Koirani on rekisteröity rotukoira, joka eläinlääkärin tutkimusten mukaan kärsii eräästä kyseisellä rodulla tavattavasta perinnöllisestä sairaudesta. Ongelmana on, että narttuni on ns. sijoituskoira ja kasvattaja haluaa koiran terveydentilasta huolimatta(!) teettää koirallani pennut. Tilanne on mielestäni aivan käsittämätön, jo siitäkin syystä, että sairaus on periytyvää. En halua vaarantaa rakasta koiraani. Minkä tahon puoleen minun tulisi kääntyä? Miten pennutuksen voi estää? Olen huolissani myös ylipäätään kyseisen kasvattajan toiminnasta (haluaisin saada hänet vastuuseen), sillä sairaiden yksilöisen käyttö jalostuksessa vaarantaa rodun terveyden. Pentueessa, josta oma koirani on, samaa sairautta on ilmeisesti esiintynyt myös muillakin sijoitetuilla koirilla.
Pennutuksen estäminen
16
850
Vastaukset
- vaihtoehtoa...
Pentuja et voi estää tekemästä. Ko. sairaus ei ilmeisesti ole ko. rodun PEVISAssakaan koska tulisi kuitenkin ilmi pakollisissa tutkimuksissa eikä pentuetta voisi rekisteröidä?
Sinuna ottaisin yhteyttä rotujärjestön jalostusneuvojiin ja keskustelisin heidän kanssaan kuinka merkittävä ongelma kyseinen sairaus on.
PS. Jos haluaa saada tarkempia vastauksia täältä, kannattaa mainita rotu ja kyseinen sairaus. - kokonaann
koiran lunastiminen omaksi?
- lunastushinta
voi olla nykyään ihan eri kuin silloin ostotilanteessa pari vuotta sitten. Nyt kasvattaja on varmasti käyttänyt jo paljon aikaa ja rahaa koiraan esim. terveydelliset tutkimukset, näyttelyissä käynti ym. Lisäksi kasvattaja tulisi menettämään pentujen myyntihinnan. Eli riippuu varmaan pitkälti kasvattajasta minkä hinnan hän koiralle määrittäisi tai oliko hän kenties ollenkaan halukas myymään koiraa kokonaan. Koiran arvo voikin olla vaikka 5000 eurosta ylöspäin. Onko alkuperäinen kirjoittaja valmis maksamaan noin paljon?
- fgvfvrerere
Ota yhteys sen puh.johtajaan, osaa neuvoa eteenpäin. Ja kerro tästä ko kasvattajalle, että aiot tehdä näin. Jalostusneuvojaan yhteys? Kennelliiton lakimies osaa varmasti neuvoa eteenpäin myös. Mitä, jos kirjoittaisit rotuyhdistyksen virallisille sivuille (sosiaalinen paine) ja kerro myös siitä etukäteen ko henkilölle.
Vaikea sanoa koiran lunastamisesta, mitä lukee papereissanne? Siinäkin kääntyisin kennellitton lakimiehen puoleen.- Vihastakiehuen
Mitä IHMETTÄ tässä on kennelliiton lakimiehillä tekemistä?
Paitsi siinä mielessä, mikäli kasvattaja saa kuulla sijoituskoiransa haltijan julkisesta käytöksestä, miten tämä loanheittää netissä ja yrittää estää sijoituskoiran käyttöä, mikä lienee jo sijoitussopimuksen rikkomista ja peruste saada oikeuden kautta viimeistään koira pois takaisin sijoitushaltijalta kokonaan?
Rotuyhdistyksen puheenjohtajat, jalostustoimikunnat ja jalostusneuvojat eivät omaa minkään kaltaista laillista oikeutta kieltää ketään pennuttamasta koiraansa. Sellainen on koiran omistajan / jalostusoikeuden haltijan eli koiran mahdollisen sijoittajan yksityisasia, josta eivät määrää vieraat ihmiset tai sijoituskoiran haltija eikä mikään muukaan instanssi.
Jos koiran haltija alat mustamaalata ja loukata kasvattajaa, valmistaudu lähtemään käräjille koskien sijoitussopimuksen purkua ja koiran menetystä. Sinä koiran sijoitushaltija yrittää toiminnallasi vaarantaa koiran jalostuskäyttöä, ja se on koiran takaisinotto- prosessin alkamisen peruste hyväksymäsi ja allekirjoittamasi sopimuksen mukaan! - yylio
Vihastakiehuen kirjoitti:
Mitä IHMETTÄ tässä on kennelliiton lakimiehillä tekemistä?
Paitsi siinä mielessä, mikäli kasvattaja saa kuulla sijoituskoiransa haltijan julkisesta käytöksestä, miten tämä loanheittää netissä ja yrittää estää sijoituskoiran käyttöä, mikä lienee jo sijoitussopimuksen rikkomista ja peruste saada oikeuden kautta viimeistään koira pois takaisin sijoitushaltijalta kokonaan?
Rotuyhdistyksen puheenjohtajat, jalostustoimikunnat ja jalostusneuvojat eivät omaa minkään kaltaista laillista oikeutta kieltää ketään pennuttamasta koiraansa. Sellainen on koiran omistajan / jalostusoikeuden haltijan eli koiran mahdollisen sijoittajan yksityisasia, josta eivät määrää vieraat ihmiset tai sijoituskoiran haltija eikä mikään muukaan instanssi.
Jos koiran haltija alat mustamaalata ja loukata kasvattajaa, valmistaudu lähtemään käräjille koskien sijoitussopimuksen purkua ja koiran menetystä. Sinä koiran sijoitushaltija yrittää toiminnallasi vaarantaa koiran jalostuskäyttöä, ja se on koiran takaisinotto- prosessin alkamisen peruste hyväksymäsi ja allekirjoittamasi sopimuksen mukaan!Heiltä voi KYSYÄ NEUVOJA. Opastavat eteenpäin.
Lue ja vaikka tavaa ennen kuin alat kommentoimaan. - vihastakiehuen
yylio kirjoitti:
Heiltä voi KYSYÄ NEUVOJA. Opastavat eteenpäin.
Lue ja vaikka tavaa ennen kuin alat kommentoimaan.Minä olen lukenut, mutta päinvaston kuin sinä, en ole ääliö enkä niin moukka, nimittelisin muita ääliöiksi julkisesti tai muuten. Ainakaan sinulla ei ole käytöstavoista tietoakaan ja sellaisen ihmisen on paras pitää suunsa kiinni, kun ei ole mitään sanottavaa.
Kennelliiton lakimies ei aivan varmasti neuvo ketään sijoitushaltijaa, miten huiputtaa koiran sijoittanutta kasvattajaa estämään sijoituspentueen tekoa. Ei ole edes olemassakaan mitään minne neuvoa eteenpäin, koska ei ole mitään neuvomista tai neuvonnan tarvetta. Sijoituskoiran haltija on selvästi miettimässä ymmärtämättömyydestään johtuen yrittämistä puuttua omavaltaisesti toisen ihmisen oman omaisuutensa käyttöön. Koirasta toki on tarkoitus tulla haltijan oma, mutta se jalostusoikeus on sijoittajan omaisuutta. Siinä ei auta ei itku, parku, raivo eikä hammastenkiristys, kennelliitot, rotuyhdistykset, eikä itse pressa, saati mitkään "neuvot" ja "eteenpäin neuvomiset". Ei poliisi, ambulanssi, palokunta mikään instanssi.
Ei ole olemassakaan mitään neuvoja. Lakia ja sopimusta rikkomatta aloittajalle ei ole mitään "neuvoja", ja aivan turhaan täällä joku vinkui jostain koiran lunastamisista. Ei kenenkään koiraa tai koiran jalostusoikeutta voi vasten omistajan tahtoa lunastella miten sattuu pois siltä omistajalta. Eikä sijoituskoiran haltija missään nimessä omaa mitään päätäntävaltaa, jonka perusteella hänellä olisi tällaista oikeus päättää tekevänsä. Ei ole valtuuksia.
Minusta on käsittämätöntä, että toiset ihmiset voivat aivan vakavissaan vielä ajatella, epärehellisyyksiä ja huijausaikeita hautovia sijoituskoirien haltijoita pitäisi jollain tavoin neuvoa ja edistää tällaisissa aikeissa. Joka palsta on vähän väliä väärällään nuoria tyttösiä, jotka itkevät siinä vaiheessa sitten sitä, että kasvattaja aikoo teettää "heidän nartullaan" ne pennut. Sitten keksitään näitä tekosyitä vaikka millaisia.
Sijoituskoiria annetaan sijoitukseen todella aivan liian epäkypsille ja nuorille henkilöille. Olen sitä mieltä, kasvattajien pitäisi allekirjoituttaa näillä jokin lisäliite, jossa tämä vielä vakuuttaa ymmärtävänsä, ettei hänellä ole minkäänlaista puuttumista kasvattajan pennutusaikeisiin ja tuntuva roima sopimussakko asian rikkomuksiin. Rahana jokin esimerkiksi kokonaisen pentueen hinta, normaali pentue rodussa 5-7 pentua, sakko esimerkiksi 6 x pennunhinta. Jo alkaisi vähenemään vinkuminen.
Muu ei nähtävästi mene perille. - lukataitoinen
vihastakiehuen kirjoitti:
Minä olen lukenut, mutta päinvaston kuin sinä, en ole ääliö enkä niin moukka, nimittelisin muita ääliöiksi julkisesti tai muuten. Ainakaan sinulla ei ole käytöstavoista tietoakaan ja sellaisen ihmisen on paras pitää suunsa kiinni, kun ei ole mitään sanottavaa.
Kennelliiton lakimies ei aivan varmasti neuvo ketään sijoitushaltijaa, miten huiputtaa koiran sijoittanutta kasvattajaa estämään sijoituspentueen tekoa. Ei ole edes olemassakaan mitään minne neuvoa eteenpäin, koska ei ole mitään neuvomista tai neuvonnan tarvetta. Sijoituskoiran haltija on selvästi miettimässä ymmärtämättömyydestään johtuen yrittämistä puuttua omavaltaisesti toisen ihmisen oman omaisuutensa käyttöön. Koirasta toki on tarkoitus tulla haltijan oma, mutta se jalostusoikeus on sijoittajan omaisuutta. Siinä ei auta ei itku, parku, raivo eikä hammastenkiristys, kennelliitot, rotuyhdistykset, eikä itse pressa, saati mitkään "neuvot" ja "eteenpäin neuvomiset". Ei poliisi, ambulanssi, palokunta mikään instanssi.
Ei ole olemassakaan mitään neuvoja. Lakia ja sopimusta rikkomatta aloittajalle ei ole mitään "neuvoja", ja aivan turhaan täällä joku vinkui jostain koiran lunastamisista. Ei kenenkään koiraa tai koiran jalostusoikeutta voi vasten omistajan tahtoa lunastella miten sattuu pois siltä omistajalta. Eikä sijoituskoiran haltija missään nimessä omaa mitään päätäntävaltaa, jonka perusteella hänellä olisi tällaista oikeus päättää tekevänsä. Ei ole valtuuksia.
Minusta on käsittämätöntä, että toiset ihmiset voivat aivan vakavissaan vielä ajatella, epärehellisyyksiä ja huijausaikeita hautovia sijoituskoirien haltijoita pitäisi jollain tavoin neuvoa ja edistää tällaisissa aikeissa. Joka palsta on vähän väliä väärällään nuoria tyttösiä, jotka itkevät siinä vaiheessa sitten sitä, että kasvattaja aikoo teettää "heidän nartullaan" ne pennut. Sitten keksitään näitä tekosyitä vaikka millaisia.
Sijoituskoiria annetaan sijoitukseen todella aivan liian epäkypsille ja nuorille henkilöille. Olen sitä mieltä, kasvattajien pitäisi allekirjoituttaa näillä jokin lisäliite, jossa tämä vielä vakuuttaa ymmärtävänsä, ettei hänellä ole minkäänlaista puuttumista kasvattajan pennutusaikeisiin ja tuntuva roima sopimussakko asian rikkomuksiin. Rahana jokin esimerkiksi kokonaisen pentueen hinta, normaali pentue rodussa 5-7 pentua, sakko esimerkiksi 6 x pennunhinta. Jo alkaisi vähenemään vinkuminen.
Muu ei nähtävästi mene perille.Intät vieläkin samaa. Lue mitä kysyttiin ja mitä vastattiin. Lakimieheltä kysytään neuvoja miten toimia eteenpäin, ei oletetakaan, että hän kirjaimellisesti neuvoisi miten koira otetaan pois.
LUE, TAVAA, MIETI.
Oma lehmä ojassa?
- Vihastakiehuen
Sinulla ei ole mitään oikeutta estellä koiran sijoittajaa pennuttamasta tätä koiraa.
Tämä asia ei kuulu sinulle vähimmässäkään määrin - voi verrata, kuin yrittäisit jotakuta estää käyttämästä tietä tai jotain mitä tahansa tavaraa, jonka käyttöön hänellä on oikeus. Kasvattaja omistaa sen jalostusoikeuden koirasi pennuttamiseen ja mitkään yritykset yrittää sekaantua asiaan olisi verrattavissa yrityksiin varastaa, petkuttaa ja huijata toiselta ihmiseltä hänen omistamaansa.
Miksi ihmeessä sijoituskoiria ottavat sellaiset ihmiset, joilla ei ole älyä ymmärtää mistä sijoitussopimuksessa on kyse? Sellaiset ihmiset, joiden mielestä HE ovat jotain vallan eriskummallisen suuria guruja jalostusasioissa päättämään toisen henkilön eli kasvattajan oikeuksista tehdä omistamallaan omaisuudella aivan tasan mitä tahtoo. Kummallista kyllä aina löytyy jotain pikkutyttösiä, jotka eivät tahdo koiraansa pennutettavan, jolloin keksitään jotain tällaisia tekosyitä ja aletaan itku, parku, vänkääminen ja jollei muu auta, loanheitto netissä ja yritykset saada apua kasvattajan huijaamiseen ja ilkivaltaan.
Sinä vaikutat epärehelliseltä, koska kyselet netissä tällaisia neuvoja miten veisit kasvattajalta hänen omistamansa asian eli käyttöoikeuden siihen narttuun, joka käytännössä on hänen omaisuuttaan kunnes sillä on pentue tehty.
Kunnioita laillista sopimusta, jonka olet allekirjoittanut, lopeta volina ja tuki suusi.
Sinulla ei ole minkäänlaisia oikeuksia mihinkään muuhun kuin ojentamaan nartun astuttamista ja synnyttämistä varten sen sijoittajan käteen. Saat sen asianmukaisesti takaisin, jonka jälkeen voit silkkana *****na pitämäsi koiran vaikka lopetukselle viedä. Muista kuitenkin olevasi tavallinen sijoituskoiran haltija, etkä mikään kasvattaja tai jalostusguru. Jätä kasvatus niille, jotka siitä jotain ymmärtävät. "sairauksia" on olemassa sekä oikeita että niiden lisäksi kaikenlaisia diagnoosihirviöitä, jotka ovat vailla mitään todellista merkitystä koiran kannalta, eivätkä siten minkäänkaltaisia jalostuksen esteitä. Enemmän voisi sanoa ihan puhdasta omaa mielipidettä,jos tietäisi mistä perinnöllisestä sairaudesta on kyse.
Kun on mm.niitä,joita voi käyttää esim.yhdistämällä terveeseen.Ja sitten taas toinen ääripää,joita ei pitäisi käyttää ollenkaan,mutta ei ole suljettu pevisalla niin,että valitettavasti kasvattaja pystyy käyttämään...
Et voi tehdä viimekädessä yhtään mitään,jos kyseessä ei ole pevisan vika.Tosin ei tarvikkaan,koska siihen vaaditaan virallinen tulos ja pentuja ei voi rekisteröidä,jos pevisa sulkee ulos.
Sen mitä voit tehdä,jos haluat,ja varsinkin jos sairaus on vakava,niin ilmoittaa tuloksen jalostustoimikunnalle.
Ylipäätään siis siksi,että saadaan arkistoitua tietoa.Jos jostain sairauksista saadaan riittävästi tietoa/näyttöä,niin siitä on ainakin se hyöty,että jos mahdolllista,niin vastuullinen yhdistys voi sen laittaa jalostussuosituksiin,ja vielä voimakkaampaan eli pevisaan,jos tarvetta ilmenee.
Kasvattajien toimintaan on aika vaikea puuttua (jos aihetta katsoo) virallisesti,ellei he riko selkeästi kennelliiton asettamia sääntöjä tai tee eläinsuojelurikosta.Noit nyt pääasiallisesti.- niinpäniinpäniin
En ikinä ota sijoituskoiraa. miksi alunperin otit sen?
Halvemman hinnan takia ja kasvattaja maksaa kuluja?
Olisit ajatellu. - ap:kommenttia
että pennutus vaarantaisi hänen koiransa terveyden? Perinnöllinen sairaus tarkoittaa sitä, että nartun pennut voivat sen sairauden periä. Ei nartun terveys siinä mitenkään vaarannut muuten kuin normaalissa pennutuksessa johon suostuit jo siinä vaiheessa kun otit koiran. Nyt et enää saa koiraasi normaaalilla ostohinnalla ilman pennutusta vaan kasvattaja pyytäisi todennäköisesti paljon enemmän koska on käyttänyt sijoitusnarttuun paljon aikaa ja rahaa. Miksi et vaan suostuisi pennutukseen, koska ethän sinä siinä tule kärsimään. Ainoastaan uuden pennun ostajat ja kasvattaja kärsivät, kun pennunostajat alkavat vaatimaan rahoja kasvattajalta pennun ollessa viallinen.
- ap
Kun koira on sairautensa vuoksi heikossa kunnossa (mm. laihtunut rajusti, ja tämän seurauksena yleiskunto heikko) ei pennutus mielestäni tule kyseeseen. Ajatteletteko te, ketjuun osallistuneet, että alipainoisella ja kuihtuneella koiralla, voisi todellakin teettää pentuja? Entä suoriutuisiko sairas koira teistä hyvin synnytyksestä saati pentujen hoivaamisesta, imettämisestä jne. Stressaantunut ja uupunut (kroonisesti sairas) koirako kestäisi tämän kaiken? Entä pennut? Miten emon tila vaikuttaisi niiden kehitykseen? Omistajana olen valmis maksamaan vaikka moninkertaisen hinnan saadakseni koiran "oikeasti itselleni". Kyse onkin myös siitä, että en voi suhtautua väliinpitämättömästi koirien säälimättömään hyväksikäyttöön, jollaisesta tällaisessa ajattelemattomassa ja julmassa pennutuksessa(siis sairaan koiran kohdalla) on kyse. Tottakai sopimus on aina sopimus, ja sijoituskoiran ottaessani en todellakaan ollut kieltäytymässä tulevasta pennutuksesta. Tilanne on se, että koiran sairaus paljastui vasta sen asuttua luonani puolisen vuotta. ps. kiitos JÄRKEVIÄ neuvoja antaneille.
- provo...
ap kirjoitti:
Kun koira on sairautensa vuoksi heikossa kunnossa (mm. laihtunut rajusti, ja tämän seurauksena yleiskunto heikko) ei pennutus mielestäni tule kyseeseen. Ajatteletteko te, ketjuun osallistuneet, että alipainoisella ja kuihtuneella koiralla, voisi todellakin teettää pentuja? Entä suoriutuisiko sairas koira teistä hyvin synnytyksestä saati pentujen hoivaamisesta, imettämisestä jne. Stressaantunut ja uupunut (kroonisesti sairas) koirako kestäisi tämän kaiken? Entä pennut? Miten emon tila vaikuttaisi niiden kehitykseen? Omistajana olen valmis maksamaan vaikka moninkertaisen hinnan saadakseni koiran "oikeasti itselleni". Kyse onkin myös siitä, että en voi suhtautua väliinpitämättömästi koirien säälimättömään hyväksikäyttöön, jollaisesta tällaisessa ajattelemattomassa ja julmassa pennutuksessa(siis sairaan koiran kohdalla) on kyse. Tottakai sopimus on aina sopimus, ja sijoituskoiran ottaessani en todellakaan ollut kieltäytymässä tulevasta pennutuksesta. Tilanne on se, että koiran sairaus paljastui vasta sen asuttua luonani puolisen vuotta. ps. kiitos JÄRKEVIÄ neuvoja antaneille.
Tämä saattaa olla provokin. Rotua ja sairautta on tiedusteltu jo moneen otteeseen, mutta sitä ei aloittaja katso aiheelliseksi kertoa.
Niitä tietämättä on täysin mahdotonta esittää kritiikkiä kumpaakaan osapuolta kohtaan.
Kannattaisi ehkä tutkia ennen hutkimista... ap kirjoitti:
Kun koira on sairautensa vuoksi heikossa kunnossa (mm. laihtunut rajusti, ja tämän seurauksena yleiskunto heikko) ei pennutus mielestäni tule kyseeseen. Ajatteletteko te, ketjuun osallistuneet, että alipainoisella ja kuihtuneella koiralla, voisi todellakin teettää pentuja? Entä suoriutuisiko sairas koira teistä hyvin synnytyksestä saati pentujen hoivaamisesta, imettämisestä jne. Stressaantunut ja uupunut (kroonisesti sairas) koirako kestäisi tämän kaiken? Entä pennut? Miten emon tila vaikuttaisi niiden kehitykseen? Omistajana olen valmis maksamaan vaikka moninkertaisen hinnan saadakseni koiran "oikeasti itselleni". Kyse onkin myös siitä, että en voi suhtautua väliinpitämättömästi koirien säälimättömään hyväksikäyttöön, jollaisesta tällaisessa ajattelemattomassa ja julmassa pennutuksessa(siis sairaan koiran kohdalla) on kyse. Tottakai sopimus on aina sopimus, ja sijoituskoiran ottaessani en todellakaan ollut kieltäytymässä tulevasta pennutuksesta. Tilanne on se, että koiran sairaus paljastui vasta sen asuttua luonani puolisen vuotta. ps. kiitos JÄRKEVIÄ neuvoja antaneille.
Kiinnostaisi kuulla mistä on kyse,kun noin kovalta kuulostaa ?
Jos nyt oikeasti koira on noin huonossa kunnossa,eikä kyse ole "vaan" jonkun perinnöllisen sairauden mahdollisesta perimästä,niin tuo muuttaa jo asiaa.
Siksikin olisi näissä kysymyksissä ihan hyvä hieman tarkemmin laittaa,niin vastauksetkin voisi enemmän "antaa"...
Jos koira on oikeasti tuossa mallissa,niin silloin on pennuttaminen mielestäni niin moraalisesti väärin (perinnöllisyydenkin kannalta),kuin myös eläinsuojelullisesti väärin.Ja jälkimmäinen siis muuttaa oleellisesti asiaa.Eli tuossa tapauksessa kannattaa pyytää lekurin lausunto koirasta ja ottaa suoraan yhteys eläinsuojeluviranomaisiin.Jos siellä katsotaan aiheelliseksi(todennäköisesti),niin silloin on mahdollista asiaan vaikuttaa ja todennäköisesti helpostikkin.
- on vaikea kuvitella
että yksikään hyvämainen kasvattaja käyttäisi jalostukseen yhtäkään vakavasti sairasta koiraa. Esimerkiksi sydänviasta tai epilepsiasta kärsivää koiraa. Eihän tuollaisia pentuja saisi edes rekisteröityä? Saatikka vaarantaisi sijoitusnartun elämän. Mainehan tuollaisesta menisi. Onko kasvattaja nähnyt missä kunnossa sijoitusnarttu on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671623
- 104941
- 75753
- 51645
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa18641ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164503Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;189437- 26429