Voiko joku auttaa? Freelancer hommia aloittava

Graafikko009988

Olen ajatellut alkaa tekemään graafisen alan free-hommia yksittäisille yrityksille ja yksityisille.
Tiedän että free-verokortin saa verotoimistosta ja niitä voi kopioida tarpeen mukaan työnantajille.

Pitääkö minun itse maksaa alvit, eläkemaksut ym? Jos pitää, niin miten ne lasketaan?

Aluksi minulla ei ole niin isoa asiakaskuntaa, että pärjäisin free-ansioillani. Eli joudun olemaan liiton rahoilla, liittoni taas ottaa 50% kaikesta mitä tienaan. Toiminimeä ei vielä kannata perustaa koska päivärahaa ei tietääkseni saa kun on yrittäjä.
Nämä käytännön laskemiset tuottavat minulle päänvaivaa, kun en niitä tajua.

Olisi kiva jos joku jelppisi tässä ;)

5

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ieutiweuieututeui

      tuollaisia asioita. Ota yhteyttä oman alueesi ely-keskuksen yritysneuvontaan.
      Sen verran kyllä minäkin voin kertoa, että joudut itse maksamaan alvit ja eläkemaksut ja verosi. Yritysneuvonnasta saat tarkkaa tietoa niiden suorittamisesta.

      • Graafikko009988

        Kiitos tiedosta.
        Kysyn sen takia täältä, koska en tiedä mistä kysyisin. Olen jo kolmesta paikkaa kysynyt asiasta, eikä kukaan tiedä. En ole koskaan kuullutkaan ely-keskuksesta... joten sinne sitten huomenna soitto :)

        Kaikkia muitakin vinkkejä otetaan vastaan asiaan liittyen.


    • Graafikko009988

      Voisiko joku ystävällinen sielu vielä auttaa, menetän kohta hermoni tän asian kanssa!!!!

      Siis jos teen yritykselle freehommia, silloin laitan ymmärtääkseni laskun sekä free-verokortin yritykselle, eikö?

      Jos lasku on tällainen:
      http://www.freet.fi/sopimukset/laskumalli/
      niin mitä noihin y-tunnus-, kaupparekisterinro-, ennakkoperintärekisteröity-kohtiin pitää laittaa???
      Tää laskutus asia on sairaan vaikeeks tehty :( :(

      Entä jos asiakkaana on yksityinen ihminen, niin laitanko silloin hänelle pelkän laskun? Ei kai silloin mitään free-verokortteja laiteta menemään?

      Kiitos etukäteen jos joku viitsii vastata

      • vinks

        Hei,
        Ehdottaisin sinulle, että avaat eezy -tilin ja laskutat kaikki asiakkaasi heidän kauttaan. Tuossa jo ylhäällä sitä mainostettiin: www.eezy.fi
        Silloin tuloksi katsotaan vain se tulo, jonka eezy sinulle tilittää. Voit saada edelleen myös liiton päivärahaa. Ilmoitat jokaisen kuukauden viimeinen päivä liittoon, mitä olet siinä kuussa ansainnut ja saat ns. soviteltua päivärahaa.

        Jos tulotasosi nousee tietyn rajan yli, voit jo perustaa toiminimen ja siitä se yritystoiminta sitten lähtee.

        Helpointa ja riskittömintä.


    • makekoo2011

      Osuuskunta toiminta on parasta, eikä ihan satunnaisen muutaman hyvän kuukauden jälkeen kannata omaa firmaa perustaa. Useampi hyvä asiakas, asiakkaita tulee ja menee. Erilaisia osuuskuntia on ympäri suomen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe