Tuttipulloilun haitat "isolla" lapsella?

Mikä auttaisi?

Mitä haittoja tuttipullosta juomisessa voi olla jos jatkuu vauvaiästä eteenpäin?

Meillä 2,5-vuotias juo pullosta muutaman kerran päivässä ja jos ei pulloaan saa, niin voi huutaa sen perään koko päivän ja pitkälle yöhön, kunnes nääntyy huutoonsa ja hetken levättyään jatkaa taas. Puhetta lapsi ei vielä ymmärrä, joten lahjoitukset pupuvauvoille tms. ideat ovat turhia. Huuto vielä menisi kuulosuojaimet päässä, mutta lapsi on itselleen vaarallinen kun suuttuu ja paiskoo itseään lattiaan, joten vieroitus on myös fyysisesti rankkaa meille vanhemmille. Miten siis vieroitus onnistuisi ja jos ei onnistu, niin onko siitä jotain OIKEAA haittaa odottaa siihen ikään, että lapsi alkaa ymmärtää puhetta?

Toinen lapsemme joka on kohta 1,5v vieroitettiin pullosta viikon kestäneellä kiukuttelulla, eli helpolla päästiin.

9

1767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uyewdgjhe

      Hampaathan siinä oikeastaan vaan kärsii. Ei siinä ole mitään muuta ns. "oikeata" haittaa. Monien mielestä vaan näyttää kummalta kun noinkin iso lapsi lutkuttaa tuttipulloa vaikka se imemisen tarve on loppunut jo ennen vuoden ikää.
      Mielestäni 2,5v:n kyllä jo pitäisi puhetta ymmärtää, mutta lapset ovat siinäkin erilaisia.
      Ei sitä vierotusta oikein voi mitenkään muuten tehdä noin vanhan lapsen kanssa kuin ottaa pullo vaan kerralla pois ja sitten kestää huudot ja riehumiset. Jos teillä on uhma muutenkin jo päällä niin voi olla erityisen hankalaa.
      tsemppiä!

    • eräs vaan

      Tuttipullosta voi olla monenlaisia haittoja. Kaikki haitat ei näy kaikilla ja monia niistä voi ehkäistä tai minimoida.

      haittoja on ainakin
      - hampaat eivät kasva luonnolliseen asentoon (voidaan vähentää minimoimalla pullon käyttö)
      - happohyökkäykset (voidaan minimoida antamalla maitoa pullosta vain ateroiden yhteydessä)
      - suun motoriikan kehittyminen. Mukista juominen ja kiinteän ruuan syöminen kehittää suun motoriikkaa. Jos lapsi juo vain pullosta ja syö vähän ja valikoivasti, koska saa mahansa täyteen pullosta, on riskinä ettei suun motoriikka kehity ja puheen kehityksessä tulee ongelmia. (tämän vuoksi pullosta tulisi antaa juomista vain rajoitettuja määriä ja lasta tulisi kannustaa syömään ja juomaan myös muilla tavoilla)
      - Pullosta lapsi juo helposti paljon, jolloin muun ruuan määrä jää pieneksi ja ruokavaliosta tulee helposti yksipuolinen. Vaarana voi olla tiettyjen ravintoaineiden (esim. kuidun) puute. (rajoita pullosta annetun maidon määrää)
      - Pullosta juominen julkisella paikalla voi herättää kielteistä huomiota, joka vaikuttaa lapsen itsetuntoon (vanhempien tulee olla napakoita, ja kertoa ettei pullon käyttö kuulu ulkopuolisille. Pullosta ei myöskään keskustella tuttujen kesken lapsen kuullen.)

      Pullosta vieroittamiseen voisi kokeilla urheilukorkillista juomapulloa tai pilliä. Esim. pikkuveljelle annetaan uusi pillimuki tai pillillinen tetramaito. Kun isovali haluaa samaa, kysytään haluaako hän vaihtaa tuttipullon siihen tällä aterialla. Sitten veljekset saavat juoma seuraavien viikkojen ruokajuomansa pillimukeista. tai samaa voi kokeilla uudella juomapullolla. Kun uusi juomamuki on vakiintunut ja hän kyselee tuttipulloa, kerrotte vain että pulloa ei enää ole ja isot pojat juo mukista. Kiukkua tulee, mutta huomattavasti vähemmän, kuin suorassa vaihdossa. Jos kikka ei onnistu eli poika ei halua edes kokeilla "isojen" mukia tai pyytää pullon takaisin parin kokeilun jälkeen, niin eipä tuosta kokelusta isoa vahinkoa tullut.

    • gfhgfjhgj

      ohhoh. yks tuttu tyttö joi vielä kolmivuotiaana maitoa pullosta. Ei voi muuta sanoa kuin oli niin suloinen näky. 20-vuotiaat nuoret miehet saattavat juoda ravintolassakin oluen pullon suusta se ei ole niin kaunista. Jotkut tyypit ovat sammuneet sen pullonsa viereen. en oo kehdannut mennä kertomaan että tiesittekö te että teillä voi hampaat mennä kieroon.

    • --------------------

      Itse olen tuttia käyttänyt 3-4vuotiaaksi, muistan hämärästi ajan mutta en sitä miten usein käytin tuttia ja miten tämä lopulta loppui.
      Tosin kuittailua on saanut kuulla ihan tarpeeksi perhepäivällisillä ym sukujuhlilla, tosi kivaa..
      Puhumaan olen oppinut ainakin ihan normaaliin tahtiin, ärrä oli vähän hukassa,mutta sekin löytyi ennen koulun alkua.
      Hammasraudat oli melkein kuusi vuotta, en tiedä johtuiko se tutin käytöstä.

    • 10plus

      Itse olisin varmaankin niinkin ilkeä että antaisin sakset pienelle ja tuttuipullon toiseen käteen. Noh, lopputulos voisi olla se että muksu itse leikkaisi reiän tuttipullon suuhun, jolloin tarjoilisit vaan samalla kärjellä juomat, muistuttaen että hän itse sen rikkoi. Toisaalta hieman se kannattaisi jäädä vahtiin ettei haavereita tee itselleen. Ja kyllä se lapsen pitäisi jo 2,5 puoli vuotiaana puhetta jo ymmärtää jotenkin, se on vaan se alkava 3-vuotis uhmis jos on kuin ei ymmärtäisi.

    • tiukutiutiu

      Miksi ei ymmärrä puhetta? Onko kyseessä niin sanottu erikoislapsi, eli onko hänellä jokin kehitysvamma tai sairaus? Terve 2,5 vuotias ymmärtää varmasti puhetta, joten jos kyse on terveestä lapsesta, kerrotte miten asia on ja otatte pullon pois.

      Tietysti lapsi huutaa ja huutaa, koska on huomannut, että se tehoaa. Tehän olette antaneet pullon takaisin... Rankkaa varmasti on, mutta kun pidätte päänne ja annatte lapselle selityksen (vaikka sitten pupuvaivoista) niin kyllä se siitä.

      En oikein pääse nyt yli tästä "ei ymmärrä puhetta" asiasta. Minullakin on 2,5 vuotias lapsi. Ihan tavalliseen tahtiin kehittynyt, ei mikään ihmelapsi, vaan samalla tasolla kuin pari samanikäistä ystäväänsä. Kovasti keskenäänkin juttelevat, kertovat tarinoita, osaavat kiukutellessakin sanoa mikä ärsyttää jne. Lapsi osaa tuossa iässä sanoa jo paljon asioita, mitkä on sallittuja ja mitkä kiellettyjä. Taatusti ymmärtää, jos sanoo syyn sille, miksi esimerkiksi housuihin ei pissata tms.

      Olen aidosti huolissani lapsestanne. Toivottavasti saatte vaikkapa neuvolasta apua, miten lapsen kehityksessä pääsette eteenpäin.

      P.S. Tuttipullosta lapseni kohdalla luovuttiin jo 10kk iässä. Silloin ei vielä ymmärtänyt, eikä perään itkenut kuin puoli tuntia. Sitten jano voitti ja nokkamuki kelpasi kummasti.:)

    • ap.

      Kiitos vinkeistä.Erityisesti "eräs vaan"-vastauksista olen kiitollinen. Siinä tuli faktaa asiallisessa muodossa. Nyt olemme saaneet vähennettyä tuttipulloilua antamalla dinosaurus-mukista. Aina ihmetellään yhdessä lapsen kanssa kuvaa ja siitä on sitten kiva juoda.

      Ja ihmetteleville vastauksia, kyllä lapsi jonkun verran puhetta ymmärtää ja tuottaa jo todella paljon sanojakin. Mutta siis en tiedä ymmärtääkö vai esittääkä ettei ymmärrä. Ei esimerkiksi vastaa kysymyksiin tai keskustele vastavuoroisesti, mutta kyllä huutaa sitä pulloaan esimerkiksi kun maitoa haluaa. Joku ihmetteli, onko kyseessä erityislapsi. Mistään kehitysvammasta ei ole kyse, että ei tarvitse kenenkään siellä olla huolissaan. Esimerkiksi lapsi jätti vaipat ollessaan pikkuisen yli 1-vuotias, eli älyssä ei ole vikaa. Kielen kehitys vaan hidasta ja samalla puheen ymmärtäminen. Lisäksi keskittymishäiriön tapaista käyttäytymistä, mutta kukaan 2,5vuotiashan ei diagnoseja vielä saa, joten vaikea sanoa onko erityislapsi.

    • Lutskuti

      Onko se outoa, mä oon 12v. ja mä sain jostain ajatuksen vähän aikaa sitten (varmaan siitä, kun meijjän serkku kävi meillä, ja se on ihan pieni ja käyttituttia) että haluisin tän ikäsenä tutin tai juoda esim. limppaa tuttipullosta.

    • Vaippaboi

      Onko tämä normaalia minulla on kakka ongelma mutta en halua käyttää vaippoja ja en saa unta jos minulla ei ole tuttia suussa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      142
      6328
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3828
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      26
      1796
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1488
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe