"ABSTRAKTI ASTMA"

5

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nukkuessani vielä valveen ja unen rajamailla mieleeni tuli aihe ja otsikko, josta ajattelin kirjoittaa. Mutta kun aloin tehdä ylösnousua, en saanut koko aihetta mieleeni enää, vaikka kuinka yritin.

Se palautui mieleeni vasta nyt iltapäivällä lukiessani Iltalehden uutista astmaatikoiden hengitysteissä olevista bakteereista. Unessa muotoilemani otsikko oli ollut: ABSTRAKTI ASTMA.

Astma on abstrakti vain niille, joiden keuhkot ovat terveet. Kun keuhkot sairastuvat, se on kaukana abstraktista.

• vertti-eetu

sekä arvoitus. Niin kauan kun nuo sanat ovat pelissä mukana, niin odotan lisää tutkimustuloksia ja muutakin.

• Mielenkiintoinen kohta uutisessa:

"Tässä vaiheessa bakteerien merkitys astman synnyssä ja oireilussa on arvoitus, joka ratkeaa toivon mukaan tulevaisuudessa lisätutkimusten myötä. Yhdysvaltalaisten havainnot ovat tosin jo tälläisenaan mielenkiintoisia, sillä hengitysteiden on uskottu olevan lähes steriilejä, ajatus minkä tulokset kyseenalaistavat myös terveiden osalta."

• Hinku vai Vinku

Laihdutus vähentää astmalääkkeiden tarvetta. Se on mielenkiintoista, sillä ei ylimääräisen ihran pitäisi keuhkoputkia supistaa. Ylipaino lisää toisaalta astman riskiä 50 %. Onko kaikki, mikä vinkuu sittenkään astmaa, vai mistä tuollainen johtunee?

• "Laihdutus vähentää astmalääkkeiden tarvetta. Se on mielenkiintoista, sillä ei ylimääräisen ihran pitäisi keuhkoputkia supistaa. Ylipaino lisää toisaalta astman riskiä 50 %. Onko kaikki, mikä vinkuu sittenkään astmaa, vai mistä tuollainen johtunee?"

- Ei minulle astma ainakaan ylipainosta tullut, en ole ollut ylipainoinen koskaan. Homeasuntoon muuttaessani olin normaalipainoinen, kuudenkymmenen pintaan. Asunnon myrkyt ne sairastuttivat.

Olimme muuttaneet sinne asuntoon 1.2.2008 ja jo 25.3.2008 kirjoitin näin: "Lenkki oli vähän liian pitkä, koska olin sairastumassa flunssaan ja keuhkoputket tuntuivat ikäviltä." ( http://www.sanasinko.net/viewtopic.php?p=3167#1867 )

Se asunto ne keuhkot kipeiksi teki ja kesästä lähtien tarvitsin salbumatolia ja syksystä lähtien kortisonia, joita käytin yhteensä puolitoista vuotta. Että ylipäätään pääsin keuhkolääkkeistä eroon johtui siitä, että keuhkojeni kunto alkoi parantua keksimieni droppien ja omien hoitojeni myötä. Seagaten Nasal & Throat Spray ja kaiken maailman höyryhoidot yms. auttoivat keuhkojani toipumaan.

Maaliskuun alussa tulee vuosi ilman keuhkolääkkeitä täyteen ja olen heittämässä vanhat lääkkeet jo roskiin. En ole tarvinnut tai käyttänyt niitä kertaakaan vuoden aikana eikä kostea ilma aiheuta keuhkoihini enää mitään oireita. Aivan satunnaisesti voi tuntua jotain lievää hengenahdistusta, mutta vain harvoin ja menee nopeasti ohi. Mitään pesäkettä keuhkoissa ei enää tunnu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe