Dynaaminen IP + domain

Aapuvaaa

Eli tarkoitus olisi yhdelle koneelle jolla on dynaaminen IP-osoite saada domain.

On pari oikeata palvelinta jotka pyörittävät DNS (Bind) ohjelmistoa.

Tehtävänä on konfata tuo BIND-zone, niin että IP osoitteen voisi joten näppärästi päivittää. (Eli käytännössä on dy.fi palvelin)

Onko tähän jotain oikeita ratkaisuja? Vai pitääkö tehdä oma perl/php skripti joka muokkaa bindin zonea ja käynnistää bindin uudestaan?

8

1008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fffffffffffalse

      Mitenkään väheksymättä niin jos tietotaitosi on tuolla tasolla niin älä missään nimessä asenna nimipalvelinta.. jota et edes tarvitse tuohon (käytä dyndns palvelua).

      • ööööööööjkööööö

        Haluan oman domainin sille koneelle ja miksi käyttäisin kolmannen osapuolen palveluita (joka ei edes tarjoa sitä mitä tarvitsen)?


      • dsfsfsfs
        ööööööööjkööööö kirjoitti:

        Haluan oman domainin sille koneelle ja miksi käyttäisin kolmannen osapuolen palveluita (joka ei edes tarjoa sitä mitä tarvitsen)?

        Oma domain on ihan eri asia, ei liity aiheeseen. Voit dyndns palveluun liittää oman domainisi.


      • ööööööööjkööööö
        dsfsfsfs kirjoitti:

        Oma domain on ihan eri asia, ei liity aiheeseen. Voit dyndns palveluun liittää oman domainisi.

        Ei hemmetti...

        Mulla on palvelin, olkoon vaikka www.palvelin.fi joka hoitaa itse oman DNS-palvelut ( dns slaver palvelin)
        Nyt haluan toiselle (eli kolmannelle) palvelimelle, jolla on dynaaminen ip osoitteen dynip.palvelin.fi osoitteen. Miten hemmetissä tähän liittyy joku dy.fi ?

        En todellakaan siirrä palvelin.fi osoitetta jollekin epämääräiselle kolmannen osapuolen dy.fi palvelulle.
        Sillä minulla ON jo kaksi omaa oikeata DNS palvelinta (master slaver).

        Kysyn vaan että onko jotain valmista "fiksua" työkalua, näiden dynaamisten ip-osoitteiden päivittämiseen BINDiin, vai pitääkö homma tehdä jotenkin käsiin. Olen aina ollut tekemisissä vain staatisten osoitteiden kanssa, joten en ollut kiinnostunut teknikoista, miten nuo dynaamiset ip-osoitteet sitten päivitetään.


      • plaaplaaplaa
        ööööööööjkööööö kirjoitti:

        Ei hemmetti...

        Mulla on palvelin, olkoon vaikka www.palvelin.fi joka hoitaa itse oman DNS-palvelut ( dns slaver palvelin)
        Nyt haluan toiselle (eli kolmannelle) palvelimelle, jolla on dynaaminen ip osoitteen dynip.palvelin.fi osoitteen. Miten hemmetissä tähän liittyy joku dy.fi ?

        En todellakaan siirrä palvelin.fi osoitetta jollekin epämääräiselle kolmannen osapuolen dy.fi palvelulle.
        Sillä minulla ON jo kaksi omaa oikeata DNS palvelinta (master slaver).

        Kysyn vaan että onko jotain valmista "fiksua" työkalua, näiden dynaamisten ip-osoitteiden päivittämiseen BINDiin, vai pitääkö homma tehdä jotenkin käsiin. Olen aina ollut tekemisissä vain staatisten osoitteiden kanssa, joten en ollut kiinnostunut teknikoista, miten nuo dynaamiset ip-osoitteet sitten päivitetään.

        Edelleenkin toistan tuota alkuperäistä vastetta, älä sekaannu dns palvelimiin tuolla tietotaidolla.

        Ei tarvitse siirtää mitään domain kellekään jos kiinnittää sen esim. dyndns palveluun. Tietenkin sun pitää käyttää dyndns nimipalvelimia muutenhan tuo ei toimi..


      • plaaplaaplaa
        plaaplaaplaa kirjoitti:

        Edelleenkin toistan tuota alkuperäistä vastetta, älä sekaannu dns palvelimiin tuolla tietotaidolla.

        Ei tarvitse siirtää mitään domain kellekään jos kiinnittää sen esim. dyndns palveluun. Tietenkin sun pitää käyttää dyndns nimipalvelimia muutenhan tuo ei toimi..

        "Eli tarkoitus olisi yhdelle koneelle jolla on dynaaminen IP-osoite saada domain."

        Tuohon soppaan sekoitii sitten nimipalvelimen ylläpidon..

        Jos varsinainen tarkoituksesi on saada dynaamista ip osoitetta käyttävälle palvelimelle oikea domainnimi toimimaan niin vastaus on dyndns palvelu. Domain siirto ei liity mitenkään aiheeseen, ei siis tarvitse siirtää mitään (lue dokkarit http://www.dyndns.com/).

        Jos tarkoituksesi on pystyttää dns palvelu, joka käyttää dynaamista osoitetta niin olet pahasti hakoteillä..


      • ööööööööjkööööö
        plaaplaaplaa kirjoitti:

        "Eli tarkoitus olisi yhdelle koneelle jolla on dynaaminen IP-osoite saada domain."

        Tuohon soppaan sekoitii sitten nimipalvelimen ylläpidon..

        Jos varsinainen tarkoituksesi on saada dynaamista ip osoitetta käyttävälle palvelimelle oikea domainnimi toimimaan niin vastaus on dyndns palvelu. Domain siirto ei liity mitenkään aiheeseen, ei siis tarvitse siirtää mitään (lue dokkarit http://www.dyndns.com/).

        Jos tarkoituksesi on pystyttää dns palvelu, joka käyttää dynaamista osoitetta niin olet pahasti hakoteillä..

        Ei väitätkö tosissasi, että jos on minulla on vaikka nokia.fi joka pyörii omilla palvelimilla, DNS, WEB, mail jne.. niin siirtäisin sen dns-hallinan jollekin dyndns.com lafkalle, jotta saisin yhdelle paskalle koneelle dynaamisella IP-osoitteella "paska.nokia.fi" domainin? Älä naurata!

        Kysyn kolmannen kerran, onko mitään valmista työkalua, jolla voin päivittää IP-osoitteen kun se muuttuu?

        Väännetään vielä kerran rautalangasta:

        Kone1 (dynaaminen ip)
        Kone2 (DNS (BIND) palvein staatisella ip-osoitteella)

        Koneen 1 ip osoite muuttuu ja se lähettää uuden IP osoitteen koneelle 2
        Kone 2 päivittää BINDin confit ja laittaa siihen uuden osoitteen:

        paska IN A XXX.XXX.XXX.XXX

        Tajusitko? En tarvitse mitään muuta, kuin softan joka päivittää uuden IP-osoitteen Bindin asetuksiin, kun ip osoite muuttuu.

        Täälläkin hetkellä "paska.nokia.fi" domaini toimii loistavasti, mutta niin kauan kunnes IP-osoite muuttuu. Silloin pitää taas editoida DNS palvelin bindin asetukset ja laittaa niihin uusi IP-osoite.

        Haluan tehdä tämän AUTOMAATTISESTI. Eli kysyn vielä kerran onko siihen mitään valmista työkalua, vai pitääkö tehdä itse?


    • falsettajavaan

      Tietenkin siihen on valmista softaa, etkö ole googlettanut "ddns" ??

      Sun ongelma on sen oloinen ettet selvästikään tiedä mitä olet tekemässä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe