Haluan kysyä onko ihmiset jotka harrastavat koiran selättämistä tai muuta alistavaa kasvatusta huomanneet koiran maahan menossa mitään vaikeuksia?
En ota kantaa siis kasvatustyyliin. Huomasin vain omasta koirastani, että se kieltäytyi menemästä maahan kun mieheni oli vieressä, mitä ei ole tapahtunut koskaan ennen, koira on kuitenkin viimeisen päälle koulutettu... Mieheni koirien käsittely on tyyliä: raivomalla ja äksyämällä saa ne tottelemaan jos tekee jotain ei-haluttua, mieheni ei kouluta koiriamme. Silloinkaan mieheni ei pyytänyt koiraa maahan, vaan minä pyysin, mieheni vain seisoi vieressä. Ja ihmettelen kovasti mistä johtuu, että valion arvon saavuttanut koira ei tehnyt moista perusliikettä, vasta kuin useamman käskyn jälkeen ja miksi ihmeessä se vilkuili mieheeni, vaikka minä sitä käskytin?
Kentällä käy joitain ihmisiä, joiden koirat eivät suostu menemään maahan ja heistä ainakin muutamat ovat sanoneet, että se johtuisi siitä, että koira yhdistää sen alistamiseen. Onko siinä perää? Kokeeko koira jota alistetaan/selätetään maahan menon epämiellyttäväksi?
Te jotka selätätte koiria; kysymys teille
17
343
Vastaukset
- kynnyspuu
Varmaan jos koira on jotenkin varuillaan, se ei halua mennä maahan. Annoit ajattelemisen aihetta.
- käpälämäki
Jos se koiraa pelkää ja haluaa päästä nopeasti karkuun mahdollisesta syntyvästä tilanteesta, ei siksi halua mennä makuulle. Ehkäpä tuo vilkuilu kertoo samaa.
Itselläni on arka pelokas koira joka menee "lukkoon" uhkaavana pitämissään tilanteissa. Näyttää alistuvia merkkejä tosi helpolla. Jo nuorempana reagoi lasten riitaan tai kun komensin lapsia. - rodustakin
Jos koira on jokin metsästysrotuinen(spk, kkk, nhhk, ajokki, mäykky tmv), niin se maahankäyminen käskystä on kyllä melkoista tervanjuontia. Ihan riippumatta kuka käskee. Ja jos se onnistuukin, niin tapahtuu joskus puolen minuutin-useiden minuuttien kuluttua(ja silloin olet jo ehtinyt toistaa käskyn kolmannenkin kerran).
Niiden tyyppivika taitaa siis olla muistiväylän hitaus lisälaitteilta(korvat), prosessiyksikön(aivot) kautta käskyt toteuttaville lisälaitteille(koivet). Ovat siis kuin vanhat 486-prosessorit viimeistä huutoa olevien pentiumien rinnalla. ;D - tyttelityytui
rodustakin kirjoitti:
Jos koira on jokin metsästysrotuinen(spk, kkk, nhhk, ajokki, mäykky tmv), niin se maahankäyminen käskystä on kyllä melkoista tervanjuontia. Ihan riippumatta kuka käskee. Ja jos se onnistuukin, niin tapahtuu joskus puolen minuutin-useiden minuuttien kuluttua(ja silloin olet jo ehtinyt toistaa käskyn kolmannenkin kerran).
Niiden tyyppivika taitaa siis olla muistiväylän hitaus lisälaitteilta(korvat), prosessiyksikön(aivot) kautta käskyt toteuttaville lisälaitteille(koivet). Ovat siis kuin vanhat 486-prosessorit viimeistä huutoa olevien pentiumien rinnalla. ;DPitääkö aina käskeä? voi myös pyytää ja namittaa sen päälle
Ylipäätään täytyy sanoa,että on ne koirat ihmeellisiä,kun ei vielä enempää ole luonneongelmia,kun meitä ihmisiä joutuvat kestämään ja epäloogisuuttamme...
Eli on,silloin kun on.Ja ihan maalaisjärjellä ajatellen,jos koiraa rangaistaan jollain tapaa,ja samaa käytetään sitten ihan huvin vuoksi,niin toki se ristiriitoja aiheuttaa.Varsinkin vielä jos siinä tilanteissa on käytetty jotain yhteistä sanaa,tai elettä.
Yksi tyhmempiä tapoja mokata,ja sitten ihmetellään,kun koira ei toimi. Toki jotkut osaavat homman hoitaa niinkin,että koira ei asioita yhdistele,eikä ongelmia tule.
"Kentällä käy..." No,jos he syyn tietävät,että ovat mokanneet,niin eikö sitten kannattaisi sen eteen jotain tehdä,ihan koirankin kannalta... Aika typerää on koiraa paineistaa turhaan... Ellei sitten ole ihan selittelystä kyse ylipäätään,kun koira ei toimi.
Tosin voihan muitakin syitä olla ja onkin olemassa,miksi koira ei kunnon maahan menoja tee.Se on sitten oma juttunsa.- koiran omistaja
Voi olla vaikka fyysinen kipu tai kylmä maa, eikä halua mennä maahan, tähänkin olen joskus törmännyt koulutuskentillä esim. pikku-fifien suhteen (nähnyt siis) en omista fifiä, vaan kaksi isoa paimenkoiraa !
- 2 noutajaa
Itse en kyllä vertaisi maahan menoa ja selättämistä keskenään. Vanhemmalle koiralle opetin maahan menoa melko pian kotiutumisen jälkeen pentuna ja se oli kyllä aika ihmeissään ja jotenkin alistuneen oloinen ensimmäisen kerran kun meni maahan oikein. Muita liikkeitä tehdessä en ole vastaavaa huomannut vaan koira on ollut pikemminkin iloinen ja ylpeä suorituksesta. Nuoremmalle en sitten ihan ekalla tai tokalla viikolla kotiutumisen jälkeen viitsinyt kyseistä liikettä heti opettaa ja se menikin paremmin kun sen opetin vähän myöhemmin, eikä mitään nolostelua esiintynyt.
- bernikasvattaja
ONKOHAN KYSEESSÄ SAKU, KUN MIEHESI HUUTAMALLA KÄSKYTTÄÄ !! Ei ole kiva katsoa koiraa, joka pelolla tottelee. Yleensä myös sormet napsuu, kun sakua käskytetään, myös sakun omistanut hlö käskyttää toisten koiria sormia napsuttamalla ja kovasti käskemällä, VAIKKA hlö tietää koira tottelee (käskytys tulee huomaamatta automaattisesti) ihan tavallista, normiääni -pyyntöä! Iloisesti tottelevaa koiraa on ilo katsoa.
Kyllä arempi koira näyttää alistumiseleitä, jos huudetaan perheessä esim. lapsille tms. kovaa äänenkäyttöä tai uhkaavaa elettä on.- ...
Hmmm..
Kyseessä ei ole saksanpaimenkoira. Sormien napsuttelua en ole miehessäni huomannut, enemmän nykii leukapielissä sillä kun hermoon ottaa.
Mä en tuota ihan usko, että koira pelkäisi miestäni, vaikka sillä hermo meneekin koirien kanssa helposti, huomasin vain, että koiran maahan meno mieheni läsnä olessa ei ollut miellyttävä ja ei, mieheni ei ollut mitenkään hermostunut siinä vaiheessa, sattui vain kerrankin olemaan läsnä kun tuossa pihassa pidimme treeninpätkää. Hetkeä aiemmin koira oli mennyt ihan normaalisti maahan ja meni myös kun mies oli poistunut paikalta, eli mistään kiputilasta ei ollut kyse, ainoastaan koira ei mennyt pyynnöstä maahan välittömättömästi kun mieheni oli läsnä. Itseasiassa en ole koskaan nähnyt mitä tapahtuu jos mieheni käskisi koiran maahan, menisikö ja miten menisi.
Siitä vain aloin miettiä tuota kuulemaani juttua tuosta maahan menon vaikeudesta koirilla joita alistetaan ja yhdistin sen minun ja mieheni täysin vastakkaisiin tapoihin suhtautua koiriimme. Oli vain jännä miten koira venkuilee tottelemisessa, kun se on opetettu tottelemaan ihan täysin muulla keinoin kun äksyämällä, että sittenkö se ei äksyäjän läsnä olessa mielellään tottelekaan...
Ai niin, oli koira kuin koira, niin kyllä se saa mieheni äksyilemällä itseensä suhtautumaan. Sattuu vain olemaan niitä ihmisiä, että tilanteessa jossa kuka tahansa muu sanoisi, että menepäs pois siitä jaloista, tämä karjaisee suoraan "painu vittuun siitä jaloista". Ja kyllä asiasta on keskusteltu, on vain niin pirun sitkeässä elävä sosiaalisesti periytynyt tapa (on siis nähnyt lapsuudestaan asti koiria kohdeltavan näin), ettei pääse siitä eroon.
Meillä ei ole arkaa koiraa, mutta pehmeäkin koira meillä on. Ja tietenkin kun tämä asia jäi tuossa yksi päivä vaivaamaan kokeilin myös pehmeällä koiralla, miten sen maahan meno, kun mieheni on vieressä. Siinä ei ollut mitään ongelmaa. Eli itse kytkisin tämän kovan koiran luimistelun tottelemisessa siihen, että koiralla on tarve näyttää että on sitä munaa täälläkin, siis vastaa kovaan kovalla.. Kovan koiran kouluttaminen kovistelemalla onkin varmasti aika tekemätön paikka, vaikka kyllä, olen kanssasi samaa mieltä; monet saksanpaimenen omistajat tuntuvat pitävän sitä jopa rotunsa kouluttamisen edellytyksenä, mutta en kohdistaisi vain siihen rotuun, vaan nostaisin ehdottomasti monet rotweilereiden omistajat rinnalle ja ehkä vähän ohikin.... ... kirjoitti:
Hmmm..
Kyseessä ei ole saksanpaimenkoira. Sormien napsuttelua en ole miehessäni huomannut, enemmän nykii leukapielissä sillä kun hermoon ottaa.
Mä en tuota ihan usko, että koira pelkäisi miestäni, vaikka sillä hermo meneekin koirien kanssa helposti, huomasin vain, että koiran maahan meno mieheni läsnä olessa ei ollut miellyttävä ja ei, mieheni ei ollut mitenkään hermostunut siinä vaiheessa, sattui vain kerrankin olemaan läsnä kun tuossa pihassa pidimme treeninpätkää. Hetkeä aiemmin koira oli mennyt ihan normaalisti maahan ja meni myös kun mies oli poistunut paikalta, eli mistään kiputilasta ei ollut kyse, ainoastaan koira ei mennyt pyynnöstä maahan välittömättömästi kun mieheni oli läsnä. Itseasiassa en ole koskaan nähnyt mitä tapahtuu jos mieheni käskisi koiran maahan, menisikö ja miten menisi.
Siitä vain aloin miettiä tuota kuulemaani juttua tuosta maahan menon vaikeudesta koirilla joita alistetaan ja yhdistin sen minun ja mieheni täysin vastakkaisiin tapoihin suhtautua koiriimme. Oli vain jännä miten koira venkuilee tottelemisessa, kun se on opetettu tottelemaan ihan täysin muulla keinoin kun äksyämällä, että sittenkö se ei äksyäjän läsnä olessa mielellään tottelekaan...
Ai niin, oli koira kuin koira, niin kyllä se saa mieheni äksyilemällä itseensä suhtautumaan. Sattuu vain olemaan niitä ihmisiä, että tilanteessa jossa kuka tahansa muu sanoisi, että menepäs pois siitä jaloista, tämä karjaisee suoraan "painu vittuun siitä jaloista". Ja kyllä asiasta on keskusteltu, on vain niin pirun sitkeässä elävä sosiaalisesti periytynyt tapa (on siis nähnyt lapsuudestaan asti koiria kohdeltavan näin), ettei pääse siitä eroon.
Meillä ei ole arkaa koiraa, mutta pehmeäkin koira meillä on. Ja tietenkin kun tämä asia jäi tuossa yksi päivä vaivaamaan kokeilin myös pehmeällä koiralla, miten sen maahan meno, kun mieheni on vieressä. Siinä ei ollut mitään ongelmaa. Eli itse kytkisin tämän kovan koiran luimistelun tottelemisessa siihen, että koiralla on tarve näyttää että on sitä munaa täälläkin, siis vastaa kovaan kovalla.. Kovan koiran kouluttaminen kovistelemalla onkin varmasti aika tekemätön paikka, vaikka kyllä, olen kanssasi samaa mieltä; monet saksanpaimenen omistajat tuntuvat pitävän sitä jopa rotunsa kouluttamisen edellytyksenä, mutta en kohdistaisi vain siihen rotuun, vaan nostaisin ehdottomasti monet rotweilereiden omistajat rinnalle ja ehkä vähän ohikin....Ei ylipäätään koirat tottele jokaista (perheenjäsentäkään) samalla lailla aina.Riippuu hyvinkin koirasta.Silläkään ei ole mitään tekemistä,kuinka koulutettu tai ei aina.
Nyt kun puhutaan taas termeistä,pehmeä,kova ym.niin kiinnostaisi kuulla,onko tämä testissä käytetty,vai mistä tulee.Ihmiset kun niin herkästi viljelevät noita termejä,ja aina ei osu ihan edes kohdalleen. Pelkästään ohjaajaherkkyys(pehmeys) saatetaan sotkea pehmeyteen,ja esim.koiran sitkeys,peräänantamattomuus ym.rotupiirteet kovuuteen.
Itse en usko mihinkään "koiran näyttämiseen".Se menee sinne inhimillistämisen puolelle.
Se miksi toinen menee miten menee ja toinen miten menee,niin on ihan jostain muusta kiinni.Viimekädessä opetuksessa,ihmisten käytöksestä,koiran perusluonteesta ym.
Näkemättä vaikea sanoa tuokin,koska kokonaiseleetkin kertoo omaa kieltää.Joskus vähän rotukin osaltaan.
En tiedä mitä kovistelemalla kouluttaminen tarkoittaa,mutta usein on pikemmin kyse pakotteiden käytöstä.Se on taas oma juttunsa.
Noh,aika ihme suhtautumista mieheltä.Jos olisi omastani kyse,niin saisi samaa mitä tilaisi.Voisi sosiaaliset tavat äkkiä kumminkin muuttua...- ...
molossi kirjoitti:
Ei ylipäätään koirat tottele jokaista (perheenjäsentäkään) samalla lailla aina.Riippuu hyvinkin koirasta.Silläkään ei ole mitään tekemistä,kuinka koulutettu tai ei aina.
Nyt kun puhutaan taas termeistä,pehmeä,kova ym.niin kiinnostaisi kuulla,onko tämä testissä käytetty,vai mistä tulee.Ihmiset kun niin herkästi viljelevät noita termejä,ja aina ei osu ihan edes kohdalleen. Pelkästään ohjaajaherkkyys(pehmeys) saatetaan sotkea pehmeyteen,ja esim.koiran sitkeys,peräänantamattomuus ym.rotupiirteet kovuuteen.
Itse en usko mihinkään "koiran näyttämiseen".Se menee sinne inhimillistämisen puolelle.
Se miksi toinen menee miten menee ja toinen miten menee,niin on ihan jostain muusta kiinni.Viimekädessä opetuksessa,ihmisten käytöksestä,koiran perusluonteesta ym.
Näkemättä vaikea sanoa tuokin,koska kokonaiseleetkin kertoo omaa kieltää.Joskus vähän rotukin osaltaan.
En tiedä mitä kovistelemalla kouluttaminen tarkoittaa,mutta usein on pikemmin kyse pakotteiden käytöstä.Se on taas oma juttunsa.
Noh,aika ihme suhtautumista mieheltä.Jos olisi omastani kyse,niin saisi samaa mitä tilaisi.Voisi sosiaaliset tavat äkkiä kumminkin muuttua...Testattuja on molemmat pehmeä ja kova. Pehmeässä oli vähän yllätystä itselle, kun on muuten hyvin rotutyypillinen, eli terävä ja vahva hermoiltaan, mutta selittikin sitten hyvin paljon myös aiempia kokemuksia...
"Se miksi toinen menee miten menee ja toinen miten menee,niin on ihan jostain muusta kiinni.Viimekädessä opetuksessa,ihmisten käytöksestä,koiran perusluonteesta ym."
Juuri tätä minäkin... Mutta mietin että miksi juuri maahan meno. Miksi väittävät,että koirat eivät mene maahan koska yhdistävät alistamiseen, onko siinä kuitenkin perää?
Ihmisen käytös, sen minäkin uskon vahvasti olevan koiran tottelemattomuuden syynä. Miksi siis ärjyvälle tai ns. valtaansa näyttävälle ihmiselle juuri käy niin,e ttä koira ei mene maahan..?
Tuota koira näyttää, vastaa kovaan kovalla, mietin Caniksessa olleen artikkelin pohjalta, eli siitä sikailijakoirat jotain... Se käsitteli myös sitä, miten kovilla otteilla käsitellyt koirat laitavat kovan myös vastaan. En ehkä osaa sitä selittää oikein, mutta toivon,e ttä olet perehtynyt...
"Noh,aika ihme suhtautumista mieheltä.Jos olisi omastani kyse,niin saisi samaa mitä tilaisi."
Niin juuri saako samaa mitä tilaa -koiralta? ... kirjoitti:
Testattuja on molemmat pehmeä ja kova. Pehmeässä oli vähän yllätystä itselle, kun on muuten hyvin rotutyypillinen, eli terävä ja vahva hermoiltaan, mutta selittikin sitten hyvin paljon myös aiempia kokemuksia...
"Se miksi toinen menee miten menee ja toinen miten menee,niin on ihan jostain muusta kiinni.Viimekädessä opetuksessa,ihmisten käytöksestä,koiran perusluonteesta ym."
Juuri tätä minäkin... Mutta mietin että miksi juuri maahan meno. Miksi väittävät,että koirat eivät mene maahan koska yhdistävät alistamiseen, onko siinä kuitenkin perää?
Ihmisen käytös, sen minäkin uskon vahvasti olevan koiran tottelemattomuuden syynä. Miksi siis ärjyvälle tai ns. valtaansa näyttävälle ihmiselle juuri käy niin,e ttä koira ei mene maahan..?
Tuota koira näyttää, vastaa kovaan kovalla, mietin Caniksessa olleen artikkelin pohjalta, eli siitä sikailijakoirat jotain... Se käsitteli myös sitä, miten kovilla otteilla käsitellyt koirat laitavat kovan myös vastaan. En ehkä osaa sitä selittää oikein, mutta toivon,e ttä olet perehtynyt...
"Noh,aika ihme suhtautumista mieheltä.Jos olisi omastani kyse,niin saisi samaa mitä tilaisi."
Niin juuri saako samaa mitä tilaa -koiralta?"Miksi juuri maahan meno..."
No sitä perää juuri siinä on,mutta kuten jo kerroin´,toki joillakin muustakin voi olla kyse.
Jos nyt mietitään,niin jo maahanmeno koiralle on omanlaisensa juttu,tietyissä tilanteissa.
Se on asento,jota koirat käyttää myös niin alistuessaan (vahvoissa tilanteissa) toisilleen,kuin myös jotkut käyttää rauhoittavina signaaleina.
Jos sitten ajatellaan,että me ihmiset vaadimme koirilta samaa liikettä,niin eipä ole ihme,jos koirat saattavat (korostan saattavat) tuntea sen epäloogiseksi,varsinkin jos siinä tilanteena,opetuksena ym.ym.ym.on liittynyt jotain vähemmän positiivista.
Eli ihan simppeliä.
Varsinkin entisaikaan,jolloin käytettiin vähän "kulmikkaampia" tapoja opettaa,aina silloin tällöinkin näkyi tahkeaa maahanmenoa jollain, ja ihan selkeesti pystyi yhdistämään mistä syystä.
Koirat kun myös yhdistelee asioita,ihan oppimisprosessissakin.Ne myös saattaa oppia asioita,joita emme edes huomaa,vaikka itse olisimme (olosuhteet ym.) syypäitä.
En ole tuota caniksen juttua nähnyt,joten en voi sitä kommentoida.Tosin tuo sikailijakoira sanana särähtää korviin,koska minusta koirat ei sikaile.Omistajat vaan...
koira vastaa kovalla.Tarttis nähdä aina noitkin,mitä tarkoitetaan.Kun kyse voi loppupeleissä olla aika monesta.
Esim.Koira ei osaa (vaaditaan silti,koira menee sijaistoiminnalle),koira ei ole oikein motivoitu ( ei ole "halunnut" oppia),tilanteisiin liittyy jotain epämiellyttävää ym.
Otetaan vaikka esim.koirasta,jolle annetaan käsky väärällä sävyllä.Koira ei mene maahan,ja omistajan käsky tulee uudesaan,ja todennäköisesti jo sitten vähän negatiivisemmassa sävyssä.Tietyntyyppinen koira esim.ohjaajaherkkä (voi olla kovakin koira) saattaa alkaa jumittaa kunnolla,eli heittää sijaistoiminnalle.
"Niin juuri...".Ei,koska kuten sanoin,koira ei sikaile.Se ei ole ihminen.
Minä voisin antaa antaa mitä tilaa,mutta koirat ei :D
Ne toimii omien "käsitystensä" mukaan asioista,ei ihmismäisesti.
- Sitä saa mitä tilaa
Helpollapa antavat valion arvoja,tottelemattomalle koiralle!
- ...
Koetulosten saavuttaminenhan ei kerro yhtään mitään, sehän on tiedossa. Koira on vain sattunut olemaan tarpeeksi monta kertaa hyvässä työvireessä ja osaa suorittaa tietyt kuviot moitteettomasti, siihen ei muuta tarvita.
Mutta valion arvo tässä nyt ihan vain antamassa osviittaa sille, millaista koiran tottelu on normaali oloissa, eli kyseessä on koira jonka kanssa harrastetaan ja paljon, eikä näiden peruskäskyjen noudattamisessa ole mitään ongelmaa.
Mä olen koirani ohjaaja ja me olemme saavuttaneet valion arvon. Toki luulin siis, että koira itsessään siis on jo valion arvoinen, mutta ilman minua se ei varmaan olisikaan, eli jos esimerkiksi mieheni olisi sen kanssa kehässä, tulokset olivat varmasti täysin toisia. - mirror
... kirjoitti:
Koetulosten saavuttaminenhan ei kerro yhtään mitään, sehän on tiedossa. Koira on vain sattunut olemaan tarpeeksi monta kertaa hyvässä työvireessä ja osaa suorittaa tietyt kuviot moitteettomasti, siihen ei muuta tarvita.
Mutta valion arvo tässä nyt ihan vain antamassa osviittaa sille, millaista koiran tottelu on normaali oloissa, eli kyseessä on koira jonka kanssa harrastetaan ja paljon, eikä näiden peruskäskyjen noudattamisessa ole mitään ongelmaa.
Mä olen koirani ohjaaja ja me olemme saavuttaneet valion arvon. Toki luulin siis, että koira itsessään siis on jo valion arvoinen, mutta ilman minua se ei varmaan olisikaan, eli jos esimerkiksi mieheni olisi sen kanssa kehässä, tulokset olivat varmasti täysin toisia.Näin se on. Koira on omistajansa peili.
- ...
Paluu kysymyksen juurille...
Minulle siis koirakentällä sanotaan, että koira ei mene maahan, koska se yhdistää sen alistamiseen.
Olen aina miettinyt, että joopa joo... Teillä leikitään alistamisleikkejä, joten koira siis pitää sinua kusipäänä ja siksi ei motivoidu käskystäsi mennä maahan... Tämä on johtanut siihen, että koira ei ole missään vaiheessa oppinut mitä maahan meno tarkoittaa tai sitten se kyllä tietää mitä sen pitäisi tehdä, muttei näe mitään motivaatioita miksi menisi.
Mutta nyt näinkin aivan toisen tilanteen. Koira, jonka aivan taatusti tiedän tietävän mitä tarkoittaa kun sanon maahan ja koira jonka tiedän aivan taatusti motivoituvan kun sanon maahan, ei menekään maahan kun läsnä on ihminen jota koira saattaapi pitää kusipäänä käskytysjutuissa.
Mieheni siis valittaa ajoittain, kun koirat eivät häntä tottele. Tiedän hänen olevan epäjohdonmukainen ja hermoileva käskyttäjä, eli ihminen jonka käskyistä koiramme eivät motivoidu. Olen aina ajatellut, että tässä on kyse tosiaan sen motivaation puutteesta (mieheni äksyäminen on siis sitä luokkaa, että koirat eivät häntä pelkää, eli pelko ei ole motivaattori, muttei kyllä ole muutakaan motivaatioita, koska ei mieheni myöskään leiki tai harrasta säännöllisesti koirien kanssa). Mutta nyt siis ihmettelen, että onko kyse kuitenkin jostain muusta, siitä "alistumisen näyttämisen pelosta" tai vastaavasta, koska koirallahan oli motivaatio ja osaaminen kohdallaan, koska minä käskytin...
Siksi siis haluaisin tietää, että onko koiriaan selättävillä ihmisillä ollut vaikeuksia opettaa koiriaan menemmään maahan? Ja ovatko he eliminoineet sen mahdollisuuden, että koira ei vain yksinkertaisesti tiedä mitä maahan-kehoitus tarkoittaa tai että koira ei ole motivoitunut? Ja silti, vaikkei kyse ole noista, on vaikeaa mennä maahan? Omasta koirasta näin, että se kävi tahtojen kamppailua sisällään, maahan tekisi mieli mennä, mutta jokin -mikä?- laittoi luimistelemaan vastaan ja empimään, mitä se ei ole tehnyt varmaan viiteen vuoteen minun kanssani...
Keskustelu on ollut mielenkiintoista, kiitos siitä, mutta en ole juuri näkemyksiä kysyttyyn asiaan vielä löytänyt...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671623
- 104941
- 75753
- 51645
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa18641ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164503Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;189437- 26429