kassakoneen käytön opettelu vaikeaa?

ahdistusahdistus

Olin äskettäin työhaastattelussa myyjäksi paikkaan, jossa pitää siis käyttää kassakonetta. Minulla ei ole aiempaa kokemusta myyjän työstä ja haastattelija totesi että n. viiden vuoron ajan on ohjaaja samaan aikaan töissä liikeessä (pieni erikoisliike siis) ja sen jälkeen pitää pystyä pyörittämään paikkaa itse.
Millaisia kokemuksia teillä on eli oppiiko täysin kokematon ihminen käyttämään kassakonetta niin, että selviää kaikista ongelmista, joita voi vain ikinä tulla eteen vain viiden vuoron kestäneellä perehdytyksellä?

Minulla on nimittäin jonkinlainen ahdistus aiheesta eli olisin hyvin kiitollinen jos saisin kuulla kokeneempien kokemuksia kassatyöskentelyn oppimisesta.

11

11280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahdistusahdistus

      Eniten siis pelkään sitä, että ollessani yksin hoitamassa liikettä, tuleekin eteen jokin ongelma kassan kanssa eikä minulla ole mitään käsitystä, miten asia pitäisi ratkaista.

      • perehdyttäjä

        jos joudut olemaan aivan yksin ilman edes etätukea tulee olemaan todella haasteellista. jos taas on mahdollisuus soittaa apua on silti hermot pidettävä kurissa. ihmettelen, että edes palkkaavat yksintyöskentelyyn ilman kassakokemusta. Tätä ei taida harrastaa kuin ärrät.


      • ahdistusahdistus
        perehdyttäjä kirjoitti:

        jos joudut olemaan aivan yksin ilman edes etätukea tulee olemaan todella haasteellista. jos taas on mahdollisuus soittaa apua on silti hermot pidettävä kurissa. ihmettelen, että edes palkkaavat yksintyöskentelyyn ilman kassakokemusta. Tätä ei taida harrastaa kuin ärrät.

        epäilyttää minuakin kovasti tuo kokemattoman palkkaaminen. Ei ole kuitenkaan ärrä vaan videovuokraamo. Jotenkin kuvittelisin että ärrällä olisi vielä pahempaa. Haastattelussa työnantaja kuitenkin totesi vain että ei varmaankaan tule mitään ongelmia... Sen kun näkisi...


      • kisu92hhhhh
        ahdistusahdistus kirjoitti:

        epäilyttää minuakin kovasti tuo kokemattoman palkkaaminen. Ei ole kuitenkaan ärrä vaan videovuokraamo. Jotenkin kuvittelisin että ärrällä olisi vielä pahempaa. Haastattelussa työnantaja kuitenkin totesi vain että ei varmaankaan tule mitään ongelmia... Sen kun näkisi...

        Filkkarin ja Makuunin kassat on todella yksinkertaisia. Viis vuoroa on enemmän ku riittävästi, kunhan kyselee itse ja on aktiivinen ja kirjoittaa muistilappuja! Itse sain harjoitusta 15 tuntia ja sillä pärjäs hyvin. Se kassa on tosi simppeli..


    • kassakoneen

      käytön voi oppia aika helpostikin, mutta sitten kun voi tulla välillä jos sun mitä... Esim. kassakonerullan vaihto vaatii opettelua...;)

    • muakiahistaa

      Munkin mielestä toi 5 vuoron opastus, ja sit yksin vaan pitämään puljuu pystys, on ihan riittämätön... Mulla sama tilanne, ja ahdistaa kovasti. Tosin ei se kassan käyttö, kun mulla on siitä kuitenkin kokemusta jonkin verran, ja uskon että sen voikin oppia viidessä vuorossa. Ainakin te tarvittavat perusjutut. Luulis et siel on joku numero johon voi soittaa jos kassan kanssa tulee ongelmia?
      Ja uskon et ärräl on viel pahempaa, kun siel on kuitenkin kassan lisäks veikkaus ja monissa se toto päätekin. Ja sit on kaikkee matkakortin latausta, paketin noutoo, prepaid liittymii jne.. Makuunis on kuitenkin vaan oikeestaan ne leffat ja pikku purtavaa.

    • Kassaneiti^*

      Eihän viidessä vuorossa saa kuin perusharjoitusta koneen käytöstä. Kun aloitin nykyisessä kauppaketjussa, jouduin aika nopeasti tekemään yksin töitä. Olin käyttänyt kassaa ennenkin mutta en kyseistä kassajärjestelmää eli aiempi kokemuskaan ei auttanut, jos tuli joku uutta sovellusta koskeva pulma. Toki jos on käyttänyt kassajärjestelmiä ennenkin, kykenee paremmin järkeilemään joitain asioita mutta ei aina. Jouduin soittamaan useasti esimiehelleni jos tuli joku ongelma. Toinen vaihtoehto on tietysti selittää ongelma tarkasti johonkin paperilapulle, jotta mahdolliset kassaheitot selviävät, jos ongelma ei ole akuutti.

    • Kassakko

      Kyllä se siitä. Älä ota turhia paineita, vaan opiskele ahkerasti ja homma rulaa!

    • jk

      Oma ensimmäinen kassakokemukseni oli erään urheiluhallin kahviossa työskentely. Ensimmäisen vuoroni alussa minulle annettiin tunnin mittainen koulutus työstä sekä parin sivun mittainen ohjastus paperilla. Sen jälkeen olinkin täysin omillani, työtehtäviini kuului kassan hoito, kahviotuotteiden (mm.kahvi, sämpylät ja valmispullat) valmistus ja esille laitto, urheiluhallin asiakkaiden ohjastus ja pukuhuoneiden avainten luovutus ym.

      Minulla ei siis ollut minkäännäköistä aikaisempaa työkokemusta mistään ennen tuota, joten siihen suhteutettuna koulutus työhön oli olematon.. Selvisin kuitenkin suuremmitta ongelmitta työstäni. Kassan käytön opettelu oli helppoa, ja perusjutut oppii hetkessä. Varmasti myös sinulla on jonkinnäköinen ohjekirja kassakoneen käyttöön saatavilla, jos sen kanssa tulee ongelmia, itsellä ainakin sellainen oli, ja jouduin turvautumaan siihen pariin otteeseen.

      Olen myös tuon jälkeen ollut ruokakaupan kassalla (kassakone selvästi monimutkaisempi, koska paljon enemmän toimintoja) töissä, missä siinäkin koulutukseni oli ohjekirjan lukeminen ja kokenut kassahenkilö aluksi puoli tuntia seuraamassa selän takana, kuinka homma sujuu. Sen jälkeen sitten sevisinkin itsenäisesti käytännössä kaikesta.

      Eli ei se kassatyöskentely sen kummoisempaa ole. Perusjutut oppii hetkessä, ja ongelmatilanteen tullessa voi katsoa ohjekirjasta, mitä pitää tehdä. Tai soittaa liikkeen omistajalle ja kysyä häneltä neuvoja, jos ei ohjekirjasta ole apua.

      • nyk. ohjelmoija

        Täytyy kuitenkin muistaa jos henkilö pelkää jotain tehtävää, aivot keskittyvät siihen pelkäämiseen, eivät itse oppimiseen ja työn suorittamiseen.
        Jokaisella meillä on lisäksi erilaiset vahvuudet, mutta oikealla asenteella selviää kyllä tilanteesta kuin tilanteesta.
        Tästä on jo aikaa kun nykyisenkaltaiset kassaohjelmistot tulivat kauppohin ja miellettiin että toiminta tapahtuu tietokoneen avulla. Olin kuitenkin valmistunut tuolloin toisesta ketjusta ja avattavaan myymälääni tuli aivan uusi ja hieno ohjelmisto mitä ei muualla ollut käytössä. Kahden päivän koulutuksella hieman vastaavasta ohjelmasta koulutin oman henkilökuntani ja kaikki uudet ketjuun tulevat harjoittelijat, tämän lisäksi tottakai uuden myymälän avaus ja normaalit toiminnat.
        Tänä päivänä en niin paljon luottaisi itseeni että edes suostuisin tuohon, tuolloin tuo sujui.


    • Maija123

      Kyllä kassatyöskentelyn oppii nopeasti! Ite sain yhen päivän vajaan perehdytyksen, jonka jälkeen piti yksin selvitä itsenäisesti koneen kanssa. Harvoin ongelmia tuli. Ja kaikesta selviää, kyllä asiakas ymmärtää kun selittää :)

      No worries!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3389
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1992
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1901
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1395
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe