OIKEUS TUKIPERHEESEEN?

prooprii

Eli en löytänyt netistä tarpeeksi tietoa tukiperheestä, niin josko joku osaisi auttaa? Eli kenellä on oikeus tukiperheeseen? Onko mitään toivoa tukiperheeseen, jos vanhemmat ovat ja asuvat yhdessä? Meillä tilanne sellainen, että mies viikot töissä ja itse kotona pikkuneidin kanssa (ei sillä ettenkö mielelläni olisi :)), mutta omia vapaita ei oikein synny muuta kun kauppareissujen osalta pari kertaa viikossa; mies ei yksinkertaisesti pärjää yksin vauvan kanssa pitkiä aikoja eikä ole oikein hoitopaikkaa vauvalle, että itse pääsisin edes kerran kuussa käymään jossakin. Alkaa olla aika stressaavaa tosissaan, kun elämässä ei ole mitään muuta kuin vauva ja koti ja parit kauppareissut. Ollaan nuoria ihmisiä, vasta parikymppisiä, niin mietin vain että saisikohan näillä perusteilla tukiperhettä esim yhdeksi vklopuksi/yhdeksi yöksi kuukaudessa, ja kiitos järkeviä kannanottoja eikä sitä jatkuvaa ininää ja ilkeilyä, mitä täälläkin näköjään aika moni harrastaa.. ;)

20

3385

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma77

Valitettavasti tukiperhettä ei voi itse hakea.Voisit jutella asiasta neuvolassa jolloin neuvolan täti voi kysellä lastensuojelusta asiaa.Eli aina täytyy olla lastensuojelullinen tarve asiakkaalla ja tukiperhettä tarjotaan sieltä suunnalta jos katsovat tarpeelliseksi.Valitettavasti tukiperheistä on kauhea pula ja itsekkin olen sellaiseksi ryhtymässä joskus.Kaupunkien sos.toimilla on oma tukiperhepankki,josta he sitten valitsevat sopivan perheen lapselle/perheelle.Yleensä kehotetaan kyselemään apua omilta sukulaisilta ja läheisiltä jne,mutta suosittelen että kyselet apua neuvolasta jos omasta suvusta tai lähipiiristä ei löydy ketään joka voisi välillä auttaa..Ja jos joku käy nyt täällä pelottelemaan että "älä ihmeessä,ottavat vielä huostaan",niin älä kuuntele sellaisia höpinöitä.Olet fiksu nuori ihminen joka osaa pyytää apua silloin kun itseä väsyttää ja omat voimavarat ei riitä.Olet varmasti hyvä äiti ja toimit hienosti kun uskallat myöntää väsymyksen.
      Paljon tsemppiä sinulle ja hyvää jatkoa!

• 555555555555555

Tukiperhettä teillä on tuskin mahdollista saada, koska tukiperhe on aina lastensuojelun tukitoimenpide. Noilla teidän kriteereillänne suurin osa lapsiperheistä olisi oikeutettu saamaan tukiperheen ;) Mutta entäpä jos vaikka vuokraisitte lapsellenne hoitajan Mannerheimin lastensuojeluliiton kautta aina silloin tällöin, niin pääsisitte tuulettumaan? Ihanteellisinhan olisi tietysti, jos saisitte jonkun läheisen hoitamaan lasta.

• prooprii

Kiitokset molemmille vastauksista :) Kattelin tuolta mll:n sivuilta sitä lastenhoitoapua, mutta tässä taas taitaa sitten tulla meidän tulot esteeksi, meinaa mennä vähän tiukille muutenkin kuukausittain niin ei hirveästi ole varaa tuohon mll:n apuun, vaikkei tuntitaksa nyt älytön olekaan. Pitänee ottaa puheeksi neuvolassa muutamien käyntikertojen päästä, kun ei tässä vielä nyt niin hirveä hätä ja kiire ole jaksamisen kanssa, ja neitikin niin pieni vielä niin eiköhän tässä nyt vielä näin aluksi ainakin pärjätä :) Mutta suurkiitos molemmille!

• kuukkeli789021

soitin kerran mll kerhoon täällä Lapissa eräs kevät.Sain tuntitaksan , kuten varmaan 4H ym. yhdistyksilläkin on lastenhoitoajastaan.

Kauppoihin voi laitella ilmoituksen kun haluu babysitterin, lastenvahdin, lastenhoitajan.

www.mol. fi sieltä voi mieluisan kanditaatin tietoja esim. lastenhoitotyöosaamisesta, ruuan laitosta, jne katsella

www.mol.fi sinne voi myös tarjota aika lyhyitäkin työsuhdeehdotuksia lasten hoitamisesta.

• Tukiperhe-äiti

Hei!

Tukiperhetoiminta on nimenomaan ennaltaehkäisevää lastensuojelua.Eli toiminta on juuri väsyneille vanhemmille tarkoitettukin.Sillä yritetään ehkäistä pahojen ongelmien tulemista eli ei tarvitse olla jo kriisi päällä täysillä.Silloinhan apu olisi jo myöhässä.ELI PAREMPI AJOISSA KUIN LIIAN MYÖHÄÄN.Sillä vältytään huostaanotoilta,eroilta ym. ikäviltä asioilta.Ota yhteyttä Pelastakaa Lapset -järjestöön.Sieltä asia menee eteenpäin.

• bio/sijais/tukiperhe

Hei!
      Peesailen tukiperhe-äitiä, eli ota asioista selvää, oman kunnan sos.työntekijä voi varmasti auttaa tai pela. Kysyä voit aina. Teidän tapauksessa voisi hyvin tosiaan riittää vaikka yksi päivä kuukaudessa (ei välttämättä edes yötä) tai yksi päivä ja yö kuukaudessa.
      Tietysti jos omat voimavarat riittävät, niin voisi itse järjestää vapaata niinkin, että ottaisit ystävän/sukulaisen lapsen teille muutamaksi tunniksi/päiväksi hoitoon ja hän vastavuoroisesti sitten sinun lapsesi.
      Myös miestä voisi koittaa "kouluttaa" pärjäämään lapsen kanssa, tokihan tämä kasvaakin koko ajan että sinällään helpottaa, joten saisit itse vähän taukoa/vapaata lapsen hoidosta.
      Jos tuntuu että tilanne on sen verran paha, että omat voimat alkavat loppua niin hae ihmeessä apua!!

• 17

Kanttaa tosiaan hakea apua ennen kuin on liian väsynyt...missä päin suomea asustelette? etelä-suomessa?

• ole varovainen

Mutta... kannattaa muistaa, että noissa tukiperheissä yms. on henkilöitä, jotka kyttäävät lastasi. Saattavat sitten ilmoittaa sossulle, että et pärjää lapsen kanssa ja että lapsi pitäisi huostata. Varo näitä kaksinaamaisia hirviöitä. Esittävät kaveria ja auttajaa, mutta ovat valmiitä tuikkaamaan, kun hetki lyö! Siinä tilanteessa alkaa raha puhua, etkä ole enää kaveri.

• ole reipas

Eli jos kyselet kunnalta tukihenkilöä ja se sinulle annetaan, olet LASTENSUOJELUN asiakas. Se tuo elämääsi tietynlaista jännitystä ja sisältöä. Saatat pian joutua alkaa taistlla siitä saatko pitää lapsesi vai et. Voi olla että tulet vielä katumaan yhteydenottoasi kaupungin / kunnan sossuun tai PELAan.

Jos kuitenkin otat riskin, ja alat asiakkaaksi (vapaaehtoisesti), älä koskaan erehdy luottamaan tukihenkilöön. Älä koskaan valita tälle murheistasi tai väsymyksestäsi. Esitä urheaa, reipasta ja pärjäävää. Nämä viralliset tukihenkilöt näet raportoivat sekä sinun että lapsesi tekemiset ja mielialat (siis tulkintansa niistä). Ja joukossa voi olla v:mäisiä kouluttamattomia henkilöitä, jota tiedostamattaan (saadakseen tuntea olla parempia ihmisiä) kostavat sinulle ja lapsellesi jotakin itse kokemaansa vääryyttä. Tällaisia on paljon lastensuojelun piirissä.

• Ei kokemusta

ei nyt todella pidä paikkaansa ainakaan yleisesti, mainitsemiasia raportteja emme ainakaan me tukilapsistamme ole ikinä tehnyt itse asiassa emme tee minkäänlaista suullista saatika kirjallista raporttia, eikä niitä sosssusta ole ikinä pyydetty.
        Voihan olla että jossain kunnissa jotain raportintapaista tehdään mutta ei ainakaan meillä ja meillä lapsia kahdesta eteläsuomen kunnasta, olen täällä joskus lukenut samanlaisesta raporttiepäilystä sijaislasten kohdalla meillä vuosia ollut yksi sijoitettu emmekä hänestäkään, emmekä hänen vanhemmista mitään ikinä ole raportoineet. 2 kertaa vuodessa on tapaaminen jossa kaikki asianomaiset ja silloin käydään asoita läpi ,silloin siis vanhemmatkin paikalla.
        Tavallaan kiinostaisi kyllä tietää onko todella jossain joku virallinen raportointi systeemi. Onko siis sijais/tukiperheillä kokemusta tällaisesta?

• Silmät auki

Peesaan edellistä ja sanoisin aloittajalle, että ÄLÄ hae apua kunnalta, ts. sosiaaliviranomaisilta, vaan kokeile tutustua vaikkapa johonkin lähelläsi asuvaan lapsiperheeseen, jolloin voisitte aika-ajoin hoitaa toistenne lapsia, niin että toisessa perheessä aikuinen/aikuiset pääsisivät välillä jonnekin ja päinvastoin.

Lastensuojeluasiakkuudesta saa kyllä leiman kaikesta virallisesta idealismista huolimatta, ja etenkin jos myöhemmin tulee toisia vaikeuksia, aiempi asiakkuus on vain isompi osoitus siitä, että teillä on pitkäaikaisia ongelmia.

Suomalaisessa lastensuojelussa on erittäin paljon pielessä monella tavalla ja lapsen oikeiden vanhempien oikeusturva on todella huono. Sillä käytännössä se, että pyytää apua, voidaan aina halutessa kääntää todisteeksi sille, että vanhemmat ovat kykenemättömiä vanhemmuuteen. Ja Suomessa huostaanottojen määrät ovat poikkeuksellisen korkeita - en jaksa uskoa, että se johtuisi siitä, että perheet voivat "niin kovin huonosti". On vain tiettyjä järjestöjä, joiden etuihin kuuluu tällaista mantraa toistaa.

En ole itse ollut lastensuojelun asiakas, mutta olen ollut joskus liian avosuinen, yltiörehellinen, kun kaipasin apua johonkin asiaan, julkisen sektorin puolella. En voi suositella sitä kenellekään, siitä lähtee hyvin helposti iso ratas liikkeelle ja pitkäaikainen kyttääminen. Samalla vanhempi joutuu vain kovan paineen alle, mutta siitä pitää selvitä yksin. Suomessa eivät kunnolliset ihmiset todellisuudessa voi pyytää apua, vaan pitää pärjätä yksin (ts. Suomessa vallitsee totuus "kunnon ihmiset eivät tarvitse apua"), ja tämä pätee myös sen virallisen tahon suhteen, jonka pitäisi auttaa apua tarvitsevia ja joka houkuttelee ihmisiä hakemaan "ajoissa apua". Samaan aikaan suhtautuminen potentiaalisiin asiakkaisiin voi olla todella epäluuloista, ylimielistä ja kyttäävää, ja vanhempien ollessa kysymyksessä päällä on sitten koko ajan jatkuva huostaanoton uhka.

Lastenhoitajan palkan hinta on pieni hinta siitä, ettei tarvitse joutua sairaan lastensuojelun asiakkaaksi ja voi säilyttää kasvonsa.

• Silmät auki
        Silmät auki kirjoitti:

Peesaan edellistä ja sanoisin aloittajalle, että ÄLÄ hae apua kunnalta, ts. sosiaaliviranomaisilta, vaan kokeile tutustua vaikkapa johonkin lähelläsi asuvaan lapsiperheeseen, jolloin voisitte aika-ajoin hoitaa toistenne lapsia, niin että toisessa perheessä aikuinen/aikuiset pääsisivät välillä jonnekin ja päinvastoin.

Lastensuojeluasiakkuudesta saa kyllä leiman kaikesta virallisesta idealismista huolimatta, ja etenkin jos myöhemmin tulee toisia vaikeuksia, aiempi asiakkuus on vain isompi osoitus siitä, että teillä on pitkäaikaisia ongelmia.

Suomalaisessa lastensuojelussa on erittäin paljon pielessä monella tavalla ja lapsen oikeiden vanhempien oikeusturva on todella huono. Sillä käytännössä se, että pyytää apua, voidaan aina halutessa kääntää todisteeksi sille, että vanhemmat ovat kykenemättömiä vanhemmuuteen. Ja Suomessa huostaanottojen määrät ovat poikkeuksellisen korkeita - en jaksa uskoa, että se johtuisi siitä, että perheet voivat "niin kovin huonosti". On vain tiettyjä järjestöjä, joiden etuihin kuuluu tällaista mantraa toistaa.

En ole itse ollut lastensuojelun asiakas, mutta olen ollut joskus liian avosuinen, yltiörehellinen, kun kaipasin apua johonkin asiaan, julkisen sektorin puolella. En voi suositella sitä kenellekään, siitä lähtee hyvin helposti iso ratas liikkeelle ja pitkäaikainen kyttääminen. Samalla vanhempi joutuu vain kovan paineen alle, mutta siitä pitää selvitä yksin. Suomessa eivät kunnolliset ihmiset todellisuudessa voi pyytää apua, vaan pitää pärjätä yksin (ts. Suomessa vallitsee totuus "kunnon ihmiset eivät tarvitse apua"), ja tämä pätee myös sen virallisen tahon suhteen, jonka pitäisi auttaa apua tarvitsevia ja joka houkuttelee ihmisiä hakemaan "ajoissa apua". Samaan aikaan suhtautuminen potentiaalisiin asiakkaisiin voi olla todella epäluuloista, ylimielistä ja kyttäävää, ja vanhempien ollessa kysymyksessä päällä on sitten koko ajan jatkuva huostaanoton uhka.

Lastenhoitajan palkan hinta on pieni hinta siitä, ettei tarvitse joutua sairaan lastensuojelun asiakkaaksi ja voi säilyttää kasvonsa.

Siis peesaan nimimerkkiä Ole reipas.

• ei ls - perhetyöntek

Joihinin kaupunkeihin on tullut perhetyöntekijä -palveluja esim. neuvolan kautta. Silloin ei tarvitse ls- asiakkuutta. Tällaista voisit tiedustella kaupungin / kunnan keskusksesta, palveluohjaajalta tai suoraan neuvolasta. Tällainen on inhimillinen vaihtoehto. Et joudu het lkoneiston rattaisiin.

• oma kokemus

ei nyt todella pidä paikkaansa ainakaan yleisesti, mainitsemiasia raportteja emme ainakaan me tukilapsistamme ole ikinä tehnyt itse asiassa emme tee minkäänlaista suullista saatika kirjallista raporttia, eikä niitä sosssusta ole ikinä pyydetty.
      Tässä kohtaa mennään laittomuuksiin. Koska tukiperheellä/sijaisperheellä on lain mukaan valvollisuus raportoida tietyin väliajoin asioista. Toki asiat voivat koskea yksinomaan lasta ja esim. mitä hänen kanssaan on tehty milloinkin jne. Mutta kertoa pitää. Tuki/sijaisperhe saa mielestäni (tästä en ole varma) itsenäisesti päättää mitä asioita sitten kerrotaan eism. lapsen vanhemmista vai kerrotaanko mitään. Näiden lisäksi on huoltosuunnitelmaneuvottelut, joita on tietyin väliajoin (sijaislapsesta) tukiperheen tarkistus suunnitelma taas on sekin tehtävä tietyin väiajoin.,

• kaveri omalle

Siinäpä se. Saa itse päättää. Joku voi vaikka haluta tukilapsen omalle lapselle kaveriksi sijoitukseen, ja soppa on valmis... Ihminen on kuitenkin aika halpamainen, kun oma suu on lähellä....

• sairasmamma

Meillä on aivan ihana tukiperhe. Sairastan itse kroonista sairautta, ja tämä eläväinen perhe on kuin ihanan raikas tuulahdus lasteni elämässä (sairaus rajoittaa omaa liikuntakykyäni). Ja samalla minä saan kerran kuussa kipeasti kaipaamani hengähdystauon, kun lapset lähtevät "lomalleen". Tukiperhetoimintaa tarvittaisiin lisää! Minäkin epäröin ensin, mutta nyt en antaisi tuota perhettä pois mistään hinnasta.

• yksisijaisperhe

Hei!
      Mekin olemme toimineen tukiperheenä, ja koskaan ei sossu ole mitään raportteja pyytänyt tms. Jos pitäisi olla huolissaan esim. lasten turvallisuudesta niin sitten kyllä ottaisin yhteyttä sossuun, mutta mitään tarvetta mihinkään yhteydenottoihin ei ole koskaan ollut.

• Tukitäti

Pakko oikaista sen verran, että tukiperhe ei ole vain ja ainoastaan lastensuojelun tukitoimenpide. Myös vammaispalveluiden puolella käytetään tukiperheitä eikä tällöin asialla ole lastensuojelun kanssa mitään tekemistä.

Meidän tukilapsillamme on fyysisesti sairas vanhempi (yksinhuoltaja) ja tukiperheessä lapset käyvät sen vuoksi, että saavat tehdä tukiperheen kanssa asioita, joihin äidin kanssa eivät tämän sairauden vuoksi pysty... käymme siis talvisin hiihtoretkillä, luistelemassa, kesäisin lintuja bongaamassa, uimassa, kalassa jne. Näin lapset pääsevät tekemään arkisia mukavia asioita, joihin äiti ei pysty heidän mukanaan lähtemään vaikka muuten pystyy loistavasti huolehtimaan lapsistaan.

• yh

vanha ketju,mutta pakkokommentoida,että mitä jos nyt ihan ensimmäiseksi ottaisitte todelliset resurssit käyttöön eli mies hoitamaan lastaan myös!! ensikodille teidät laitetaan,jos lastensuojelulle sanotte että kun mies ei voi osallistua,kun ei osaa.toisaalta,ensikotijakso olisikin paikallaan,niin alkaisi mieskin hoitaa lasta... oletteko miettineet sitä?kyllähän kahden ihmisen luulisi onnistuvan hoitokuviot selvittävän,tukiperheet on yksinhuoltajille tarkoitettu. mieskin varmasti tykkäisi kun suhde vauvaan lähenisi :)

• pk-seutu

Missä päin olette?
      Me odotamme esikoista, ja itse olen tällä hetkellä kotosalla laskettuun aikaan saakka ( joka on vasta ensi vuonna), joten mulla olisi hyvin aikaa aina silloin tällöin autella :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe