Takaisin Chicagoon, mutta minne?

nahkansa luonut

Eli täällä yksi ex-lahelainen 10 vuoden takaa haaveilisi takaisin muutosta. Lahti-kuva on tuossa vuosikymmenessä hiukan muuttunut, ja omat paikkatiedot tuskin enää pitää paikkansa.
Siksi luotan teihin arvon lahtelaiset! Mihin Lahdessa kannattaa muuttaa jos kriteereinä on:

-nopea asunnon saanti
-kerrostaloasunto vuokralle (miel. kaksio) joko talon saunalla tai omalla
-vähäinen autoliikenne
-keskustan läheisyys, max 6 km
-lähellä: metsämaasto, kuntopolut tai muuten autotiestä syrjässä kulkeva kev.liikenteen reitti
-hyvä juomavesi
-rauhallinen paikka, ei mikään sydänlähiö, eli ei ihan ostarin kupeessa
-lähellä jotain ruokakauppaa

Ja kiitos, mielellään ilman mitään tyypillisiä lahe-haistatteluja ja heittoja siitä että pysy siellä missä oot -ei tehoa siis mikään noista :) Kiitos päteville vastauksille jo etukäteen!

49

2104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla...

Metsäkangas...

• G

G

• Päätä itse

No tervetuloa takaisin Lahteen, niin minäkin olen kerran tehnyt. Mutta, mutta: Jos olet jo täällä asunut n. 10 v. sitten, niin omatoimisena Sinun pitäisi itse etsiä vastaus. Itse arvostan rauhallista Tonttilaa tai Jalkarantaa!

• nahkansa luonut

Saksala tai Liipola olis ollut omaa valintaa, mutta kun ei yhtään tiedä minkälaiseksi paikat on muuttunut. Sen tiedän että Saksalan ja Liipolan juomavesi on ainakin ollut arvossaan vielä 90-luvun lopulla. Mutta onko Saksalassa vielä kauppa ja onko kumpikaan alueista maahanmuuttaja-keskuksia? Kuulin, että venakot olis vallannut osan Liipolasta. Jos, niin eipä sitten juuri innosta...

• jotakin tietoa
        nahkansa luonut kirjoitti:

Saksala tai Liipola olis ollut omaa valintaa, mutta kun ei yhtään tiedä minkälaiseksi paikat on muuttunut. Sen tiedän että Saksalan ja Liipolan juomavesi on ainakin ollut arvossaan vielä 90-luvun lopulla. Mutta onko Saksalassa vielä kauppa ja onko kumpikaan alueista maahanmuuttaja-keskuksia? Kuulin, että venakot olis vallannut osan Liipolasta. Jos, niin eipä sitten juuri innosta...

Koko Lahden juomavesi on samanlaista eli hyvälaatuista.

Saksalassa on kauppa, ainakin Siwa.

Itse en lähtisi etsimään asuntoa Saksalasta, koska "hyvästä" maineesta huolimatta se on todellisuudessa pienteollisuusaluetta. Tosin on se aika lähellä keskustaa, siis toria, jonne matka n. 2-2,5 km.

Liipolaankaan en suostuisi muuttamaan juuri mamujen vuoksi, siis lähinnä venäläisperäisiä, joita muutenkin täällä Lahdessa on liian paljon. Voi niitä asua Saksalassakin, koska se on Liipolan vieressä. Saksalassa eivät lapset nykyisin/tulevaisuudessa voi käydä kokonaan ala-astetta, vaan siirtyvät jossain vaiheessa Liipolan ala-asteelle.

Mieluummin etsi asuntoa muilta Lahden aleilta, esim. keskusta, Ankkuri, Jalkaranta yms. paremmat alueet!

• KriKrak
        jotakin tietoa kirjoitti:

Koko Lahden juomavesi on samanlaista eli hyvälaatuista.

Saksalassa on kauppa, ainakin Siwa.

Itse en lähtisi etsimään asuntoa Saksalasta, koska "hyvästä" maineesta huolimatta se on todellisuudessa pienteollisuusaluetta. Tosin on se aika lähellä keskustaa, siis toria, jonne matka n. 2-2,5 km.

Liipolaankaan en suostuisi muuttamaan juuri mamujen vuoksi, siis lähinnä venäläisperäisiä, joita muutenkin täällä Lahdessa on liian paljon. Voi niitä asua Saksalassakin, koska se on Liipolan vieressä. Saksalassa eivät lapset nykyisin/tulevaisuudessa voi käydä kokonaan ala-astetta, vaan siirtyvät jossain vaiheessa Liipolan ala-asteelle.

Mieluummin etsi asuntoa muilta Lahden aleilta, esim. keskusta, Ankkuri, Jalkaranta yms. paremmat alueet!

Minkälainen on Launeen ok-taloalue nykyään?

• asemantausta
        KriKrak kirjoitti:

Minkälainen on Launeen ok-taloalue nykyään?

Ihan on ok,ja asemantausta on hyvä paikka.Ankkuri ja ruoriniemi myös.
        Tervetuloa takaisin:)

• Lahden suurin lähiö

Levolle. Ja jalat edellä.

• lyde-

Launeelle ja asemantaustalle ääni täältä myös. Keskustaan varttin kävely, juna-asema vieressä, lenkkipolut lähellä liipolan suunnalla. Tosin yhden kerran osoiteltu haulikolla, mut näitähän sattuu ;D

• Ma-mu (maalle muutt)

Asemantausta on paras.
      Siitä on hyvä Z-junayhteys Helsinkiin ja myös bussi mene, jos juna tökkii.
      Vuokra-asuntoja lienee kuitenkin vähän.

• Lahen Launeelt

Muuta Kiveriöön, kaupat on, liikunta mahdollisuudet on, ei o kaukana keskustasta, varmasti kerrostaloja, liikeneyhteydet on hyvät ja melko rauhaisaa seutua.

• lähiörouva

Oikeastaan Lahdessa on ihan sama missä asuu.. pääsehään sitä autolla/pyörällä/julkisilla etiäpäin, kun on tarve. Olen asunut Lahdessa mm. Ankkurissa, Metsäkankaalla, Mukkulassa. Liipolassa en ehkä haluaisi asua, sillä sillä on jo minunkin korvaan pahalta kalskahtava maine. Ankkurissa asuu paljon sellaisia uusjuppeja. Sivistystaso ei hirveän korkealle kuitenkaan ylety ja se ilemenee mm. ylimielisenä käytöksenä asiakaspalvelussa. Saksalaan voisin muuttaa itse, sillä siellä on uimahalli tosi hyvä plus sen yhteydessä oleva kuntosali. Myös alueena ok ja rauhallisen oloinen, eikä mitenkään erityisen pitkä matka edes keskustaan. Mukkula on myös ihan hyvä paikka asua. Täältä löytyy kaksi järveä, lenkkipolut pubit ym muut vermeet. Myös omakotitaloeläjiä on, eli monenlaista asujaa. Lähipubit ostarilla on ok, tosin jos alat vakioasiakkaaksi alat huomata tiettyä nurkkakuntaisuutta jossain vaiheessa.

• Pyhä Mäki

Muuta Möysään tai Tonttilaan. Tai jos varaa niin Pyhättömänmäki on ihan paras...

• Myllysaari

Samaa mieltä. Minä pidän eniten Tonttilasta ja Jalkarannasta!

• vähemmällä pääsee
        Myllysaari kirjoitti:

Samaa mieltä. Minä pidän eniten Tonttilasta ja Jalkarannasta!

Minä taas muutan pois koko kaupungista parempiin maisemiin

• Brittany2011

Moikka!

Tuli kanssa itse tehtyä paluumuutto loppu vuodesta Lahteen :)
      Mä itse ihastuin ankkuriin, löytyi sopiva saunallinen kaksio, kauppa s-market mmuutaman sadan metrin päässä, ihanat ulkoilumaastot, vesistö ja rauhallinen alue :) Keskustaan kävelee vartissa, eikä tarvitse aina ootella bussia (kun ei omaa autoa omista)! jotkut pitävät kalliina paikkaba asua, mutta vuokrat ihan samoissa kuin muuallakin Lahessa! Suosittelen :)

• Joutjärvi

Asun itse omistusasunnossa. J

Jos haluaa Lahdesta edullisen keroostalo-osakkeen, niin kannattaa ostaa se esim. Liipolasta tai Tonttilasta.

Asun Tonttilassa ja täällä on tosi rauhallista. Matkaa keskustaan torille on 3,5 km. Tämä yksiö, 32 neliötä, maksoi kolme vuotta sitten 42 000 € teetin kylpyhuoneremontin, joka maksoi n. 12 000 €. Talo on valmistunut v. 1976 ja suurin osa asunnoista omistusasuntoja.

Nykyisin asuntojen hinnat ovat tietysti nousseet (nehän nousevat melkein koko ajan) ja koska tämä asunto on kiinteistövälittäjän arvion perusteella luokiteltu arvosanalla "hyvä", uskoisin saavan tästä voittoa, jos tämän joskus myyn!

• ninnunna

Suosittelen erittäin lämpimästi Saksalaa. Saksalassa on ihanat lenkkimaastot, hyvä, siisti uimahalli ja kuntosali. Palveluina Siwa ja pizzeria. Saksalassa 5 vuotta asuneena en koskaan ole kuullut naapurista meteliä ja asuintalot ovat erittäin rauhallisia. Liipolan läheisyys ei haittaa ja ihmisiä Liipolassakin asuu.

Saksalasta voit kävellä keskustaan ja bussillakin pääsee. Tervetuloa takaisin Lahteen! Helsingistä 10 vuotta sitten muuttaneena en ole katunut ratkaisuani päivääkään.

• kipa555++

ihania kommentteja,. kiitos. olen minäkin harkinnut paluumuuttoa.ikinä en täenne etelä-karjalaan ole kotiutunut..Lahti on se juttu!! See you again..

• ihan ok

Lahti on kyllä ihan kivan tuntunen paikka kesällä, käyn joskus. Keskustassa tuntuu, et paremmat palvelut kun pääkaupungissa.
      Pyöräilijöitä tosi paljon, ja onhan juoppojakin, missäpä ei olis.

• Ripa 1

Mitä hitsiä juoks siel joku viinaakin, ja pyöräilijöitä, en mää sit.......!

• maalainen_90

jalkaranta on rauhallinen ja paljon lenkki polkuja ja ostari..

• kiujhytgr

Joo, kyl kannattaa.

• kosmopoliittinen

Tervetuloa! Dynaaminen ja kansainvälinen kaupunki! Palvelut ja kaupat löytyy joka lähtöön ja Vantaan lentokentällekin on matkaa vain noin 50min.

• jooooooooooo1111111

METSÄKANGAS aka metsägangsta :D

Paras

• Syndrooma Lahti

Kärpäsenmäen polkeminen on työlästä, jos on käynyt kaupungissa.

• Kokkokallionkatu

Tonttilast miekii tykkäsin ku siellä asuin.

• Syntikka Pop

Tenava-Tonttila on hieman ränstynyt. Juoppoa työläisporukkaa Pikku-Hukassa, mutta pizzeria ja Siwa on ok. Ei kohta enää koulua ja rakennuskanta putkiremontin ikäistä. Uimaranta toki on.

• Lahdessa asunut

No ei kannata muutta Lahteen. On liian lähellä Helsinkiä, homojen mekkaa. Ruuhkia joka paikassa, eikä mitenkään viihdytä.

• Syndrooma Lahti

6 km on suuri säde ja saunavaatimus vie asuntosi kalliiseen luokkaan. Ankkurinlahdella on YIT:n rakentamia susia, joista Iiro Viinanenkin riitelee.

Menisin Mukkulaan, jos ei oilsi saunavaatimusta. Lähellä on kartano ja ranta sekä kirjasto.

Toiksekseen menisin Salpakankaalle Hollolaan, jonne rakennetaan Prisma.

• zzzzzzzzzzzzzzzzza

jees ja tänne myöskin suunnitteilla cittari. mikä ettei täällä vuokralla asuis. me ainaki tykätään.

• vanha juttu

tuli vain yksi juttu mieleen, olen entinen lahtelainen.
      menimme kerran taksilla liipolaan ja sanoin osoitteen kuskille.
      hän siihen: ai monakoon?
      ihmettelin mitä se tarkoittaa.
      kuski sanoi, että liipola on monako. siellä ei kukaan käy töissä, eikä kukaan siis maksa veroja.
      :-)

• Ex-lahtelainen

Ei kukan täysijärkiinen muuta Lahteen.

• Från Drumsö

"Ei kukaan täysjärkinen".
        Olen samaa mieltä - ja muutin tänne.
        Tämä on hyvin erikoinen kaupunki. En ole nähnyt ennen moista.

Kansa lienee varakasta, koska rahaa laitetaan urheilupalatseihin, suuriin kirkkoihin, joita on kaikille lahkoille ja elävien ihmisten rumiin patsaisiin.
        Kuka muistaa 50 vuoden kuluttua, mitä Litmanen tekikään!
        Sen sijaa esim. matkakeskusta ei ole saatu aikaan. Hyvä tonttikin r-aseman vieressä Asemantaustassa rakennettiin täyteen kerrostaloasuntoja.

Miettikkää hieman prioriteetteja!

• Oranse

Kariniemi ja Ankkurin alue ovat hyviä asuinpaikkoja. Siellä oli takavuosina marjapensaiden myrkyttäjä, mutta asia on saatu lääkityksellä kuntoon.

• turisti lahdessa

EI kannata lahteen muuttaa

• Vastaanottokomitea.

Ei sua huolittaisikaan. Saisit vain nenus kipeeksi.

• Keskittäkää asuminen

Muuttakaa Lahteen, Lahdessa on S-kaupat lähellä.

• väntty

Jos haluat, junttilaan, niin tervetuloa tänne, hyppyrimäkien, äitee ja Litmasen patsaiden, helkevetin huonojen katupäälysteiden, kauhean ruman elementti teatteritalon, kalliin ja kenkälaatikkomaisen hirveen kauheen Sibeliustalon, ei alkuunkaan kirkon näköisen tiilikasakirkon, helevetin heikon ja kalliin terveyden huollon, sekä tympeän asiakaspalvelun sekä epämiellyttävien hämäläi-karjalais- savolais-pohjanmaalais- ja oululaisten joukkoon.

Olen ollut täällä 40 vuotta . Tulin Jyväskylästä, missä ihmiset olivat ihmisten tapaisia, palvelualttiita hymyileviä ja hyväntahtoisia. Jouduin melkein shokkihoitoon pariksi vuodeksi, ennenkuin totuin tomppeleiden seuraan.

Seura tekee kaltaisekseen, muuten ei pärjää kuin samaistua.

• The city

No eipä ole kovinkaan yllättäviä noi kommenttis, kun kerran sieltä jyväskylästä muutit :D Koiran pitäis ensin päästä karvoistaan, mutta ei se onnistu.. Siellä ne ongelmat vasta rehottaakin ja ihmiset ja palvelut ovat mitä ovat. Mutta keskisuomi onkin kaukana sivistyksestä ja oikeasta ruuhkasuomesta.

• Tapahtuu.

Salista oy Deal partnerin toimistotiloissa Mariankadulla aiotaan murhata eräs myyntineuvottelija toimiston johdon toimesta. Tämä tehdään päällekarkaamisena työntekijän päälle. Häneen pistetään injektio neuloilla myrkkyjä ja ehkä viedään parkkihallin kautta ulos.
      Tämä on suunniteltu tapahtuvaksi kesän aikana.

• Henries

Toimistossa työskentelevä Soikkelin Esko kuulemma on poliisi. Hän mahdollisesti osallistuu tekoon. Kytät ovat usein mukana murhaamassa ihmisiä rikollisenhyödyn nimissä.
        Kohteena voi olla eräs poliisille ilmiannon tehnyt vasikaksi leimattu mies, joka on pakotettu ja huijattu puhumaan ääninauhoille pahoja juttuja.

• Robo-tti

Tuon toimiston pomo on melkoinen myyntimies ja paskanpuhuja! levittelee perättömiä juttuja työntekijöistään kaupungilla. Toimistossa on huono työilmapiiri ja sen voi aistia. Työntekijät eivät pidä toisistaan ja pinnan alla kiehuu.

• Tottakai Lahteen kannattaa muuttaa. Itse muutin tänne Helsingistä, enkä suin surminkaan enää haluaisi muuttaa sinne. Kivahan siellä on käydä, kun on niin helpot ja nopeat yhteydet nykyisin, mutta vielä kivempaa on tulla takaisin.
      Viime tiedot kertovat, että Lahteen muuttaa koko ajan enemmän väkeä kuin pois. Ja monet tulevat tänne asumaan ja käyvät täältä käsin muualla töissä.
      Lahti on kompakti kaupunki. Asutpa millä tahansa puolella kaupunkia, palvelut löytyvät lähietäisyydeltä.
      Itse olen asunut Kilpiäisissä ja Mukkulassa yli 30 vuotta, enkä muuttaisi tältä suunnalta mihinkään muualle. Mukkula on rakennettu aikanaan Espoon Tapiolan tapaan puutarhakaupunginosaksi ja sellaisena se halutaan säilyttää. Vesijärvi ja Merrasjärvi uimarantoineen ovat lähellä ja samoin monipuolinen ostari ja Holman Prisma. Ja vehreää luontoa riittää joka puolella. Myös lahtelaisten "olohuone" satama ja Sibeliustalo ovat kävelymatkan päässä.
      Toisilta paikkakunnilta tulleet vieraani ovat lähes poikkeuksetta ihastuneet lahtelaiseen ystävällisyyteen ja ympäröivään luontoon. Ovat ihmetelleet, kun bussikuskit ja matkustajatkin tervehtivät ystävällisesti toisiaan ja kiittävät matkasta.
      Ministeri Iiro Viinanenkin muutti Lahteen vierailtuaan täällä tuttaviensa luona. Ihastui kaupunkiin siltä "seisomalta" vaikkei hänellä entuudestaan ollut täällä minkäänlaisia sidoksia. Ja tuota pikaa Iiron velikin muutti perässä. Sekin kertonee jotakin Lahden vetovoimasta.
      En ole koskaan ymmärtänyt Lahden "mollaajia". Jokaisella paikkakunnalla on sekä hyviä että huonoja puolia. Minun mielestäni Lahdella on muita enemmän niitä hyviä.

Joten lämpimästi tervetuloa Lahteen!

• Lahti on nice..mutta

Juu Lahden väkiluku kasvaa aika kivasti nykyään, joka vuosi päälle 700 uutta asukasta vuodessa, mutta edelleen ollaan maan kärjen takana. Helsinki saa 5000 as/v Espoo, Vantaa...Oulukin kasvatti väkilukuaan 2010-2011 välillä 2500 as! Tampere 1800 as...Turku ja Jyväskylä jtn 1200 as...että näiden takana ollaan. Johtuu kai siitä ettei meillä ole esim. yliopistoa ? Väkeä tulisi heti enemmän! Lahtihan on todellakin mukava city, tiivis tunnelmainen ja simppeli, paljon erilaisia palveluita, hyvät liikenneyhteydet joka puolelle Suomea! Ja en itsekään ymmärrä Lahden mollausta. Itse en Lahtea mollaa, vaikka asunkin muualla Päijät-Hämeessä. :D Veri kyllä vetää Manseen mutta saas nähä jäänkö tänne...riippuu siitä miten alue kehittyy. Olisi ihan hyvä saada se matkakeskus ja toriparkki...toriparkki toivottavasti vähentäisi katuparkkeerauksen määrää kun ei pääse autolla menemään tietyillä kaduilla kun on kumpikin kadun puoli autoilla täytetty ja matkakeskus kohentaisi radan vartta...ja linkkuaseman ja konserttitalon tilalle voisi rakentaa jotain muuta...kummatkin rakennukset ovat jo tiendä päässä. Lahden pitää kehittyä jos se haluaa pysyä muiden perässä. Viimeisin saavutus: Sibbetalo. Olisi aika ruveta kehittämään muutakin. Kaikki muut tuntuvat porskuttavan eteenpäin ja Lahti on jäämässä junasta!!! Lahden on vaikea kilpailla Oulun yms. kanssa koska näillä on yliopisto! Sen takia Lahden pitää olla erilainen ja panostaa enemmän, että se pysyy yliopistokaupunkien perässä. Yliopisto on aina plussaa, mutta Lahti ei sitä saa Helsingin läheisyyden vuoksi. Lahden väestönkasvu menisi reilusti yli tuhannen jos se saisi yliopiston.

• heiheihei68

Väkisinkin on joutunut seuraamaan Lahen tapahtumia viimeisen parin vuoden ajan: Ootko ihan tosissas muuttamassa Lahteen?

• Vastasin

Ei.

• Lahdessa opiskellut

Kannattaa muuttaa, kaupunki siinä missä muutkin! En näe Lahdessa mitään niin räikeästi poikkeavaa, että se erottuisi ainakaan negatiivisella tavalla.

Tosin lahtelaiseen kulttuuriin kuuluu, että paikallisista asioista täytyy aina löytää jotain negatiivista. Opiskelukavereilleni olin lähinnä ihmetyksen aihe, kun muutin pohjoisemmasta juuri nimenomaan Lahteen opiskelemaan. Sekin herätti heissä vähän hilpeyttä, kun erehdyin sanomaan yhdeksi syyksi kaupungin viihtyisyyden. "Eihän tääl oo mitään", sain heti vastaukseksi. :D

Sittemmin muutin Lahdesta pois, mutta jollain kierolla tavalla kaipaan sitä paikkaa.

• Lahti City People

Niin..Lahdessa sekoittuu karjalaiset, savolaiset, pohjalaiset ja kantaväestö eli hämäläiset mamut...siksi kauhea valitus, vaikka Lahti onkin hyvä city, oikeasti... :D

Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2273
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      304
      1234
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe