gastropadesia

eikö mikään auta

Onko kellään vinkkejä diabeettisen gastopadesian hoitoon? Miehelläni jatkuvasti pahoinvointia ja oksentelua, sairaalassa ollut sisällä välillä joitakin päiviä. Lääkärit eivät tunnu tietävän mitään tehoavaa hoitoa, tiputuksessa siis aina välillä käydään sairaalassa, monen päivän oksentelun jälkeen. Aika voimaton olo tämän vaivan kanssa.

7

720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gastrapareesi myyös

      Aika ikävän liitännäissairauden on miehesi saanut riesakseen. Varsinaista parantavaa hoitoa ei taida olla olemassakaan, mutta kyllä jotain helpotusta pitäisi olla lääkäreillä annettavissa. Eli ei pitäisi hoito jäädä pelkkiin tiputuksissa käynteihin.

      Tässä jotain linkkejä:
      http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/diabetes_ja_muut_sairaudet/kun_mahalaukku_ei_veda.html

      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo97536&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

      Itse kärsin myös gastropareesista, mutta minulla se pysyy melko hyvin kunnossa, kun kiinnitän huomiota ruokavalioon. Toki aina välillä on vaikeampia jaksoja, muttei mitään miehesi kaltaisi ongelmia enää. Alussa oli, mutta tosiaan helpotti ne pahimmat vaiheet, kun ruokavalio tuli oikean laiseksi.

      • eikö mikään auta

        millaisia ruokia sinun vatsasi kestää, eli onko jotain vinkkejä hyvistä ruoista millä lähteä kokeilemaan? Ymmärrän kyllä että se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle, mutta aina sitä on hyvä kuulla jotain vinkkiä. Kiitos noista linkeistä, joita laitoit.Tämä vaiva tosiaan väsyttää jo koko perheen, on niin voimaton olo kaiken tämän kanssa. Tuon vatsavaivan lisäksi päällä on dialyysi ja kunto kun on heikko niin kaikki vaivat on potessiin kymmenen.


      • gastropareesi myös
        eikö mikään auta kirjoitti:

        millaisia ruokia sinun vatsasi kestää, eli onko jotain vinkkejä hyvistä ruoista millä lähteä kokeilemaan? Ymmärrän kyllä että se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle, mutta aina sitä on hyvä kuulla jotain vinkkiä. Kiitos noista linkeistä, joita laitoit.Tämä vaiva tosiaan väsyttää jo koko perheen, on niin voimaton olo kaiken tämän kanssa. Tuon vatsavaivan lisäksi päällä on dialyysi ja kunto kun on heikko niin kaikki vaivat on potessiin kymmenen.

        Rasvaisten ruokien välttely ja sitten hitaasti syöminen sisältäen ruoan kunnolla hienontamisen (siis kunnolla pureskelu, jos ruoka ei jo muuten ole hienojakoista. Lisäksi useat pienet ateriat, ei siis suuria kerta-annoksia harvoin, mieluumin 4-6 kertaa vuorokaudessa pienemmin annoskoin.

        Tässä vielä toinen linkki, jonka lopussa on ihan kerrottu mitä ruoka-aineita kannattaa varoa tai koeilla ainakin varoen:

        http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/diabetes_ja_muut_sairaudet/gastropareesissa_maha_kaipaa_sulatusapua.html

        Miehesi on varmaan käynyt ravintoterapeutilla tuon nefropatian vuoksi. Näitä samoja juttuja varmaan sielläkin kerrotaan, tosin sovellettuna juuri nefropatian vaatimuksiin. Sieltä voisi saada hyviä vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla ja miten voisi muuttaa ruokavaliotaan nimenomaan huomioiden vielä nuo dialyysivaiheen edellyttämät asiat ruokavaliossa.

        Satun itsekin olemaan nefropaatikko, mutta vatsa predialyysivaiheessa. Ainakin tässä vaiheessa mulla eniten pahoinvointia aiheuttaa metabolinen asidoosi (kehon happamuus), johon onneksi on lääkitystä saatavilla. Eli kyllähän tuo nefropatiankin voi pahoinvointia aiheuttaa. Mutta tosiaan miehellesi on varmaan kaikki muut tukimukset jo tehty ja lääkitys niiden osalta kunnossa.


      • kouir oisf
        gastropareesi myös kirjoitti:

        Rasvaisten ruokien välttely ja sitten hitaasti syöminen sisältäen ruoan kunnolla hienontamisen (siis kunnolla pureskelu, jos ruoka ei jo muuten ole hienojakoista. Lisäksi useat pienet ateriat, ei siis suuria kerta-annoksia harvoin, mieluumin 4-6 kertaa vuorokaudessa pienemmin annoskoin.

        Tässä vielä toinen linkki, jonka lopussa on ihan kerrottu mitä ruoka-aineita kannattaa varoa tai koeilla ainakin varoen:

        http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/diabetes_ja_muut_sairaudet/gastropareesissa_maha_kaipaa_sulatusapua.html

        Miehesi on varmaan käynyt ravintoterapeutilla tuon nefropatian vuoksi. Näitä samoja juttuja varmaan sielläkin kerrotaan, tosin sovellettuna juuri nefropatian vaatimuksiin. Sieltä voisi saada hyviä vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla ja miten voisi muuttaa ruokavaliotaan nimenomaan huomioiden vielä nuo dialyysivaiheen edellyttämät asiat ruokavaliossa.

        Satun itsekin olemaan nefropaatikko, mutta vatsa predialyysivaiheessa. Ainakin tässä vaiheessa mulla eniten pahoinvointia aiheuttaa metabolinen asidoosi (kehon happamuus), johon onneksi on lääkitystä saatavilla. Eli kyllähän tuo nefropatiankin voi pahoinvointia aiheuttaa. Mutta tosiaan miehellesi on varmaan kaikki muut tukimukset jo tehty ja lääkitys niiden osalta kunnossa.

        Minäkin neuvon ravitsemusterapeutun puheille. Gastropareesiin on olemassa hyviä ohjeita miten sen kanssa pärjää.


    • Anonyymi

      Minulla on diabetes ja todettu gastropareesi, olen kärsinyt siitä jo vuosia. Kerran kuukaudessa, 5 päivää oksentelua ja joudun ensiapuun tiputukseen ja samalla saan pahoinvointi lääkettä iv:sti. Sitten pikkuhiljaa auttanut.
      Nyt olen LÖYTÄNYT hoidon joka on auttanut.
      Laitan illalla vesilasiin pellavan siementä 1 rkl, aamulla juon sen tyhjään vatsaan.
      Se on auttanut niin että vatsa toimii joka päivä(ennen 4 päivää) .Ei ole ollut pahoinvointia enää.

      • Anonyymi

        Olen nyt syönyt pellavan siementä 2 kuukautta, kannattaa jatkaa syömistä. Kun olin syönyt useamman viikon niin aloin huomaamaan että pellavansiemenet auttaa, ainakin muinulla


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen nyt syönyt pellavan siementä 2 kuukautta, kannattaa jatkaa syömistä. Kun olin syönyt useamman viikon niin aloin huomaamaan että pellavansiemenet auttaa, ainakin muinulla

        Minulla auttaa Ozempicin aiheuttamaan ummetukseen chian siemenet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe