Finnit ja hiustenlähtö

joulumanteli91

Vauvani on kolmen viikon ikäinen, ja imetys on lähtenyt hyvin käyntiin. Painoni on tippunut kohinalla, mutta onneksi minulla on hieman ylimääräistä mistä tiputtaa.

Olen huomannut, että hiuksenikin ovat alkaneet lähtemään. Joka aamu ja ilta kun harjaan hiukseni, päästä irtoaa aivan järjetön määrä tukkaa :-( Tämä harmittaa, sillä minulla on aina ollut pitkä ja paksu tukka, ja se on minulle tärkeä. En todellakaan halua että tukkani ohenee onnettomaksi hiirenhännäksi. Onko joku kärsinyt samasta, ja auttaisiko jonkinlaiset ravinteet?

Lisäksi toiselle puolelle naamaani on tullut todella paljon pieniä näppylöitä, ja toisaalta iho on siltä alueelta kuiva, arka ja kutiseva. Minulla on aina ennen ollut hyvä iho, eikä finneistä ole tarvinnut huolehtia. Olen pessyt naamaani Clerasililla, mutta hyöty on ollut aika minimaalinen.

En halua kuulostaa itsekkäältä tai huonolta äidiltä, mutta kyllä minua harmittaa jos imetys tiputtaa tukan päästä ja tuo finnejä naamaan :-( Näin synnytyksen jälkeen tuntee olonsa muutenkin aika hirveän näköiseksi, eikä finnit ja tukan lähtö auta yhtään asiaa. Puhumattakaan jos tätä jatkuu yhtä kauan kun imettää. En tietenkään aio imetystä lopettaa, mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksia.

5

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4 lapsen äiti

      Ihan normaalia, hormonit tekevät se että tukka lähtee. Kyllä se aikanaan loppuu.

    • äippis86.

      Itselläni on nyt n. 4 kuukauden ikäinen vauva, hiustenlähtö alkoi n. kuukausi synnytyksen jälkeen ja jatkuu vaan. Itselläni on myös pitkät (takapuoleen asti suunnilleen) ja paksut hiukset normaalisti. Olen ajatellut niin, että näyttääköhän se vain, että hiuksia lähtee paljon, kun ne on niin pitkät, niin näyttääkin runsaammalle..
      Itselläni tuo finniongelma raskausaikana, naama kukki ihan valtavasti.. Nyt vauvan synnyttyä ongelma katosi.
      En tiedä mikä finneihin auttaisi, jos Clearasiliä olet kokeillut (sitä muuten itse käytän myös).. Itse muistelisin että Priorin shampoo tai kapselit (saa ainakin apteekeista) saattaisivat auttaa tuohon hiustenlähtöön, mutta en ole kokeillut.'
      Tsemppiä sinulle jatkossa, toivottavasti jaksat imettää kun se teillä kerran sujuu, vaikka siihen liittyykin nämä ikävät sivuvaivat. Muista, että se on kuitenkin vain hetkellistä ja hiukset kasvavat kyllä takaisin! :)

      Ps. Itse olen harkinnut, että jos leikkuuttaisin hiuset hieman lyhyemmiksi (esim. olkapäille saakka), niin oisi helppohoitoisempaakin kuin vauva vie aikaa :)

    • Nuo molemmat..

      on hormonien aiheuttamia "vaivoja" eikä siis johdu imetyksestä, vaan niistä voi kärsiä ihan yhtä lailla vaikkei imettäisikään. Aiheuttajana on siis raskaus ja raskauden jälkeinen aika ja niiden aikaansaamat muutokset hormonitoiminnassa.

      Muistathan, että jokaiselta lähtee päivässä normaalisti n. 100 hiusta, koska hiukset uudistuu koko ajan. Ja jos hiuksia lähtee vähänkin enemmän niin tuntuuhan se tosi paljolta.

      Itselläni on nyt 1-vuotias taapero ja uusia hiuksia kasvaa kohinalla, koko pää on täynnä uusia n.5-10cm mittaisia hiuksen pätkiä. Kyllä ne sieltä pikkuhiljaa lähtee kasvamaan takaisin.

    • rv37

      Ei kannata käyttää clearasilia jos naama on kuiva ja kutiseva, tämä vaan lisää ihon kuivuutta!! Käyhän apteekissa, sieltä löydät varmasti ammattilaisen opastuksella oikeat tuotteet tuohon naamaan jotka eivät kuivata ihoa lisää :) Ja samalla myös vitamiinit estämään hiustenlähtöä. Tsemppiä, kyllä ne oikeat tuotteet löytyvät ammattilaisten avustuksella!

    • 121

      Se hiustenlähtö synnytyksen jälkeen on normaali asia etkä voi sitä millään estää. Hiustenlähtö johtuu siitä, että raskauden aikana jopa 90% hiuksista on kasvuvaiheessa raskaushormonien takia. Raskauden aikana naisella onkin usein todella paksu tukka! Normaalitilanteessa (ei-raskaana) osa hiuksista on kasvuvaiheessa ja osa lähtee pois, niin tasaisesti ettet sitä vaihdosta juuri huomaa. Jonkin aikaa synnytyksen jälkeen kun hormonitoiminta taas palaa normaaliksi, ne vanhat hiukset lähtevät, siis hiukset jotka normaalitilanteessa olisivat lähteneet jo monta kuukautta sitten, ellet olisi ollut raskaana. Niiden tilalle kasvaa uutta hiusta ja lopputuloksena sinulla on ihan yhtä paljon tukkaa kuin ennen raskautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe