DVD:lle valinnaiset tekstitykset ja poltto

kyselijä............

Osaan laittaa kiinteät tekstitykset videoon, mutta haluaisin nyt kokeilla valinnaisten laittamista.
Onko tähän mitään ohjelmaa?
Jos ei, tai jos ohjelma on vaikeakäyttöinen ja/tai erittäin hidas,
mikä olisi nopein tapa laittaa kiinteät tekstit (ja säilyttää kuvan laatu)?
Kiitos vastauksista!:)

1

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

valinnaiset tekstitykset saa jollain dvd-authorointiohjelmalla, tieto tekstityksistä (siis se valinta) ja valikot ym. kirjoitetaan dvd:n ifo-tiedostoihin ja niissä authorointiohjelma tulee kuvaan mukaan.

Jos haluat polttaa tekstit kiinni, eli käyttää hardsubeja niin itse olen todennut mm. Avidemuxin oivaksi työkaluksi.

Muista että MIKÄÄN ohjelma ei voi polttaa tekstejä säilyttäen 100% alkuperäisen laadun, koska tossakin on kyseessä videokuvankäsittely ja videokuvankäsittelyssä lopputulos aina pakataan uudestaan ja uudelleenpakkaus tietenkin aina jonkin verran heikentää kuvanlaatua. Se kuinka paljon se heikkenee ja näkyykö se katsojalle mitenkään riippuu ohjelmasta ja siitä millaiset asetukset on käytössä. Kannattaa käyttää mahdollisimman suurta videobittivirtaa niin kuva heikkenee vähemmän. Videokuvaahan voidaan uudelleenpakata joko niin että lopputulos on kuraa, tai sitten niin että lopputulos on lähes alkuperäisen veroinen.

Mä olen kokeillut mpeg4 part2-pakkauksessa Xvid-koodekkia ja jatkuvaa bittivirtaa (CBR eli constant bitrate) 1,5 Mbps ja sillä oon saanut todella hyvänlaatuista videota tuloksena (ei pysty silmällä erottamaan alkuperäisestä lähdevideosta) ja tuo sama bittivirta sopii hyvin myös uudemmalle mpeg4 part10-pakkaukseen ja sillä kuvanlaatu on vielä parempi. Mpeg4:stä ei kyllä käytetä dvd:ssä vaan mpeg2:sta mutta muistelisin että oon mpeg2-testeissä käyttänyt mm. sellaista 8 Mbps bittivirtaa ja sillä jo pitäisi irrota hyvänlaatuista kuvaa, tosin testeistä on kauan aikaa enkä muista kaikkien kokeiluiden lopputuloksia ja asetuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      89
      9299
    2. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      164
      5829
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      147
      5172
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      12
      5013
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      38
      4198
    6. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      86
      3509
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      58
      3444
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      110
      2831
    9. En tiedä ymmärrätkö

Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2811
    10. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      44
      2790
    Aihe