimii
...mun uunia ois joutunut ainakin vuoden "höyryttää", jos olis puhdasta halunnut. =)
Anyway, en oman uunin käyttöohjeita jaksanut kaivaa, mutta K2R sopii myös kiertoilmauuneille. Ainakin purkin ohjeen mukaan. No pesasin uunin vielä muutamaan kertaan vedellä, ja tänään kun ruokaa laitoin, ei onneksi enää uuni löyhkännyt.
- tyhmä =)
tyhmä kysyyy: mitkä ne on ne ilma-aukot jotka täytyy peittää? aine on ostettuna ja ennen joulua piti saada pestyksi mutta ei olla uskallettu kokeilla kun ei tiedetä mitkä ne aukot on jotka täytyy peittää..
- hyvä vinkki
Paras pesuaine on mäntysupa. Kastele rätti ja laita mäntysuopaa siihen. Pyyhi sillä rätilla koko uuni sisältä ja laita miedolle lämmölle noin puolituntia, ja sitten peset sen huolellisesti pois.
- auttaa toistaiseksi
minunkin uunini ohjeissa luki että normi uuninpesuainetta ei suositella...en tiedä miksi? minä pesen kyllä nykyisin sillä keraamisen tason puhdistusaineella.ensin tarvittaessa ihan yleispesuainetta pahimpiin tahroihin vaikuttamaan..ja sitten pyyhin sillä..hyvin lähtee..tottakai se haisee ,mutta "käytän" uunia hetken luukku auki niin hälvenee...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759