TÄYSIN UNETON ÄITI

en jaksa

Vauva 4 kk nukkuu, minä en. Totuin valvomaan ensimmäiset kuukaudet ja nyt kun tyttö nukkuu, niin minä en saa unen päästä ollenkaan kiinni. Lääkitykselläkin nukun vain 4 tuntia yössä! Ennen nukkuminen oli suurimpia ilojani ja nyt uni ei vaan tule. Olen niin loppu! Nukkuminen pyörii pakostakin koko ajan mielessä. Ahdistaa jo kun ilta tulee. Pää hajoaa kohta. Nukunko enää koskaan? Pelottaa!

Viime yönä nukuin 2 tuntia vaikka söin Mirtazapinin.

Terapiassa käyn ja mielialalääkkeitä (sertralin 100 mg) syön.

Onko minulle täällä kohtalotoveria?

14

3038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aapekka10

      Kohtalontovereita kyllä löytyy....
      Minulla unihäiriöt alkoivat viime kesänä aivan yllättäen. En tiedä mistä moinen johtuu??? Viime yönä nukuin ruhtinaaliset 3 tuntia, sitä edellisenä 1,5 tuntia, jne... ´Tuo kolme tuntinen oli siis harvinaista herkkua. Sama juttu minulla, nukkuminen pyörii ajatuksissa koko ajan ja kun ilta tulee niin alkaa ahdistamaan ja pelottamaan, ei se uni sieltä kummiskaan tule.... Alkaa "virta" olemaan todella vähissä kun on koko ajan sitten väsynyt. En ole saanut mitään lääkitystä tähän vaivaan, kerroin kyllä työpaikkalääkärille asiasta, mutta ei kiinnostuntut asiasta ollenkaan... samoin vaimoni, jolla ei ole minkäänlaisia uniongelmia, ei voi ymmärtää etten saa nukuttua, sanoo vain että koita nyt nukkua....
      Nyt viimeaikoina olen yrittänyt öisin saada ajatukset pois nukkumisesta. Olen kirjoittanut blogia ja surhvannut netissä ja etsinyt mielenkiinotisia sivuja. Ja olen hokenut itselleni että jos uni ei tule niin valvotaan sitten.... Saas nähdä kauanko tätä jaksaa ja mitä sitten tapahtuu...

    • Saman kokenut

      Synnytyksen jälkeen suurin syy äidin uniongelmiin on estrogeenin puute! Imetätkö vielä? Itse nukuin kuin tukki ennen lapseni syntymää. Sen jälkeen alkoi unettomuus, ja sitä kesti 4 kk. Vasta kun lopetin imetyksen ja meni pari viikkoa kun oma estrogeenin tuotanto taas käynnistyi, aloin nukkua. SAma on vaihdevuosissa, kun estrogeeni laskee, yöunet häiriintyvät. Estrogeenireseptoreita on paljon aivojen unialueilla ja imetyksen aikana kun hormoni on vähissä, unikin katoaa. Toinen on tietysti että äiti aktivoituu ja kuulostelee vauvaa, ylivireinen tila ylläpitää unettomuutta. Olisi opittava rentoutumaan ja tehtävä esim. progressiivista lihasrentoutusta ja kehomeditaatiota iltaisin, kognitiivisesta terapiastakin on hyvä apu. Sertralin lienee SSRI-lääke, se on tehokas unettomuuden aiheuttaja. Voisiko sen vaihtaa pelkästään väsyttävään masennuslääkkeeseen, kuten juuri tuo mirta, Azona, Tolvon tms.? Moni lääkäri ei tajua tuota yhteyttä, vielä harvempi estrogeenin vähyyden yhteyttä uneen.

      • en jaksa

        Ehdotin lääkärille väsyttävää mielialalääkettä, mutta sanoi niiden lihottavan. En tahdo lihoa, mutta sekin on parempi kuin jatkuva tajuton väsymys.

        Minulta otettiin verikoe, jolla katsottiin jotain hormoneihin liittyvää, mutta tulos oli ok.

        Mihinköhän tämä päättyy.. Suljetulleko..?


    • Saman kokenut

      Hei taas. Väsyttävät mielialalääkkeet eivät lihota kaikkia, kuin ehkä 10 %:lle tulee lisää painoa. Sekin johtuu siitä että lääke voi lisätä ruokahalua ja tulee syötyä aivan liikaa. Kun tarkkailee syömisiään ja alkaa liikkua enemmän niin ei lihota. Voi tulla pari kiloa turvotusta, kuten minulla, mutta sekin on parempi kuin valvominen. Vaihda lääkäriä!!!! Ja vaadi tuon SSRI-lääkkeen tilalle väsyttävää.
      Imetätkö vielä???? Jos, niin lopeta se. Ei nuo hormonimittaukset kerro aina oikeaa totuutta. Estrogeeni voi olla vielä vähissä, kyllä se ajan mittaan nousee kun imetys on loppunut. Toinen hyvä lääke antamaan unta on Lyrica. Sitä ei vaan kaikki lääkärit osaa määrätä. Sitä voi syödä kaikkien depislääkkeiden kanssa. Itse sain sitä unilääkäri-neurologilta. Se lisää syvää unta ja vähentää heräilyjä. Lisää jokin rentoutusmenetelmä iltaasi ja ala käydä vaikka puolen tunnin kävelyllä 17-18 maissa illalla, vaikka kuinka väsyttäisi. Nukkuuko vauva eri huoneessa? Onko isää, joka voisi nukkua vauvan kanssa samassa huoneessa? Itse voisit nukkua eri huoneessa korvatulpat korvissa.
      Uskon että näillä keinoilla tilanteesi vähitellen korjaantuu.

      • Tyttö Susirajalta.

        Univaikeudet minulle tuli kun lopetin NORSPAN 0,5mg kipulaastarin käytön,kokonaan.Lääkäriltä sain NUKAHTAMISLÄÄKKEEN IMOVANE 7,5 mg/tabl.1 tabl.illassa ja käytin 10 päivää ja nyt saan jo nukuttua ilman lääkettä. Tuohon ei jää koukkuun kun ei käytä kuukausia.Ennen nukahtamista voisi vielä "hypnotisoida"itseä,käymällä joka jäsen läpi ajatuksen voimalla,minulla toimi.Toivottavasti saat avun vaivaasi,sillä pitemmän päälle ei ole hyväksi olla nukkumatta.


    • TietoaUnettomuudesta

      Kärsitkö unettomuudesta? Kerro tarinasi.

      Etsimme unettomuudesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi www.tietoaunettomuudesta.fi -sivustolle. Kerro, miten unettomuus on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

      Tarinat julkaistaan joko nimellä tai nimettömänä. Etsimme yhtä haastateltavaa myös samasta aiheesta tehtävään videohaastatteluun. Korvaamme haastattelusta 30 euron/100 euron lahjakortin toteutustavan mukaan.

      Jätä yhteystietosi:
      Johanna Salovaara, Kaufmann Agency Helsinki Oy,
      [email protected] tai Puh. 050 575 2414.

    • OH SHIT! Itellä ei oo kyllä vielä lasta, mut sullon kyllä kinkkinen tilanne. Sähän tuut hulluks tota menoo ja lapsi joutuu hoitoon. Sitähän sä kaikkein viimeisinpänä toivot.

    • Oletko ajatellut, että voisit antaa lapsen väliaikaiseen adoptioon.

    • zemppis

      ramipussinen..olet idiootti spede!! kuka haluaa luopua lapsestaan??

    • se on

      aina tuskallisempaa jos on tottunut ennen nukkumaan hyvin. En tiedä mutta tuntuu että oma pääni on aivan lahonnut univajeesta. Sentään välillä vaipuu tajuttomuuteen mutta ennen kuin, tuntuu että energiaa riittäisi, vaikka jossain vaiheessa silmät kirveltää ja on aivan kuitti.
      Ei unettomuuteen auta kuin unilääkkeet, ei mitkään vitun mielialalääkkeet. Siis ite sen eron olen huomannut tarkkana tyttönä. Olo meni aivan sairaaksi mielialalääkkeestä eikä edes auttanut nukahtamaan. Unilääke on tuhtia mutta ei siihen koukkuun voi jäädä. Välillä täytyy pärjätä pienemmällä unimäärällä ja olla ilman niitä, ettei annoakoko kasva ja ärsykekynnys.

    • t

      Olin itse vastaavassa tilanteessa samoihin aikoihin sinun kanssasi. Synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja sen aiheuttamaan unettomuuteen auttoivat minulla lopulta Citalopram, Mirtazapin ja Levozin. Näistä viimeiseksi mainittu on jo pitkään markkinoilla ollut psykoosilääke, jota sain käyttää myös imetyksen aikana. Toimii. Sain nukuttua kunnolla, vaikka olisin herännyt vauvan takia kymmenen kertaa yössä. Univajeen korjaannuttua olokin alkoi kohentua hyvää vauhtia. Tietysti kaikki muukin apu (keskustelu ammattilaisten ja ystävien kanssa, talouden- ja lapsenhoitoapu) oli tarpeen.
      Kannattaa myös mittauttaa ne hormoniarvot. Hormonikuuri voi nopeuttaa toipumista. Marjatta Aito on paljon kehuttu synn. jälkeiseen masennukseen erikoistunut lääkäri. Itse aion käydä hänen vastaanotollaan saadakseni tietää, joko uskallan vähentää masennuslääkitystä.

    • jk

      ei ole kohtallotovereita

    • Vaihda lääkkeesi rauhoittaviin.

    • ei lääkkeitä.

      Unettomuutta voi hoitaa melatoniinilla, jolla ei ole sivuvaikutuksia, ei aiheuta riippuvuutta eikä toleranssi nouse. Suomessa on yksi laboratorio, joka edes mittaa elimistön melatoniinipitoisuutta, joten on oletettavaa, että tarkoitus on saada ihmiset syömään vain lääkkeitä unettomuuteen lähes ilmaisen "ravintolisän" sijaan. Yliopiston apteekin melatoniinia on 1,3 ja 5mg vahvuuksina tabletteina ja 100 kpl:n purkki maksaa n. 15€. Ulkomailla melatoniini on reseptivapaa luontaistuote.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansalaisaloite Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Erittäin hyvä ja kannatettava aloite!
      Joensuu
      207
      3384
    2. Stubb ohjeisti Natoa: "Vapauttakaa ohjukset"

      Presidentti Stubb linjasi amerikkalaismedia CNN:n haastattelussa, että Nato-maiden pitäisi ”todellakin” antaa Ukrainalle
      Maailman menoa
      281
      2851
    3. Seiska: Suhdekohussa rypenyt Anssi Heikkilä paljastaa - Pernilla Böckermanin kanssa tällaiset välit

      Anssi Heikkilä ja Pernilla Böckerman tanssivat yhdessä TTK:ssa ja heidän ympärillään spekuloitiin suhteesta. Nyt Heikkil
      Suomalaiset julkkikset
      8
      2546
    4. Ilouutinen: Sohvaperunat Soile ja Jorma taas TV:ssä - Sohvikset jo 18 kautta - Onnea!

      Onnea Sohvikset 18 kautta! Ja ihana Soile (ja Jorma!) taas mukana! Lue lisää ja katso Soilen hauska kuva tästä: https:
      Sohvaperunat
      18
      1650
    5. Elokapinan kielto aloite kerää nimikirjoituksia kovaa vauhtia !

      Nyt klo 14 mennessä nimiä on jo liki 17000 allekirjoitusta. Nyt niitä nimiä vaan lisää meille riittää no
      Maailman menoa
      423
      1527
    6. Mukavaa sunnuntai päivää

      Kirsille ja mukaville ihmisille jos täällä enää ovat. 😊☕🌞🍁🧡 Jos eivät ole, niin sitten poistun.
      Ikävä
      313
      1441
    7. Elokapinan lakkautusaloite 50 000 nimeä

      Ja lisää tulee, kohta on Ylenkin uutisoitavaa aloitteesta. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143
      Maailman menoa
      375
      1389
    8. Mitä muuttaisit kaivattusi

      Ulkonäössä tai persoonassa
      Ikävä
      97
      1342
    9. Hei, mies, kirjoita jotain minusta

      Plus jokin tunnistemerkki/kirjain nimessäni. En todellakaan ymmärrä, pidätkö minusta vai toisesta naisesta. Et ole koska
      Ikävä
      54
      1302
    10. Piupali Paupali

      Kun en mä tunne teitä... Hyvät huomenet ja mukavat päivät ja hyvät viikonloput, arvoisat naiset ja herrat. 😊🎩🎪🤹🏼‍♂️
      Ikävä
      167
      1154
    Aihe