miten voin jatkaa suhdetta

haaksirikko

asuin mieheni kanssa 4,5 vuotta. viimeiset kaksi vuotta suhteesta olivat riitaisia, piinaavia, kyynelten täyttämiä. riitelimme jatkuvasti hänen välinpitämättömästä käytöksestään, tietokoneella yötä päivää istumisesta, tupakoinnista, alkoholin käytöstä. riidat etenivät lopulta siihen pisteeseen, että aloimme molemmat olla myös väkivaltaisia toisiamme kohtaan. silti minulla olisi yhä ollut haluja korjata asiat, mutta hänellä ei, joten lähdin.

nyt vuoden eron jälkeen hän on aikuistunut. viinan otto on jäänyt, samoten tupakointi. viimeiset 2 vuotta yhdessäolostamme hän oli ollut masentunut, kummankaan meistä huomaamatta. hän on saanut nyt itsensä kuntoon, voi hyvin ja haluaisi yrittää suhdettamme uudelleen. minäkin rakastan häntä yhä.

olen silti katkera kaikista hänen tekemistään ja sanomistaan asioista. hän on pyydellyt paljon anteeksi, mutta vaikka kuinka haluaisin, se ei paranna oloani. anteeksi olisi pitänyt pyytää silloin, kun sen aika oli. on vaikea luottaa, näen painajaisia siitä, kuinka hän lähtee taas. katkerin olen hänelle siitä, että hänellä oli erossa olomme aikana ollut suhde. helpommaksi asiaa ei tee, että tämä nainen asuu äitini (jonka luona vierailen usein) naapurissa. tunnen syvää vihaa, enkä tiedä muuttuuko se viha miksikään edes ajan kuluessa. seksi on minulle jotenkin merkityksellisempää, kuin kokemani mukaan valtaosalle ihmisistä, joten tämä asia painaa mieltäni, enkä osaa suhtautua siihen kevyesti.

haluaisin yhä olla hänen kanssaan, mutten löydä keinoja käsitellä tunteitani. asumme eri paikkakunnalla, joten pariterapia ei ole mahdollista. niin paljon kuin häntä rakastankin, tunnen myös syvää vihaa, katkeruutta ja surua. haluaisin, että hän tuntisi sen, miten paljon hän on minua satuttanut. haluaisin kostaa hänelle. nämä tunteet pelottavat itseänikin, sillä kuka tahtoisi rakkaalleen pahaa.

en toivo neuvoja sen suhteen, tulisiko minun jatkaa hänen kanssaan vai ei. toivon, jos joku vain osaa minua neuvoa tai on ollut samanlaisessa tilanteessa, neuvoja siihen kuinka voisin jatkaa tästä yhdessä hänen kanssaan. hän on ihanin mies, jonka olen koskaan tavannut. tiedän, että jos pääsisin itse siihen pisteeseen, että voisin hyväksyä menneet asiat, voisimme olla onnellisia yhdessä.

2

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sara^

      Hei,


      Et pääse eroon vihasta ja katkeruudesta, jotka johtuvat menneisyyden tapahtumista. Vihan psyykkisena tehtävänä on suojella minuuttamme ja puolustaa rajojamme. Pelkäätkö, että poikaystäväsi pettää sinua uudelleen? Voitko luottaa häneen? Voitko puhua hänelle avoimesti vihastasi ja katkeruudestasi? Joskus auttaa se, että saa vuodattaa kaiken (usein moneenkin kertaan, mutta jossain vaiheessa sen on loputtava, eikä samoihin asioihin enää saisi palata) sille henkilölle, joka nämä tunteet on aiheuttanut. Pystyisikö hän ymmärtämään tuskaasi ja lohduttamaan sinua ja auttamaan sinut taas takaisin ehyeksi ihmiseksi?

      Mennyttä et voi enää muuttaa, eikä siirtää ajan kelloa taakse päin. Ainoa mahdollisuutesi on selvittää asiat tässä ajassa.

      Voit olla itse myös masentunut, varsinkin jos vihan ja katkeruuden tunteet ovat jatkuneet pitkään. Olet ollut myös vahva hyvin pitkään suhteessasi ja nyt olisi sinun aikasi saada apua ja tukea.

      Ihan lähtökohtaisesti ja jo itsesi takia, voisitko ajatella hakeutuvasi psykologin juttusille tai psykoterapiaan? Voit mennä ensin terveyskeskuslääkärille, joka ohjaa sinut psykiatrille ja hän voi kirjoittaa lausunnon terapian tarpeesta, jolla saat Kelalta tukea terapiaan. Jonkinlainen lyhytterapia voisi myös auttaa sinua jäsentämään ongelmaasi ja auttaa sinua löytämään työkaluja ja ymmärrystä tähän vaikeaan tilanteeseesi.

      Kaikkea hyvää ja usko pois, asiat kääntyvät vielä hyväksi.

      • haaksirikko

        Hei! Ihanaa, että joku jaksoi lukea koko pitkän vuodatukseni loppuun ja vielä vastasikin! Ajatuksistasi on apua minulle, kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe