sukupuolitautitestit ja maksut

tietämätön

Hei!
Haluaisin tietää, että maksaako sukupuolitautitestit? onko terveysasemilla ilmainen ja yksityisellä kovin kallis vai miten maksut menee? Riippuu varmaan paikkakunnastakin.Entä lääkkeet onko ne ilmaisia? Entä tietääkö joku selviääkö papa-näytteestä esimerkikis klamydia tai muut sukupuolitaudit. Olisin kiinnostunut tietää, koska minulla on lähete papa-näytteeseen ja aattelin, että riittääkö se vai pitäisikö minun hakeutua ensiksi lääkäriin?

3

5679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • julkisella

terveydenhuollolla ainakaan eli painu terveyskeskukseen. Papa-näytteellä voi todeta kondyloomat, mutta muihin tauteihin on omat testit.
      "Jos sinulla on ollut suojaamatonta seksiä ja haluat tietää, oletko saanut sukupuoliteitse tarttuvan taudin tai sinulla on oireita, sinun kannattaa ottaa yhteyttä asuinalueesi sukupuolitautien poliklinikalle tai terveysasemalle. Neuvontaa ja testejä saa myös opiskelijaterveydenhuollon ja yksityisten lääkäriasemien kautta.

Testeihin kannattaa hakeutua aikaisintaan viikon kuluttua riskitilanteesta ja hivin sekä hepatiittien osalta kolmen kuukauden kuluttua. Hiv-testissä etsitään hi-viruksen vasta-aineita, joiden muodostumiseen voi mennä jopa kolme kuukautta. Hiv-testin tulos on siis luotettava vasta kolmen kuukauden kuluttua viimeisimmästä riskitilanteesta.

Julkisen terveydenhuollon palvelut ovat pääsääntöisesti maksuttomia, ja joissakin tapauksissa myös itse hoito ja lääkkeet ovat maksuttomia."

"Tartuntatautilain mukaan aidsin, klamydian, kupan ja tippurin tutkimus, hoito ja lääkkeet ovat terveyskeskuksissa ja sukupuolitautien poliklinikoilla maksuttomia." (tieto v:lta 2002)

• Minni

testit ei pitäisi maksaa mitään. oon kyllä lukenu täällä, että jollain oli maksanu, mutta terveysasemilla ei ainakaan maksa mitään. Lääkkeet on myös ilmasia. ite sain lääkkeet heti jo terveyskeskuksesta. Papanäytteestä ei selviä klamydia. Kondylooma on ainut, mikä voi papassa näkyä. Klamydia otetaan virtsanäytteellä tai sen voi ottaa emättimestä. Kun menet sinne papaan, niin pyydä samalla ottamaan se klamydia.

• ruth

Kävin klamydia testissä ja sain terveyskeskuksesta ilmasin lääkkeet. Papassa saattaa näkyä jokin pieni muutos, mutta se ei kerro onko klamydia vai ei. Minulla siis eka testattiin klamydia ja kavin myös papassa, jossa nakyi muutos. Muutos hävis klamydian hävittyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe