Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pieni ja iso koira samaan kotiin ?

Koirailija

Hei!

Onko kellään kokemuksia pienestä (alle 10kg koirasta) ja isosta (noin 40-60kg) koirasta samassa taloudessa? Tilanne on se että meillä on tällä hetkellä kaksi cottonia ja asumme omakotitalossa. Haluaisin isomman koiran joka olisi aidatussa pihassa ja osittain sisäkoirana, Tiibetinmastiffista olen kiinnostunut. Ainoa mikä huolettaa on koirien pärjääminen yhdessä? Meidän pikkukoirat on uroksia joten olen lukenut että isompi olisi parempi narttuna? Mitä tulisi ottaa huomioon koulutuksessa? Pentuna toki mahdollisimman paljon yhdessä pienten koirien kanssa mutta onko jotain mitä pitäisi opettaa isolle koiralle?

Kiitos jo etukäteen :)

23

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dhjkyuio

      Sanoisin että ota narttu ja ota yhteyttä tiibetinmastiffi rotuyhdistykseen, tiibettiläinen on niin erilainen rotu verrattuna cottoneihin että varmasti on opittavaa sinulla laumanvartijoista muuten ennäe miksei tiibetinmastiffit on suht rauhallisia. Ja pienet koirat ei jää niin helposti raskaan koiran rynnimäksi.

      tiibetinmastiffi tarvii mieluiten ison reviirin jos siihen ei mahdollista niin ota mieluummin nöffi joka näyttää vähän sinne päin mutta on sopeutuvaisempi ja helpompi. Vartioiminen täytyy olla hallinnassa ja alue sille iso.

      • koirailija

        Kiitos viestistäsi! Omaa tonttia on 4000m ja lähin naapuri 3km päässä joten tilaa kyllä on. Laitoin sähköpostia yhdelle kasvattajalle jolla on pienirotu tiibetinmastiffin kanssa, täytyy ottaa yhteyttä vielä tuonne rotuyhdistykseen. Henkisesti olen valmistautunut täysin erilaiseen rotuun, mutta en halua mennä perse edellä puuhun, niin että ollaan sitten pulassa kun koirat eivät tulekaan toimeen keskenään :) Nämä meidän koirat on 5v ja 2,5v joten ikäero kai on ihan hyvä..Lähinnä tarkoitus on hankkia turvallisuuden tunnetta että uskallan olla ilman miestäni yksin kotona :) Ja toki uusi perheenjäsen.


      • tryutiuo
        koirailija kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi! Omaa tonttia on 4000m ja lähin naapuri 3km päässä joten tilaa kyllä on. Laitoin sähköpostia yhdelle kasvattajalle jolla on pienirotu tiibetinmastiffin kanssa, täytyy ottaa yhteyttä vielä tuonne rotuyhdistykseen. Henkisesti olen valmistautunut täysin erilaiseen rotuun, mutta en halua mennä perse edellä puuhun, niin että ollaan sitten pulassa kun koirat eivät tulekaan toimeen keskenään :) Nämä meidän koirat on 5v ja 2,5v joten ikäero kai on ihan hyvä..Lähinnä tarkoitus on hankkia turvallisuuden tunnetta että uskallan olla ilman miestäni yksin kotona :) Ja toki uusi perheenjäsen.

        Mukavalta kuulostaa. Ideaali olosuhteet. :)

        Hyvä että olet aktiivinen rodun suhteen rotuyhdistykseltä saat paljon neuvoja jos tulee kysyttävää. :)

        Koiralla on luontainen vahtivietti tarkkaileva lähinnä ja yllyttää ei pidä. Se toimii kyllä jos tarve tulee. Ja sopeuttaa kannattaa heti pennusta moneen eri tilanteeseen eli hyvä olisi minusta totuttaa autossa kulkuun, kaupunginkin hälinäänkin vaikka asut maalla näin saat varmemman ja laajemman sopeutumiskyvyn koiralle. Siitä voi olla tietyssä tilanteissa hyötyä. Varsinkin tietenkin jos innostut näyttelyihin ja kun vieraita ihmisiä tulee kylään. eli pentuna tehdään hyvä pohja varmaan aikuisuuteen.jne


      • koirailija
        tryutiuo kirjoitti:

        Mukavalta kuulostaa. Ideaali olosuhteet. :)

        Hyvä että olet aktiivinen rodun suhteen rotuyhdistykseltä saat paljon neuvoja jos tulee kysyttävää. :)

        Koiralla on luontainen vahtivietti tarkkaileva lähinnä ja yllyttää ei pidä. Se toimii kyllä jos tarve tulee. Ja sopeuttaa kannattaa heti pennusta moneen eri tilanteeseen eli hyvä olisi minusta totuttaa autossa kulkuun, kaupunginkin hälinäänkin vaikka asut maalla näin saat varmemman ja laajemman sopeutumiskyvyn koiralle. Siitä voi olla tietyssä tilanteissa hyötyä. Varsinkin tietenkin jos innostut näyttelyihin ja kun vieraita ihmisiä tulee kylään. eli pentuna tehdään hyvä pohja varmaan aikuisuuteen.jne

        Kiitos!

        Tuossa pentuna sosiaalistamisessa olen jo nuoremman cottonin kanssa tehnyt virheen, unohdin pentuna kokonaan vanhat ihmiset ja siksipä se on todella arka varsinkin vanhojen mummojen kanssa, töitä ollaan saatu tehdä että se uskaltaa mennä mummojen lähelle joten siinä yritän olla tarkkana ettei näin pääse enää käymään. Huomattavasti vaikeampaa aikuisena totuttaa kuin pentuna.

        Jätämme nämäkin kaksi erilleen työpäivien ajaksi, ihan senkin vuoksi että vanhempi koira saa "omaa aikaa" joten jättäisimme tulevaisuudessa tietenkin kaikki kolme eri paikkoihin. Lähinnä huolestuttaa rajut leikit.tiedätkö kuinka leikkisä tiibetinmastiffi on? Ilman valvontaa koirat eivät saisi leikkiä mutta kuinka tarkkana minun tulee olla vai onko tämä koulutus/tottumus kysymys että pienempiä ei saa runnoa? :)


      • Mitä pelkäät
        koirailija kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi! Omaa tonttia on 4000m ja lähin naapuri 3km päässä joten tilaa kyllä on. Laitoin sähköpostia yhdelle kasvattajalle jolla on pienirotu tiibetinmastiffin kanssa, täytyy ottaa yhteyttä vielä tuonne rotuyhdistykseen. Henkisesti olen valmistautunut täysin erilaiseen rotuun, mutta en halua mennä perse edellä puuhun, niin että ollaan sitten pulassa kun koirat eivät tulekaan toimeen keskenään :) Nämä meidän koirat on 5v ja 2,5v joten ikäero kai on ihan hyvä..Lähinnä tarkoitus on hankkia turvallisuuden tunnetta että uskallan olla ilman miestäni yksin kotona :) Ja toki uusi perheenjäsen.

        Asia joka pani miettimään että mitä pelkäät? Pelko kun on vähän huono motiivi koiran ottamiseen. Oletteko lainkaan harkinneet että voisi muuttaa vaikka taajamaan, jossa naapurit ovat lähempänä? Silloin avun saaminen on nopeampaa kriisitilanteissakin. Puhelin kun ei aina toimi eikä sähköt tai vesikään, niin silloin sitä on maaseudulla pulassa josta ei pelasta yksi tiibetinmastiffikaan. Liian iso lasti isonkin koiran harteille. Ja kun heikosti käy niin ottaa ne ohjat omiin käsiinsä silloinkin kun ei tarvitse, joku ohikulkija tmv viaton saa maistaa hammasta ja taas on isot koirat otsikoissa.


      • koirailija
        Mitä pelkäät kirjoitti:

        Asia joka pani miettimään että mitä pelkäät? Pelko kun on vähän huono motiivi koiran ottamiseen. Oletteko lainkaan harkinneet että voisi muuttaa vaikka taajamaan, jossa naapurit ovat lähempänä? Silloin avun saaminen on nopeampaa kriisitilanteissakin. Puhelin kun ei aina toimi eikä sähköt tai vesikään, niin silloin sitä on maaseudulla pulassa josta ei pelasta yksi tiibetinmastiffikaan. Liian iso lasti isonkin koiran harteille. Ja kun heikosti käy niin ottaa ne ohjat omiin käsiinsä silloinkin kun ei tarvitse, joku ohikulkija tmv viaton saa maistaa hammasta ja taas on isot koirat otsikoissa.

        Koiran ottamiselle on kyllä muitakin syitä niin kuin kerroin. Meillä on myös kaksi muuta koiraa jotka on otettu ihan lemmikiksi. Mielestäni laumanvartija koira on parempi ottaa laumanvartijaksi kuin sohvalle seurakoiraksi? Tiedän että iso koira ei minua pelasta kriisitilanteissa mutta tiedän myös että se luo itselleni turvallisuuden tunnetta ja seuraa kun olen yksin. Mitkä sinun mielestäsi on hyviä syitä ottaa koira? Eikö koira lähes aina oteta itsekkäistä syistä? Itse en ainakaan ole kuullut että kukaan ottaisi koiraa vaikka ei oikeasti tarvitse/halua sitä?


      • matkailijatar
        koirailija kirjoitti:

        Koiran ottamiselle on kyllä muitakin syitä niin kuin kerroin. Meillä on myös kaksi muuta koiraa jotka on otettu ihan lemmikiksi. Mielestäni laumanvartija koira on parempi ottaa laumanvartijaksi kuin sohvalle seurakoiraksi? Tiedän että iso koira ei minua pelasta kriisitilanteissa mutta tiedän myös että se luo itselleni turvallisuuden tunnetta ja seuraa kun olen yksin. Mitkä sinun mielestäsi on hyviä syitä ottaa koira? Eikö koira lähes aina oteta itsekkäistä syistä? Itse en ainakaan ole kuullut että kukaan ottaisi koiraa vaikka ei oikeasti tarvitse/halua sitä?

        Outoa et joku PELKÄÄ yksin kotona ilman miestä... voi avuttoman bimbouden huippu. mä oon reissanu 20-vuotisena jo ympäri maailman yksin ja yöpynyt vaikka missä pusikoissa eikä oo mitään mistä en ois selvinny.

        aikuinen nainen... sietäs hävetä olla tuommonen vässykkä!


      • hölmöt ihmiset
        matkailijatar kirjoitti:

        Outoa et joku PELKÄÄ yksin kotona ilman miestä... voi avuttoman bimbouden huippu. mä oon reissanu 20-vuotisena jo ympäri maailman yksin ja yöpynyt vaikka missä pusikoissa eikä oo mitään mistä en ois selvinny.

        aikuinen nainen... sietäs hävetä olla tuommonen vässykkä!

        Ehkä maailma on muuttunut 20-vuodessa?


      • matkailijatar
        hölmöt ihmiset kirjoitti:

        Ehkä maailma on muuttunut 20-vuodessa?

        20-vuotiaana eli 5v. sitten.


      • jskalaöösösöösösös
        matkailijatar kirjoitti:

        Outoa et joku PELKÄÄ yksin kotona ilman miestä... voi avuttoman bimbouden huippu. mä oon reissanu 20-vuotisena jo ympäri maailman yksin ja yöpynyt vaikka missä pusikoissa eikä oo mitään mistä en ois selvinny.

        aikuinen nainen... sietäs hävetä olla tuommonen vässykkä!

        Joo. Mistähän noita pelkoja sikiää? Ei näina aikoina enää uskoisi naisen voivan olla noin avuton...


      • erinlaisuus kunniaan
        matkailijatar kirjoitti:

        Outoa et joku PELKÄÄ yksin kotona ilman miestä... voi avuttoman bimbouden huippu. mä oon reissanu 20-vuotisena jo ympäri maailman yksin ja yöpynyt vaikka missä pusikoissa eikä oo mitään mistä en ois selvinny.

        aikuinen nainen... sietäs hävetä olla tuommonen vässykkä!

        kaikki ei kenties ole samanlaisia kuin sinä "matkailijatar" - haloo.. jos ei ole asiallista sanottavaa itse aiheeseen niin elä ota kantaa ollenkaan.. ja sinäkö aikuinen tuon kommenttisi jälkeen.. henkinentasosi taisi jäädä reissun päälle?


    • On.Sekaporukka.

      Pistetääs sitten ihan perusasiaa...

      Kun lähtee miettimään tuollaista jengiä,niin yksi huomioonotettava on rodut.Eli mitä sosiaalisempi rotu (lajitovereitaan kohtaan),niin sen parempi mahdollisuus tulla toimeen porukassa.Toki niitäkin on,jotka omat hyväksyy,useinmiten,vaikkei ulkopuolisia niinkään.
      Tämä tärkeää,koska jos ei tulla toimeen,niin riskit on suuret,jos matseja pääsee syntymään.
      Usein tosin ihmiselläkin on suuri rooli,miten osaa sen porukkansa handlata ja tehdä pelisäännöt selväksi.
      Mutta aina sekään ei vaan auta.

      Pitää tuntea vähintään ne jo olevat(oleva) koirat hyvin.Miettiä tarkoin,minkälainen se on.Toiset(useimmat) hyvinkin pitää seurasta,sitten on niitäkin,jotka ei välttämättä muita kavereiksi halua.Eli nyt ollaan yksilöllisissä eroissa.
      Sukupuolista aina turvallisempi on vastakkainen,viimekädessä.Mitä epäsosiaalisemmista roduista on kyse,sen parempi valinta.

      Jos haluaa yhdessä pitää huoletta,niin itse en koskaan yhdistäisi ihan pientä,jotain linnunluutyyppistä tirriäistä ison kanssa,koska ihan puhtaan vahingon sattumisen vaara on suuri.Itse suositan,että olisi ainakin niin vahva tirri,että ei leikinpyörteissä tai vahingossa mene pannukakuksi.
      Pentuna toki pitää olla tarkkana,kaikki kun pieniä ovat kääpiöissä.

      Kun iso tulee taloon,niin jos se on varsinkin kasvuvaiheessa ihan kooho,niin on hyvä vähän sitä toppuutella,jos se yrittää käyttää pienenpää keilapallona,eikä pieni sille oikein pärjää.Eli kannattaa heti kättelyssä ohjata sitä isoakin oikeaan toimintaan,ettei vahingossakaan linttaa pienempäänsä.Varsinkin jos on raju rotu kyseessä,niin siinä varhaismurkun paikkeilla on vielä järki kateissa,ja kroppa vaan toimii,rajustikin :D

      Yksin keskenään en jättäisi,ennenkuin osaavat varoa/huomioida kunnolla toisiaan (leikkiä oikeaoppisesti ym.).
      Ja jos/kun jättää,niin kannattaa olla sitten aika varma,että toimeen tulevat.Riski erikokoisissa kun on aika suuri,jos jotain kahnausta tuleekin.

      Siinä nyt tärkeimmät.

      • koirailija

        Kiitos neuvoista!

        Itselläni ei ole kokemusta kuin uroskoirista mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein niin nartut ja urokset tulevat paremmin toimeen. Näistä nykyisistä koirista toinen on aika heiveröinen, painaa 5kg, mutta toisaalta ei ole kovin leikkisä. Toinen on 10kg "jässikkä" joka enemmänkin riehuu ja leikkii. Ilman valvontaa eivät jäisi, koska eivät nytkään jää.

        Tosiaan koiran pentu ja nuoruus on varmasti vaikeinta aikaa kun ei ehkä ymmärrä omia voimiaan, mutta aikuisena ehkä jo hallitsee itsensä..


      • ölkjhgvfdrtgh
        koirailija kirjoitti:

        Kiitos neuvoista!

        Itselläni ei ole kokemusta kuin uroskoirista mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein niin nartut ja urokset tulevat paremmin toimeen. Näistä nykyisistä koirista toinen on aika heiveröinen, painaa 5kg, mutta toisaalta ei ole kovin leikkisä. Toinen on 10kg "jässikkä" joka enemmänkin riehuu ja leikkii. Ilman valvontaa eivät jäisi, koska eivät nytkään jää.

        Tosiaan koiran pentu ja nuoruus on varmasti vaikeinta aikaa kun ei ehkä ymmärrä omia voimiaan, mutta aikuisena ehkä jo hallitsee itsensä..

        aika hyvin ne isommat koirat oppii varomaan voimiaan. itselläni oli 65kg mastiffi sekoitus joka oli aina erittäin varovainen pienten koirien kanssa, itseasiassa se ei suostunut edes leikkimään pystykorvaa pienempien kanssa.. tämä nykyinen koira on n20kg erittäin energinen seisoja (7kk) ja sekin oppi nopeasti varomaan kun kaveri hankki koiranpennun joka oli ERITTÄIN paljon pienempi.

        kyllä ne koirat oppii tuntemaan toistensa rajat jos ihminen on alussa siinä vahtimassa ja puolustamassa
        heikompaa, jos alkaa otukset riehaantua..

        hyvällä mallilla sulla tuntuu olevan tuo homma.. :) tsemppiä vaan oikean koiran löytämiseen..


      • koirailija
        ölkjhgvfdrtgh kirjoitti:

        aika hyvin ne isommat koirat oppii varomaan voimiaan. itselläni oli 65kg mastiffi sekoitus joka oli aina erittäin varovainen pienten koirien kanssa, itseasiassa se ei suostunut edes leikkimään pystykorvaa pienempien kanssa.. tämä nykyinen koira on n20kg erittäin energinen seisoja (7kk) ja sekin oppi nopeasti varomaan kun kaveri hankki koiranpennun joka oli ERITTÄIN paljon pienempi.

        kyllä ne koirat oppii tuntemaan toistensa rajat jos ihminen on alussa siinä vahtimassa ja puolustamassa
        heikompaa, jos alkaa otukset riehaantua..

        hyvällä mallilla sulla tuntuu olevan tuo homma.. :) tsemppiä vaan oikean koiran löytämiseen..

        Kiitti sinullekkin! :)

        Mukava kuulla kokemuksia isojen koirien varovaisuudesta :) Puhuin eilen erään ystävän kanssa joka kasvattaa isoa koirarotua, kertoi että ainoastaan yksi tapaus on ollut joka ei meinannut millään tulla toimeen pienten kanssa, oli ehkä liian leikkisä. Tuttava sanoi että kannattaa kasvattajalta kysyä rauhallista pentua, en ole itse tajunnutkaan että kyllähän koiran luonne jo osittain selviää ihan pentuna.

        Kiinnyn vain kaikkiin lemmikkeihin aina niin kovasti etten halua kokea luopumisen tuskaa sen vuoksi etten ole itse selvittänyt asioita etukäteen :)


      • tryutiuo
        koirailija kirjoitti:

        Kiitti sinullekkin! :)

        Mukava kuulla kokemuksia isojen koirien varovaisuudesta :) Puhuin eilen erään ystävän kanssa joka kasvattaa isoa koirarotua, kertoi että ainoastaan yksi tapaus on ollut joka ei meinannut millään tulla toimeen pienten kanssa, oli ehkä liian leikkisä. Tuttava sanoi että kannattaa kasvattajalta kysyä rauhallista pentua, en ole itse tajunnutkaan että kyllähän koiran luonne jo osittain selviää ihan pentuna.

        Kiinnyn vain kaikkiin lemmikkeihin aina niin kovasti etten halua kokea luopumisen tuskaa sen vuoksi etten ole itse selvittänyt asioita etukäteen :)

        Sanoisin vielä että yleensä vanhemmat koirat osaa laittaa pennulle rajat. Ja minusta sinun kannattaa tukea vanhan koiran auktoriteettia pentuun.

        Ja ojentaa heti kaikkia jos raja ylitetään törkeästi mutta minusta vanhempi koira saa ja kuuluu komentaa pentua eli voi ärähtää jos se ylittää rajansa sen suhteen. Toki sinä olet se lauman johtaja ja virallinen asian tarkistaja ;)

        ruokintajärjestys on tärkeä eli opetetaan jo siinä miten laumassa mennään. Ovesta sinä ensin ja muut sitten etc. Itse lukisin vielä lisää johtajuudesta ja lauman hierarkiasta jotta kaikki sujuu hyvin.

        olen nähnyt kerran kääpiöpinserin ja dobberin joka yhdistelmä e toiminut dobberipennun ollessa aivan liian raju eli hyppi pikkukoiran päälle. Lopulta ne antoivat pikkukoiran pois. Ja hyvä niin koira selvästi kärsi tilanteessa. Omistajien oltava hyvin valveutuneita ja yksin keskenään en ehkä heti jättäisi riippuen pennusta. Tiibettiläiset on kyllä rauhallisempia kuin dobberit. Joten en uskoisi ongelmia ilmenevän kuitenkaan..kun asioihin perehtyy kunnolla niin kaikki voivat hyvin. :)


      • ---
        tryutiuo kirjoitti:

        Sanoisin vielä että yleensä vanhemmat koirat osaa laittaa pennulle rajat. Ja minusta sinun kannattaa tukea vanhan koiran auktoriteettia pentuun.

        Ja ojentaa heti kaikkia jos raja ylitetään törkeästi mutta minusta vanhempi koira saa ja kuuluu komentaa pentua eli voi ärähtää jos se ylittää rajansa sen suhteen. Toki sinä olet se lauman johtaja ja virallinen asian tarkistaja ;)

        ruokintajärjestys on tärkeä eli opetetaan jo siinä miten laumassa mennään. Ovesta sinä ensin ja muut sitten etc. Itse lukisin vielä lisää johtajuudesta ja lauman hierarkiasta jotta kaikki sujuu hyvin.

        olen nähnyt kerran kääpiöpinserin ja dobberin joka yhdistelmä e toiminut dobberipennun ollessa aivan liian raju eli hyppi pikkukoiran päälle. Lopulta ne antoivat pikkukoiran pois. Ja hyvä niin koira selvästi kärsi tilanteessa. Omistajien oltava hyvin valveutuneita ja yksin keskenään en ehkä heti jättäisi riippuen pennusta. Tiibettiläiset on kyllä rauhallisempia kuin dobberit. Joten en uskoisi ongelmia ilmenevän kuitenkaan..kun asioihin perehtyy kunnolla niin kaikki voivat hyvin. :)

        Samaa mieltä minäkin olen, että vaikka vanhempi koira olisikin kooltaan pienempi niin usein iän mukanaan tuoma auktoriteetti riittää/auttaa isomman pennun kuriin pistämisessä. Ja aikuinen koira kyllä tekee pennulle rajat selväksi, ja juniori näitä rajoja uskoo vaikka kokoa olisi vanhempaa paljonkin enemmän (ainakin useimmiten, ja kunhan tätä asetelmaa tuetaan).

        Ystävälläni on kääpiöpinseri ja saksanpaimenkoira. Vaikka saksanpaimenkoira on moninkerroin niin kooltaan kuin massaltaan kääpiöpinseriä suurempi (ovat nyt jo kumpikin aikuisia koiria) on se koko ikänsä ollut tiukasti tämän "tassun alla".


      • koirailija
        --- kirjoitti:

        Samaa mieltä minäkin olen, että vaikka vanhempi koira olisikin kooltaan pienempi niin usein iän mukanaan tuoma auktoriteetti riittää/auttaa isomman pennun kuriin pistämisessä. Ja aikuinen koira kyllä tekee pennulle rajat selväksi, ja juniori näitä rajoja uskoo vaikka kokoa olisi vanhempaa paljonkin enemmän (ainakin useimmiten, ja kunhan tätä asetelmaa tuetaan).

        Ystävälläni on kääpiöpinseri ja saksanpaimenkoira. Vaikka saksanpaimenkoira on moninkerroin niin kooltaan kuin massaltaan kääpiöpinseriä suurempi (ovat nyt jo kumpikin aikuisia koiria) on se koko ikänsä ollut tiukasti tämän "tassun alla".

        Ok, täytyy alkaa nyt jo entisestään vahvistamaan tuon vanhemman koiran asemaa. Vanhempi koira on tosiaan pienempi kokoinen, mutta nytkin komentaa tuota nuorempaa ja isompaa :)


      • wiiw
        koirailija kirjoitti:

        Ok, täytyy alkaa nyt jo entisestään vahvistamaan tuon vanhemman koiran asemaa. Vanhempi koira on tosiaan pienempi kokoinen, mutta nytkin komentaa tuota nuorempaa ja isompaa :)

        yllä oli jo hyvin asiaa..
        minulla iso saku-uros ja leikkii todella varovaisesti pienten kanssa. Isompien kanssa on sitten ne rajummat leikit, mutta pienempien kanssa lähinnä juostaan ja maaten sitten leikitään :)

        kaverillani alle 10kg. narttu ja tulevat todella hyvin toimeen. Pennusta asti tutustettu, niin ongelmia ei ole ollut. Ja vastakkaista sukupuolta olevaa suosittelisin. Eipähän tule turhia "poikatappeluita" ja vastaavasti taas nartuilla.

        kivoja pennunetsintä hetkiä :)


      • Atshuuuu
        wiiw kirjoitti:

        yllä oli jo hyvin asiaa..
        minulla iso saku-uros ja leikkii todella varovaisesti pienten kanssa. Isompien kanssa on sitten ne rajummat leikit, mutta pienempien kanssa lähinnä juostaan ja maaten sitten leikitään :)

        kaverillani alle 10kg. narttu ja tulevat todella hyvin toimeen. Pennusta asti tutustettu, niin ongelmia ei ole ollut. Ja vastakkaista sukupuolta olevaa suosittelisin. Eipähän tule turhia "poikatappeluita" ja vastaavasti taas nartuilla.

        kivoja pennunetsintä hetkiä :)

        Mulla on ystävällä iso rotikka uros ja se on ihan uskomaton pentujen kanssa. Oma "tyttis" saa kyllä kyytiä ja komentavat toisiaan vuorotellen (tosin tyttis ei ole ihan pentu enää, mutta pienehkö tähän äijään verrattuna) Sitten kun pentu tulee esim. lenkillä vastaan, niin tämä jätti menee maaten ja odottaa rauhassa että toinen uskaltaa tulla lähelle. Ei katso edes juuri päinkään.. Paljon muitakin esimerkkejä jätkän "tilannetajusta" mikäli koiralla voi sellainen olla, niin väittäisin että tällä on :)


    • hanna.alt

      Mulla kotona 10v. landseer ja 5kk.coton,hyvin tuleevat toimeen keskenään ,lansu on ihan nuortunut ,ja jaksaa leikkiä vaikka tunnin yhteen soittoon.

    • Anonyymi

      Muille tiedoksi sinun pitäisi yrittää katsoa jos he ovat kunnolla yhdessä kun olet paikalla ja kun et ole

    • Anonyymi

      Kyllä täällä kokemusta on. Asumme (4 henkilöä) pienhkössä kerrostalokaksiossa ja meillä 4 koiraa. Kaksi huskyy ja yksi spanieli ja whippetti. Meillä halutaan tanskandoggi ja espanjanvesikoira lisäksi, tosin ahdasta voi tulla. Koirat pärjäävät hyvin keskenään sekä nartut että urokset. Kolutuksessa ei tarvitse ottaa mitään huomioon, vapaa kasvatus on nykyään suosittua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2162
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      44
      1864
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1550
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      68
      1525
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1442
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1372
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1332
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1291
    Aihe