Nyt on taas se kaikkien atooppikojen lempivuoden aika, talvi. Pakkaskausikin on kaikista pahimmillaan ja niin on sitä myöten ihokin. Olisikin kiva siis kuulla millä tavalla talvi, pakkaset ja kuiva ilma teidän ihonne terveyteen vaikuttaa, ja onko teillä jotain toimivia apukeinoja tuskan helpottamiseksi?
Oma iho reagoi välittömästi pakkasiin ja kuivaan ilmaan, eikä helpotusta tunnu tulevan ennen kuin lämpötilat taas lähenee nollaa.
Atoopikon talvi
17
737
Vastaukset
- Atoopikko
Täälläkin kärsitään monen viikon pakkasten vuoksi. Tänä talvena tilanne kuitenkin ollut helpompi, takana nimittäin kahden viikon aurinkoloma Aasiassa, sekä 3,5 kk olen syönyt Vivisante tabletteja 3 tabl päivässä.
Perusvoiteista olen lähes kokonaan luopunut, koska niistä ei mitään apua ollut. Käytän lähes päivittäin Meine base- suolaa, tarvittaessa HTH- voidetta olen laittanut. Kasvojen ihon olen saanut parempaan kuntoon (lue en ole joutunut käyttämään kortisonia/ limuusivoiteita) siirtymällä luonnonkosmetiikkaan, tuntuu toimivan minulla.
Ihottumaa on nyt erityisesti kaulassa ja ylävartalon alueella. Eilen aloitin 1% Hydrocortison kuurin, meinaan käyttää 1-2 viikkoa. Hyvin toimii kun niin harvoin nykyään laitan.
Voimia atoopikoille, on tää niin pirullinen ihosairaus. Onneksi pakkasten pitäisi nyt hellittää! - AA
Pahinta mulla on kun aurinko alkaa paistaa, silloin iholla pomppaa!
Mun konsteja:
en käytä perusvoiteita vaan perusöljyjä joihin sekoitan frankinsenssiöljyä ja ruusuöljyä (luontaistuotekaupoista) todella laimean laimennoksen. aah helpottaa heti...
LIsäksi käyn säännöllisesti akupunktiossa akupunktioklinikalla Helsingissä (Keravalta saakka, mutta koen tämän todela tärkeäksi) Ennen akupunktiohoitoja jouduin käytönnössä piilottelemaan sisällä aurinkoisina lopputalvenpäivinä. kriiks. - kiinnostunut123
MIssä olet käynyt akupunktiossa?
- AA
Olen käynyt Inkerin Teron vastaanotolla Isorobertinkadulla. Ja suosittelen! Jo ihan sllloin ensimmäisestä kerasta en huomannut kamalasti apua, tilani vaati selvästi hoitokuurin. Mutta kolomannella kerralla alkoi jo näkyä tuloksia.
- mervi--
atoopikon elämä on talvella aika vaikeaa..ainuat rasvat mitkä tehoaa on ceralan, essex rasva, kortisoni, ja vanha kunnon tummeli..ei yhtään iho kestä ylimäärästä hikoilua, ja hiertämistä..selässä on jostain housuista tulleet kauheet ruvet.. :( ihon pitäs hengittää koko ajan..oikeanlainen vaatetus, ja rasvaus, tiskatessa on pakko pitää hanskoja..ihon pinta on lääkärin mukaan niin lasimainen ja herkkä, että ei se kestä rajumpaa ihokontaktia, koska menee ihan punaseksi muuten, ja rupee märkimään, ja kutimaaan.. :(
- mervi--
lisäyksenä tuohon, että jalat ovat kaikista kuivimmat yleensä, ja kädet ovat atooppisen ihottuman jäljiltä kamalan näköset..jopa vääränlainen käsirasva, saa ne todella surkean näköiseksi..
- A-Topi
Voimia kaikille talvesta kärsiville!
Itsellä iho on taas huomattavasti paremmassa kunnossa, kun
pahimmat pakkaset loppuivat. Kuivuutta löytyy tietty vielä iholta, mutta
ei enää niin hirveässä kunnossa ole. Kevättä kohti :) - tenskuN
Pakkaskausi näyttää helpottavan, mutta viime viikot ovat itselläni olleet pahimpia tänä talvena. Löysin erinomaisen voiteen apteekista, joka helpottaa ihon oloa ni heti levittämisen jälkeen. Idea Toscana -merkkinen voide esitteen mukaan myös luonnonmukainen ja ilman parabeeneja. www.ideatoscana.fi/jalleenmyyjat.htm
- mixmax56
Minäkin olen atoopikko. Vajaa kymmenen vuotta sitten sain erittäin pahat ihottumat ja olo oli hirveä parisen vuotta, kun kasvot ja kädet olivat kipeät ja punaiset ihottumista. Löydettiin allergioita mm. nikkeli ja mykerökukkaiskasvit. Varmaankin kassviallergioista johtuen kesät olivat vielä pahemmat kuin talvet.
Tein kaiken mahdollisen parantaakseni oloa. Kokeilin voiteita, aloin syödä terveellisesti, liikkua, syödä vitamiineja ja kalaöljyä. Löysin lopulta melko hyviä voiteitakin mm. Doctor Baumannin voiteet. Sain jonkin verran apua ja välillä iho oli lähes kunnossakin kunnossakin. Parisen vuotta sitten alettiin puhua D-vitamiinista. Monivitamiinit sisältävät sitä vähäsen ja ajattelin, että saan sitä tarpeeksi. Sattumalta löysin kuitenkin kirjoituksia netistä, missä sanottiin, että todellinen tarve varsinkin täällä pohjolassa on paljon suurempi.
Aloin sitten syödä D-vitamiini öljykapseleita, jotka olivat 25 mcg ja tunsin, että olo edellisenä talvena oli jotenkin virkeämpi kuin ennen. Viime syksystä lähtien aloin ottaa kaksinkertaista annosta ja nyt vaikuttaa siltä, että iho on vahvistunut talven aikana niin, että ei tarvitse joka päivä edes käsivoidetta. On myös ollut energiaa tehdä kaikenlaista mitä ei ennen viitsinyt. En tiedä uskallanko tuosta nostaa enää annostusta. D-vitamiinin voisi kyllä käydä mittauttamassa verestä yksityislääkärillä. - Ruskea kuin apina.
Eilen 3 tuntia ulkona.
Nyt on uv voimakasta ulkona. Otsonikerros ohentunut, toukokuun teho.... - San Jose
Mulla tuli iso muutos parempaan kuin vaihdoin soijamaitoon (Alpro) suomalaisen "maidon" sijaan ja aloin kanssa syömää D-vitamiinia kapselein.
Välitön vaikutus ja nyt on lopputalven pärjännyt tosi hyvin.
Ite odottelen kans, että pääsee toukokuussa ottamaan aurinkoa pihalle, Nää talvet oli yhtä tuskaa tuohon soijamaito D-vitamiini "diettiin" asti. - atoopikko
Huh nyt se talvi taas alkoi, vaikka kyllä koko syksyn olen jo kärsinyt. Viime talvi oli ensimmäinen kun silmät olivat niin kuivat että oli vaikea olla siristämättä. Öljytipat auttaneet. Pitää tuota soija maitoa taas kokeilla sitä pienempänä join pitkien talvien ajan vaikka en mausta tykännytkään. Opiskelijan elämä ei ole vaan helppoa kun ei oo rahaa ostaa kunnon ruokaa niin iho kärsii vielä enemmän. Nuudelit ja muut teko ruuat vaan pahentavat. Kala teki ihan hyvää vaihtelua näin jouluna, mutta joo kesää odotellessa
- -.-
No kiitos kysymästä, tämä talvi ei ole oikeastaan vaikuttanut millään tavalla. Iho on ehkä vähän normaalia kuivempi, mutta ei ole onneksi rikki mistään niinkuin joskus. Olen tässä taas muistellut perusperiaatteita joilla iho kestää parempana...ei juurikaan pesuaineita muuten kun alakertaan ja kainaloihin, ei saunomista (enempää kun kerran viikossa), ei kasvojenpesua ennen pakkaseen siirtymistä, ei kuumaa vettä suihkussa - ainoastaan lämmintä ja sitten d-vitamiinia ja sinkkiä naamaan päivittäin...näillä opeilla on nyt pärjätty.
Positiivista on ollut se, että kortisoonia en ole käyttänyt enää moneen vuoteen! Se on hyvä jos mikä! - nainen36
Mä itse olen ollut atoopikko lähes koko elämäni ja kärsin siitä ihan hirveästi, kunnes vuosi sitten sain ystävältäni Foreverin aloe juoman ja propolis cremen. Nyt en kärsi ihottumasta ja elämäni hymyilee :). Niinpä tein itsekin ratkaisun lähteä jälleenmyyjäksi ja onnellinen olen!
- painkiller?
tuskaa..iho kutisee helvetisti, oli ihottumaa vai ei.ihoni on ihan rutikuiva :(.ei tarvii ku tehdä pieni äkkiliike selällä ni ratkee jostain kohti. vaihdoin rasvaisempaan voiteeseen, abobasen punaiseen.. ei tunnu siltikään auttavan :(.öljyjäkin kokeiltu, mutta ne ei vissiin kosteuta ihoa, ainoastaan estää kosteuden haihtumisen? ja taas iho tuntuu kuin hiekkapaperilta..
onko kukaan kokeillut apteekista sitä "uutta perusvoidetta", physiogeliä? ostin itse A.I (kutinaa ehkäisevä) version, mutta hankalapa tuota on käyttää kun ei saisi perusvoiteita käyttää samaan aikaan, koska niissä on emulgaattoreita ja ehkäisevät tän tehon. - Susavee
Olen ilmeisesti atoopikko. Oireettomia vuosia oli useita. Lapsena minulla oli taiveihottumaa joka vaivasi vain talvella. Ihoni on toki aina ollut kuiva ja helposti punottava. Ongelmat alkoivat uudelleen vasta 30-vuotiaana, viime vuonna, kyn aloitin lenkkeilyn. Ilmeisesti hiki,luonnossa liikkuminen ja kemikaaliärsytys kasvojenpesuaineesta aiheutti sen. Silloin oli kesä. Iho lopulta parani tulehduksesta ihan omahoidolla. Nyt talvella iho vaivaa jälleen. Alkaa punottamaan pakkasesta ja on tosi herkkä ja kuiva. Olen perusvoiteita käyttänyt ja nyt iho jo parempi. Silti pelottaa lähteä ulos pakkasella (nyt -30) jos sama rumba alkaa uudelleen. Häpeän punakkaa naamaani..miten ihmeessä tämän kanssa pärjää.
- järkiintynyt
Viljatuotteet aiheutta kymmeniä erilaisia autoimmuunisairauksia. Eri ihmiset vain reagoivat erilailla viljojen sisältämiin proteiineihin. Joka tapauksessa monet sairaudet johtuvat niin ikään viljatuotteista. Mielestäni kannattaa kokeilla olla ilman niitä ainakin tämän talvikauden.
Oletko kokeillut kookosöljyä. Se on luonnon antiseptinen aine.
Useimmat voiteet sisältävät kemikaaleja, joita ei välttämättä ole hyväksi herkälle iholle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833825
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t322699Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä952164Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201677Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?251531Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261488- 281471
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71444Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731423- 211300