Massiiviratkaisut

---------Reino---

Muuttuvatko energiamääräykset vuoden 2012 alusta alkaen niin, että massiiviseinärakenteet jäävät pois markkinoilta? Kiristyykä u-arvo vaatimukset ym? Löytyykö oikeaa tietoa linkkiä ym?

6

450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....normeja voi ihastella Ympäristöministeriön sivuilta: http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=15617&lan=fi (Energiatehokkuusnormit kohdassa D). Uutuutena 2012 tulee käytäntö, jossa energian käytön maksimitaso lukitaan ja keinot energiatehokkuuden saavuttamiseksi jätetään rakennuttajan ratkaistaviksi. Rakennusosakohtaiset u-arvorajat poistuvat, mutta kokonaistehokkuusvaatimus on aika kova yksiaineisille seinille... eli yrittää saa jatkossakin.

• tämänhetkisillä lämmönhinnoilla on kiva että tämä taloni EI ole massiivirakenteinen. Kun olen kellon ympäri työreissulla, annan huoneen lämpötilan laskea. Ja tunnetusti lämmityskauden yksi aste (keskiarvo) merkitsee viittä prosenttia lämmönkulutuksessa

• 11

massiivisessa kun katkaiset lämmityksen, kestää kauemmin kuin tila jäähtyy. noh, voithan tuota vuokraluukussakin näköjään tehdä.

• 11 kirjoitti:

massiivisessa kun katkaiset lämmityksen, kestää kauemmin kuin tila jäähtyy. noh, voithan tuota vuokraluukussakin näköjään tehdä.

... se, että ulko-sisälämpötilaerotuksen pienetessä (huone jäähtyy nopeasti) lämpövirta sisältä ulos pienenee.

olet viikon matkoilla. Sillä aikaa kivimassaan varaamasi kallis lämpö päivästä toiseen virtaa ulos.
        Vähemmän virtaisi jos huoneesi olisivat heti jäähtyneet

(btw: 15 kk asuin vuokraluukussa, jossa lämpeni kovin hitaasti ja päästi jäähtymään. Kivitalo vm 1969)

• 30
        as77 kirjoitti:

... se, että ulko-sisälämpötilaerotuksen pienetessä (huone jäähtyy nopeasti) lämpövirta sisältä ulos pienenee.

olet viikon matkoilla. Sillä aikaa kivimassaan varaamasi kallis lämpö päivästä toiseen virtaa ulos.
        Vähemmän virtaisi jos huoneesi olisivat heti jäähtyneet

(btw: 15 kk asuin vuokraluukussa, jossa lämpeni kovin hitaasti ja päästi jäähtymään. Kivitalo vm 1969)

se fysiikan lakien mukaisesti mene näin:

energiaa on mennyt seinän lävitse saman verran, jos lämpötilaerotus on sama, riippumatta ajasta.

höh..

• varsin

Idiootti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      44
      2879
    2. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      22
      2375
    3. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      22
      2248
    4. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      2223
    5. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1901
    6. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      32
      1607
    7. Tykkäätkö siitä

H- naisesta?
      Ikävä
      26
      1506
    8. Haluaisin vielä

Yrittää. Annatko meille enää mahdollisuutta
      Ikävä
      29
      1371
    9. Tiedät että haluan

Sinut vaikka elämäni on nyt tätä. Olen niin pitkään kärsinyt tästä.
      Ikävä
      16
      1324
    10. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      16
      1316
    Aihe