Jos tekee huoltotestamentin, pitääkö se toimittaa tekemisen jälkeen sosiaalitoimistoon tai käräjäoikeuteen vahvistettavaksi vai riittääkö, että se on olemassa ja todistajat vahvistavat sen todenmukaisuuden?
Toivoisin, etta vastaajalla on tästä tietoa, eikä arvailuja.
Huoltotestamentin vahvistaminen
3
925
Vastaukset
- Tseeus
Huoltotestamentti ei ole mikään virallinen paperi vaan ainaostaan vanhemman mielipideilmaisu miten hän haluaa että lapsen huolto järjestetään. Paperi ei sido viranomaisia vaan otetaan huomioon siinä missä muittenkin asianosaisten mielipiteet. RIittää että on allekirjoitettu ja vaikkapa vielä pari todistajaa. Säilytys sellaisessa paikassa että tulee sitten siin kuolemantapauksen yhteydessä.
Lapsi ei siis ole omaisuutta mitä voi testamentata vaan viranomaiset ratkaisevat asiaa lapsen edun mukaisesti.- epätietoinen_666
Kiitoksia vastauksesta. Olen kyllä lukenut useita artikkeleita tästä huoltotestamentista ja olen tietoinen tuosta muuten, mutta missään ei mainita tuota vahvistamisasiaa. Tässä tullee rinnalle vielä oheishuoltajuus, sehän pitää vahvistaa käräjäoikeudessa. Käräjäoikeudessa vahvistettu oheishuoltajuuskaan ei takaa mitään, mutta oheishuoltajuus ja huoltotestamentti kyllä ilmaisevat viranomaisille, mikä oli vanhemman kanta asiaan, kun sitä ei tietääkseni kuoleman jälkeen enää voi mennä kyselemään. Kun se vanhempi on sen lapsen kanssa elänyt vuosia, niin sillä on vähän toisenlainen tietämys asiasta, kuin papereita tuijottelevalla virkamiehellä, mutta onpahan nyt pari paperia lisää tuijoteltavaksi. Tässä tapauksessa isää ei ole näkynyt mailla eikä halmeilla vuosiin, mutta uusi avomies on elänyt lasten kanssa 7 vuotta ja on käytännössä isä. Lisäksi biologisella isälla on hieman sellaisia ongelmia, ettei oiken sovi kasvattajaksi, mutta nämä ongelmat eivät välttämättä ole niiden viranomaisten tiedossa. Haluan vain varmistaa, että mahdollisessa kuolemantapauksessa viranomaiselle tulee selvästi tietoon tämän hetken todellinen huoltajuustilanne, kun nykypapereista se ei mistään selviä.
- ¤¤¤¤¤¤
Mä kirjoitin aikoinaan itse vapaamuotoisen hoitotestamentin ja menin sen kanssa lastenvalvojan puheille. Teksti kirjoitettiin puhtaaksi ja siitä jäi yksi osa mulle, yksi lastenvalvojalle ja yksi sille henkilölle jonka toivoin saavan poikani huoltajuuden mikäli itse en kykenisi huoltajana toimimaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1862690Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482407Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061122- 84954
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait239819Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20810Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka285775Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies89774Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22708