TVÅNGSSVENSKAN

Parasiten

Vad tycker ni egentligen är det vårt fel att finskspråkiga måste läsa pakkoruotsi.Inte är det ju vi vanliga svenskspråkiga som har bestämt det.Och ingen nytta har vi av det heller,man får nog både födas och dö på finska ändå om det vill sig illa.Men som en skrev på RKPs debatt,den här inavlade,inskränkta och ociviliserade lilla svenskspråkiga hopen borde se till att tvångssvenskan slopas.Dom är 5 miljoner och har inte klarat av det.

17

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CCR76

      Det är klart att det vårt fel,vi har ju såna otroliga förmåner och bestämmer allting här i Finland.Åtminstone enligt fennomanerna är det fakta,här skulle varken finnas fattigdom eller arbetslöshet om inte svenska språket vore obligatoriskt i skolan.

    • svedun

      Hej paraskiten!
      Svenska språket är inte så osiviliserat som man hör idag av dom som växer upp i Finland där vartannat ord är v---tu, saa---na ,o så vidare och det är inte ok.
      man skäms som finlandssvensk när man hör det språkbruket

    • K.GÅA11

      Jag tycker att det är bra att läsa svenska därför att det är vårt andra språk och det är så stort del av vårt varje dagans liv även i Finland.

      Ungdomar kan inte vara säkert behöver dom svenska senare i deras liv eller inte. Jag tror att det är ett stor plus när man söker jobb. Om man kan tala svenska så det är lättare att förstå norska och danska.

      • Iida07

        Som svenskspråkig blir jag iallfall glad om jag får service på mitt modersmål,alldeles som jag talar finska med mina finskspråkiga kunder.


      • 3113w

        Den obligatoriska skolsvenskan kom väl närmast till för att alla ,oberoende av ekonomi och dyligt skulle ha möjlighet att studera svenska.En förmån tycker man ju ,det är väl aldrig fel att kunna flera språk.


      • 228w
        3113w kirjoitti:

        Den obligatoriska skolsvenskan kom väl närmast till för att alla ,oberoende av ekonomi och dyligt skulle ha möjlighet att studera svenska.En förmån tycker man ju ,det är väl aldrig fel att kunna flera språk.

        Om obligatorisk svenska slopas så får ju många finskspråkiga ett sämre utgångsläge.Sen blir det igen ett himla tjat om att hurrit får alla bra arbetsplatser.Hur man än vänder sig så är rumpan bak.


    • okänd

      Tvångssvenskan är en tradition som kommer från 1700-talet när Finland var en del av Sverige. Förstås har allting ändrat i 300-år men Svenska har fortfarande en stor betydelse i vårt samhälle. Att ha ens några kunskaper i Svenska är en del av allmänbildningen för en finne, tycker jag. Finland är en tvåspråkig land och det betyder att alla tjänstemän måste kunna också svenska. Någon kan säga att det här är helt löjeväckande men åtminstone jag tycker att det är bra att svenskspråkiga finnar kan bo och använda sin modersmål var som helst i Finland.

      ÅA11

      • 3113w

        Vi finlandsvenskar betalar ju skatt,TVlicens osv. och då är det väl rimligt att ändå få någon slags betjäning på svenska.Inte går man ju och fordrar betäning i vanliga butiker och så,men när det är fråga om större och viktigare saker.


    • Tjänare.
      Hur är läget?
      Om här är någon som vet någon sait var man kan här Finland diskutera bara svenska,vänligen informera.
      Ha det bra.
      Hej då.
      Vi ses.
      m.c

    • MATÅB11

      Enligt min åsikt är att tvångssvenskan är bara en bra sak. Ungdomar i 2000-talet är så lat att de skulle ingenting frivilligt börja.

      Med tvångssvenskan kommer vi att behålla vart lands mångfald och
      kulturella skillnader. Så garanterar vi att svenska ska förbli en del av vårt landet också i framtiden.

      Jag tycker stark att vi skulle inte sluta att studera tvångssvenskan och de har bara bra sidor.

    • Allah(åb11.0)gren

      Jag tänker att det är bra att vi har tvångssvenskan i finland. Jag tror att ungdomar behöver lära sig så många språk så mycket de kan lärä. Det fins hjälp så mycket i framtiden.

      Vi vet alla att svenska är Finlands andra officiella språk, så tycker jag att det är bra
      sak att vi har tvångssvenskan i finland. Många människor tycker att det är en dålig sak därfor att obligatoriska, men det är den enda som får unga människor att lära sig svenska.

      Nu ska vi alla lärä sig svenska!

      ÅB 11.0

    • Timmppa vaan

      Kyllä on taas kummaa horinaa?
      Suomessa on noin 3% todellisuudessa noita rannikko latinan puhujia ja heidät kaikki tulisi laittaa pakolliselle suomenkielen kurssille vauvasta vaariin ja kansalaisuus pois jos ei opi suomea! Maassa pitää puhua maan kieltä ja se ei tosiaankaan ole ruotsi vaan suomi!
      Me oikeat suomalaiset menetämme mahdollisuutemme oppia oikeita tärkeitä kieliä tuon turhan ruotsin tilalta! Ruotsin kieltä ei tarvitse missään, ruotsalaisten kanssa on aina parempi puhua englantia tai saksaa ja nämä suomen "ruotsinkieliset" eivät osaa oikeata ruotsia vaan heidän kanssaan on ainoa kieli suomi! Pitäisi jo alkaa mennä perille vai pitääkö se alkaa väkivallalla siuuren enemmistön junttaamaan noihin tyhmiin suomenruotsinkielisten kovaan kalloon??

      • ffffffffff

        du dedär med finska i skolan gick i finland i skolan på 60 talet vi läste
        finska i svensk skola o finland är två språkig om du kan finlands historia
        ta fram boken o läs tänk att ni har hört till sverige om du kan läsa detta för jag kan
        läsa vad du har skrivit till dej timmppa vaan

        läste för en tid sedan om en som är med i politiken en tjej från finland
        hon utalade sej finland är två språkig jag är stollt kan finska egelska
        o det fina svenskan vad kan du


      • fffffffff
        ffffffffff kirjoitti:

        du dedär med finska i skolan gick i finland i skolan på 60 talet vi läste
        finska i svensk skola o finland är två språkig om du kan finlands historia
        ta fram boken o läs tänk att ni har hört till sverige om du kan läsa detta för jag kan
        läsa vad du har skrivit till dej timmppa vaan

        läste för en tid sedan om en som är med i politiken en tjej från finland
        hon utalade sej finland är två språkig jag är stollt kan finska egelska
        o det fina svenskan vad kan du

        timmppa van jag är finlands svensk


      • 2245q

        Var månne de nu finns de där RIKTIGA FINNARNA ?När man läser kommentarena om alla stackare som inte har blivit professorer när de har tvingats läsa obligatorisk svenska i stället för VIKTIGARE språk så undrar man hur svenskspråkiga klarar av att läsa många språk ?


    • AAA8

      Själv gar ni ju röstat era representanter till riksdagen,det är väl dom som skall se till att ni blir befriade från pakkoruotsi?Säg nu inte att det är SFP som bestämmer,det är ett alldeles för litet parti att ENSAM besluta om SPRÅKFRÅGOR.

    • jäpäköyrä

      Tycker det är olustigt med att finskatalande skribenter döljer sina agressiva attityder med att kritisera tvångssvenskan i sak, men underförstått hotar med våld och utdrivning av svenskatalande ur landet. Sakligt sett är landet tvåspråkigt, men faktum är att motståndet emot den svenskatalande befolkningen är en följd av "pakkoruotsi". I Ilomantsi eller Willmanstrand ser man nog i det dagliga livet en större nytta av att kunna ryska eller engelska i närsamarbetet med Ryssland. Turismen och lättheten att överskrida gränserna i dag mellan Finland och Ryssland gör att i Östra Nyland, Kymmene och de östra gränstrakterna vill satsa mera på ryska än det svenska språket. Den inflamerade språkdebatten skulle må bra av att svenska språket skulle bli ett valbart ämne, med klausuler om att vissa yrken och statsförvaltningen bör betjäna folket också på sitt modersmål. Fiska, saame, svenska. En annan indelning kunde vara regionell, där språkunderlaget bestämde vilka språk som används? SFP är inte skyldig till tvångsfinskan utan den linjen har alla stora partier beslutat om. Protesterna borde finskatalande rikta emot dom de röstat på, och inte ensam utpeka den svenskatalande befolningen som skyldig. Skulle fennomanerna bli lyckligare om landet proklamerades enspråkigt, och med minoritetsspråks status för alla andra, enligt internationell praxis. Vad säger finnarna?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2122
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe