Miksi Chihut tärisee?

Momsén

Ne aina välillä tärisee, miksi?

13

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chihuahua..

      Yleensä luullaan, että ne tärisevät pelon tai kylmän takia, mutta ne tärisevät aineenvaihdunnan vuoksi.

      • Momsén

        Aa..Aineenvaihdunta, aika omituista :o


      • fghjkghj

        epäilen enemmän neurologista syytä kyllä.


      • toisetTietää
        fghjkghj kirjoitti:

        epäilen enemmän neurologista syytä kyllä.

        Chihuille on ihan normaalia "täristä" ja aineenvaihdunnalla ON tekemistä asian kanssa.
        Kylmä ja pelko tärinä on asia erikseen ja asiaan/rotuun perehtyneet kyllä tietävät millon mistäkin syystä tärinä tulee.


      • sdetrtiuouiö
        fghjkghj kirjoitti:

        epäilen enemmän neurologista syytä kyllä.

        Olen samaa mieltä ja mielestäni voi merkata myös että jonkin sortin taipuvaisuus epilepsiaan tulee tuon tärinän myötä.

        hyvä hermorakenne ilmenee tärisemättömyytenä.

        en yhdistäisi linjoissa kahta kovasti tärisevää.

        aineenvaihdunnasta tuskin on kyse, liian kaukaa haettua. Vaan kertoo hermorakenteesta. hyväksytään sitä tai ei.

        olen nähnyt myös tärisemättömiä chihuahuaita ja ne on selvästi parempia jalostukseen hermojensa osalta ei niin arkoja eikä stressiherkkiä vaan omaavat kunnon hermorakeneteen. ennen oli näin enemmänkin ja nykyään näitä tärrääjiä löytyy yllättävän paljon sekä stressiherkkiä että arkoja. Johtuen huonosta jalostustyöstä. ikävä kyllä. :(


    • chihumamma

      Itse chihuahuan omistajana tiedän, että tärinä on chihuilla normaalia ja ainakin oma tyttöseni tärisee välillä innostuksesta, kylmästä ym. mutta se ei todellakaan ole vaarallista. Lähipiirissäni on useita chihuja, enkä ole ikinä nähnyt yksilöä joka ei tärisisi.

      Voisiko joku perustella miten tärinä ja aineenvaihdunta liittyvät toisiinsa? En voi uskoa tätä koska mitä olen oman koirani ja niiden useiden muiden tärinää vuosien varrella seurannut, siihen tärinään on aina selkeä hetkellinen syy.

    • Terdis

      Todella rasittavaa ollut, kun ohikulkijat voivottelevat että "voi kun sitä palelee, vie sisälle". Kysymyksessä tosiaan aina ollut innostus-/pelkotärinä. Tottakai sekin joskus palelee, mutta kyllä se aina kertoo asiasta ääneen - tassu pystyyn ja "viu" niin mennään sisälle.

    • 4 chihua

      Aineenvaihdunnasta tosiaan kyse. Tosin, meidän vajaalla 2-v chihulla epilepsia ja tärisee huomattavasti enemmän kuin muut chihumme, en sitten tiedä, onko jompikumpi seurausta toiselle

    • ham ham

      Meilläkin epileptikko chihu 5-vee. Ja tärisee enmmän kun 10 kk chihupoika. Toinen on tärissyt aina paljon enemmän. Kylmätärinän kyllä erottaa chihusta. Tämä toisenlainen tärinä on jotain muuta. Ekan chihun myyjä sanoi rodulle olevan tyypillistä täriseminen.

    • 567

      Pelkästään chihut eivät tärise. Koira tärisee jos se ei voi olla esim. liian innokas tai peloissaan. sen aivot toimivat niin ja se ilmenee tärinänä.

    • Kääkkä!

      Täällä kääpiöpinseri tärisee vilustuessaan,peloissaan, innostuessaan..
      Aina kun syö mahan täyteen ruokaa, niin senkin jälkee rupee tärisemään. :D
      Ja ell mukaan terve pakkaus:)

      Elikkäs ei pelkästään vaan chihuilla, vaan muillakin kääpiöroduilla voi ilmetä.
      Esim kääköillä.

      • juttelua

        Meillä 12 v, venäjältä tuotu "minichihu", joka ei hauku,mutta juttelee tärisemällä.
        On alusta saakka vastannut puheeseen lyhyellä tärinällä.
        Toki tärisee kylmästä, pelosta mutta ei innostuksesta.
        Toinen koira vastaa haukulla kun vanha rouva vastaa pikku tärinällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe