Kohdun poisto

mymmy

Hei!
Haluaisin kuulla kokemuksia muilta kohdun poistosta ja sen jälkeisestä elämästä. Itselleni on varmaan annettu jo alunperin "vanhat" vehkeet. Kohtu on laskeutunut ja kallistunut taaksepäin. Yleensä leikkaukseen ei pääse helposti ja olen kuullut, että kohdussa pitää olla kasvaimia tai myömia, että edes leikataan. Minä olen kai se paha tapaus, koska lääkäriä ei tarvinnut paljoa vaivoista vakuutella. Helpotus se on kun pääsee eroon runsaista ja kivuliaista kuukautisista, sterilisaatiokin on tehty jo yli 10 vuotta sitten. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on aiheesta.

67

39490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti

      Vaihdevuosien osiosta voit lukea tuntemukseni
      kohdunpoistosta, suosittelen !

      • Siivi

        Heips,
        ei se elämä sen kohdunpoiston jälkeen paljon muutu, hormoonit hyrrää edelleen ja mikä parasta menkkoja ei enään ole, enkä todellakaan ole mikään mummoikäinen vielä (hieman yli 30). Aijon nauttia elämästä nyt täysillä ilman vatsakipuja ja ärtynyttä mieltä.


      • onnellinen
        Siivi kirjoitti:

        Heips,
        ei se elämä sen kohdunpoiston jälkeen paljon muutu, hormoonit hyrrää edelleen ja mikä parasta menkkoja ei enään ole, enkä todellakaan ole mikään mummoikäinen vielä (hieman yli 30). Aijon nauttia elämästä nyt täysillä ilman vatsakipuja ja ärtynyttä mieltä.

        Kohdunpoistossa minua kaduttaa se etten vaatinut sitä jo paljon aikaisemmin.
        Minulta kohtu poistettiin 35 vuotiaana. Joku varoitteli ennen leikkausta että miten naisellisuutesi käy??
        En vain keksi mitä naisellista siinä on että alavatsa ja selkä oli kipeä ja rätit tamppoonit aina litimärkiä. Yöunet katkesi vessakäynteihin. Reissut piti järjestellä vessojen mukaan. Maha sekaisin särky- ja vuodonvähennyslääkkeistä.
        Jouduin käymään monella gynekologilla ennen kuin löysin sellaisen joka otti puheeni tosissaan. Eräs sanoi että ole onnellinen kun sinulla on kunnon kuukautiset!!
        Munasarjat jätettiin ja hormoonit pelittää.
        Voi tätä uuden elämän riemua!!!! Suosittelen.


      • Sofia
        onnellinen kirjoitti:

        Kohdunpoistossa minua kaduttaa se etten vaatinut sitä jo paljon aikaisemmin.
        Minulta kohtu poistettiin 35 vuotiaana. Joku varoitteli ennen leikkausta että miten naisellisuutesi käy??
        En vain keksi mitä naisellista siinä on että alavatsa ja selkä oli kipeä ja rätit tamppoonit aina litimärkiä. Yöunet katkesi vessakäynteihin. Reissut piti järjestellä vessojen mukaan. Maha sekaisin särky- ja vuodonvähennyslääkkeistä.
        Jouduin käymään monella gynekologilla ennen kuin löysin sellaisen joka otti puheeni tosissaan. Eräs sanoi että ole onnellinen kun sinulla on kunnon kuukautiset!!
        Munasarjat jätettiin ja hormoonit pelittää.
        Voi tätä uuden elämän riemua!!!! Suosittelen.

        Moikka! Olen netissä selaillut kirjoituksia kohdun poistosta. Itselläni se saattaa pian olla käsillä, riippuu toisen lääkärin mielipiteestä. Lohdullista oli kuulla ettei se vaikuttanut mitenkään hormooneihin. Olen itse varsinainen "hormoonihiiri" eli mietinkin, että sittenkö minusta tulee kylmä ja tunteeton nainen. Luin ilolla kokemuksesi ja olen jo rohkeampi suostumaan kohdun poistoon. Syynä siihen on endometrioosi. Iloista jatkoa Sulle!


      • saattaa olla edessä..
        onnellinen kirjoitti:

        Kohdunpoistossa minua kaduttaa se etten vaatinut sitä jo paljon aikaisemmin.
        Minulta kohtu poistettiin 35 vuotiaana. Joku varoitteli ennen leikkausta että miten naisellisuutesi käy??
        En vain keksi mitä naisellista siinä on että alavatsa ja selkä oli kipeä ja rätit tamppoonit aina litimärkiä. Yöunet katkesi vessakäynteihin. Reissut piti järjestellä vessojen mukaan. Maha sekaisin särky- ja vuodonvähennyslääkkeistä.
        Jouduin käymään monella gynekologilla ennen kuin löysin sellaisen joka otti puheeni tosissaan. Eräs sanoi että ole onnellinen kun sinulla on kunnon kuukautiset!!
        Munasarjat jätettiin ja hormoonit pelittää.
        Voi tätä uuden elämän riemua!!!! Suosittelen.

        ongelmaa on..saattaa olla että poistoon menee munasarjat ja kohtu.

        Miten hormoonihoidot vaikuttaneet sinuun??
        entä seksi?? pystyykö sitä harrastamaan??

        ja miten se oikein ommellaan kasaan jos poistettu elimiä??

        minua pelottaa oikeasti naiseus , ainakin ystävättärelläni jolla myoomia oli, poistettiin kaikki elimet,huulen yläpuolelle kasvaa jotain..ja muuten hän hoikka..liikkuu jne.En ilkeä kysyä häneltä intiimiä asioita.Harrastaako hän seksiä enää..on yli 50.

        Itse olen 40 .


    • odotan paluuta entiseen

      mulla tehtiin poisto 2 viikkoa sitten. kaikki sujui hyvin mutta vatsa on edelleen arka ja on välillä reiluakin vuotoa. odottelen kiihkeästi että kaikki olis jo ohi ja pääsis jatkamaan entistä, urheilullista elämää! virtsarakko ei anna periksi yhtään vaan heti pienikin hädän tunne niin heti on pakko päästä pissalle,muuten koskee. uskon kuitenkin että sairausloman loputtua olen kunnossa. päivä kerrallaan!

      • leikkaustehty -säihkähtänyt

        Hei.
        3 vk sitten tehty kohdunp.leikkaus alateitse. Vuotoa hyvin vähän, viime viikot lähinnä vaaleanpunaista silloin tällön kun käy kävelyllä tai yrittää tehdä vähän voimisteluliikkeitä. Nyt kuitenkin tuli kirkasta verta n.ruokalusikan verran. - en ole tehnyt mitään kummosta, kävelylenkillä illalla, tosin vatsa toimi hitaammin tänä aamuna. Onko normaalia että välillä ei ole ollut juuri mitään vuotoa ja olen pärjännyt ilman suojia, ja nyt teki tommosen "tirautuksen" - sen jälkeen näyttää taas vaan sitä vaal.punaista.
        Onko joku paikka auennut - kertokaa te joilla kokemuksia. Olen vähän kauhuissani kuitenkin...
        Samoin pissahätä kun tulee ja jossei pääse heti veskiin, tulee "ilkeä" olo vatsalle. Ja sitten sen jälkeen se juoksuttaa vaikka rakko ei edes juuri ole täyttynyt. Pissa ei kirvele.


    • kohtuuton nainen

      hyvää kesän alkua sinulle joka mietit kohdun
      poistoa. Minulta viikko sitte poistettu kohtu,
      munasarjat säästettiin vielä koska halusin niin.
      Leikkaukseen pääsin nopeaa, tammikuussa todettiin muutoksia papassa ja nyt jo leikattiin. Olen
      kylläkin käynyt yksityisellä lääkärillä jo yli 20v.
      joka sattuu olemaan naistentautien ylilääkäri.
      Ole vain sitkeä sissi ja vaadi leikkausta.
      viikko on menny hyvin kipulääkkeitä saanut
      vähentää jo kummasti. toivon sinulle hyvää kesää
      ja sitkeyttä sillä se kannatta.

    • omenainen

      hei. minulla on todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. maha kipeä jo monta päivää ennenku ko menkat alkaa, monesti saanu koulustaki lähtä kesken kaiken ko 2 särkylääkettä ei auta. eilenki otin 4 ja silti oli vielä vähä kipeä. vessassa käyminen sattuu mielettömästi alavatsaan. rinnat kipeät myös jo about 4 päivää ennen kuukautisia, liivien laittaminenki sattuu. yhtenäki yönä sain vaihtaa tamppoonin 2 kertaa ja oli sidekki ja silti tuli läpi. aamuyöstä sain repiä poikaystävän ylös sängystä ja alkaa pesemään lakanan, pussilakanan ja petauspatjan. mua alkaa kypsyttämään tämä tilanne. oon vasta 18-vuotias mutta oon varma etten halua ikinä lapsia, eli kärsin periaatteessa ihan turhaan jatkuvasti menkoista. oiskohan mulla mahollista saada poistattaa kohtu..? lääkärille ko kerroin ni se sano että mulla on asenneongelma ja tarvin psykiatria.. että näin.

      • Diorisa

        Voi hemmetti noita lääkäreitä ja niiden masentavia kommentteja. Miksi tuokin on lääkäriksi lukenut, tuskimpa halusta auttaa ihmisiä!? Ei muuta kuin toisen lääkärin juttusille. Kohdunpoisto on kuitenkin raju juttu noin nuorelle, vaikea uskoa että sulle sellaista voidaan suositella. Miten olisi hormonikierukka? Itse käytin sellaista ennen kohdunpoistoa (olen 40 ). Menkat hävisi jotakuinkin kokonaan ;-) Sitäkään ei kai niin suositella jos ei ole synnyttänyt, mutta onhan kuitenkin parempi vaihtoehto kuin radikaali kohdunpoisto! Tsemppiä!


      • Liian nuori

        Mulla on vähän samankaltainen tilanne... Kuukautiset ovat todella kivuliaat ja silloin tahtoisi lähinnä vain kuolla. En todellakaan tahdo koskaan lapsia, oikeastaan kaikista mahdollisista syistä. Osa ystävistä on hylännyt mut juuri tällaisen "asenneongelmani" takia. Rehellisesti sanottuna kukaan ei ymmärrä mua. Aina oman mielipiteen ilmaisemisesta saa huudot kun kuulemma loukkaan naisia tai lapsia. Ajatus "lapset on tärkein asia elämässä!" ...niin miksi ? "Siksi että he voi saada omia lapsia" on sitä kun ei osata antaa oikeita vastauksia. Ehkä tällaisen ihmiset eivät vain voi kuvitella elämää ilman lasta. pahoittelen kun lipsui vähän aiheesta mutta oli pakko jollain tapaa jakaa mielipidettä ja purkaa omaa pahaa oloani, eli tässä tapauksessa valittamalla tästä internetissä... Olen tosin kai aivan liian nuori edes puhumaan tällaisista asioista.


      • Anonyymi

        Hei,kärsin kauheista vuodoista ja yms ,pääsin oman lääkärin kautta leikkaukseen ja juuri menossa ylihuomenna! Pelottaahan se mutta pakko tehdä,että tuo nimenomainen elämänlaatu paranee eikä jaksa tuota kipuilua joka kuukausi!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,kärsin kauheista vuodoista ja yms ,pääsin oman lääkärin kautta leikkaukseen ja juuri menossa ylihuomenna! Pelottaahan se mutta pakko tehdä,että tuo nimenomainen elämänlaatu paranee eikä jaksa tuota kipuilua joka kuukausi!!

        Hei! Jonotitko kauan leikkaukseen pääsyä? Itse sain kiireellisen lähetteen maaliskuussa enkä ole vieläkään saanuut toimenpideaikaa. Toivottavasti oma leikkauksesi meni hyvin ja pääset nauttimaan paremmasta elämänlaadusta. Täällä sitä vielä tuskassa odotellaan.


    • itkutuhru

      Mulla on kanssa todella vaikea tilanne. Minulta on leikattu endometrioosi, mutta ongelmani ovat kohdunseinämien laajentuneet verisuonet, joiden takia kärsin ihan hirveäsit. Olen vasta 23-vuotias, seksiä en ole pystynyt harrastamaan moneen kuukauteen tärinäkivun vuoksi, nykyään pelkkä käveleminenkin nostaa kyyneleet silmiin. Olen syönyt visanne, ehkäisypillereitä, minipillereitä useita eri merkkejä on kokeiltu. Hormoni kierrukka tuli 2 päivää laiton jälkeen ulos ja jouduin olemaan 2 päivää sairaalassa, koska kierrukka oli ulos tullessa repinyt kohtua. Haluasin kohdun poiston, koska elämäni ei ole elämisen arvoista. Töistä joudun kipujen vuoksi olemaan kokoajan pois. Olen kokeillut kaikkea mitä lääkäri on tarjonnut eikä mikään auta. Lääkäri (joka on muuten mies) ilmoitti että ei noin nuorelta voi kohtua poistaa, koska haluan kuitenkin joskus lapsia. Teen lasten kanssa töitä, ja voin tosiaan kertoa etten halua lapsia. Jos lapsia joskus haluankin voin adoptoida. Lääkäri sanoi että minulla on asenneongelma. Lähdin vastaanotolta kyyneleet silmissä.

      • Leikkaukseen menossa

        Voi että!
        Toivottavasti pääset jollekin toiselle lääkärille! Yritä saada lähete ´jonkun keskussairaalan naistentautien poliklinikalle.
        Yritä jaksaa.


    • Tämä edessä

      Onko kokemuksia Tampereen Yliopistollisen sairaalaan gynekologian poliklinikasta, kuinka nopeasti siellä pääsee kohdunpoistoon ja saako itse vaikuttaa siihen, että kohtu poistettaisiin ns. alakautta, emättimen kautta yleisanestesiassa ?

      • Leikattu

        Tämä edessä:

        Odotusajoista vastasin jo toisessa topiikissa, joten naputtelen tähän vain tuosta leikkaustavasta. Mikäli mahdollista, leikkaukset pyritään tekemään vaginaalisesti - anestesiassa tai spinaalipuudutuksessa. Käsittääkseni potilas itse saa valita tainnutustavan.
        Oman leikkaukseni piti olla alun perin vaginaalinen.

        Jos jokin syy niin vaatii, leikkaus tehdään tähystyksellä. Itselläni päädyttiin tähän, kun huomattiin että yksi myoomista oli hiukan hankala tapaus. Se oli varrellinen ja lepuutteli itseään virtsarakkoni päällä, joten tähystyksellä tehtävä leikkaus tuntui turvallisemmalta vaihtoehdolta.

        Koska vielä suhteellisen kookas kohtukin voidaan pilkkoa ennen alateitse poistamista, päädytään nykyään aika harvoin avoleikkaukseen. Käsittääkseni näin tehdään vain, jos kohtu on todella suuri tai jos avoleikkaus on jostain muusta syystä perusteltu. Itselläni päädyttiin lopulta tähän, kun myoomat kasvoivat hurjan nopeasti.

        Vaikka avoleikkauksesta toipuminen on hitaampaa, aloin jopa itse haluta sitä, kun kuulin hankalasta varsikaveristani (sillä oli toinenkin varrellinen kaveri, muut olivat intramuraalisia). Omassa tapauksessani se oli turvallisin ja järkevin vaihtoehto, mutta siihen todellakin päädytään nykyään aika harvoin.


    • Kumma tilanne

      Ikää on 49 ja kohdussani on myooma, jonka takia olen joutumassa kohdunpoistoleikkaukseen, noh viime käynnillä kaksi naislääkäriä päättivätkin olla viemässä jo munasarjanikin, vaikka itse sitä vastustan ja niissä ei ole mitään, muuta kuin pientä turvotusta toisessa. Se ei mielestäni ole riittävä syy niiden poistamiseen, mutta lääkäri sanoikin, että jos en suostu munasarjojen poistoon, sen jälkeen joudun käymään yksityisellä kontrollissa vuosittain. Onko siis syy munasarjojen poistoon sairaalan taloudellinen tilanne, että potilaskäyntejä tulisi vähemmän ja pääsisi kerralla eroon yhdestä tapauksesta ? Mielestäni tämä sotii oikeustajuani vastaan ja tuntuu oudolta.

      Lääkärin yksi peruste tuntui olevan, että tulee ne vaihdevuodet parin vuoden kuluttua kuitenkin, onko tämäkään mikään peruste leikata munasarjat pois, jos niissä ei ole mitään pahanlaatuista ?

      Laitoin asiasta jo palautetta ja vaadin saada keskustella jonkun ylemmän tahon kanssa. Ei kai potilasta saa kiristää tällaisella asialla ? Taloudellisesti minulla ei nykytilanteessa ole mahdollisuutta käydä yksityisellä, muuten menisin sinne jo heti. Harvinaista reumasairautta potevana, reumalääkäri on kyllä sanonut minulle, että Tays:iin voi tulla koska vaan, että on se "matala kynnys", no nyt se kynnys nousi kerralla tällaiseksi, en ihan ymmärrä tätä koko hommaa.

      Tekee mieli perua koko leikkaus ja antaa asian olla, kun ei tiedä mikä on oikea ratkaisu. Ainakin munasarjojen säilyttämistä pidin tärkeänä, mitä sanotte ?

    • Eri mieltä lääkärit

      Taistelenko munasarjojeni säilyttämisen puolesta, vaikka ikää on kohta 50 v, vai myönnynkö lääkäreitten heittoon, ettei niillä mitään virkaa ole, kun vaihdevuodet olisivat kuitenkin jo kohta tms ?

      Munasarjoissa ei tietääkseni mitään kasvaimia ole.

      • Epätietoinen..

        Olen kanssa joutumassa kohdun poistoon. Olen 46 vuotias ja nyt pitäisi päättää että leikataanko munasarjat vai ei. Jos leikataan niin saan lääkkeet vaihdevuosiin jotka alkavat sen jälkeen rajuina tai sitten ei leikata ja vaihdevuodet alkaa muutaman vuoden kuluttua. Mitä pitäisi tehdä??


      • Leikattu
        Epätietoinen.. kirjoitti:

        Olen kanssa joutumassa kohdun poistoon. Olen 46 vuotias ja nyt pitäisi päättää että leikataanko munasarjat vai ei. Jos leikataan niin saan lääkkeet vaihdevuosiin jotka alkavat sen jälkeen rajuina tai sitten ei leikata ja vaihdevuodet alkaa muutaman vuoden kuluttua. Mitä pitäisi tehdä??

        Onko tuossa nyt 45 se mystinen ikäraja, jonka jälkeen ehdotetaan munasarjojen poistoa? Itse kun olin 43, eikä niiden poistosta mainittu sanallakaan.

        Itse en leikkauttaisi TERVEITÄ munasarjoja. Vaikka estrogeenituotanto joskus loppuukin, erittävät munasarjat vielä pitkään sen jälkeen esim. mieshormoneja. Ja ovathan ne luonnollisesti alkaneet vaihdevuodet varmasti huomattavasti kirurgisia "mukavammat". Eivät ainakaan ala kertarytinällä.


      • epätoivoinen
        Epätietoinen.. kirjoitti:

        Olen kanssa joutumassa kohdun poistoon. Olen 46 vuotias ja nyt pitäisi päättää että leikataanko munasarjat vai ei. Jos leikataan niin saan lääkkeet vaihdevuosiin jotka alkavat sen jälkeen rajuina tai sitten ei leikata ja vaihdevuodet alkaa muutaman vuoden kuluttua. Mitä pitäisi tehdä??

        Nyt sitten on kohdunpoisto tehty. Onnistuttiin se poistamaan alakautta ja säästettiin munsarjat. Vaikka nukutuksessa poistettiin niin halusin päästä illalla pois. Nyt on kolmas päivä menossa ja jonkin verran on kipuja..tuntuu että pää on enemmän sekaisin noista kipulääkkeistä. Tässä vaan odotellaan että vatsa alkais toimimaan. Kai sitä pitäis yrittää käydä vähän kävelemässä niin se voisi auttaa siihen. Onko kokemusta montako päivää on mennyt ennekuin vatsa toimii. Tällä hetkellä tuntuu kuin olisi ilmapallo mahassa..eikä ole kiva tunne. kuukausi sairaslomaa ja pitäis oppia olemaan koko ajan tekemättä mitään..joten päivä kerrallaan tässä mennään..


      • Mielikki
        epätoivoinen kirjoitti:

        Nyt sitten on kohdunpoisto tehty. Onnistuttiin se poistamaan alakautta ja säästettiin munsarjat. Vaikka nukutuksessa poistettiin niin halusin päästä illalla pois. Nyt on kolmas päivä menossa ja jonkin verran on kipuja..tuntuu että pää on enemmän sekaisin noista kipulääkkeistä. Tässä vaan odotellaan että vatsa alkais toimimaan. Kai sitä pitäis yrittää käydä vähän kävelemässä niin se voisi auttaa siihen. Onko kokemusta montako päivää on mennyt ennekuin vatsa toimii. Tällä hetkellä tuntuu kuin olisi ilmapallo mahassa..eikä ole kiva tunne. kuukausi sairaslomaa ja pitäis oppia olemaan koko ajan tekemättä mitään..joten päivä kerrallaan tässä mennään..

        Itselläni alkoi toimia kolmantena päivänä, saman tien kun pääsin kotiin. Minulla oli sairaalassa kaksi ensimmäistä päivää epiduraalinen kipulääkitys, jonka opiaatti hidastaa/lamauttaa suolistoa. Sama vaikutus on tietysti suun kautta otettavilla opiaattipohjaisilla kipulääkkeillä. Olisiko sinulla niitä, jos laittavat päänkin sekaisin?

        Syö kuitupitoisia ruokia, juo paljon vettä (itselläni kahvi on takuuvarma "kakattaja") ja kävele vointisi mukaan. Jos tuntuu, ettei siitäkään huolimatta onnistu, napsi luumuja ja muita ulostetta pehmentäviä syötäviä.

        On kai sinulla kuitenkin ilmavaivoja - tarkoitan, että siellä suolessa sentään jokin liikkuu? Ne (ilmavaivat) ja ummetuskipu aiheuttivat muuten itselleni ensimmäisinä päivinä huomattavasti enemmän kipuja kuin itse leikkaus.


      • anne
        epätoivoinen kirjoitti:

        Nyt sitten on kohdunpoisto tehty. Onnistuttiin se poistamaan alakautta ja säästettiin munsarjat. Vaikka nukutuksessa poistettiin niin halusin päästä illalla pois. Nyt on kolmas päivä menossa ja jonkin verran on kipuja..tuntuu että pää on enemmän sekaisin noista kipulääkkeistä. Tässä vaan odotellaan että vatsa alkais toimimaan. Kai sitä pitäis yrittää käydä vähän kävelemässä niin se voisi auttaa siihen. Onko kokemusta montako päivää on mennyt ennekuin vatsa toimii. Tällä hetkellä tuntuu kuin olisi ilmapallo mahassa..eikä ole kiva tunne. kuukausi sairaslomaa ja pitäis oppia olemaan koko ajan tekemättä mitään..joten päivä kerrallaan tässä mennään..

        osta valion gefilus mehua, se auttaa vatsan toimintaan.nukutusaineet ja kipulääkkeet lamauttaa suoliston.Itse olen menossa syksyllä vihdoin kohdunpoistoon syynä pari suurta myoomaa ja monta pientä jotka vaan kasvaa kokoa ja täyttävät kohdun.Kohtu on jo niin iso ettei alakautta onnistu enää leikata ja yhden section jälkeen on kiinnikkeitä niin paljon että ne voi revetä ja aiheuttaa komplikaatioita ja kolmanneks multa on poistettu jo kohdunkaula papillooman takia joka aiheutti solumuutoksia,joten kirurgi ei saisi edes otetta siitä.Virtsaamisongelmaa on kun joudun juoksemaan vessassa 2 kertaa tunnissa ja Luoja miten toivon että pääsisin jo siihen leikkaukseen ja eroon näistä vaivoistani.


    • Kuinka selvisit ?

      Niimpä, siitä asiasta nyt sitten neuvotellaan, ehkä voisin vedota siihenkin, että kun on autoimmuunisairaus, on kestämistä siinäkin jo tarpeeksi, ilman rajuja hormoonimuutoksiakin.

      Lisäkokemuksia olisi kiva kuulla.

    • Miettii miettii

      Nimim. Epätoivoiselle vastasin. Nämä ihmisten omat kokemukset ja tuntemukset kertovat paljon enemmän, kuin netissä opettajina toimivien tylyt musta-valkoiset kommentit. Mitään ei saisi kritisoida, arvostella, kyseenalaistaa jne tuntea käytännössä.

      Edelleen mietin, voinko elää yli viiden sentin kokoisen myooman kanssa, vai onko se riski ja voisiko se kutistua vaihdevuosien tullessa kunnolla.

      Nyt kuukautiset harventuneet. Onko ruosteenvärinen vuoto merkki jostain ?
      Verikokeissa ja papassa ei mitään merkkejä pahanlaatuisesta.

      Saa vastailla =)

    • Vaikea päätös

      Eikä kipuja ole ollut, kun ei ole ollut vuotojakaan, joten antaisinko myooman olla ja pyytäisin lisäaikaa miettimiseen ?

    • Sinä päätät

      Mikä estää siirtämästä operaatiota? Loppujen lopuksi sinun on tehtävä päätös. Potilaslaki velvoittaa ottamaan huomioon potilaan mielipiteen, mitä ihmeen sanelijoita lääkärisi ovat olleet? Potilas päättää ja hoidosta saa kieltäytyä ja hoitoa siirtää.

    • Myooma 5,3 cm

      Noh, kävin lääkärin kanssa keskustelua, jossa hän sanoi, että leikkausaika on kesäkuun puolivälissä, kohtu poistetaan ja siitä otetaan tähystysleikkauksen aikana koepala, jonka patologi analysoi, että onko mitään pahanlaatuista ja jos on, niin sitten menee kai kaikki munasarjat, umpisuoli, imusolmukkeet ja mikä lie rasvaläppäkin.

      Mitään pahanlaatuista ei veri- ym kokeissa ole näkynyt, mutta aina ei kuulemma näy. Koska minulla on perussairautena Dermatomyosiitti, autoimmuunitauti, joka luetaan reumasairauksiin, niin koska siihen voi liittyä pahanlaatuinen kasvain, se on kai yksi syy, miksi lääkärit ovat niin innokkaasti poistamassa sekä kohtua, että munasarjoja, joista haluaisin pitää kiinni.

      En mielestäni ole mitenkään erityisen "hissukka", mutta silti tuntuu, että sen oman mielipiteen sanominen on vaikeaa, saada itseään kuulluksi ja ymmärretyksi.

      Yritän luottaa lääkäriin, mutta kun pitäisi luottaa myös itseensä ja nyt olen lähinnä peloissani ja kauhuissani koko leikkauksesta. En usko, että voin enää kieltäytyä, tai se pelottaisi vielä enemmän. En osaa sanoa, voi kun saisi olla terveenä.

    • Ei voi tietää

      Tavallaan valmistaudun leikkaukseen ja toisaalta haen, kuin pakoreittiä, jota ei ehkä ole olemassakaan, kun kai suht kiireellisenä leikkaukseen ollaan laittamassa.

    • miiu15

      Olin eilen kondun- ja munasarjojen poistoleikkauksessa. Syynä nopeasti kasvavat myoomat, laskeuma, niistä kivut ja runsaat kuukautiset. Olen 50, joten päädyin munasarjojenkin poistoon, ettei tarvitsisi niitä sitten erikseen tutkia, jos jotain kystia tms tulee. Kuulema 1,5 prosentille naisista kehityy munasarjasyöpä. Nämä tiedot sain gynekologiltani ja juttelin tuttujen ja sukulaisten kansaa ja päädyin munasarjojenkin poistoon. Pitkään sitä mietin odotellessani leikkausta. Huomenna aloitan estrogeenin ja se jännää, että miten ne sopivat, kun kunnon vaihdevuosioireita ei ole vielä ollut.

      • Lennu

        Itsekin tässä kohdunpoistoa odottelen. Olen 45 vee ja kuukautiset hirveät ja tulee 2:n viikon välein. Munasarjat haluan poistattaa kun olen työssäni törmännyt potilaisiin joille ne jätetty, ja ovat munasarjasyöpään sairastuneet..


    • minä en poistattanut

      Kohdunpoisto sinänsä jo vähentää munasarjasyövän riskiä 20%. Munasarjojen poisto lienee aika turhaa, mikäli ne ovat terveet. Niiden posito voi aiheuttaa lisää ongelmia, ts muiden sairauksien riski kasvaa.
      Ei tuolla käypähoito suosiutuksissakaan ole nähty tarpeelliseksi poistaa tefveitä munasrajoja.
      on tietenkin olemassa syitä, joiden vuoksi kannattaa poistattaa kohdunpoiston yhteydessä, mutta niistä syistä lääkärit tietää parhaiten. esim geeniperimä yms

    • nonnad1

      Hei! tässä toipilaana,viime torstaina poistettiin kohtu ja molemmat munasarjat.
      minulla oli monta isoa myoomaa (4kpl 4-8cm halk) ja molemmissa munasarjoissa
      myös isot pallukat.päädyin munasarjojen poistoon 43v-nä koska en halunnut ottaa riskiä että kolmannen kerran uusiutuneet ongelmat jossain kohtaa muuttuvat pahanlaatuisiksi.toipunut nopeasti,poisto tehtiin alakautta,vrkn olin sairaalassa,turvottelua oli kolmisen päivää mallia jalkapallo mahassa,huomasin että keinutuolissa istuminen ja keinuttelu pisti ilman liikkeelle ja helpotti oloa samoin kun ennen ruoan syöntiä otin ruokalusikallisen rypsiöljyä ei ollut niin vaikeaa ulostaminen.kannattaa muutenkin juoda paljon vettä ja pitää huoli että rruoka on kuitupitoista.nyt 4s päivä leikkauksesta ja ensimmäiset "kuumat aallot" iski,sain onneksi valmiiksi reseptin estrogeenikorvauslääkkeeseen jos oireet äityvät pahoiksi.tsemmppiä kaikille ja hyvää kesää!

      • Ripinä

        Olen menossa syksyllä kohdunpoistoon pahan laskeuman vuoksi. Leikkaus pelottaa ihan mahdottomasti. Pelkään kipuja ja mahdollisa tulppia, niin etten tiedä pystynkö edes menemään leikkaukseen? Olisi mukava lukea miten olette toipuneet ja kestikö kivut kauan? Pitääkö sairaalassa olla kauan? Kiitos Nonnad1 kirjoituksestasi. Kerrothan lisää miten jakselet?


    • helpotus***

      Mulla tulee tiistaina kolme viikkoa kohdun poistosta.Tähystyksellä tehtiin ja alakautta kohtu myomat pois.Toinen oli alle 5cm ja toinen ihan pieni myoma,mutta olivat submukoottisia ja tekivät kahdeksi päiväksi vuodot niin runsaiksi kuin olisi hanasta valutellut.Anemia oli kaverina ja rautatbletit.Löytyi myös kysta toisesta munasarjasta joka poistettiin ja lisäksi yllärinä havaittiin endometrioosia.Munanjohtimet otettiin myös pois.Toipuminen on mennyt hyvin,eka viikko tietysti hankalin aika.Maha oli muutamana päivänä ilmavaivoista ja juuri ennen mahan toimintaa kipeä,kunnes sain suolen tyhjäksi niin helpotti.Luulin olevani kipeäpi leikkauksen jälkeen kuin sitten olinkaan =)

      • Voi,voi

        Hyvä kuulla onnistuneista poistoista. Minulla kanssa alle 3cm myooma ja kaksi pienempää sekä taiteilua vuotopäivinä ollut jo monta vuotta ja yltyy vain. Nyt on seuraksi tullut ristiselkäkivut sekä vatsakivut ja ikuinen anemia joten rautatabletteja popsin. Kävin vasta hiljattain gynellä ja sulattelen vaihtoehtoja.Pikaista toipumista teille rohkeille!


    • leikattu

      M;oikka, minulla maaliskuussa poistetu kohtu alakautta ja samalla korjattu laskeumat. Etuseinämä korjattiin verkolla, kun laskeuma oli niin paha. Sairaalassa olin kaksi vuorokautta ja vuotoja ja kipuja kotona nelisen viikkoa. Aika niukkaa vuotoa kylläkin. Buranalla ja Panadolilla selvisin. Saikkua oli 6 viikkoa. 6 viikon kuluttua olin aika lailla kunnossa ja työkykyinen. Mitään vaivoja ei ole ollut, aivan ihanaa kun ei tarvitse hypätä esim. pissalla enää koko ajan ja onnistuu kerralla eikä tarvitse istua pytyllä vähän väliä. Sairaalassa olin kyllä aika kipeä, mutta kotona pärjäsin kun söin reippaammin särkylääkkeitä.Älä ripinä pelkää, kyllä se hyvin menee ja lopussa oot toivottavasti yhtä tyytyväinen kuin minä nyt olen.

    • Arveluttaa

      Miten teillä, joilla on jouduttu korjaamaan etu ja takaseinämien laskeumia, on seksielämä sujunut? onko tullut ongelmia tuntoaistin kanssa? Mitenkähän pysyviä nuo verkkokorjaukset ovat? Itsellä kohtu poistettu, mutta joudutaan alkuperäisestä arviosta huolimatta nyt kuitenkin korjaamaan muutakin. Olen aika peloissani, kun kohdunpoistossakin tuli jo tuntopuutoksia...

    • tiukkis1

      Ei ole tuntoaistissa ongelmia muuten kuin tuo pohja jotenkin aristaa, Jokin kipeä piste siellä on eli hieman varovasti pitää työnnellä. Olen vibraattorilla itse harjoitellut, niin hallitsee itse tuon työnnön syvyyden. Sellaista minulle seksuaaliterapeutti sairaalassa opasti tekemään ennen kuin paikat taas tottuu ja venyy kun ne on uudelleenrakennettu.

    • arveluttaa

      sitäpä juuri arvelinkin. Itsellä ei tuonne pohjaan ole tuntoa palautunut. ja tuskin palaakaan. En saa enää samanlaista nautintoa miehen työntymisestä sisään, koska tunne on kuin seinä olis vastassa. Kyllähän sitä tosiaan omin käsin onneen pääsee, mutta eihän se ole sama asia kuin ennen leikkausta, jolloin kaikki hoitui luontevasti ilman mitään tunnottomuuksia tai omituisia tuntemuksia.
      Tässä vain mietin, että kannattaako enää lähteä mitään lisäkorjauksia edes tekemään, kun jo nyt on alapää näin pilalla reposteltu.Minä en ole edes päässyt mihinkään seksuaaliterapeutille, vaikka jo heti leikkauksesta mukamas toivuttua, valitin ettei tunne ole oikeanlainen, enkä nauti juuri mistään. Tällainen kyllä vie mielen matalaksi, kun yleensä hehkutetaan kuinka kohdunpoisto ei vaikuta mitenkään seksielämään. kyllä se vaikuttaa. Kokonainen elin poistetaan ja lihakset kursitaan kasaan. Ei sen jälkeen ole minkäänlaista hermoyhteyttä sisempiin elimiin, jotka normaalisti stimuloituvat myös yhdynnässä.
      seksin sanotaan olevan päänsisäinen asia, muta kyllä siinä on kroppakin isossa osassa.

      • Venni3

        Kohdunpoisto avoleikkauksella takana. Aloitin heti lantionpohjanlihasten treenauksen. Ja viisi viikkoa leikkauksesta seksi sujuu yhtä ihanasti kuin ennenkin.

        Joten ei tarvitse pelätä, suurimmalla osalla leikatuista seksi ei muutu ollenkaan.
        Tunto pysyy ennallaan.


      • Kokenut 5

        Arveluttaa? Unohda koko asia, sillä itselleni tehtiin leikkaus jo noin 40v sitten. Ihoon jäi pieni tunnoton kohta, mutta ei haittaa. Yli 10 vuotta parasta elämää, ja lapset oli tehty kuten suunnniteltu. Oletko kenties kertonut tuttaville. Itse kerroin ennen ja jälkeen, mutta lopetin kun katseet olivat kummalliset.
        Kohtu olikin myomia täynnä, ja toinen munasarja joka poistettiin samasta syystä. Olipa sairaalassa samaan aikaan nainen joka ei ollut kertonut miehelleen, ja hoitajat olivat sitä mieltä, että ei kannatakaan. Ei siinä mikään naiseus mene, ja vaihdevuodet tulevat hieman aiemmin, jolloin oli pakko syödä hormoonia. Tulee mieleen, että jos teillä molemmilla on ennakkoluuloja, kuten vieläkin on. Kysy nyt lääkäriltä, että kaikki on kunnossa.


    • arveluttaa

      ei tuo jumppa vaikuta siihen, miltä itsestä tuntuu. Mullakin on kyllä puristusvoimaa kuin aina ennenkin, mutta ei se tuntoaistia palauta emättimen pohjaan eikä tuo sitä yhteyttä muihin elimiin. Muuri on rakennettu väliin niin ettei pelkässä yhdynnässä orgasmia saa, vaikka miten jyystää. Ennen se oli lähes takuuvarma juttu varsinkin jos itse on päällä. Ei ole kostumisongelmia eikä mitään muuta kuin että tuntoa ei vain ole.

      • Venni3

        Nimenomaan siihen tuntoon jumppa myös vaikuttaa. Eli naisen nautintoon. Kykyyn käyttää lihaksia ja sitä kautta orgasmi herkkyyteen. Tämähän on tutkittu asia.

        Eri asia on päänsisäinen tunne. Jos ajattelee negatiivisesti ei varmasti saa orgasmia. Ja kuvitelmaa on että ei mitään hermoyhteyttä sisäisiin elimiin ole enää leikkauksen jälkeen. Mihin se häviäisi. Ei nainen tarvitse kohtua orgasmiin.

        Joten seksuaaliterapeutti voi olla oikea osoite. Ja olet varmastikin käynyt gynekologilla tarkastuttamassa sanomasi muurin olemassaolon. Ja jos kaikki on ok. Eli ei anatomista estettä.. Kyllä silloin treenaus ja seksiterapeutti on oikea osoite.

        Ja en väheksy tuntemaasi. Siitä ei ole kyse. Vaan siitä että gynekologin ja seksuaaliterapeutin avulla haet apua ongelmaasi. Ja tiedän että hekin kehottavat jumppaamaaan lantionpohjanlihaksia ja rentoutumaan.


    • Arveluttaa

      voi venni hyvä, luuletko etten ole jumpannut! Tiedän tasan tarkkaan miten lantionpohjan lihaksia käytetään. Saan ne pienetkin jumppakuulat pysymään sisällä. Ja se, että on muurin tunne siellä pohjalla on aivan fyysinen tunne, sillä niinhän se kohdunpoisto tehdään, että elin poistetaan ja kohdunkaulan emättimen pohjaan jättämä aukko suljetaan. Kursitaan kokoon. Nekin lantionophjan lihakset, joiden läpi kohdunkaula normaalisti työntyy emättimen pohjaan.
      Olen tätä kaikkien ohjeiden mukaan yrittänyt mieltää pään sisäiseksi asiaksi, mutta sille ei tosiaan voi mitään, että yhdynnässäkin tunnen, miten orgasmi voisi/kuuluisi tulla, mutta kun h-hetki lähestyy mitään ei tapahdu. Omin tai miehen sormin ja ulkopuolelta kyllä onnistuu, joten vika on siellä sisällä.
      Sain myös kauheita ulostusongelmia kohdunpoiston seurauksena, joita nyt pitäsi lopultakin päästä korjaamaan. Minua ei leikkauksen jälken uskottu, kun sanoin, että en pysty normaalisti ulostamaan. Väitettiin vain, että asia korjaantuu ajan myötä. Eipäs korjaannu, pahenee vaan kaikenaikaa. Keksittiin jopa ärtyneen suolen oireyhtymä, jota minulla siis ei ole. Katastrofi selvisi vsta defekografiassa, kun suolen toimintaa kuvattiin.
      Että tällaista tuhoa voi kohdunpoistostakin seurata.
      Ja se, että kohtu olisi pelkkä lapsenkantopussi, on täyttä puppua. Kyllä kohtulihas ja ne hermot, jotka kohtua hermottaa, omalta osaltaan voimistavat orgasmia. Miten se muuten on selitettävissä, että ennen leikkausta yhdyntä tuntui taivaalliselta ja nyt vaikka miten haluaisi ja olisi kiihottunut, niin tositilanteessa ei sitten tunnu enää millekään. Ja huom. minulla ei ollut mitään ennakkoasenteita asiaan, vaan uskoin satasella, kun lääkärit väittivät, ettei vaikuta sp-elämään.
      Minua kyllä suututtaa, että fyysisestä vaivasta yritetään väkisin vääntää pään sisäinen ongelma. Tottakai siitä sellainen tulee, kun kukaan ei oikeita vaivoja ota tosissaan, vaan hyssytellään ja lässytellään täyttä shittiä. Selvitäpä huviksesi, kuinka moneen asiaan Vagus-hermo vaikuttaa. Sillä on yhteys moneen asiaa aivojen ja peräpään välillä.

      • Venni3

        Selvishän se että sinulla on anatominen vika. Jos luet kommenttini uudelleen, huomaat että kannustan sinua tutkittamaan asian. Ja jos ei fyysistä vikaa löydy asia on pään sisällä.

        Ja en koe että minua on "kursittu" kokoon. Kuten sinä asian ilmaiset. Ja hermotukset toimii niin kuin pitääkin.. Joten tässäkin on iso ero sinun ja minun välillä.

        Ja saathan orgasmin jollain tavalla, joten täytyyhän hermotusten toimia sinullakin.

        Ja sinulla ulostuksen kanssa ongelmia, se vaikuttaa asiaan. Mene yksityiselle gynekologilla, jolloin saat lähetteen eteenpäin ja vaiva korjataan.

        Ei apu valittamalla täältä palstalta löydy. Vaan sillä että konkreettisesti asialle teet jotain.


      • Kokenut 5

        Arveluttaa: Kohtu on vain lasten saantia varten, ei muuten. Et maininnut kuinka kauan leikkauksesta on. Itselläni kesti kauan, ja olin sairaslomalla kauan. Kipuja oli, ja lomaa olisi tullut lisää, mutta halusin töihin. Tein vai pieniä asioita hiljakseen. Kotiin päästyä pystyin istumaan ainoastaan aurinkotuolissa, puoliksi maaten. Pitkään meni kun edes tuli mieleen rakastelu.


    • Arveluttaa

      Tätähän juuri alunperin tulin kyselemään, että kun alunperin vain kohtu poistettiin, eikä siitä pitänyt olla mitään ongelmaa ja kuitenkin seurasi vain lisää ongelmia, että miten muilla on asiat hoitunut.
      Kerroin myös sen, että nyt jo pian 2 vuotta kestäneen tappelun jälkeen (yksityisen lääkärin lähete) olen päässyt noihin suolen toimintaan liittyviin tutkimuksiin, joissa koko paletti selvitettänee.
      tämänkin käsittääkseni olen sanonut aiemmissa teksteissäni, että valitin asiasta heti kohdunpoiston jälkeen, muttei minua uskottu. Asia lähti etenemään taas vasta, kun sain omalta gyneltä uuden lähetteen. Ja todettakoon nyt vielä kerran, että näitä suolen toimintaan liittyviä ongelmia minulla EI ollut ennen kohdunpoistoa. Ne ovat selvästi leikkauksen jälkeisiä ongelmia. Mutta näinhän se meillä menee Suomessa, jos lääkärit toheloi, niin potilas kärsii, tai valittaa ja kärsii kuitenkin.
      Monilla paikkakunnilla on vielä niin, että vaikka on yksityisen lääkärin lähete, leikkauset tehdään keskus- tai yliopistosairaaloissa ja siellähän nykyään ei ole mitään eri kohtelua vaikka kuinka yksityispuolelta tulisi.
      Tällainenn rumba kun on taustalla, niin todella pelottaa joku uusi korjausleikkaus, kun ei voi luottaa siihen että asiat korjaantuisivat.
      Vielä pikku nyanssina: Suoleen kai ei kuitenkan voi vaikuttaa millään lantionpohjajumpalla? en ainakaan ole ikinä kuullut. Kutten kerroin, jumpattu on ahkerasti, välillä niin, että koko alakerta krampissa oli. Se ei kuitenkaan ole parantanut tilannettani.
      Kerron nyt senkin vielä, että seksuaaliterapeutillekin olen ollut jo kauan jonossa, mutta eipä ole kuulunut sieltä päin mitään.
      enkä tosiaan kuvitellutkaan, että tällä palstalla asiat korjaantuisivat, vaan tulinpahan kertomaan kohdunpoistoa harkitseville, että aina ei voi voittaa vaan asiat voi mennä huonommaksikin tai ainakin tulee kovasti lisäongelmia. Aivan lapsenkengissä on alapään hermojen toiminnan tunteminen kohdunpoiston osalta. Ja kun kerroin, että orgasmin saan omin voimin, ei tosiaan tarkoita sitä, että asia olisi jotenkin ok. Tunne ei ole läheskään niin kokonaisvaltainen, kuin jos sen saisi yhdynnässä. Tunne on aivan erilainen. Sitä ei ehkä tiedä muut kuin ne jotka sen on kokeneet.

      • Venni3

        Hyvä että vaivasi hoidetaan. Ja erilaisista syistä johtuvia ulostusvaikeuksia hoidetaan leikkaushoitojen lisäksi mm. myös lantionpohjanterapialla. Ja ne kuuluvat lantionpohjan sairauksiin.

        Joten suolen toimintaan voi vaikuttaa lantionpohjan jumpalla ja muulla terapialla.


        Lähde: duodesim.lehti toiminnallinen ulostamisvaikeusoireyhtymä

        Ja toivottavasti kohdunpoiston menevät eivät pelkää seurauksia. Toki lääkäri kertoi minullekin riskeistä. Mutta kaikki meni minulla ja suurimmalla osalla leikatuista hyvin.

        Ja edelleen olen sitä mieltä että jos leikkaus menee hyvin seksielämä palautuu ennalleen kun jumppaa lantionpohjan lihaksia. Se myös saattaa estää laskelmia tulevaisuudessa. Ja ei niitä lihaksia pidä krampiin saakka jumpata.

        Ja toki naisen ikäkin vaikuttaa. Jos vaihdevuodet on alkamaisillaan. Sekin vaikuttaa seksielämään. Ja vaivat voivat olla osittain siitäkin johtuvia, joten ne voivat olla monen asian summa.


    • Arveluttaa

      silti olen sitä mieltä, että turhan vähättelevästi suhtaudutaan, jos leikkauksen jälkeen asioista ja oireistaan valittaa. Tämän osoittaa jo se, että kun itse erittäin hyväkuntoisena leikkauseen menin oletten, että toivun tuota pikaa, niin sitten kun sanon, että kaikki ei ole kohdallaan ja elimistö ei toimi niinkuin pitää vaan ongelmia on, minulle lässytetään, että asiat korjaantuu ja jollei itse ole tosi TOSI TOSI sitkeä, ei apua kyllä saa mistään vaan lääkärit sujelee toisiaan varsinkin tuolla isoissa sairaaloissa, eivätkä myönnä varmaan ikinä, että mitään virhettä on koskaan tehtykään. Siinä itse asianosainen meinaa tosiaan järkensä menettää, kun yrittää apua saada ongelmiinsa, joita ei ennen leikkausta ollut eikä tiennyt voivan tullakaan.
      Olen kyllä lukenut tuosta toiminnallisesta ulostamisongelmasta, jota hoidetaan terapialla, jumpalla ja jopa sähkölläkin, mutta se tuskin omalla kohdalla auttaa, koska mulla ongelma on jo niin vanha, että tuskin hermoja voidaan enää tässä vaiheess stimuloimallakaan korjata. eikö kaksi vuotta ole jo niin pitkä aika, että tuhot on lopullisia. Olisi pitänyt saada sitä apua heti eikä näin myöhään. Ja varsinainen vika on suolen tuppeuma, joka on syntynyt tämän kahden vuoden aikana, kun en ole apua ongelmaani saanut. Tuskin olisi näin vaikeaksi elämä mennyt, jos olisi heti alkuun otettu tosissaan kun valitin suolen toiminnasta. Että ei ollut vikaa ennen leikkausta, vaan tuli roppakaupalla leikkauksen jälkeen.
      Tällaista kun taphtuu sen ainoan kerran kun leikkaukseen joutuu, menee lopullinenkin luotto lääkäreihin.

    • Julkinen eläin

      "Monilla paikkakunnilla on vielä niin, että vaikka on yksityisen lääkärin lähete, leikkauset tehdään keskus- tai yliopistosairaaloissa ja siellähän nykyään ei ole mitään eri kohtelua vaikka kuinka yksityispuolelta tulisi."

      No onneksi ei ole eri kohtelua, olisihan se pikkuisen arveluttavaa, että julkisessa terveydenhuollossakin raha puhuisi.

      • Kokenut5

        Minut leikattiin yksityisessä sairaalassa, jossa kaupungillamme oli muutamia paikkoja. Samassa huoneessa oli yksityispotilaita, ja ruoka- sekä hoito sama. Perhehuoneet oli sitten erikseen. Jokaaisesta pumpulitupostakin taisivat maksaa. Harmi, että paikkoja ei enää ole, mutta ei liene tarviskaan enää.


    • mitalin toinen puoli

      no ei kai sekään nyt oikein ole, että yksityisesti jos hoitoa hakee, on valmis siitä maksamaan, mutta hoito tehdään julkisella puolella ja parhaassakin tapauksessa, jos leikataan yksityissairaalassa ja komplikaatioita tuleee, yksityislääkärit pukkaa ongelmatapaukset korjattavaksi julkiselle puolelle... näinhän se menee

    • Julkinen eläin

      Onko se sitten julkisen terveydenhuollon vika, jos yksityislääkäri ei halua ottaa vastuuta leikkaamansa potilaan mahdollisesta komplikaatiosta?

      Leikattiinko sinut pienessä paikallissairaalassa, jonka ammattitaidon kyseenalaistit, vai miksi suhtaudut noin kielteisesti julkiseen puoleen?

    • Mitalin toinen puoli

      En kritisoinut kumpaakaan, en yksityistä tai julkista toistaan enempää. Koko järjestelmämme on vaan aika tyhmä. Miksi on olemassa yksityinen sektori, jos nämä kalliisti palkatut ei hoida ja vastaa tekosistaan loppuun asti? Ja miksi julkisella puolella on niin vähän ihmisiä palkattuna, ettei siellä ehditä kuin päällisin puolin vähän kursia kasaan ja äkkiä kotia...? Tätä minä tarkoitin.
      Tähän on tultu, kun jokapuolella säästetään. Säästetään ihmishengillä pelaten.

    • Arveluttaa

      Kyllä varmasti olisi tarpeen julkisellakin puolella nämä ekstrapaikat, sillä nyt meitä tosiaan kohdellaan kuin karjalaumaa. Vaikka tosiaan valitin leikkauksen jälkeen kotiuduttuani, ja sen jälkeen kun seksielämän sai aloittaa, että tunnoton ja kummallinen on tuntemus pohjassa, jankutettiin vain sitä, että kyllä se siitä paranee. On kasi vuotta leikkauksesta, eikä muutoksia ole tullut. vain pohja antaa tarpeeksi myöten, mutta tuntoa siihen ei ole tullut.

      Pikkuhiljaa on alkanut vain enemmän ja enemmän jurppia, kun tasan tarkkaan tiedän ja muistan, miten ihanasti väristykset kulkivat pitkin selkäpiitä ympäri kehon ja nyt ei yhdyntä tunnu juuri miltään. Saahan se ulkoisissa elimissä ja ns reijällä tuntua, mutta se varsinainen aamen siellä pohjalla - sitä ei ole. Leikkasivat varmaan kaikki herkät kohdat veks, vaikka ei muuta kuin kohtu poistettu. lääkärit väittivät tosiaan, että ei vaikuta seksielämään. Toisin kävi.

      Kokenut5, en käsitä, miten asian voi unohtaa, kun joka jumalan kerta, kun rakastelen mieheni kanssa, tunnen miten ja missä sen orgasmin pitäisi tuntua, mutta sitä vaan ei tule. Kohtu ei toisaan ole pelkkä lapsentekopussi, vaan on osallisena kunnolliseen ja täyteläiseen orgasmiin, ainakin se kohdunkaulan alue, joka nyt siis puuttuu. Selitäpä nyt sitten, miten sellaiset tunemukset,joita kaipaa seksielämäänsä, voi unohtaa? Mulle perusteellinen rakastelu näine ihanine tuntemuksineen on ollut keino rentoutua, mutta nyt asiasta ei kertakaikkiaan pysty nauttimaan nin täydellisesti, kun kuitenkin lopulta joutuu itse omin käsin asian hoitamaan loppuun. Se ei tosiaankaan ole sama asia, kuin että voisi vain antaa asian tapahtua ilman hirveää yrittämistä ja räpeltämistä.Ja vaikka jonkilaisen orgasmin tyngän sattuisikin onnistua nyhräämään ite, on olotila kuitenkin sellainen, että jotain jää vaille. Siitä oikeasti ahdistuu eikä rentoudu.

      Me on mieheni kanssa keskusteltu asiasta nurin ja oikein, mutta en ole kyllä sellainen ihmienn, että jotain ihme kiksejä saisin levittelemällä asiaa pitin sukulaisia. Parhaalle kaverilleni oon kertonut, mutta mielestäni se riittää. En ymmärrä miten asia olisi paremmin, jos olisin kertonut siitä kaikille kavereille ja sukuklaisille. En kertoisi mistään muustakaan leikkauksesta, joka ei vaikuta esim ulkomuotoon. Se mikä näkyy, on hyvä ehkä kertoa, mutta mikä ei näy ulospäin, ei kuulu mielestäni lähipiirinkään reposteltavaksi.
      Se, että pelkkä kohdunpoistokin on jo näin hankaloittanut sukupuolielämääni pistää minut epäilemään, että mahdolliset lisäkorjaukset huonontaisivat tilannetta entisestään. Menisi se viimeinekin tunnonripe alapäästä. Sitten taitaisi olla sama hankkia miehelle keinovagina ja muuttaa nunnaluostariin ja purkaa siellä raivo vaikka maan kuokkimiseen.

    • "Pian ilman kipuja"

      Olen 41-vuotias lapseton nainen jolta ens maanantaina leikataan kohtu.
      Syynä on raju endometrioosi ja siihen liittyvät kviut ja tuskat.
      Lapsiakaan en siis pystynyt saamaan ja olen taistellut vuosia että ottaisivat kohdun veke. Kuukautissäryt on niin kauheita, ollu aina, että aikoinaan en päässyt kouluun enkä aina töihin.
      Särkylääkkeitä ja ehkäisypillereitä on kokeiltu mutta ne ei ole auttanu, vaan pilannu muita sisäelimiä..ruokatorvessa ja suolistossa ongelmia kun on joutunut codeiinia ja muita vahvoja tabuja popsii yli puolet elämästä.
      Endometrioosileikkauksessa olin 2005 mutta oireet olivat takaisin jo 2006.

      Viime vuoden tammikuussa sitten marssin gynekologille ja pyysin laittamaan tän prosessin käyntiin. On kaiken maailman tutkimuksia tehty ja vuosi oli rankka, mutta vihdoin on leikkaus ovella!

      Lääkärit ei halunnu lähteä kohdunpoistoon ennekuin olin täyttänyt 40v, sillä ne pelkäs että kuiteknin katuisin..jos vaikka vielä keksittäis joku tapa hankkia lapsia... Juu ei, lapsettomuus on ollut kauhea pala, mutta viimeiset vuodet oon ollu ookoo sen asian suhteen.

      Poisto tehdään tähystyksellä ja mulle kerrottiin että pääsisin sairaalasta jo parin päivän päästä toipumaan.

      Oli tosi hyvä saada lukea teidän kaikkien kokemuksia. Ei pelota leikkaus tai sen jälkeinen olo..snadisti ehkä kitenkin hermostuttaa.

    • miili

      Leikkaus takana tehtiin 12,3,2014 meni hyvin.Tehtiin alakautta puudutuksella sairaslomaa 17,04,2014 asti.Ei ole ollut mitään vuotoja eikä kipuja .

    • tervetuloa

      MUMMUKERHOON!!!

      ongelmat alkaakin vasta poiston jälkee, HILJAA JA SALAKAVALASTI, LÄHES HUOMAAMATTA...hehheh... stiä luulee olevansa elämänsä kunnossa, mutta ans olla kun aikaa kuluu, pikkuhiljaa alkaa ilmetä mitä kummallisempia vaivoja., joita ei osaa edes yhdistää kohdunpoistoon. Eikä ne lääkärit ikinä edes myönnä, että syy olisi kohdunpoisto, mutta kohtu sijaitsee aika aralla hermoalueella, josta kun hermoja napsitaan pois, niin jopa alkaa tapahtu anaisen kropassa.

      Sairasloma on vsta meneillään, voi olla edessä ihan mitä vaan.

    • derwer

      Ahaa! Milloin niitä vaivoja on odotettavissa? Mulla on kohdunpoistosta (ja munasarjojen myös) nyt 1,5 vuotta aikaa enkä ole vielä mitään vaivoja saanut. Luulin jo, ettei niitä tulekaan.

    • tervetuloa mummuker.

      sanoinkin että hiljaa ja salakavalasti. Kaikki ollaan yksilöitä toisilla menee vuosi ja toisilla kymmenen. mutta yhtä kaikki jäljet johtavat sylttytehtaalle.

    • Ei mummukerholle

      No höpöhöpö, onko sun pakko tulla pelottelemaan ihmisiä jokaiseen kohdunpoistoketjuun. Ei ole kellään henk.koht. tutullani (keskustelupalstalla kävijöitä en laske henk.koht. tutuikseni) tullut minkäänmoisia kohdunpoistosta johtuneita vaivoja. Aikaa heidän leikkauksistaan on 2-22 vuotta.

      En kiellä, etteikö jollekulle voisi tulla, mutta tuollainen yleistäminen ja muiden pelottelu on tosi ikävää.

    • tervetuloa mummuker.

      tosiasiat on monesti aika ikäviä. Enkä ole tosiaan missään ketjusssa ketään pelotellut. Olen ketonut vain mitä VOI tapahtua. Että ei tosiaan ole kyse mistään tuosta vaan -jutusta niinkuin lääkärit antaa ymmärtää. Sitäpaitsi en ole kirjoittanut pelottelutarkoituksessa vaan siksi, että tilanteeni on paskamainen ja toivoisin saavani itsekin jotain tietoa, onko enää mitään toivoa parannuksesta. Enkä nyt tarkoita mitään seksuaalineuvojien lässytyksiä enkä sitä, että vika on psyykkinen. Jos olisi, niin sitähän ei pitäisi olla, koska suhteemme mieheni kanssa oN kunnossa.

    • Ei mummokerholle

      No kyllä nuo 26.3. päivätyt tekstisi ja nimimerkkisikin (Tervetuloa mummokerhoon) antaa ymmärtää, että leikattujen on turha tuudittautua siihen, että kaikki menee hyvin:

      "Sairasloma on vsta meneillään, voi olla edessä ihan mitä vaan."

      "toisilla menee vuosi ja toisilla kymmenen. mutta yhtä kaikki jäljet johtavat sylttytehtaalle."

      Kohdunpoisto voi olla leikatuille hyvin emotionaalinen toimenpide, tuollainen pirujen seinille maalaaminen ei auta kenenkään toipumista.

    • trvetuloa mummuker..

      se menee siinä vaiheessa emotionaaaliseksi, kun ensin lääkärit toitottaa, kuinka kaikki on poiston jälkeen auvoista ja entistä ehompaa. No, kun ongelmia siten ilmaantuu, niin nämä spesialisit pesee kätensä koko touhusta ja asiakas jätetään oman onnensa nojaan toipumaan miten parhaaksi näkee. Minä en ainakaan ole sanut muuta, kuin toteamuksia: "voi, voi, nyt kävi näin, olen pahoillani...jne..." no, eipä se mun tilannetta auta. että ei ole pirujen maalailua vaan totuuden toteamista.

      • Anonyymi

        Leikkauksiin VAIN jo son todella pakko eli on joku muodon muutos tai kasvannainen ja pakko poistaa,en ymärrä kuinka tänä päivän kohtu het ipoistetaa njos se on laskeutunut?
        Sehän voidaan korjata kun on tehty jo monelle sama jatodellakin lääkärillä ei ole mitään takuu huoltoja jos kaikki muu terveys on ok.
        Me kaikki ollaan erilaisia ja leikkauksia ym viimesiä vaihtoehtoja kannattaa aina miettiä etukäteen onko ne todella tarpeen??


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe