Koira sählää, apua!

sählähäslä

Meillä on 3-vuotias sekarotuinen uroskoira. Muuten mahtava ja kiltti tapaus, mutta se sählää. Kotona on kyllä ihan rauhassa, mutta kun ovikello soi, niin koira sekoaa täysin. Alkaa juoksentelu, hännän vispaus ja kun vieraat tulee, niin hyppii. Ongelmaa pahentaa lisäksi, että vieraat ei vaan tajua olla huomioimatta sitä.

Toinen on, kun menemme kylään johonkin. Koira kerää jo tälloin kauheat kierrokset. Vaikka odotamme, että rauhoittuu ennen kuin pääsee irti, niin hihnan irrotessa kiihtyy tuhanteen ja sataan. Juoksee, moikkailee kaikkia ym. Sitten vieraammassa paikassa ei osaa asettua aloilleen. Tutkii asuntoa, josko löytyisi jotain syötävää. Jos pyydät makaamaan, niin malttaa olla ehkä puoli minuuttia ja sama tutkiminen jatkuu.

Myös hihnassa odottaminen on välillä ongelma. Eli jos vaikka odotetaan sen kanssa kaupan ulkopuolella, niin ei voi olla paikallaan, vaan pyörii ja tutkiskelee.

Mitä sille voi tehdä? Hermo menee!

17

1060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole kuulolla

      Kyllä sen sähläämisenkin saa loppumaan kunnon käskytyksellä: istu, paikka! Ei saa lepsuilla kun käsky on annettu, sen pitämistä täytyy valvoa. Jos et pysty valvomaan, älä edes käske, muuten tottelevaisuus heikkenee. Jouduin itse vääntämään kouluttamattoman ulkokoiran kanssa tosissaan, kun tuli meille. Riehui ympäriinsä, eikä ollut tottunut lainkaan kuuntelemaan ihmisiä. Tiukka, periksiantamaton linja ja kunnon asenne tekivät koiralle asian ymmärrettäväksi. Siinä se nyt petillään loikoilee tyytyväisenä uristen.

    • äly hoi

      Ilmeisesti ette. Netti on täynnä ohjeita miten koiralle opetetaan omalla (siis sinun, ihmisen omalla) käytöksellä, että oviklo soiminen ei ole mikään "tapaus". Se tehdään harjoittelemalla ja olemalla itse rento, rauhallinen. Ei lähdetä juosten, kiljuen ovelle "meille tulee vieraita". tottakai se, että yhtäkkiä prisee, sitten läheteään äkkiä ovelle ja kiljutaan "hei hei" on koirasta hämmentävää.

      Jos vieraat eivät osaa käyttäytyä, niin miksi et sano heille? Mieluummin huudat ja syytät koiraasi?

      • sählähäslä

        Emme itse mitenkään kiihdy tai huuda koiralle. Enkä koiraa tästä mitenkään syytä, koska muutoma ystäväni osaa olla huomioimatta sitä tullessaan ja silloin kaikki menee hyvin. Vieraille olen sanonut, sanon aina kun tulevat, mutta ei perkele mene jakeluun. Tolle riittää kiihdyttäväksi tekijäksi jo se, että vieras tuijottaa sitä. Eli alkuun ei saa edes vilkaista koiraa, tai se sekoaa täysin.
        Jos me tulemme kotiin, niin ongelmaa ei ole.
        Koira myös käsketään istumaan, mutta kun sen siitä vapauttaa, niin sähläys alkaa. Eli tietää kyllä mitä tehdä.


      • opeta ihmiset
        sählähäslä kirjoitti:

        Emme itse mitenkään kiihdy tai huuda koiralle. Enkä koiraa tästä mitenkään syytä, koska muutoma ystäväni osaa olla huomioimatta sitä tullessaan ja silloin kaikki menee hyvin. Vieraille olen sanonut, sanon aina kun tulevat, mutta ei perkele mene jakeluun. Tolle riittää kiihdyttäväksi tekijäksi jo se, että vieras tuijottaa sitä. Eli alkuun ei saa edes vilkaista koiraa, tai se sekoaa täysin.
        Jos me tulemme kotiin, niin ongelmaa ei ole.
        Koira myös käsketään istumaan, mutta kun sen siitä vapauttaa, niin sähläys alkaa. Eli tietää kyllä mitä tehdä.

        Jatkat heidän kouluttamistaan. Moni koira kokee esim. oudomman (satunnaisesti kylässä käyvän) ihmisen tuijotuksen epäilyttävänä. Se on eläin, se toimii kuten eläimen kuuluu. Se olisi saamaton nössykkä, jos se ei reagoisi mihinkään. Ole onnellinen, että sinulla on toimiva koira. Nyt vaan sanot niille ihmisille, sano kunnolla. Jos eivät välitä, mieti ovatko todella ystäviäsi. Eikös se kotisi ole kirasikin koti ja koira perheenjäsen?


      • sählähäslä
        opeta ihmiset kirjoitti:

        Jatkat heidän kouluttamistaan. Moni koira kokee esim. oudomman (satunnaisesti kylässä käyvän) ihmisen tuijotuksen epäilyttävänä. Se on eläin, se toimii kuten eläimen kuuluu. Se olisi saamaton nössykkä, jos se ei reagoisi mihinkään. Ole onnellinen, että sinulla on toimiva koira. Nyt vaan sanot niille ihmisille, sano kunnolla. Jos eivät välitä, mieti ovatko todella ystäviäsi. Eikös se kotisi ole kirasikin koti ja koira perheenjäsen?

        Ongelmana on juurikin tuon koiran ylitsevuotava rakkaus kaikkia ihmisiä kohtaan. Eli sille vieraiden katsominen on lupa tulla syliin pusuttamaan.

        Vielä tuosta vieraiden luo menemisestä. Eilen olimme tutuilla kylässä ja käskytin makaamaan. Koira rupeaa heti piippaamaan ja odottaa lupaa lähteä liikkeelle. Ei toi uivelluskaan mitään ihan hiljaista ole. Eli mitenhän pitäis toimia? Tappelin maahanmenon kanssa melko pitkään ja lopulta kun suostui istumaan, niin nappasin kiinni etutassuista ja laskin makaamaan. Muuten ei suostunut menemään. Kun kiihtyy, niin korvat katoaa tyystin.


      • kommenttia
        sählähäslä kirjoitti:

        Ongelmana on juurikin tuon koiran ylitsevuotava rakkaus kaikkia ihmisiä kohtaan. Eli sille vieraiden katsominen on lupa tulla syliin pusuttamaan.

        Vielä tuosta vieraiden luo menemisestä. Eilen olimme tutuilla kylässä ja käskytin makaamaan. Koira rupeaa heti piippaamaan ja odottaa lupaa lähteä liikkeelle. Ei toi uivelluskaan mitään ihan hiljaista ole. Eli mitenhän pitäis toimia? Tappelin maahanmenon kanssa melko pitkään ja lopulta kun suostui istumaan, niin nappasin kiinni etutassuista ja laskin makaamaan. Muuten ei suostunut menemään. Kun kiihtyy, niin korvat katoaa tyystin.

        Osa koirista kasvattaa siinä vain kierroksia ja odottavat intopinkeänä lupaa päästä siitä pois, lupaa "räjähtää" eli rynniä vieraiden luo. Ja varsinkaan väkisin maahanlaitto ei mitenkään asiaa edistä, päinvastoin, koira kokee vieraat entistä ihmeellisimpänä, koska omistaja alkaa käyttäytyä perin oudosti ja vielä käy käsiksi. Ymmärrätkö? Ajattele koiran näkökulmasta. Millainen koiran luonne sinusta on?

        Kiinnitä nyt huomiota omaan käytökseesi (onkohan muita perh jäseniä, samoin heidän pitää miettiä oma käytöksensä), teidän pitää olla selkeitä ja rauhallisia, loogisia ja reiluja. Samoin vieraiden tulessaan sisälle. Ilmeisesti käskytätte koiran maahan vain kun vieraita tulee, sitä olisi ollut hyvä hatjoitella muulloinkin järjestämällä kotona vastaava tilanne, ei se ole koiralle sama asia mennä maahan tokokentällä tai kotona kun vieraita tulee.


      • sählähäslä kirjoitti:

        Ongelmana on juurikin tuon koiran ylitsevuotava rakkaus kaikkia ihmisiä kohtaan. Eli sille vieraiden katsominen on lupa tulla syliin pusuttamaan.

        Vielä tuosta vieraiden luo menemisestä. Eilen olimme tutuilla kylässä ja käskytin makaamaan. Koira rupeaa heti piippaamaan ja odottaa lupaa lähteä liikkeelle. Ei toi uivelluskaan mitään ihan hiljaista ole. Eli mitenhän pitäis toimia? Tappelin maahanmenon kanssa melko pitkään ja lopulta kun suostui istumaan, niin nappasin kiinni etutassuista ja laskin makaamaan. Muuten ei suostunut menemään. Kun kiihtyy, niin korvat katoaa tyystin.

        Jatketaan...

        Se,että koiralle opettaa vaikka paikan,kun vieraat tulee,on toisaalta hyvä juttu.Mutta...
        Ensinnä,se kannattaa opettaa ihan erilaisessa mielentilassa ja eri käskyin,kuin tottelevaisuussuorituksena.
        Eli nyt haetaan rauhallista,ei tarkkaavaista olotilaa.Helpoiten pääsee,kun koiralle opettaa ensin sen mainitsemani rauhoittumisen käskyineen,eli koira tietää että nyt huilitaan,muusta viis.Silloin se ei myöskään opi tuota piippaamista,eikä kerää kierroksia.
        Nyt kun maahanmeno on jo perusteellisesti ryssitty koiran kanssa,ja saatu se piippailu kunnolla kehiin ja koira hermostumaan (stressi ja kierrokset nousee),niin paras vaihtoehto on opettaa ja vain positiivisesti uusi sana ja maahanmeno uudestaan.Jos ei ole tarvis mitään tokojuttuja ,niin se käy ihan siinä yhteydessä,kun opettaa sen aktiivisen rauhoittumisen ja liittää siinä sen sanan.Voi sen muutenkin,mutta kuten sanoin,rauhallisessa mielentilassa ja koko homma pidetään siinä tilassa,loppuun asti.
        Niin,ja jos ja kun piippaavaa koiraa mennään rankaisemaan esim.siinä paikalla pidossa,niin melkoista taitoa ja koiranlukua se vaatii,jos sen meinaa saada onnistumaan...


    • vftgvrftgvrtfgrthw

      Miten te tarkalleen toimitte kun ovikello soi?

      Koiran kantilta taatst oudosti. Sillä on nyt muisto päässään, että alkaa kova komenteleu, mahdollisesti pakotetaan maahan. Tottakai merkkiääni eli ovikello silloin hermostuttaa koiraa, että taas jotain epämieluisaa tapahtuu. Sijaistoimintona se purkaa hermostuneisuutensa tuollaisena höröilynä.

      Se vasitoaa teidän hermostuneisuutenne ja reagoi siihen. Teidän pitää saada itsenne kuosiin, koirat lukevat aina omistajaa kuin avointa kirjaa. Koira ei useinkaan ole ongelma, vaan omistaja jonka käytöksessä ei ole mitään loogisuutta ja se on vielä koiralle epämieluisaa (kiinnikäyminen).

    • Ensinnäkin,KAIKKEIN tärkein on oma rauhallisuus.Vaikka se koissu menis seinille,niin ei kiihdytä.Selkeesti ja määrätietoisesti toimitaan,mutta rauhallisesti.

      Ovikelloon ja tulemiseen ensinnä koulutatte ihmiset.Kukaan ei huomioi koiraa,ei katso,ylipäätään koko kylässä oloaikana sitä ei huomioida mitenkään.Jos se tulee luokse,pää käännetään sivulle rauhallisesti eli käytetään rauhoittavia eleitä.Ne vieraat,jotka ei noin toimi,niin voi jättää tulematta.Vaihtoehtoja kun kauhiasti ei ole...

      Tuota voi myös harjoitella.Eli ovikello soi,joku tulee ja niin edespäin.Ovikellon soidessa sinne ei itse rynnätä pää punaisena,vaan sovitaan vieraitten kanssa,että odotellaan aina jonkin aikaa,sitten rauhassa hipsitään ovelle.Vieraat myös vastaanotetaan itse eleettömästi.

      Sama käytös kun ollaan vieraissa.Alussa voi myös koiran pitää kiinni koko ajan.Tosin koiralle kannattaa ensin opettaa aktiivinen rauhoittuminen kotona,siihen liitetään viitesana,jota sitten harjoitellaan esim.lenkillä ym.Jolloin koira oppii rauhoittumaan.

      Tuosta homma lähtee,mutta hetkessä ei muutosta tapahdu,ja jokainen ihmisen puolelta tuleva kämmi heikentää.Hyvä olisi,jos koira olisi myös ennen lenkitetty,siitä ehtinyt rauhoittumaan,jolloin päästään ylipäätään aloittamaan hieman rauhallisemmassa mielentilassa.

    • häslääjän omistaja

      Meillä on myöskin kovasti sähläämiseen taipuvainen koira, jolla nyt ikää yksi vuosi. Pohjattoman utelias, rakastaa kaikke liikkuvaa, erityisesti ihmisiä, mutta myöskin eläinten perään on. Ei se jahtaa mitään, mutta leikkisi vaan.

      Meillä on muutamia tärkeitä sääntöjä. Esimerkiksi ovikellon ja vieraiden tulon kanssa on jouduttu tekemään niin, että koira ei ikinä ilman lupaa tervehdi ketään. Kun itse tulen kotiin, ei koiraa huomioida millään lailla. Aluksi pyrki iholle, mutta selänkääntö tepsi, koira hoksasi tosi nopeasti mikä on juoni, ja miten sitä huomiota saa. Vain odottamalla rauhassa. Ongelmana on meilläkin juuri vieraat, mutta niiden tullessa vahdin, ettei mennä tervehtimään ennen lupaa, ja sanon suoraan myös tulijoille syyn. Meillä on tiukat säännöt, mutta tuon koiran kanssa niistä vaan ei lipsuta. Osasyynä on myöskin se ikävä piirre koirassa, että innostuminen ja kierrosten nousu aiheuttaa sitten herkästi lätäkönkin. Ns. ilopissejä siltä lirahtelee herkästi.

      Mitä muihin asioihin tulee, niin kaikkein tärkeintä on meillä koiran kanssa ainakin se oma rauhallisuus, jos itse kiihdyn jostakin, se tunnetila siirtyy koiraan samantien. Osisttain myöskin lapsista siirtyy, mutta keikkein eniten minusta. Koiran palkitseminenkin on meillä aika eleetöntä, niin homma toimii. Eli naksutin lähinnä. Ja häsläystä ei palkita koskaan. En eristä koiraa meistä muista, mutta poistun itse paikalta, jos ei touhu miellytä.

      KOiran leikkiessä toisten koirienkin kanssa kutsun sen aina aika-ajoin luokseni, ja silloin on tultava. Karjuminen on turhaa, samoin maanittelu. Itse käytän pilliä luoksetulossa, siihen on suhteellisen helppo puhaltaa ilman "äänensävyn" muutoksia. Se on yksi kutsu, ja jos ei koira tule, niin haen sen. Mutta useimmiten se tulee kyllä, tosin saattaa olla hiukan pitkät piuhat ennen kuin kutsu menee jakeluun asti. NImenomaan nämä häsläkoirat tarvitsevat yksinkertaisen viestinnän. Meillä menee parhaiten yleensäkkin perille ei-sanalliset käskyt.

      Keskittymiskykyä kasvatellaan myöskin ihan odottamista ja malttamista vaativin harjoituksin. Hihnassa odottamisen opetin itse niin, että palkitsin koiraa vain silloin, kun se oli rauhassa makuullaan, kun joku meni ohi. Lopulta monen hikisen ja hermoja raastavan session jälkeen ollaan päästy siihen, että jos joku ohittaa koiran sitä huomioimatta, se ei itsekkään reagoi. Voin poistua jo itse kymmenen metrin päähän, ja ihan nopeita piipahduksia olen myöskin tehnyt sinne näköpiirin ulkopuolelle. Mutta kyllä edessä on vielä paljon harjoitusta ennen kuin voi olla muutamaa minuuttiakaan pois läheltä, tosin esimerkiksi kaupan eteen en ikinä koiraa jättäisikään, ne kun ovat aikalailla turvattomia siinä, niitä varastetaan, ja joku voi tehdä pahaakin.

      Alussa voit saada apua ovikellon kanssa vaikka ihan eri soittoäänellä. Meillä koira ainakin alussa ehdollistui juurikin siihen äänee, se tietty sävel sai sen innostumaan. Kun se vaihdettiin, auttoi kummasti myöskin niihin tilanteisiin, että koira ei aluksi tajunnutkaan mikä ääni se on.

      Et kertonut koirasi rotuja, mutta minulla olisi muutama hyvä arvaus:)

      • häslääjän omistaja

        En tarkoita hikisellä ja hermojaraastavalla sessiolla minkäänlaisia pakotteita. Vaan lähinnä etäisyyksiä hallitsemalla, ja sitten odottelulla. Ainoa rasitukselle joutuva asia oli siis alussa se naksutin, sekä palkkiokäsi. Ja nimenomaan ajoitukseen auttaa se naksutin, itse en ole sujuva makupalojen sujauttelija :)

        Eli siis, älä aloita harjoittelua missään nimessä siinä kaupan oven vieressä, jossa porukkaa kulkee jatkuvasti ohi, ja monesta suunnasta, vaan hiukan rauhallisemmalta paikalta, ja etäisyyttä niihin ohikulkijoihin aluksi pitää olla. Näin onnistumisen edellytykset kasvavat huomattavasti.

        Niin ja se käsky rauhoittumiseen on meillä neutraali odota. Jos pyyntö koskee kaikkia/ yhtä koiraa, niin nimellä sitten tarkennetaan. Se on hyvin monitoimikäskynä, mutta se tarkoittaa joka tilanteessa lähinnä sitä, että nyt koira odotat seuraavaa käskyä. Sama odota pätee siis ovesta menoon, autoon hyppäämisessä, ruokakupin odotuksessa, ihan kaikessa, missä koira tietää, että jotakin uutta ohjetta on odotettavissa. Koiralle se siis tarkoittaa sitä, että nyt ollaan sitten pylly maassa, eikä sählätä, ennen kuin lupa johonkin asiaan tulee. Vaikeasti selitetty, mutta en osaa sitä tämän paremminkaan.


      • sählähäslä
        häslääjän omistaja kirjoitti:

        En tarkoita hikisellä ja hermojaraastavalla sessiolla minkäänlaisia pakotteita. Vaan lähinnä etäisyyksiä hallitsemalla, ja sitten odottelulla. Ainoa rasitukselle joutuva asia oli siis alussa se naksutin, sekä palkkiokäsi. Ja nimenomaan ajoitukseen auttaa se naksutin, itse en ole sujuva makupalojen sujauttelija :)

        Eli siis, älä aloita harjoittelua missään nimessä siinä kaupan oven vieressä, jossa porukkaa kulkee jatkuvasti ohi, ja monesta suunnasta, vaan hiukan rauhallisemmalta paikalta, ja etäisyyttä niihin ohikulkijoihin aluksi pitää olla. Näin onnistumisen edellytykset kasvavat huomattavasti.

        Niin ja se käsky rauhoittumiseen on meillä neutraali odota. Jos pyyntö koskee kaikkia/ yhtä koiraa, niin nimellä sitten tarkennetaan. Se on hyvin monitoimikäskynä, mutta se tarkoittaa joka tilanteessa lähinnä sitä, että nyt koira odotat seuraavaa käskyä. Sama odota pätee siis ovesta menoon, autoon hyppäämisessä, ruokakupin odotuksessa, ihan kaikessa, missä koira tietää, että jotakin uutta ohjetta on odotettavissa. Koiralle se siis tarkoittaa sitä, että nyt ollaan sitten pylly maassa, eikä sählätä, ennen kuin lupa johonkin asiaan tulee. Vaikeasti selitetty, mutta en osaa sitä tämän paremminkaan.

        Eli en siis laittanut koiraa maahan vieraiden tullessa, niinkuin moni käsitti. Olimme siis kylässä tuttavien luona ja kuten kettoin, niin hirveä ralli alkaa vapauttaessa. Eli silloin piippaa maatessa. Kehun rauhallisesta käytöksestä. Myöskin se tukiminen ympäri kämppää ärsyttää.

        Vieraiden tullessa koira siis istuu ja odottaa. Ongelma tässäkin on se vapautus. Eli vapaa sanalla koira ryntää vieraiden luo, pussaten ja hyppien.

        Käskyt toimii ihan hyvin, mutta tosiaan ei kiihdyttävissä tilanteissa. Tokoa harrastetaan ja paikkamakuu on meidän paras liike, vaikkei uskoisi. Pysyy maassa, vaikka toinen koira juoksee ohi tms. Mutta se toimiikin vain kentällä. Silloin koira kyllä uskoo, mutta portista ulos mentäessä kaikki unohtuu. Pitäisköhän alkaa tekemään jotain johtajuusharjoituksia?

        Mitäs rotua veikkaatte? :D


      • sählähäslä
        sählähäslä kirjoitti:

        Eli en siis laittanut koiraa maahan vieraiden tullessa, niinkuin moni käsitti. Olimme siis kylässä tuttavien luona ja kuten kettoin, niin hirveä ralli alkaa vapauttaessa. Eli silloin piippaa maatessa. Kehun rauhallisesta käytöksestä. Myöskin se tukiminen ympäri kämppää ärsyttää.

        Vieraiden tullessa koira siis istuu ja odottaa. Ongelma tässäkin on se vapautus. Eli vapaa sanalla koira ryntää vieraiden luo, pussaten ja hyppien.

        Käskyt toimii ihan hyvin, mutta tosiaan ei kiihdyttävissä tilanteissa. Tokoa harrastetaan ja paikkamakuu on meidän paras liike, vaikkei uskoisi. Pysyy maassa, vaikka toinen koira juoksee ohi tms. Mutta se toimiikin vain kentällä. Silloin koira kyllä uskoo, mutta portista ulos mentäessä kaikki unohtuu. Pitäisköhän alkaa tekemään jotain johtajuusharjoituksia?

        Mitäs rotua veikkaatte? :D

        nimittäin miehen kouluttamiseen. Hän aina rupeaa koiralle huutamaan, kun se riehuu. Itse sanon, ettei se auta, mutta ei mee jakeluun. Suuttuu vaan, kun neuvon häntä koiran koulutuksessa.


      • sählähäslä kirjoitti:

        Eli en siis laittanut koiraa maahan vieraiden tullessa, niinkuin moni käsitti. Olimme siis kylässä tuttavien luona ja kuten kettoin, niin hirveä ralli alkaa vapauttaessa. Eli silloin piippaa maatessa. Kehun rauhallisesta käytöksestä. Myöskin se tukiminen ympäri kämppää ärsyttää.

        Vieraiden tullessa koira siis istuu ja odottaa. Ongelma tässäkin on se vapautus. Eli vapaa sanalla koira ryntää vieraiden luo, pussaten ja hyppien.

        Käskyt toimii ihan hyvin, mutta tosiaan ei kiihdyttävissä tilanteissa. Tokoa harrastetaan ja paikkamakuu on meidän paras liike, vaikkei uskoisi. Pysyy maassa, vaikka toinen koira juoksee ohi tms. Mutta se toimiikin vain kentällä. Silloin koira kyllä uskoo, mutta portista ulos mentäessä kaikki unohtuu. Pitäisköhän alkaa tekemään jotain johtajuusharjoituksia?

        Mitäs rotua veikkaatte? :D

        Kuten jo edellä sanoin,pidä se koira hihnassa,älä vapauta,niin kauan,kun opetusharjoituksilla saadaan rauhoittumaan.
        Opeta sille myös uusi sana vapaan tilalle,eli siinä vapautus opetetaan itse suht välinpitämättömänä ja koiralle rauhallinen vapautuminen.
        "Pitäiskö..." Noh,jos nyt ainakin alkaisi ihan kunnolla opettaa koiralle näitäkin juttuja ihan alusta,niin tulostakin voi ruveta tulemaan.
        Kaikkein tärkeintä on nyt saada se koira rauhoittumaan,ja siihen vaikuttaa pitkälti se oma käytös,ja muitten.Jos niitä ei saa kuntoon,niin aloituskohta on aika heikoilla...

        Tuo ukon kouluttaminen menee jo enemmänkin ihmispuolen alan puolelle.Joten ei siitä sen enempää.Itse pistäisin jo moisesta ulkoruokintaan :D.Pääsisis helpommalla,kun ei tartte kahta sählää työstää .


      • perheen isä
        sählähäslä kirjoitti:

        nimittäin miehen kouluttamiseen. Hän aina rupeaa koiralle huutamaan, kun se riehuu. Itse sanon, ettei se auta, mutta ei mee jakeluun. Suuttuu vaan, kun neuvon häntä koiran koulutuksessa.

        Ehkä sitä miestä olisikin syytä kouluttaa. Tuosta saa helposti sellaisen käsityksen, että koira/koiraa on kasketty ja koulittu kahdella eri tyylillä ja tämä jos jokin saa koiran hämilleen ja aiheuttaa epävarmaa käytöstä, jota tuokin on. Mahdollisesti herkkä koira luonnoltaan. Ehkä ne vieraat ei olekkaan se ongelma.

        "Mitäs rotua veikkaatte? :D"...sekarotuista ja tämän takia ei voi kuin veikata. Muuta hyötyä ei ole mihinkään arviointiin.

        "Tuo ukon kouluttaminen menee jo enemmänkin ihmispuolen alan puolelle.Joten ei siitä sen enempää.Itse pistäisin jo moisesta ulkoruokintaan :D.Pääsisis helpommalla,kun ei tartte kahta sählää työstää "...-molossi- buhahaa joo komppaan =D


    • Lotcie333

      Moi,
      toi on tuttu ongelma.
      Kokeile tätä:
      Kun joku tulee kylään, niin sulje koira toiseen huoneeseen, ja esim. 5minuutin kuluttua laita se hihnaan, ja tuo se katsomaan vieraitasi,
      ja muista palkita se herkulla,
      kun se on rauhallinen,
      jos se riehaantuu,
      vie se pois,
      ja toista niin kauan kunnes se rauhoittuu...

      • Nasse-tätyli

        Mä en kyllä lähtis sulkemaan koiraa toiseen huoneeseen vieraiden tullessa koska se pääsee esim. kuumumaan siellä toisessa huoneessa (toki roduillakin on osansa tässä asiassa) ja kun sieltä vapautuu/ otetaan hihnaan, saattaa tilanne olla vielä pahempi.

        Mä ohjeistasin vieraita, ihan niin kun aikasemmissakin teksteissä on neuvottu. Kun koiraa ei huomioida mitenkään (vieraiden puolelta ei katsetta, kosketusta, sanallista kieltoa, ei mitään) niin koira ei nää kannattavana sitä loikkimista koska ei saa sille mitään vastakaikua/ palkkaa. Koiralla kestää kiinnostus välinpitämättömässa vieraassa parisen minuttia millon se lopettaa sen meuhkaamisen koska se ei ole kannattavaa.

        Sit meillä "rauhotettiin" koira ovikelloon niin et pyysin naapurin soittamaan kelloa muutaman kerran päivässä, mut mä en menny avaamaan ovee. Sitä tehtiin parinviikon ajan ja koiran suhtautumine ovikelloon muuttu. Kyllä se sen vielä ilmotushaukulla kertoo et kello soi mut ei säntää ovelle niin kun ennen, vaan jää paikalleen odottamaan et avataanko ovi vai ei.

        Sit yks mitä myös havaittiin hyväks, niin osa vieraista koputtaa oveen ja osa pimpottaa. Sekin osaltaan rauhottaa koiran suhtautumista "oven ääniin" ja vieraisiin.

        Sit kun olet menossa avaamaan ovee ja istutat koiran odottamaan, niin meillä koira istuu suht lähelle ovea. Ei pääse se välimatka pitkäks koiran ja vieraan välillä. Oma sekarotuseni kun on isohko niin alkuun ei päässy ottamaan vauhtia siihen hyppyyn.

        Sit tohon hihnaan kytkemiseenkin mulla on kielteinen näkökulma. Vieraisiin mentäessä on ok, ja pitäisin hihnassa niin kauan et koira rauhottunu. Mut kun teille tulee vieraita, niin en laittais hihnaan. Muuttuva tekijä joka saattaa saada koiran enemmän kiepeille (tosin poikkeuksiakin varmaan löytyy) ja tilanteesta taas ei toivotun. Opettelisin ottamaan vieraat vastaan vähäeleisesti, ilman mitään muuttuvia tekijöitä ja vieraille ehdoton koiran huomioimis kielto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe