Toyota Previa eka korimallin kokemuksia?

mikkota60

Onko kokemuksia tai kuulemisia millasia vikoja tai ongelmia on vuojen 1990-2000 Previoissa?
Vai onko niissä mitään vikaa...

76

7313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalevi Huuru

      auto muuten se previa!

      • Voi voi voi

        Häh 10-20 vuotta vanha tojo ai että onko vikoja, olet sinä melkoinen vitsiniekka.
        Kyllä se on niin että tuollaisista räpsyistä voi hajota mikä vain ja istuin voi pudota tielle.


      • Avensis 2010

        on mielestäni yksi parhaiten muotoiltu tila-auto. Sinulla ei taida olla minkäänlaista tyylitajua?


      • mikkota60
        Avensis 2010 kirjoitti:

        on mielestäni yksi parhaiten muotoiltu tila-auto. Sinulla ei taida olla minkäänlaista tyylitajua?

        Ei se auton ulkonäkö ole pääasia, vaan sen käytännölisyys.
        Jokainenhan sen tietää että kuluvia osia pitää vaihtaa ja autoo huoltaa, mut onko eka previossa jotain esim meneekö niistä moottori, vaihelaatikko, perä tai absit.
        Tarkotus ois kysellä niiltä joilla oikeesti on kyseisestä previasta tietoo!!!


      • Previa-pervo
        Voi voi voi kirjoitti:

        Häh 10-20 vuotta vanha tojo ai että onko vikoja, olet sinä melkoinen vitsiniekka.
        Kyllä se on niin että tuollaisista räpsyistä voi hajota mikä vain ja istuin voi pudota tielle.

        Olen tehnyt huoltoja tuon www.ago.fi Haynes-kirjan ohjeilla, eikä mitään vikoja ole koskaan ollut. Previa pelittää varmasti kuin sveitsiläinen käkikello. Ja ihan nätti auto on, kauneus on katsojan silmässä. Ihan turhaan täällä haukutaan.


    • 519

      Muuta, en tiedä tuosta mallista, mutta sen olen kuullut monelta että on TODELLA kallis ja hankala huoltaa ja korjata, koska auton rakenne on varsin hankalasti toteutettu ja huollossa kuluu työtunteja jotka ovat kalliita. Moni on neuvonut pysymään erossa ko. mallista ja olen valmis uskomaan heitä.

      • Kurkistanut

        Pitää paikkansa. Jos asentaja tietää, että seuraavana päivänä on sitä huollettava tai korjattava, niin tekee mieli antaa homma jonkin muun tehtäväksi.
        Kurkista missä on moottori ja muut aika-ajoin tarkistusta ja korjausta vaativat paikat. Mitähän suunnittelija on miettinyt,- hän on ilmeisesti ollut ranskalainen;)


      • 529
        Kurkistanut kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Jos asentaja tietää, että seuraavana päivänä on sitä huollettava tai korjattava, niin tekee mieli antaa homma jonkin muun tehtäväksi.
        Kurkista missä on moottori ja muut aika-ajoin tarkistusta ja korjausta vaativat paikat. Mitähän suunnittelija on miettinyt,- hän on ilmeisesti ollut ranskalainen;)

        Joo, saman olen minäkin kuullut. Ei oikein tahdo tahdo korjaamoista ja merkkihuolloista löytyä hevillä aikoja. Moottori on nimittäin sijoitettu ohjaamon alapuolelle, eli siihen pääsee käsiksi vain alakautta. Helvetin hankala korjata ja huoltaa. Neuvo: pysy erossa tästä mallista!


      • 5S-FE
        529 kirjoitti:

        Joo, saman olen minäkin kuullut. Ei oikein tahdo tahdo korjaamoista ja merkkihuolloista löytyä hevillä aikoja. Moottori on nimittäin sijoitettu ohjaamon alapuolelle, eli siihen pääsee käsiksi vain alakautta. Helvetin hankala korjata ja huoltaa. Neuvo: pysy erossa tästä mallista!

        Eikö löydy penkin alta mitään luukkua. Ainakin Mazdan pakuissa aukee ohjaamosta iso luukku, mistä pääseen koneen päälle. MItenkäs ne öljynvaihdot muuten tehtäisiin ?


      • 529
        5S-FE kirjoitti:

        Eikö löydy penkin alta mitään luukkua. Ainakin Mazdan pakuissa aukee ohjaamosta iso luukku, mistä pääseen koneen päälle. MItenkäs ne öljynvaihdot muuten tehtäisiin ?

        No kuule, en tiedä eikä vois vähempää kiinnostaakaan. Sen tiedän että tuohon malliin ei pidä sekaantua. Näin sanoo ammattilaiset ja niitä on kyllä uskominen.
        En huolis tuota edes ilmaiseksi!


      • mikkota60
        5S-FE kirjoitti:

        Eikö löydy penkin alta mitään luukkua. Ainakin Mazdan pakuissa aukee ohjaamosta iso luukku, mistä pääseen koneen päälle. MItenkäs ne öljynvaihdot muuten tehtäisiin ?

        On niissä penkin alla luukku mistä pääsee koneeseen käsiks. ja nokkapellin kautta pääsee esim laturiin käsiks, jostakin näin olen lukenu.
        Eikä ne huollot ole kalliita ku ite ne tekee.....


      • 1618
        mikkota60 kirjoitti:

        On niissä penkin alla luukku mistä pääsee koneeseen käsiks. ja nokkapellin kautta pääsee esim laturiin käsiks, jostakin näin olen lukenu.
        Eikä ne huollot ole kalliita ku ite ne tekee.....

        No, eiku sitten kaupoille ja huoltamaan. Onnea matkaan!


    • MW M3

      Ja sitten kannattaa ostaa lantakasoja niitä kuulema saa halvalla näin talvisin.

    • denso

      vm -99 öljyt katotaan kuskin penkin alta lisätään myös samasta paikasta,laturi ohjaustehostin ilmastoinnin pumppu ilmansuodatin konepellin alla,altapäin pitää normaalihuolloissa vaihtaa vain tulpat(yksi suojapelti irrotettava) öljyt,itsellä platinatulpat joissa vaihtoväli 100tkm(n15 Eur/kpl motonet),öljysuodatin koneen etuosassa alhaalla(näkyy kun katsoo alle) varaosien hinnat ovat muiden toyotan tasolla eikä niitä paljon tarvitse.ainut miinus on bensankulutus (12-17 l/100mk)automaatilla.jakohihnan vaihtoa ei ole kun se on toteutettu ketjulla.autohan on ruma mut kaikki ei tarvii p********jatkeita

      • TYYTYVÄINEN !!!

        ASIAA...Itellä ollu joulukuusta -2013 lähtien , ajettu jo 2300 km , ei mitään vikaa , huollot on helppo tehdä-eli verrattuna näihin uuden karseisiin autoihin joissa on KELTAISELLA merkitty mihin saa koskea ! :) JA HUOLLETTAVAT kohdat konepellin alla niin puristuksissa ettei kärpänen sovi läpi lentämähän. Previassa paikat on helposti löydettävissä / vaihettavissa...perus huollot - siis em . tekstiin vedoten suodattimet jne....-vähän tunkkaa niin auton alla on tilaa !!!! MINUSTA Previat on komia auto , verrattuna näihin "rapeisiin ranskalaisiin" ! ei voi puhua samana päivänä.


      • 5+4
        TYYTYVÄINEN !!! kirjoitti:

        ASIAA...Itellä ollu joulukuusta -2013 lähtien , ajettu jo 2300 km , ei mitään vikaa , huollot on helppo tehdä-eli verrattuna näihin uuden karseisiin autoihin joissa on KELTAISELLA merkitty mihin saa koskea ! :) JA HUOLLETTAVAT kohdat konepellin alla niin puristuksissa ettei kärpänen sovi läpi lentämähän. Previassa paikat on helposti löydettävissä / vaihettavissa...perus huollot - siis em . tekstiin vedoten suodattimet jne....-vähän tunkkaa niin auton alla on tilaa !!!! MINUSTA Previat on komia auto , verrattuna näihin "rapeisiin ranskalaisiin" ! ei voi puhua samana päivänä.

        Voi vitun Terot, lopettakaa jo näiden kolme vuotta vanhijen keskusteluiden kaivaminen esiin... tuskin tuo alkpureäinen kysyjä nyt enää kolmen vupden jälkelkeen on täällä näitä lukemassa.

        Teron mahtaa baarissakin tunnistaa siitä, että kun muut keskustelevat vaikka jääkiekosta, Tero puhelee kolmen vuoden takaisista asioista, jotka liittyvät hänen Toyotaansa.


    • previa

      voin suositella! itellä ollu käytössä -92 alltrac automaatti, ja hyvin on pelittäny. tekniikka älyttömän kestävää, pääosin kotosin hiacesta, joten sekin jotain kertoo. kulutus on kyl aika runsaanlainen n.14,5l/100km nurkka-ajossa, mutta onhan siinä massaakin liikuteltavana. huollot ei ole sen kummempia kun missään muussakaan tojossa, kun maltaa vaan hiukan purkaa huoltoluukkuja pois tieltä( ohjaamossa 2kpl) ja kannattaa hommata korjauskäsikirja vaikka alfameriltä ni helpottaa huoltoja kummasti. osien hinnat perustasoa, eikä niitä tarvi previaan jatkuvasti edes vaihdella. kyyti previassa on ihan mukavaa, ja on ikäsekseen tosi hiljanen sisälle, ja tavaraa ja mukuloita mahtuu ihan riittävästi, miinuksena ehkä suorituskyky joka ei ole kyllä mikään päätä huimaava, mut kuka nyt lapset kyydissä mitään kahtasataa ajaiskaan. joten ei muuta kun rohkeesti previa kaupoille!

      • Trevia-Previa

        .....kannattaa hommata korjauskäsikirja vaikka alfameriltä....

        Alfamerilla kaikki maksaa enemmän kuin muualla, saat korjauskirjat noista 10 euroa halvemmalla
        http://www.biltema.fi
        http://www.ago.fi


    • sinäkö taas

      Previa-kauppias mainostaa taas että saisi höynäytettyä uuvatteja.

      • Alhambra'

        Eikö mene Sharanit kaupaksi vai mikä noin kiukuttaa ?


      • vv-myyjä
        Alhambra' kirjoitti:

        Eikö mene Sharanit kaupaksi vai mikä noin kiukuttaa ?

        Ei mene, ei. Caddytkin jää käsiin.


    • näin meillä

      kyllä se on hyvä peli sanokaa mun sanoneen 8 paikkaseen menee helposti viisi henkinen perhe rattaineen ja koirineen ja jää tilaakin eikä tarvi nostella penkkejä eteiseen, kun viimeinen rivi menee seinustalle. 7 paikkanen on jo parempi jos ei koiria, lapset viihtyy kun näkee korkealta ja ittekin, huollot helppoja. ittellä kaks ja molemmat toiminut hyvin. ulkonäkö makuasia mutta käyttööhän varten auto ostetaan ja että se myös on käytännöllinen myynnissä vaan on paljon aivan huonoja "ruosteisia,huoltamattomia ja hinnoiteltu korkeaksi" jos rämä 95 ajettu 300000 nuhrinen sisältä maksaa 4500 niin omista pitäis pyytää 10000 on täysin mahdotonta mutta kun jaksaa etsiä niin ajan kanssa löytää hinta laatu suhteeltaan sopivan
      eli hyvä rassi jos tarvii tilaa

    • -Juissi-

      Itsellä oli ennen -92 Previa gl 2.4 l automaatti.
      Ainoa kuluvien osien ja huoltojen lisäksi tullut vika oli 416000 kilometriä ajetun automaatin hajoaminen.
      Tilasin japanista tehdakorjatun laatikon, rahteineen maksoi reilun tonnin.
      Vaihdoin sen kaverin kanssa, joten siitä ei tullut kuluja, tosin seuraavan kerran maksan mielellään jollekkin siitä työstä.

      Miinuksia omassa käytössä (3 lasta, 2 isoa koiraa, vaimoke):

      -vain toisella puolella sivuovi.
      -kulutus
      -tehoton ilmastointi, huolimatta takaosan omasta ilmastoinnista.
      -(huoltojen kalleus, tosin huolsin pääosin itse)

      Nykyään ajelen Previa mk2:lla vm 04 d-4d,

      Joista plussana mainitsen kulutuksen vähyyden.

      miinuksina taas:

      -Penkit pitää irrottaa, jos haluaa tavaraa kyytiin, niitä ei saa lattiaa, tai seinille.
      -Ilmastointi on tehoton, huolimatta takaosan lisäilmastoinnista.
      -syksyisin huurtuu (suodattimet ja kanavat on auki).
      -ahdas konetila, vaikka moottori onkin nyt ns. normaalisti.

      Jos vanhaa previaa saisi uutena vaihtaisin heti, ainoina vaatimuksina olisi 2 sivuovea ja diesel malli. (vanhaakin sai kyllä dieselinä, ei vaan oikein täältä).
      Lisäksi vanha oli oiva talviauto, painonjakauma melkein 50/50, takaveto, automaatti ja pitkä akseliväli.
      Uusi jääpaikalleen liian helposti, huolimatta kaikesta hienosta elektroniikasta.

      Uudessa on ollut myös reilusti "vikoja" viimeisin hajonnut ilmamassamittari.
      Kilometrit nyt 165000 suunnilleen.

      Tälläinen vuodatus tällä kertaa.

    • GL

      Ihan kelpo vehje, meillä palvellut vm-91 saksasta tuotu, nyt mittarissa 270tkm. Iskareiden kanssa ollut edessä vähän viime talvena pulmaa, meni 3kk välillä kahdet. Tosin kova oli talvikin. Olivat KYB:it ja takuu koski ensimmäistä ostopäivää ja vain yhtä hajonnutta. Monroella kuulema takuuvauhto koskee paria, vaikka vain toinen menisi.
      Tänään vaihdoin lämmityslaitteen moottorin hiilet, hinta 2e, aikaa meni noin 1 tunti. Perushuollot helppoja, mutta konepuolen remontit voi tuottaa pulmia, jos ei ole käytettävissä nosturia tahi monttua.
      Varaosia saa melko hyvin tarvikkeena, mutta esim pyyhkimensulkia ei, ovat aika kalliit merkkiliikkeessä, mutta kannattaa sieltäkin kysyä pelkkiä kumeja, joita saa, kun osaa kysyä.
      Lisäksi olen joutunut vaihtamaan em yksilöön polttoaineentäyttöputken, jonka hinta oli likelle 200e. Putki on viety lokasuojan sisällä jotenkin kömpelösti, se kerää vanhemmiten kuraa päälleen ja lahoaa.
      Muuten meillä auto on ollut huonolla huollolla ja kovalla ajolla eli ihmeen vähillä yllätyksillä on päästy.

    • Previa kunniaan

      Sain polttoaine täyttöputken tilattua fiksuksen kautta hintaan 89€. AD olisi ottanut 140€ ja toyota 240€.

    • -Juissi-

      Moi

      Kannattaa askarrella niitä pyyhkimen varren päitä hiukan, niin niihin saa sovitettua "normaalilla" kiinnikkeillä olevat 700 mm pyyhkimen sulat, joita saa kohtuu edulliseen hintaan esim. Motonetistä, tms.
      (tai sitten vaihtaa vaan kumit, niinkun sanoitkin).

      Tossa uudemmassa Previassa on myös erikoiset sovitteet sulille, tai siis sulan rungolle, kävis vaan muutamat sulat, joutui säästöpäänä muokkaamaan niitäkin, että saa halvemmatkin käymään.

      Varaosia saa tosiaan hyvin siihen vanhaan Previaan ja edullisesti.

    • meirok

      aivan helv,,,,hyvä tila kulkine mahtuu kansaa ja romua..normihuollot ihan perus hommia ja ruosteansa paikat löytyy takaa jos löytyy...roiskeläppien takaa ja bens putken takaa...siellä olevat muovi lipsuttimet ja läpät kandee poistaa kuran kerääjiä,,ja jos koukku niin pois,, painaa n40 kg ja rassaa automaattia liikaa vetäminen ja turhaa painoa....ruma on mut symppis ;=)

      • meirok

        niin ,,,tiedän muuten 94 vehkeen millä sahattu 600 ooo km...et ei ihan pask....


      • Tilamies
        meirok kirjoitti:

        niin ,,,tiedän muuten 94 vehkeen millä sahattu 600 ooo km...et ei ihan pask....

        Moi,


        Meillä on tuollainen vm -98. Huoletonta menoa on ollut. Itku pääsee kun tälle etsii tuoreempaa seuraajaa, uudemmat tila-autot ovat kovin ahtaita jos tarvitsee 6-7 istuinta. Kauneus on katsojan silmässä ;-).


      • kahdenprevianloukusa
        Tilamies kirjoitti:

        Moi,


        Meillä on tuollainen vm -98. Huoletonta menoa on ollut. Itku pääsee kun tälle etsii tuoreempaa seuraajaa, uudemmat tila-autot ovat kovin ahtaita jos tarvitsee 6-7 istuinta. Kauneus on katsojan silmässä ;-).

        Se kauneus on katsojan silmissä..koko valkoisena kaunis kuin Nasan sukkula. Halpa huoltaa itse, verrattuna nykypäivän tietokoneleluihin.
        Sitäpaitsi, harvoja aitoja tila-autoja - matkustajien lisäksi mahtuu vielä matkatavaratkin.


    • jr

      -94 2,4 previassa vähemmän hauska vika. ei lähe käyntiin tai sammuu sattumanvaraisesti lämpösenä. käynnistyy 5-20min päästä niinkuin vikaa ei olisi ollutkaan.
      oisko kellä simppeliä ratkaisua tuskin eka previa joka toimii näin vastaukseksi ei kelpaa tyyliin vaihda auto. 7h koira.

    • rytjrtyjh

      Myy Previa pois ja osta AUTO

    • Juissi

      Itsellä teki kesäisin kerran pari saman tempun, en koskaan alkanut tutkimaan asiaa, koska auton vaihto oli silloin jo niin lhellä, nopea googletus antoi seuraavaa vihjettä, jossa puhutaan starttimoottorin läheeisestä sijoituksesta pakosarjaan nähden ja sartin liikakuumenemmisesta tämän takia. Ohut peltilevy startin ja pakosarjan välissä ilmeisesti auttaanee.
      En ota kantaa onko ohje toimiva.

      "The reason I asked if you had your starter worked on recently is whoever did the work may not have installed a simple but critical part while doing the repair. Chevrolet had the same issue years ago; the starter sits very close to the exhaust, and gets very hot. If the starter gets too hot, “it will do nothing”. The issue was resolved by putting a thin, insulated shield between the starter and exhaust. The repair is quite simple, yet very effective. Putting a starter heat shield in place will resolve your issue."

      -Juissi

    • TÄMÄ VAIKEA ELÄMÄ

      Älkää ostako mitään, jos kaikki on liian kallista ja mitään ei osata tehdä itse. KÄVELKÄÄ UUSAVUTTOMAT.

    • Joulu-punkki

      Ootko kauankin elänyt puutteessa?
      Poikaystävä jättänyt kun ropaat kaikki illat niitä vanhoja Nissaneitas.
      Mutta minähän en saatana huoltoon vie, ite korjaan.

    • Tuore omistaja

      Ostin juuri tollaisen vanhakoppaisen Previan vaimolle kulkineeksi.
      Mahtuu lapset ja vaunut kyytiin helposti ja isolla autolla mukava ajella.
      Automaattikin vielä. =)

      Vaikuttaisi olevan ihan hyväkuntoinen ikäisekseen (-96) takana kaarissa sanottavaa samoin puskurin alla.

      Nätäväksi jää, miten hyvin tuo lopulta toimii, ajelin itse pitkän koeajolenkin ja tykkäsin kovasti ajotuntumasta.

      Isoksi autoksi kiihtyykin yllättävän hyvin.
      Kulutus vaikuttaisi olevan 13 litran hujakoilla.

      Ainakin tähän asti ollaan tyytyväisiä autoon ja tilaa on käsittämättömän paljon.

    • Juissi

      Todennäköisesti toimii pitkään ilman ihmeempiä huolia.
      Itse edelleen kaipaan sitä vanhaa gl:ää mikä meillä oli, sillä oli tosi mukava ajella.

      Edelleen meillä toi uudempi koppainen on , mutta se on täysin kliinisen ja neutraalin tuntuinen.

      Ruostetta niissä vanhoissa on, eikä sille oikein järkevällä budjetilla mitään voi.
      Kulutus kaupunki pyörittelyssä on isohko, mutta muuten en pahaa sanottavaa keksi.

      Monet puhuu, että autoksi ruma, mutta itse en koskaan ole autoja ulkonäön perusteella valinnu, ja jopa pidän Previoiden ulkonäöstä.
      Tosin se uusin 06--> on jo liian futuristinen.

    • Juissi

      Laitetaanpa tänne tämä tarina.
      Omassa Previassa vm.2004 2.0 d4d diesel ajettu nyt noin 245000 km.
      Ihmettelin kun nyki n. 2200-2300 rpm kohdalla täyskiihdytyksessä.
      Edelleen säästöpäänä, en vienyt autoa Toyotalle vaan aloin itse metsästää vikaa foorumeilta ja muualta.
      Kävi ilmi, että muillakin on ollut samaa vikaa, vikakoodilla p1251 overboost condition.
      Sama itselläni, kun obd2 mittarin löin kiinni.
      Selvittelin sitten lisää ja hain netistä moottorin 1CD-FTV korjausmanuaalin.

      Tutkin ensin kaikki mieleen tulleet paikat:
      hukkaportin ja sen vivustot, painepuolen anturit vaihdoin vastaavasta koneesta testin ajaksi, tarkistin alipaineletkut, vaihdoin vastaavasta koneesta myöhemmin ilmamassa-anturin (koska myöhemmässä vaiheessa tuli vikakoodia myös tämän suuntaan), ilmansuodattimen, polttoainesuodattimen ja muuta pientä.
      Mieleeni tuli myös suuttimet tai niiden kärjet, mutta kyseisessä koneessa ei ole enää vaihdettavia kärkiä, ja suuttimien pitäisi kestää Toyotan mukaan "ikuisesti".
      Koska moottorissa ei ole muuttuvasiipistä turboa ei sekään voinut jumittaa.
      Konetilakin oli yltä ja alta ihan siistin oloinen.

      Vika jatkui ja olin vähän ymmälläni, miten jatkaisin.
      Vaihdoin koneeseen myöhemmin öljyt ja suodattimen ja öljyä meni koneeseen liikaa, ei paljoa, mutta yli yläviivan.
      Oli jo myöhä ja ajattelin, etten jaksa sitä alakautta alkaa valuttaa pois, kyllä kone sen vähän huohottaa pois.

      Vaikka olin EGR venttiiliin jo aikaisemmin putsannut, ajelin muutaman viikon kiihdyttäen isoilla kierroksilla ja ajoin Toyotan mekaanikon puhelimessa neuvoman ohjeen mukaan motarilla kymmenisen minuuttia kierrokset vähän alle punarajan.
      Lämpöjä seurasin samalla.
      Ajattelin tämän viimeistään polttavan mahdolliset karstat pois koneesta.

      No kone kyllä huohottaa liiat pois ja sitä kautta alkoi vikakin löytyä.
      Etsiskelin yksi päivä taas vikaa, ajattelin kaivaa turbon pöydälle tai ainakin purkaa sen verran että voisi kokeilla sen pyörivän herkästi ja todeta laakerien olevan välyksettömät.

      Huomasin samalla ensimmäistä kertaa että huohottimen letku ei menekään koneesta alas vaan ilmansuodattimen takaa imuputkeen.
      Kirosin jo tässä vaiheessa mielessäni ja kun avasin paikkoja enemmän huomasin että koneen huohottama liika öljy oli imuputkessa, sen alapuoli oli aivan öljyinen, välijäähdyttimen joutuu siis ainakin putsaamaan ja alkaessani sitä tutkia vasemman eturenkaan irrotettuani ilahduin melkolailla.

      Painepuolen putkessa välijäähdyttimen jälkeen (kohdassa joka on moottorin korvakkeen takana piilossa oleva kahden kumiputken välissä oleva metallinen ahtoputken osa, jossa on samassa kannatuskorvake) korvakkeen ja putken välissä on pienehkö rasitusmurtuma.
      Huomasin sen sattumalta, koska imuputkeen joutunut öljy oli sumunnut raosta ulos ja sotkenut paikkoja.

      Tarkoitus olisi ensi viikon aikana purkaa paineputkisto ja välijäähdytin ja putsata kaikki öljystä.
      Samalla täytyy tutkia onko osa mahdollista kaasuhitsata kuntoon, jos ei niin täytyy hankkia uusi osa.

      Nähtäväksi jää auttaako tämä alkuperäiseen vikaan, mutta veikkaan että vika häviää.

      Tämä kirjoitus ei sinällään liity Previan ekaan korimalliin, mutta ehkä joku toinen joka etsii samaa vikaa törmää tähän tekstiin.

      Jos törmää, on vikakohta itselläni välijäähdyttimen alempaa putkea seuraten noin 40 cm päävvä välijäähdyttimestä, moottorin kannakkeen takana piilossa.

    • Ford4life

      Vie paalaamoon se paska.
      Vai että on Tojotassa sellaset ahdot että putket repee.
      Rajusti on sitte paineistettu riisikuppi.
      Joopa joo.

      Jos tykkää traktorilla ajella, kannattaa ostaa vanha Massikka.
      Näyttää paremmalta ja pitä jälleenmyyntiarvon.

    • Juissi

      No niin vika korjattu.
      Isossa ahtoputkessa olleen reiän lisäksi myös pieni letku, joka on haaroitettu heti välijäähdyttimen jälkeen ja ohjaa hukkaporttia, oli vaurioitunut.
      Isomman letkun reikä muovihitsattiin kuntoon ja pieni letku vaihdettiin uuteen.

      Samassa remontissa purin irti ahtoputket ja välijäähdyttimen ja pesin ne kaikki puhtaaksi huohotetusta öljystä.

      Koeajon, sekalaista ajoa ja kiihdytyksiä, perusteella nykiminen ja kaikki muukin oireilu korjaantui.

      Jos joku kiroaa vanhan Previan koneen ahtautta, niin eipä tää uudempikaan loista konetilan tai huoltojen helppoudella.
      Ennemmin sitä vanhempaa mallia huoltaisin, siinä saa halutessaan purettua penkin ja lattiaa pois moottorin tieltä.

    • Pekka P

      Ihan OK auto ollut käytössä, meillä ollut 1,5 vuotta ilman isompia huolia.
      Kulutus on korttelipyörittelyssä suurta, mutta vastapainona tavaraa mahtuu kyytiin.
      Ajokäytökseltään melko mukava, ei tarjoa mitään yllätyksiä suuntaan tai toiseen.
      Omassa yksilössä takapään kaarissa ja takapäässä aika paljon rapeutta, taitaa olla melkein kaikissa näissä jo.

      Voin suositella.
      Tämä tuli hankittua perheen kasvamisen seurauksena, ihmisiä ja tavaraa tosiaan mahtuu kyytiin.

    • Janne L

      Meillä kanssa toiminut moitteetta monta vuotta.

    • previa1

      Katsastusmies pompautti previan takajarrujen painontunnistusventtiilin koneiston toimimattomuudesta.

      Toyotalta ei saa yksittäistä osaa, vain koko osakokonaisuuden, hintaa noin 350 euroa.

    • selaa purkaamoja

      Hae purkaamolta siihen osa?
      netistäkin löytyy monta purkaamoa, joilla osia voi selata netissä.

      • jore18

        Susiruma mutta kestävä.
        Uusi Previa asiallisemman näköinen.
        Jostakin syystä kummastakin mallista pyydetään käytettynä ja paljon ajettuna aivan järjettömiä summia.


    • sr-2

      Auto muiden joukossa.
      Tekniikka perus 90-luvun japsia, samoin pellit ja muotoilu.
      Meillä oli tollanen, ei ihmeempiä vikoja, nyt alla uudempi Galaxy, tykkään enemmän.

      • sr-2

        Vastauksena kysymykseen, niin mitä vaan ton ikäisestä autosta voi hajota.


      • Asiasta tietävä
        sr-2 kirjoitti:

        Vastauksena kysymykseen, niin mitä vaan ton ikäisestä autosta voi hajota.

        No ei nyt sentää ihan mitä vaan, ainakin ratit kestävämpiä kuin Nissaneissa.


    • Kalevi Huuru

      Edelleen ruma auto.
      Miten tääkin keskustelu jatkuu vuodesta toiseen?
      Eikö se ensimmäinen korimalli oo kohta jo paalaamotavaraa?

    • TK5

      Motonetistä löytyy tohon eka korimalliin paljon osia, samoin purkaamoilta, varsinkin ruotsin puolelta, eikä oo hinnalla pilattuja osia.
      Itse huoltan hyvä ja käyttövarma auto.
      Ruostepaikat löytyy takaa puskurin alta ja takaa ja takakaarista.

    • tilapila

      Meille tuli kans tommonen -93 manuaali bensa peli. 320th ajettu ja valkoinen mutta ruostetta löytyy vain kaksi pientä täplää takalokareista. Tekniikka pelittää hienosti. Auto on leimattu juuri ja ajoaikaa on 13 kk. Ajotuntuma on muista toyota vehkeistä poiketen todella mukava ja leppoisa johtuen takavedosta ja ihanteellisesta painojakaumasta. Öljyjen jne peruskohteiden tarkistus tapahtuu helposti.
      Tilat on poskettomat ja käytännölliset. Itsellä ollut aiemmin pari voyageria ja pari pontiac trans sportia ja kyllä previa nuo pesee kaikessa paitsi ulkonäössä. Kuluttaa tosin äkkiseltään enemmän, kuin nuo mainitut vaikka sekä toinen voja, että ponu oli kutosella ja automaatilla..
      Hiljainen on, kuin kirkko maanantai aamuna. Tuplakattoikkunat tuo kabiiniin mahtavasti valoa ja näkyvyys joka suuntaan on vähintään hyvä. Miinuksia on vain liukuoven rikkoutunut ulkokahva ja pakoputki on viimeisen liitoksen kohdalta rispaantunut heikoksi. Aika näyttää jatkuuko näin mutta ensimmäiset päivät on ajettu hymy huulilla. Ratin takana unohtaa miten rumalla autolla ajaa, sillä sisältä previa on tyylikäs ja siisti. Eka japsi mikä herättää tunteita:)

      • prevoilija

        Previa on perus-premiumia.


    • ral1

      terve!minulla on ollut 2 ykköskoppasta previaa ja 120000km ajettua kilsaa takana.lujia autoja ovat,perushuolot helppo tehdä tulpanvaihto työläs kun joutuu ottaa
      repsikan penkin pois aino miinus on varaosien hinta kun joutuu ostaan toyotalta kun on niin harvinainen malli suomessa.

    • Kuningastosivesi

      Osia saa sikahalvalla ulkomailta, esim. ruotsista.

    • jpre

      Takaiskarit kannattaa vaihtaa jos ei tiiä milloin vaihdettu. Alakiinnitys kumityynyjen sisällä ruostuu ajan kanssa ja iskari irtoaa ja alkaa rappaan tietä. Voi kyllä nostaa takaisin paikoilleen ja sitoa rautalangalla, että voi ajaa korjauspaikkaan.

      • mikkota60

        Kiitos, vihdoinkin kolmen vuoden odottelun jölkeen sain kysymykseeni vastauksen.


      • Myöhäsen Matti
        mikkota60 kirjoitti:

        Kiitos, vihdoinkin kolmen vuoden odottelun jölkeen sain kysymykseeni vastauksen.

        Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.


    • Juissi.

      Edelleenkin huristelen uudempikoppasella Previalla, jossa siis dieselkone.
      Ensiviikon aikana pitää tehdä rakkineeseen turboremppa, purin turbon siipien (Vnt turbo, eihän siinä "siivet" jumita vaan se siipien ympärillä oleva rengas, mutta kuitenkin) jumittamisen takia ja paljastui, että akselissa on väljää joka suuntaan.
      Tämän takia myös öljyä pääsee turbon kautta imuputkistoon, joka ei ole mikään yllätys.

      Lähinnä yllätyin turbojen osien tai korjausten hintoja Suomessa, pakko on tilata ulkomailta kun rahtien ja alvien kanssakin hinta jää alle kolmannekseen, Kiinasta olis saanut vielä edullisemmin, muttei viitsi, kun merkkiosiakin saa kohtuu hinnalla ja tuo on niin ikävä purkaa ettei oo kiva jos hajoaa heti uudestaan. Suomesta ois saanut 260 000 tkm ajetun purkuosan samaan hintaan. =)

      Muutoin toiminut ihan kivasti ja mennyt leimoistakin läpi ilman sen kummempia.
      Kuitenkin usein ollut ikävä sitä vanhakoppaista Previaa, edelleen ainoat huonot asiat siinä oli kulutus sa toisen sivuoven puute (ja ruoste).

      • Juissi.

        Niin ja siis vastoin aikaisempaa luuloani, tossa on siis muuttuvasiipinen (Vnt) garrettin 1749v ahdin.
        Samoin jos joku tarvitsee tohon vimpaimeen huoltokirjaa, niin sähköisenä löytyy netistä noin kympillä.


    • bmw today

      Bmw alle niin loppuu ongelmat. X5 on tilava kuin mikä, hyvännäköinen, kiihtyy loistavasti, on mukava ajaa ja menee maastossakin.

    • hartsu1

      hyvin toimii mutta ei lä'mmitin moottori mistähän niitä hiiliä saa

    • Juissialkuperäinen

      Uudempikoppanen previa vaihtu kuplavolkkariin parivuotta sitten. Ei se turbovika ikinä tullut kunnolla kuntoon. Loppujen lopuksi tuli laitettua siihen hukkaportti, niin ahdot ei noissut yli 0,7bar missään oloissa. Kuplakin meni myyntiin kun se oli talvella niin viileä, ja taloon tuli ranskalainen, söpö.

    • Näin500

      Paras auto mitä omistanut

    • Toyoman

      Lisää tietoa ja kokemuksia Previasta kaivataan, kiitos.

      • Toyowoman

        Previa käy ja kukkuu, pohjaa joutuu välillä hitsailemaan. Nyt olisi omassa sellainen nyrkin kokoinen hitsattava reikä. En haluaisi viedä hitsattavaksi, joku saisi ostaa Previan pois. Vielä on leimaakin pari viikkoa jäljellä. [email protected]


      • Anonyymi

        Auttakaa ...neuvokaa ... missä sijaitsee Toyota Trevian lämmityslaitteen puhallinmoottori ? Vm 95 ? Miten helpoiten saan sen vaihdettua itse tekemällä ? Kiitos etukäteen teille avusta ....


    • Kageli

      Toyota Pervia on ihn paras auto mitä on olemassa miljoon kilometriä jettu ja vn polttimoita on jounut vaihtamaan.

      • Teinikikuli

        Terve taas kaikille, tässä aito ja oikea Tojota-palstan oma trollipoju.
        Jos joku vieläkin ihmettelee sairaita juttujai eikä heti tunnista minua ja sekoilujani, voin kertoa jotain taustastani. Olen epäonnistuja. Edes peruskoulu ei sujunut, sen näette lukuisista kirjoitus- ja kielioppivirheistäni. Amikseenkin yritin mutta laittoivat sieltä kotiin kasvamaan kahden viikon jälkeen. Siitä on jo 15 vuotta. Siitä lähtien olen trollannut ja solvannut Tojotaa aamuvarhaisesta seuraavaan yöhön vähintään 18 tuntia joka vuorokausi. Rakkauteni Vw-konsernia kohtaan on pelkkää realismia. Se on ainoa työnantaja joka toivottomassa tilanteessa turvautuu minunlaiseni sekopään palveluksiin koska minulta käy kaikki mitä voi vain kuvitella. Voin valehdella ilman mitään rajaa ja sairas mieleni keksii aiheita Tojotan solvaamiseksi jotka ovat täysin päinvastaisia todellisuuteen verrattuina. Sama asia Vw-konsernin tuotteiden kanssa. Ei niin pahaa konsernihuijausta tai mokaa jota minä en henkeen ja vereen saakka puolustaisi, silläkin uhalla että olen menettänyt kasvoni ja kaiken uskottavuuteni totaalisesti. Minua vituttaa suunnattomasti että muiden lukijoiden lisäksi olen kohdannut täällä palstoilla henkilöitä jotka polkevat minut ja missioni maanrakoon pelkän älykkyytensä perusteella. Harmittaa ihan sairaasti kun nuo tyypit pystyvät ampumaan alas kaikki ne mielettömät väitteet joita sairas mieleni kehittelee. Tiedän jo pikkuhiljaa itsekin että olen hävinnyt pelin vaikka skitsofrenian kuplassani tunnen olevani yhä turvassa koska siellä ei maailman pahuus ja arkirealismi vaikuta. Yh-äippäni sanookin sattuvasti että parempi poju peräkammarissa netissä trollaamassa kuin vapaalla jalalla. Se ei halua että joutuisin mielisairaalaan hoitoon vaan pitää minua piilossa. Se on yh-äipän rakkautta.


    • 4previa

      320000km takana previalla vm.2000. Ei mitään ongelmia. Paras auto. Tai ainakin kestävä.

    • Bensiino

      Mulla on ollut vm 95 previa nyt 6vuotta, normi huoltojen lisäksi on tarvinnut vaihtaa käsijarruvaijeri, pakoputki ja takapyöränlaakeri, muuten on pelannut moitteettomasti.

    • Anonyymi

      Missä sijaitsee lämmityslaitteen puhallinmoottori Treviassa vm 95 ? Ja miten helpointa vaihtaa se tai hiilet siihen , ....Etsinyt olen ,mut en viel löytäny .... Help auttakaa asiassa ...kiitos

    • Anonyymi

      Vm 95 ja nyt tuli vika lämmityspuhallinmoottoriin ....missä se mahtaa sijaita ja mitä pitää purkaa pois ensin et saa pois ko puhallinmoottorin ? Jään oottelee neuvoja ....kiire ois saada tuo korjattua ihan itse .... Joku jos kertois miten ? Muuten auto aivan upea kaikinpuolin.... talvi kohta ja ikkunat jäätyy.... kiitos etukäteen neuvoista .....

      • Anonyymi

        Auttaako tämä asiaa:

        https://www.youtube.com/watch?v=LfTkoH6dBZM

        Kannattaa opetella käyttämään googlea ja kattomaan youtubesta että onko siellä sopivaa videota aiheesta, pääsee aikapaljon helpommalla kun ei tartte täältä kysellä ihan joka asiaa.

        Mutta... toivottavasti video auttaa asiassa. Jos se ei auta niin noita on siellä youtuessa lisääkin, siinä on oiva harjoitus miten niitä etsitään sieltä.


    • Anonyymi

      Eiköhän ne ole kaikki ruostunut jo. En ole nähnyt noita hirvityksiä enää vuosiin.

    • Anonyymi

      Toypota Pervia onn mailma paerras ato

      • Anonyymi

        Ihan oikeasti huippukiva ajella Trevialla ympäri SUOMEN ERILAISILLA TEILLÄ ISOMMALLAKIN SEURUEELLA .... Tykästynyt tähän kaikki ystävänikin ,jotka saaneet olla reissuissani mukana ....Annan täydet 10 pointsia tälle autolle ....Ei mul muuta .....


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2539
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      303
      2266
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2095
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1802
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1713
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1675
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1566
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1384
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      118
      1354
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1349
    Aihe